Odejście z armii i emerytura - Bzdurne przepisy dotyczące emerytur wojskowych-spis !

GRYZLI - Sob 09 Lut, 2008
Temat postu: Bzdurne przepisy dotyczące emerytur wojskowych-spis !
Proszę o zamieszczanie w tym temacie [w zwięzłej formie] bzdurnych ,złych ,niekonstytucyjnych ...itd przepisów dotyczących emerytur wojskowych.
Temat nie jest przeznaczony do toczenia dyskusji a jedynie służy zebraniu informacji.

GRYZLI-mod :gent:

WWIon - Sob 09 Lut, 2008
Temat postu: bzdurne przepisy
1. Uważam że najgłupszym przepisem jest ograniczenie zarobków tym emerytom którzy nie mają pełnej wysługi[bez względu na przyczynę]
dekiel1964 - Sob 09 Lut, 2008

2. Dlaczego pracujący emeryci wojskowi płacą składkę rentową gdy wiadomo, że emeryt nigdy nie będzie rencistą?
3. Dlaczego akurat to przychód liczy się przy ustalaniu wysokości zarobionych pieniędzy a nie dochód?
4. Dlaczego pracę z cywila można doliczać dopiero po ukończeniu 55 lat a nie obligatoryjnie na bieżąco?
5. Dlaczego waloryzacja emerytur wojskowych odbywa się w/g ogólnych zasad ?
6. Dlaczego podwyższenie emerytury wojskowej ze wzgl. na grupę czy inne dodatki do 75 proc. nie jest równoznacznie traktowane z pełną emeryturą bez tego podwyższenia?

Jankes - Sob 09 Lut, 2008

Proponuję by było czytelniej i pytania się nie powtarzały - zacząć je numerować.
focus - Nie 10 Lut, 2008

7. Dlaczego, :?: po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej, zatrudniając się w firmie/zakładzie pracy, który odprowadza za nas składkę do ZUS nie można uzyskać podwyższenia emerytury bądź otrzymania dodatkowego świadczenia pieniężnego z tytułu wykonywanego stosunku pracy i odprowadzanych na ten cel składek. :?:
GRYZLI - Pon 11 Lut, 2008

8.Dlaczego pracujący emeryt musi płacić dwie skałdki na ubezpieczenie zdrowotne [od emerytury i od stosunku pracy] a nie posiada w związku z tym prawa do lepszej opieki medycznej :?:


To jest jakiś absurd -płacę dwie składki zdrowotne dodatkowo ubezpiecza mnie firma w której pracuję ,a za leczenie kanałowe zęba muszę płacić 100 w gotówce :zly4:

Roztropek - Sob 23 Lut, 2008

Uzupełnienie punktu 1. Dlaczego Ci emeryci, którzy mają pełną emeryturę mogą zarabiać bez ograniczeń, a Ci mający niepełną mają ograniczenia w zarobku. Na zwykłą logikę powinno być odwrotnoe.
Uzupełnienie punktu 3.
dekiel1964 napisał/a:
3. Dlaczego akurat to przychód liczy się przy ustalaniu wysokości zarobionych pieniędzy a nie dochód?
skoro nawet w
Ustawa o świadczeniach przedemerytalnych art.5 pkt.3 napisał/a:
Jeżeli łączna kwota świadczenia przedemerytalnego i przychodu, przekracza
dopuszczalną kwotę przychodu, świadczenie przedemerytalne ulega zmniejszeniu
o kwotę tego przekroczenia pomniejszoną o obowiązkowe składki na
ubezpieczenia społeczne należne od ubezpieczonego
, ustalone od kwoty tego
przekroczenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
mówi się, że składek na ubezpieczenie społeczne nie wlicza się do kwoty przychodu. Nasza Ustawa była dużo wcześniejsza i takie pojęcia nie istniały. I dalej jeśli ma tak pozostać, to :

9. dlaczego przekroczenia z racji dodatkowego zarobku nie można potrącać z wynagrodzenia brutto z dodatkowej pracy, a wyłacznie z emerytury? Przeliczając na netto z emerytury wychodzi więcej, bo nie zawiera składek na ubezpieczenie społeczne.
10. dlaczego emeryturę max. obniżono ze 100 do 75% podstawy z powodu waloryzacji podstawy o kwotę wzrostu wynagrodzenia żołnierza zawodowego na podobnym stanowisku, następnie po roku wprowadzono waloryzację na zasadach jak w ZUS.
11. dlaczego oszukano emerytów zmniejszając im wysługę za rok z 3% do 2,6% z powodu jak w punkcie 10, po czym po roku wprowadzono waloryzację jak w ZUS? Niestety prawo zadziałało tu wstecz. Sprawa dotyczy znacznej części emerytów.
12. Jestem emerytem który odchodził z wojska w trakcie obowiązywania Ustawy emerytalnej mówiącej, że emeryturę zawiesza się w przypadku nie podjęcia zatrudnienia. Dlaczego nadal będąc emerytem obowiązują mnie przepisy całkowicie odwrotne, mówiące, że mogę zarobić bez potrąceń wyłącznie określoną kwotę jeśli nie mam pełnej wysługi?
13. Dlaczego za przychód uważa się wyłącznie wynagrodzenie, z którego istnieje obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne? Jaki to ma sens?

KONSTYTUCJA - Pią 29 Lut, 2008

UWAGA : przepisy pozwalające na obniżanie emerytur wojskowych i nie tylko są zgodne z konstytucją RP !!!!

należy uznać za zły przepis którego sensem wprowadzenia w 1998 roku było obnizanie bezrobocia w kraju /emeryci mieli nie pracować i zajmować miejsca młodym pracownikom/

Czyli reasumując przepis zgodny z konstytucją RP ale nie przystający, nielogiczny, bzdurny w obecnych czasach ,gdzie brakuje rąk do pracy.
Gdzie zaczyna sie wprowadzać przepisy aktywiazacyjne dla ludzi 50+
gdzie przedłuża się czasowe zezwolenia na pracę z 3 miesiecy do pół roku itd. :viktoria:

Roztropek - Nie 02 Mar, 2008

pkt. 14. Obecna płaca przeciętna znacznie przekroczyła emerytury z lat 90-tych. Efekt jest taki, że po przekroczeniu dochodu ponad 70% płacy przeciętnej mam potrącane z emerytury tyle co po przekroczeniu dochodu ponad 130% płacy przeciętnej, czyli 25 % emerytury. Dlaczego w tym wypadku WBE nic nie robi?
ptwardy - Pon 03 Mar, 2008

Błąd słowny - nie dochód dla WBE jest ważny tylko przychód. Chodzi oto by prowadzący działalność, mimo strat mieli potrącana emeryturę :cry:
Roztropek - Sro 16 Kwi, 2008

Jeden z bzdurnych przepisów odpadł. Dzisiejsza (16.04.2008) Rzeczpospolita zamieszcza orzeczenie TK "Przepis, który różnicuje sytuację rencistów mundurowych w zależności od wysokości osiąganych przez nich dochodów, jest niekonstytucyjny". Dotyczy on w szczególności emerytów mundurowych starego portfela i wszystkich otrzymujący bardzo niskie emerytury i renty. Jeśli ktoś nie ma pełnej wysługi i ma odpowiednio niską emeryturę, to zarabiając między 70% a 130% średniej krajowej ma większe potrącenia z emerytury, niż wtedy, gdy zarabia ponad 130% średniej krajowej. To wynik braku waloryzacji co zapomniano dopisać w orzeczeniu TK. Przy zarobkach między 70 a 130 % średniej WBE potrąca 24% kwoty bazowej czyli obecnie 440 zł. Przy zarobkach ponad 130% średniej 25% podstawy emerytury. Dla części emerytów 25% podstawy to niestety dużo mniej niż 440zł brutto. W ich przypadku czym więcej zarabiają tym mniej mają potrącane. Teraz czas na zmianę choćby tego przepisu, i nikt się nie wykręci brakiem klimatu politycznego. Przy okazji prac nad tą zmianą należałoby się przyjrzeć innym nonsensom wymienionym w tym temacie.
A&J Consulting - Sro 16 Kwi, 2008

Cały art. 40 wojskowej ustawy emerytalnej funkcjonuje tak samo:

Oto nasz pogląd:


Z punktu widzenia niniejszej sprawy niezwykle istotnym jest to, iż art. 40 ust. 1 w związku z ust. 4 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 roku o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 roku, Nr 8, poz. 66, ze zm.) dopuszcza dokonywania potrąceń ze świadczeń emerytalnych kwot przekroczenia przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu osobom, które nie mieszczą się w katalogu wymienionym w ust. 4 tego art. 40.

Powyższe prowadzi zatem do sytuacji gdy na podstawie niejasnego i nieostrego kryterium ustawodawca w sposób nieuzasadniony uprzywilejowuje określoną wąską grupę osób kosztem większości. Należy bowiem podkreślić, przy uwzględnieniu specyfiki zawodowej służby wojskowej, iż osoby, które nie miały szczęścia osiągnąć pełnej wysługi emerytalnej w wymiarze 75% nie mogą zarabiać na swoje utrzymanie w granicach przekraczających 70% średniego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Jedynym zaś kryterium nie jest kwota wysokości otrzymywanej emerytury wojskowej lecz staż wysługi emerytalnej. Ma to znaczenie niebagatelne, albowiem podstawą wymiaru emerytury wojskowej jest uposażenie otrzymywane w ostatnim dniu pełnienia służby. Wysokość tego uposażenia może być i jest bardzo zróżnicowana biorąc pod uwagę zwłaszcza różnice pomiędzy korpusem oficerskim i korpusem podoficerów oraz rangę zajmowanych stanowisk służbowych. Zatem nie kwota otrzymywanej emerytury, co ma także znaczenie z punktu widzenia wydatków budżetowych Skarbu Państwa, która może być także bardzo wysoka lub bardzo niska, lecz procentowy wymiar świadczenia w stosunku do podstawy decyduje o potrąceniu. O potrąceniu lub braku nie decyduje zatem jakość wykonywanej pracy, czy wysokość uposażenia, a zatem wysokość wydatków Skarbu Państwa, lecz długość okresu służby. Można bowiem osiągać emeryturę w kwocie około 900 zł, co stanowi 75% wymiaru świadczenia i emeryturę w kwocie np. 5 500 zł, co może stanowić np. 60% uposażenia. Proporcja wydatków Skarbu Państwa jest zatem niebagatelna i nie ma w ogóle przełożenia na dokonywanie potrąceń z emerytury. Jedynym zaś kryterium w oparciu, o które potrąceń się dokonuje jest wiek obywatela i liczba lat wysługi w strukturach MON. Przepis ust. 1 i 3 w związku z 4 art. 40 stanowi zatem wyraz niesłusznego różnicowania obywateli, albowiem Państwo odmawia w jego ramach ochrony osobom słabszym i mniej zarabiającym na podstawie niejasnego kryterium.

Opisane wyżej wątpliwości natury konstytucyjnej, przy treści art. 8 Konstytucji RP, który statuuje zasadę bezpośredniości stosowania Konstytucji, przesądzają o tym, iż Sąd w przypadku kolizji treści przepisów ustawy z rozwiązaniami konstytucyjnymi ma prawo dokonać negatywnej oceny takich rozwiązań i zmienić decyzję organu opierającą się na tych przepisach.
W tym zakresie zaskarżony wyrok Sądu Okręgowego naruszył przytoczone przepisy konstytucyjne.

Należy podkreślić, iż wywody odwołującego się znalazły odzwierciedlenie w bardzo bogatym orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego:

1. orzeczenie z dnia 26 kwietnia 1995 roku, K 11/94, OTK w 1995 cz. I poz. 12, s. 134
2. orzeczenie z 20 listopada 1995 roku, K.23/95, OTK w 1995, cz. II poz. 33, s. 121
3. orzeczenie z 17 lipca 1996 roku, K 8/96, OTK w 1996, cz. II, poz. 32, s. 57
4. orzeczenie z 9 marca 1988 roku, U 7/87, OTK w 1988 r. poz. 1
5. orzeczenie z 28 listopada 1995 roku, K 17/95, OTK w 1995 roku, cz. II poz. 37
6. wyrok z dnia 16 grudnia 1997 roku, K 8/97, OTK ZU 5-6/1997, poz. 70
7. wyrok z dnia 17 maja 1999 roku, P 6/98, OTK ZU Nr 4/1999, poz. 76
8. wyrok z dnia 23 czerwca 1999 roku K 30/98, OTK ZU 5/1999, poz. 101

Należy wskazać, iż analogiczne poglądy co do zasady równości wyraża także autor komentarza do Konstytucji RP – W. Skrzydło, Zakamycze 2002

Powyższe wątpliwości uzasadniają zatem skierowanie jednak pytania prawnego do Trybunału Konstytucyjnego, o ile wątpliwości natury prawnej co do bezpośredniego stosowania Konstytucji przez Sądy powszechne przemawiają za wyłącznością kompetencyjną Trybunału Konstytucyjnego w orzekaniu co do tej kwestii.

Sprawy oparte na tym wywodzi prowadzimy.

Powyższy pogląd dla niektórych może być kontrowersyjny


Pozdrawiam

Jacek Kotowicz

Roztropek - Sro 16 Kwi, 2008

A&J Consulting napisał/a:
Można bowiem osiągać emeryturę w kwocie około 900 zł, co stanowi 75% wymiaru świadczenia i emeryturę w kwocie np. 5 500 zł, co może stanowić np. 60% uposażenia. Proporcja wydatków Skarbu Państwa jest zatem niebagatelna i nie ma w ogóle przełożenia na dokonywanie potrąceń z emerytury. Jedynym zaś kryterium w oparciu, o które potrąceń się dokonuje jest wiek obywatela i liczba lat wysługi w strukturach MON. Przepis ust. 1 i 3 w związku z 4 art. 40 stanowi zatem wyraz niesłusznego różnicowania obywateli, albowiem Państwo odmawia w jego ramach ochrony osobom słabszym i mniej zarabiającym na podstawie niejasnego kryterium.
Taki wniosek można wyciągnąć analizując Art. 40 bez treści całej Ustawy. Gdyby waloryzację emerytur przeprowadzano wraz z podwyżkami wynagrodzeń na ostatnio zajmowanych stanowiskach, co było podstawowym założeniem Ustawy, nigdy nie doszłoby do takiej sytuacji. Art.40 zaczyna być sprzeczny z Konstytucją z chwilą odstąpienia od założonego w Ustawie sposobu waloryzacji emerytur mundurowych. Trudno więc ustalić co jest sprzeczne z Konstytucją, sama treść art. 40, czy zmiana sposobu waloryzacji emerytur, która uczyniła Art. 40 niezgodny z Konstytucją.
A&J Consulting - Sro 16 Kwi, 2008

Nie zrozumieliśmy się - nie chodziło mi o całą ustawę, lecz o art. 40

W pozostałym zakresie w pełni się zgadzam.

Pozdrawiam

Jacek Kotowicz


Panowie :!: ten wątek nie służy do wymiany pogladów co jest wyraźnie zaznaczone -proszę o umieszczanie tutaj jedynie wspomnianych bzdurnych przepisów :!:

GRYZLI-mod

emerytwojsko - Wto 03 Cze, 2008

15. Dlaczego pełna emerytura wojskowa inwalidy w związku ze służbą nie może przekroczyć 75% podstawy wymiaru a pełna emerytura funkcjonariusza np. Policji - inwalidy w związku ze służbą może wynosić 80% podstawy wymiaru? Janusz

[ Dodano: Czw 05 Cze, 2008 ]
16. Dlaczego w uchwalanej obecnie (nie wiadomo, czy nie będzie odrzucona) ustawie o zwolnieniu z abonamentu RTV emerytów nie uwzględniono emerytów mundurowych? Janusz

A&J Consulting - Wto 10 Cze, 2008

Dobre pytanie, ale chyba powinno być skierowane do Panów i Pań na Wiejskiej

:gent:

emerytwojsko - Sro 11 Cze, 2008

ad punktu 16-go otrzymałem taką odpowiedź:

Warszawa, 18 kwietnia 2008 r.


Kancelaria Sejmu
Biuro Korespondencji i Informacji
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa


BKI-151-5020/08

Szanowny Panie,

dziękując Panu za uwagi zawarte w piśmie z dnia 16 kwietnia br. uprzejmie informuję, że przekazano je do wiadmości Komisji Kutury i Środków Przekazu.

główny specjalista
Bożena Wyszyńska

[ Dodano: Sro 11 Cze, 2008 ]
Niestety bez uwzględnienia emerytów "uprzywilejowanych", jak określono nas w uzasadnieniu ustawy o zwolnieniu wszystkich emerytów z abonamentu. Pozdrawiam Janusz

Aby poprawić swój post użyj przycisku miast . :!: P_E


focus - Sro 11 Cze, 2008

emerytwojsko napisał/a:
"uprzywilejowanych", jak określono nas w uzasadnieniu ustawy o zwolnieniu wszystkich emerytów z abonamentu


Po części nie ma czemu się dziwić ... :???:
Państwo [armia] ''produkuje'' na potęgę - 35 letnich wojskowych ''emerytów''.
Uprawnionych na obecną chwilę do pobierania emerytury wojskowej z budżetu MON, to rząd wielkości - 160 tys. byłych żołnierzy oraz ich rodzin :modli:
Smutne, ale jak prawdziwe .... :(

Lolee - Sro 24 Wrz, 2008

dekiel1964 napisał/a:
2. Dlaczego pracujący emeryci wojskowi płacą składkę rentową gdy wiadomo, że emeryt nigdy nie będzie rencistą?

Póki co, pobierając emeryturę w WBE, można (w przypadku nabycia inwalidztwa) ustalić prawo do renty inwalidzkiej w ZUS - tyle że będzie ona niekorzystna w stosunku do emerytury wojskowej, więci tak przy tej emeryturze się pozostanie. Natomiast nie można ustalić prawa do emerytury w ZUS, gdy ma się emeryturę wojskową.


4. Dlaczego pracę z cywila można doliczać dopiero po ukończeniu 55 lat a nie obligatoryjnie na bieżąco?

Bo jest to przepis łączący przepisy cywilne i wojskowe. Ktoś stwierdził, że przywilej przechodzenia na emeryturę po 15 latach służby powinien byłym żołnierzom wystarczyć, a z doliczeniem pracy po zwolnieniu muszą przykładnie poczekać do osiągnięcia wieku (chyba że wcześniej osiągną jakąkolwiek grupę inwalidzką orzeczoną przez Wojskową Komisję Lekarską).

5. Dlaczego waloryzacja emerytur wojskowych odbywa się w/g ogólnych zasad ?

Bo emeryci wojskowi żyją w tym samym państwie, robią zakupy w tych samych sklepach i są częścią składową polskiej gospodarki podobnie jak inne podmioty (cywile).

6. Dlaczego podwyższenie emerytury wojskowej ze wzgl. na grupę czy inne dodatki do 75 proc. nie jest równoznacznie traktowane z pełną emeryturą bez tego podwyższenia?


Bo jest to sztuczne zwiększenie, a nie procent wypracowany faktycznie czy wysłużony. Daje się go na czas posiadania grupy inwalidzkiej, jeśli Komisja Lekarska cofa grupę (czyli uzdrawia zainteresowanego), zwiększenie jest zabierane.

[ Dodano: Sro 24 Wrz, 2008 ]
GRYZLI napisał/a:
8.Dlaczego pracujący emeryt musi płacić dwie skałdki na ubezpieczenie zdrowotne [od emerytury i od stosunku pracy] a nie posiada w związku z tym prawa do lepszej opieki medycznej :?:


Cytując, naciśnij przycisk oraz w celu sprawdzenia jak to wygląda. Poprawiłem

Ta kwestia jest, niestety, przykra dla wszystkich obywateli. Nie trzeba być emerytem pracującym, by płacić dwie lub więcej składek. Cywil może zatrudniać się w pięciu zakładach pracy i każdy pracodawca będzie miał obowiązek odprowadzania składki na NFZ.
Jedyna rada, by unikać takich sytuacji, to umowy inne niż o pracę, wtedy też można obejść się bez składek emerytalno-rentowych, które przecież emerytowi wojskowemu na nic się nie przydadzą.

Ale pytanie trafione - przepis poroniony. Można wydawać na NFZ setki lub tysiące złotych miesięcznie na NFZ, a mimo to płacimy za wiele rzeczy i stoimy w kolejkach:/

Aby poprawić swój post użyj przycisku miast . :!: P_E


ero03 - Nie 07 Cze, 2009

Lolee napisał/a:
Dlaczego pracujący emeryci wojskowi płacą składkę rentową gdy wiadomo, że emeryt nigdy nie będzie rencistą?

Nie wszyscy emeryci wojskowi płacą składkę rentową :!: :!: :!:

kris02 - Pon 08 Cze, 2009

Podaj przykłady
ero03 - Pon 08 Cze, 2009

Emeryci, którzy maja pełną wysługę emerytalną :D
bond - Wto 09 Cze, 2009

Nie tylko. Prowadząc działalność opłacasz jedynie składkę zdrowotną (lub pełna jeśli masz taką wolę).
ero03 - Wto 09 Cze, 2009

bond, dokładnie tak, a składka ta wynosi 224,24 zł do końca tego roku :gent:
Janek - Wto 09 Cze, 2009

Tylko że wtedy lata prowadzenia działalności gospodarczej nie doliczają się do emerytury, co w przypadku gdy nie masz pełnej raczej jest błędem, bo kiedyś zdrowie nie pozwoli na dalsze prowadzenie działalności (pracy) i zostanie goła emerytura.
No chyba że mądrze inwestujesz składke społeczną zamiast płacić ją ZUS i to pod warunkiem że będzie trwało dużo lat, bo rok czy dwa to się nieopłaca.

pozdr :gent:

[ Dodano: Wto 09 Cze, 2009 ]
Tak w ramach chwili wolnego czasu policzyłem jak to się ma przy aktualnych stawkach ZUS. Nie da sie tego policzyć dokładnie bo niewiadomo jaka będzie inflacja, jaka waloryzacja, ile lat będe żył itp. Da się zrobić tzw. pierwsze przybliżenie czyli ocene wielkości kwot, przy założeniu że nie ma inflacji ani oprocentowania lokat, że tylko emeryture pobieram (nie oprowadze działalności, nie pracuję) od 65 roku życia i bedę żył jeszcze 15 lat (do 80 - ale optymista ze mnie!).
Prowadząc działalność gospodarczą teraz przez ostatni rok i płacąc składki na ubezpieczenie społeczne do ZUS miesięcznie 567,84 zł to za rok = 6814,08 zł. Tyle wpłacę do ZUS (licząc bez ubezpieczenia zdrowotnego które jest obowiązkowe).
Moja emerytura wojskowa płatna przez WBE wzrosnie o 1,3% brutto (za ten rok płacenia składek) czyli na okrągło o 1% netto. W przypadku gdy aktualnie pobieram emeryture 2000 zł netto to wzrosnie ona o 20 zł miesięcznie (1%). WBE wypłaci z tego powodu rocznie 20x12=240 zł więcej i przez 15 lat 240x15=3600 zł. Ja wpłaciłem do ZUS 6814 zł czyli absolutnie mi się to nie opłaca. :!:
Inaczej jest gdybym miał teraz emeryture 4000 zł miesięcznie netto. Wtedy 1% to 40 zł, rocznie to 40x12=480 zł po 15 latach 7200 zł, czyli mniej niż wpłata do ZUS.
Te zależności są identyczne przy dwóch czy trzech latach opłacania składki na ubezpieczenie społeczne w ZUS, ale w tym przypadku należy uwzględnić oprocentowanie wpłacanej składki, co czyni to jeszcze mniej opłacalne.
Oczywiście te przybliżone obliczenia dotyczą emeryta urodzonego przed 1949 r. gdzie nie ma dodatkowych komplikacji typu II i III filar i rozliczeń miedzy ZUS a filarami.
Natomiast główny problem to odpowiedź na dwa pytania:
1. Czy potrafie efektywnie zarządzać odłożonym kapitałem typu nieprzekazana składka na ubezpieczenie społeczne do ZUS?
2. Czy założenie że bedę żył do 80 lat nie jest zbyt optymistyczne, lub zbyt pesymistyczne?

pozdr :gent:

ero03 - Wto 09 Cze, 2009

Janek napisał/a:
Tylko że wtedy lata prowadzenia działalności gospodarczej nie doliczają się do emerytury

Tak, ale jak ma sie pełną wysługę emerytalną to i tak nic już do emerytury nie doliczą.
Więc po co jeszcze płacić
Janek napisał/a:
ubezpieczenie społeczne do ZUS miesięcznie 567,84 zł to za rok = 6814,08 zł

Nawet gdybym płacił te 6.814,08 zł to i tak nigdy nic z tej kwoty do mnie nie trafi więc skoro nie muszę, to nie płacę, bo i po co :?:

Janek - Wto 09 Cze, 2009

Oczywiście gdy masz pełną wysługe emerytalną to płacenie ubezpieczenia społecznego to czysta głupota.
Tylko podobno aktualnie pełną wysługe to ma mniej niż połowa emerytów. Reszta dobija do pełnej wysługi właśnie pracą w cywilu. I tu jest pies pogrzebany czyli obliczenia kiedy to sie opłaca, a kiedy bardziej opłacalne jest lokowanie tych pieniędzy na np. jakiejś lokacie zamiast ZUS.

pozdr :gent:

ero03 - Sro 10 Cze, 2009

Zdecydowanie bym polecał lokowanie niż płacenie na pałace ZUS ;)
bond - Sro 10 Cze, 2009

Janek, w Twoich obliczeniach nie wziąłeś pod uwagę obniżenia emerytury w przypadku zgłoszenia działalności do WBE. W najgorszym przypadku o 25% przez okres prowadzenia działalności. Czyli w przypadkach wskazach wcześniej:
przy 2000 zł emerytury - jest to 500 zł
przy 4000 zł - 1000 zł.

ero03 - Sro 10 Cze, 2009

bond, czy obniżenie emerytury dotyczy każdego emeryta, czy tylko tych co nie mają pełnej wysługi :?:
Swego czasu pytałem w WBE, czy jak podejmę pracę, to muszę to zgłaszać do WBE.
Pani prowadząca moją teczkę emeryta odpowiedziała, że ponieważ mam pełną wysługę, to WBE nie interesuje moja ewentualna dodatkowa praca i nie mam obowiązku tego zgłaszać do WBE :gent:

Ozzy - Sro 10 Cze, 2009

Na razie obniżenie emerytury (ewentualne) dotyczy tylko emerytów którzy nie osiągnęli pełnej wysługi. Pozdrawiam :gent:
Janek - Czw 11 Cze, 2009

USTAWA z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin
Art. 40.
4. Przepisów ust. 1 i 3 nie stosuje się wobec osób, których emerytura stanowi 75% podstawy jej wymiaru bez uwzględnienia podwyższenia z tytułu inwalidztwa pozostającego w związku ze służbą oraz wobec osób pobierających rentę inwalidzką z tytułu inwalidztwa powstałego wskutek wypadku pozostającego w związku ze służbą lub wskutek choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami bądź warunkami służby, z tytułu których przysługują świadczenia odszkodowawcze.

Więc w przypadku renty nie obowiązuje 75%.
Przepisów tych nie stosuje się też wobec osób które ukończyły 65 rok życia.

Wracając do wątku o składkach ZUS i lokatach, w związku z tym że dotyczy to całej armii emerytów wojskowych którzy pracują w cywilu, co sądzicie o kontynuowaniu tego wątku w oddzielnym temacie np. "ZUS Ubezpieczenie Społeczne lub lokata" w dziale Problemy emeryta?

pozdr :gent:

fiodor63 - Czw 11 Cze, 2009

Może raczej w dziale "nowa praca" - dotyczącym problemów i spraw emerytów chcących pracować lub "dorabiających" do wojskowej emerytury.

Prawdę mówiąc, to wiele wątków z działu "sprawy emerytalne" należałoby przenieść do pozostałych dwóch (nowo wyodrębnionych) działów.

ero03 - Czw 11 Cze, 2009

Janek mam pytanie:
- dlaczego powołujesz sie na nieaktualną ustawę emerytalną :?:

Janek - Czw 11 Cze, 2009

Moim zdaniem korzystam z najbardziej aktualnej ustawy:

Dz.U. 2004 nr 8 poz. 66
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin

Tekst obwieszczenia zawiera uaktualnioną wersję Ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin

Status aktu prawnego:
obowiązujący

tekst ujednolicony zawiera uaktualnienia:

Opracowano na podstawie:tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, Nr 121, poz. 1264, Nr 191, poz. 1954, z 2005 Nr 10, poz. 65, Nr 130, poz. 1085, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 82, poz. 559, z 2008 r. Nr 208, poz. 1308, z 2009 r. Nr 24, poz. 145, Nr 79, poz. 669.

Jak widać uaktualnienia są też z 2009 r.

pozdr :gent:

ero03 - Czw 11 Cze, 2009

Janek przepraszam, masz rację.

Zmylił mnie zapis Ustawa z 10 grudnia 1993r. a to dlatego, że Ustawę mam zapisaną właśnie pod pozycją Dz.U. z 2004r Nr 8, poz. 66.
Sorry :efendi2:

Janek - Pią 12 Cze, 2009

Każdy z nas jest tylko człowiekiem, a mylić się rzecz ludzka. Przeprosiny przyjęte. :brawo:

A co myślisz o nowym temacie w sprawie składek ZUS?


pozdr :gent:

ero03 - Pią 12 Cze, 2009

Janek temat w sprawie składek ZUS możesz zawsze sam założyć.
Pewnie taki temat ukierunkował by dyskusję w tej sprawie w jedno miejsce :gent:

marcer - Czw 11 Lut, 2010

Podejmując temat bzdurnych lub jak ktoś woli niekonstytucyjnych przepisów emerytalnych, mam nie lada gratkę dla wszystkich zainteresowanych tematem. Otóż po długotrwałej i trudnej przeprawie przez kolejne instytucje (rozpocząłem od meldunków o nastrojach - co było najbardziej naiwne z mojej strony, później pisałem do WBE - które nie chciało zająć stanowiska, więc drogą służbową pisałem do MON - odpowiedź była bełkotem prawnym, wobec czego przyszła kolej na RPO ze wskazaniem na przekazanie sprawy do Trybunału Konstytucyjnego i tak się stało) w dniu dzisiejszym zapadł wyrok TK w sprawie niezgodności z konstytucją art. 15 ust. 6 ustawy emerytalnej, tym samym utraciło moc rozporządzenie w sprawie podwyższania emerytur, z tym że może obowiązywać jeszcze przez rok. Wszystkich zainteresowanych odsyłam do lektury wyroku na stronach TK - sygn. sprawy K 15/09, wyrok z dn. 11.02.2010 r. - www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2008/rozprawy.htm
Moją intencją wprawdzie było zbadanie konstytucyjności przepisów pod kątem uprawnień do dodatkowych proc., które w myśl ustawy przysługują wszystkim żołnierzom, natomiast rozporządzenie ograniczyło krąg uprzywilejowanych tylko do żołnierzy zawodowych. W ten sposób wszyscy żołnierze odchodzący na emeryturę zostawali pozbawiani dodatkowych proc. za czas służby w warunkach szczególnych w czasie gdy byli żołnierzami niezawodowymi (dot. pilotów, nurków, marynarzy itp.). Trybunał znacznie rozszerzył niekonstytucyjność przepisu i teraz pozostaje czekać na nowe rozporządzenie - oby było korzystniejsze dla przyszłych emerytów ale i tych obecnych.

ero03 - Pią 12 Lut, 2010

marcer mam pytanie - jakie to orzeczenie TK ma znaczenie dla emerytów i rencistów :?:
Co to orzeczenie zmienia :?:

marcer - Pią 12 Lut, 2010

Tak jak napisałem - czekamy na nowe rozporządzenie. W przeciągu roku od ukazania się wyroku w dzienniku ustaw, powinno zostać wydane nowe rozporządzenie o podwyższaniu emerytur. Zgodnie z treścią wyroku nowe przepisy będą dotyczyć tylko nowych emerytów. Jednak uważam, że skoro dotychczasowe decyzje emerytalne zostały wydane na podstawie niekonstytucyjnego rozporządzenia, to powołując się na ten wyrok, można złożyć wniosek o ponowne przeliczenie emerytury. Należny jednak pamiętać, że sprawa dotyczy tylko tych emerytów, którym nie zaliczono dodatkowych procentów za okres służby niezawodowej (okres szkoły, sł. zasadnicza, nadterminowa).
ero03 - Pią 12 Lut, 2010

Czyli w kwestii starych portfeli dalej bez zmian.
Stopniowo z emeryta wojskowego zmieniamy się w klientów opieki społecznej ;)

Jarek2020 - Nie 14 Lut, 2010

Mam pytanie czy jeżeli odchodzę 30 kwietnia do rezerwy to czy zaliczone będę miał procenty na starych zasadach czy nowych po ukazaniu się nowego rozporządzenia.
i - Nie 14 Lut, 2010

Odpowiedź masz w tym poście:
marcer napisał/a:
(...) w dniu dzisiejszym zapadł wyrok TK w sprawie niezgodności z konstytucją art. 15 ust. 6 ustawy emerytalnej, tym samym utraciło moc rozporządzenie w sprawie podwyższania emerytur, z tym że może obowiązywać jeszcze przez rok.

Wyrokiem TK artykuł 15 ust. 6 ma jeszcze przez rok moc obowiązującą. Będziesz miał zatem naliczenie na obecnych zasadach. Przy okazji: ustawy a nie - rozporządzenia. :gent:

marcer - Wto 16 Lut, 2010

Odpowiedź dla Jarek2020:
Wyrok był długo oczekiwany (przynajmniej wśród marynarzy), ale chyba mało kto się spodziewał, że przy okazji jego wydania nie będzie można się na niego powołać, co ma obecnie miejsce, dlatego wciąż obowiązują "stare przepisy". W tej sytuacji pozostają dwa rozwiązania. Myślę, że tym prostszym i szybszym będzie po zakończeniu służby wojskowej wstrzymanie się ze złożeniem wniosku o emeryturę do czasu uchwalenia nowego rozporządzenia (trwają już konsultacje międzyresortowe). Pozostaje pytanie kiedy i w jakiej formie się ono ukarze, być może znajdą się w nim zapisy dotyczące osób nabywających uprawnienia emerytalne po ukazaniu się wyroku TK - trzeba w tym kierunku lobbować, ale to jest temat do osobnej dyskusji. Drugim lecz bardziej czasochłonnym rozwiązaniem jest .... złożenie skargi konstytucyjnej, ale tym razem na treść rozporządzenia. Zgodnie z uzasadnieniem wyroku, a dotyczącą obecnych emerytów postępowanie o ponowne przeliczenie podstawy wymiaru emerytury "może być wznowione tylko wtedy, gdy Trybunał orzeknie o niezgodności aktu normatywnego, na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie sądowe, ostateczna decyzja administracyjna" (np. decyzja emerytalna). Wyrokiem z dnia 11 lutego Trybunał orzekł o niezgodności art. 15 ust. 6 z konstytucją. Analizując rozp. o podwyższaniu emerytur, można znaleźć kilka niezgodności z konstytucją, zresztą trudno by nie znaleźć skoro całe rozporządzenie okazało się niekonstytucyjnie wydane. Mam tu na myśli przepisy dotyczące możliwości nabywania dodatkowych proc. tylko przez żołnierzy zawodowych. Przecież żołnierze niezawodowi służą, czy służyli w takich samych warunkach tzw. szczególnych np. piloci, nurkowie, marynarze, saperzy itp., więc za te okresy również powinna zostać podwyższona podstawa wymiaru emerytury. W tym przypadku jest więc prawdopodobnie naruszona konstytucyjna zasada sprawiedliwości społecznej. Zapewne w podobnej sytuacji do twojej jest wielu żołnierzy, zapewne też wielu obecnych emerytów nie godzi się z taką sytuacją, że dodatkowe procenty są uzależnione od momentu odejścia na emeryturę. Przecież gdyby odeszli później, to nabyli by prawo do tych już wielokrotnie powtarzanych dodatkowych procentów. Takie są moje spostrzeżenia i uwagi i wydaje mi się że coś z tym wyrokiem jest nie w porządku. Wytrwałości więc życzę

jarfie - Wto 22 Lip, 2014

W 2010r przeszedłem na emeryturę, mając 15 lat służby 3 miesiące i kilka dni. W ciągu mojej krótkiej kariery byłem 16 miesięcy w zsw, 4 lata nadterminowy, reszta kontraktowy. Żołnierzem zawodowym zostałem w 2001r. Obecnie pracuję na umowę na czas nieokreślony. Mam odprowadzane składki do zus. Moje pytanie brzmi: Czy w/w zmienia cos odnośnie doliczania po 55 roku wypracowanych lat w cywilu i jak się to ma do żołnierz zawodowy przed 1999r. i po. Czy to nadal obowiązuje? Dotyczy to wielu kolegów, którzy obecnie przechodzą na emeryturę po 15 latach, a pewnie nie są tego świadomi.
tadeusz77 - Sro 20 Sie, 2014

Z tego co wiem to gdy ktoś został żołnierzem zawodowym po 1 stycznia 1999 nie może sobie doliczyć pracy w cywilu. Moje pytanie co z tymi składkami z cywila gdy ktoś przepracuje 25 lat i będzie płacił składki do zus?
Seba7207 - Wto 03 Gru, 2019

Witam, mam pytanie dotyczące podjęcia pracy na emeryturze. Rozumiem, że zgodnie z ustawą za każdy rok pracy na conajmniej pół etatu doliczane jest 1,3 % (pomijam fakt, że dopiero po osiągnięciu 55 lat - chyba że są inne przesłanki np. grupa inwalidzka). A co z osoba, która chciałaby podjąć na pracę na 2 etaty (szkoła - pensum 18h, ew. jako pracownik naukowy na 2-ch uczelniach). Pracując odprowadza się składki z 2-ch źródeł pracy (ubezpieczenie społeczne, zdrowotne itp). Czy w takim przypadku będzie "zaliczane" 2,6% za każdy dodatkowy rok pracy, czy tylko 1,3? Proszę prawników o interpretację. Dziękuję
P.S. Jeśli umieściłem w niewłaściwym miejscu post proszę o ew. przeniesienie do innego tematu

robpiwcio - Wto 03 Gru, 2019

Kolego, jestem świeżo po spotkaniu z Kierownikiem WBE. Możesz pracować na 10 etatach i tak Ci dolicza za każdy rok 1,3 %.
Ale też w drugą stronę, możesz pracować na 1/10 etatu i też Ci doliczą 1,3%. za każdy rok.

Seba7207 - Wto 03 Gru, 2019

robpiwcio napisał/a:
Kolego, jestem świeżo po spotkaniu z Kierownikiem WBE. Możesz pracować na 10 etatach i tak Ci dolicza za każdy rok 1,3 %.
Ale też w drugą stronę, możesz pracować na 1/10 etatu i też Ci doliczą 1,3%. za każdy rok.

No właśnie tak nie do końca. Żeby zaliczyli 1,3% zgodnie z ustawą musisz być zatrudniony przynajmniej na 0,5 etatu.

Szwejk - Wto 03 Gru, 2019

Seba7207, albo nie doczytałeś, albo nie zrozumiałeś odpowienich przepisów. Cytuję je:
Cytat:
Art. 14. 1. Emerytowi uprawnionemu do emerytury obliczonej na podstawie art. 15 dolicza się na jego wniosek do wysługi emerytalnej, z zastrzeżeniem ust. 2, następujące okresy przypadające po zwolnieniu ze służby:
1) zatrudnienia przed dniem 1 stycznia 1999 r. w wymiarze czasu pracy nie niższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy;
2) opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe po dniu 31 grudnia 1998 r. lub okres nieopłacania składek z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia.
............................................................................................
3. Okresy zatrudnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 1, dolicza się do wysługi emerytalnej po ich przeliczeniu na okres zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy.
4. Za każdy rok okresów, o których mowa w ust. 1, doliczanych do wysługi emerytalnej w myśl ust. 1–3, emeryturę obliczoną na podstawie art. 15 zwiększa się o 1,3% podstawy jej wymiaru.
............................................................................................

Zwróć uwagę, że inaczej liczy się okresy zatrudnienia przypadające do końca 1998 roku, a inaczej te późniejsze. Począwszy od 1999 roku istotne jest opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, a nie samo zatrudnienie, w tym wymiar czasu pracy.

robpiwcio - Czw 05 Gru, 2019

Seba7207 napisał/a:
robpiwcio napisał/a:
Kolego, jestem świeżo po spotkaniu z Kierownikiem WBE. Możesz pracować na 10 etatach i tak Ci dolicza za każdy rok 1,3 %.
Ale też w drugą stronę, możesz pracować na 1/10 etatu i też Ci doliczą 1,3%. za każdy rok.

No właśnie tak nie do końca. Żeby zaliczyli 1,3% zgodnie z ustawą musisz być zatrudniony przynajmniej na 0,5 etatu.


Ten przepis dotyczy, jeśli chcesz aby zaliczyli Ci pracę cywilną przed wojskiem, musiałeś być zatrudniony przynajmniej na 1/2 etatu. Tak jak napisał Szwejk, wystarczy teraz po zakończeniu służby opłacać składki emerytalne. Dopytałem się dokładnie, bo tym tematem jestem zainteresowany osobiście.

Stevie - Pią 06 Gru, 2019

W jakiej formie składacie wniosek o doliczeni % do wysługi w celu uzyskania większej emerytury? Zaświadczenie z ZUS czy od pracodawcy? Co w takim zaświadczeniu powinno być? A może wystarczy tylko kserokopia umowy o pracę?
:gent:

i - Sob 07 Gru, 2019

Kserokopia świadectwa pracy.
rydz - Pon 09 Gru, 2019

A czy jeżeli osiągnę już 55 lat ale te lata przepracowane na emeryturze po 1,3% jeszcze nie dociągną mnie do pełnej czyli 75%, to mogę jeszcze pracować dalej żeby dobić do tych 75%?
Stevie - Wto 10 Gru, 2019

rydz, tak.
:gent:

Stevie - Wto 10 Gru, 2019

i, czy WBE nie żąda potwierdzenia odprowadzenia składek do ZUS (na świadectwie pracy jest tylko wyszczególnione wynagrodzenie)?
Czy samo zaświadczenie z ZUS (o odprowadzeniu skladek) nie wystarczy ?
:gent:

i - Wto 10 Gru, 2019

Ja nie mogę ręczyć za Twojego pracodawcę.
Na moim jest:
# czas zatrudnienia;
# charakter zatrudnienia;
# wynagrodzenie;
# ilość składek odprowadzonych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
# ilość składek zdrowotnych.

Gecko - Sro 11 Gru, 2019

i napisał/a:
Kserokopia świadectwa pracy.

Nie bardzo. Świadectwo pracy zostaje wydane po ustaniu stosunku pracy. A jak w dniu 55 urodzin wciąż będę pracownikiem to nie dostanę świadectwa pracy bo nie ma podstawy prawnej do jego wydania. Z drugiej strony to WBE co roku dostaje info ode mnie i od pracodawcy o tym, że pracuję - wszak na tej podstawie obniża świadczenie emerytalne w związku z przekroczeniem dopuszvzalnej wysokości zarobków.
A przecież zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego:
art. 220
Cytat:
§ 1. Organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli:
1) znane są one organowi z urzędu;
2) możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie:
a) posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych,
b) rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
c) wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
d) przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych).
§ 2. Organ administracji publicznej żądający od strony lub innego uczestnika postępowania zaświadczenia albo oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego jest obowiązany wskazać przepis prawa wymagający urzędowego potwierdzenia tych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia albo oświadczenia.
§ 3. Jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania nie może uzyskać w formie dokumentu elektronicznego zaświadczenia wymaganego do potwierdzenia faktów lub stanu prawnego lub innego dokumentu wydanego przez podmiot publiczny w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, jak również potwierdzenia uiszczenia opłat i kosztów postępowania, strona lub inny uczestnik postępowania może złożyć elektroniczną kopię takiego dokumentu, po uwierzytelnieniu jej przez wnoszącego, przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego.
§ 4. Organ administracji publicznej może żądać przedłożenia oryginału zaświadczenia, innego dokumentu lub potwierdzenia uiszczenia opłat i kosztów postępowania, o których mowa w § 3, o ile złożona kopia nie pozwala na weryfikację autentyczności oraz integralności lub jeżeli jest to uzasadnione innymi okolicznościami sprawy.
§ 5. Strona lub inny uczestnik postępowania przechowują zaświadczenie, inny dokument lub potwierdzenie uiszczenia opłat i kosztów postępowania, o których mowa w § 3, do dnia, w którym decyzja kończąca postępowanie stała się ostateczna.

W art. 14 i 15 ustawy o zaopatrzeniu emertalnym żołnierzy jest tylko mowa o wniosku. Nie ma podstawy prawnej by żądać zaświadczeń (art. 220 par. 2). Poza tym WBE ma tę informację w swoich rejestrach (art. 220 par. 2. lit. a) lub może wystąpić do ZUS o informację o okresy składkowe (art. 220 par. 2 lit b i c).
Pozdrawiam

Stevie - Sob 14 Gru, 2019

Gecko, czyli wynika z tego, że piszę wniosek do WBE o podwyższenie emerytury o np. jakiś procen (w zależności od przepracowanych lat) i ewentualnie mogę dołączyć zaświadczenie z ZUS o odprowadzonych składach (nadmieniam, że co rok informuję WBE o swoich dochodach). Czy tak?
:gent:


P.S.Tak na marginesie, to nadal twierdzę, że wszelkie ograniczenia w zarobkowaniu emerytów (tak wojskowych jak i innych) to wielka głupota. Zwłaszcza w świetle zapewnień każdych rządzących, że chcą tworzyć klasę średnią.

i - Nie 15 Gru, 2019

Gecko napisał/a:
i napisał/a:
Kserokopia świadectwa pracy.

Nie bardzo. Świadectwo pracy zostaje wydane po ustaniu stosunku pracy.

Zgadza się.
Gecko napisał/a:
A jak w dniu 55 urodzin wciąż będę pracownikiem to nie dostanę świadectwa pracy bo nie ma podstawy prawnej do jego wydania.

Zgadza się. Założyłem, że jak dobijamy do tej pięćdziesiątki piątki to już nie musimy pracować.
Gecko napisał/a:
Z drugiej strony to WBE co roku dostaje info ode mnie i od pracodawcy o tym, że pracuję

Mojego pracodawcę uj obchodzi jakieś WBE. To w moim interesie jest rozliczanie się na cito z WBE.

-=Alex=- - Nie 15 Gru, 2019

i napisał/a:
Mojego pracodawcę uj obchodzi jakieś WBE.
Coś "słaby" ten pracodawca. Nie wywiązuje się ze swoich obowiązków narzuconych przez ustawę.
Cytat:
Art. 40a. 1. Osoba uprawniona do zaopatrzenia emerytalnego jest obowiązana zawiadomić wojskowy organ emerytalny o podjęciu działalności, o której mowa w art. 104 ust. 1–4 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, o wysokości osiąganego z tego tytułu przychodu oraz o każdorazowej zmianie wysokości tego przychodu i innych okolicznościach powodujących ustanie lub zawieszenie prawa do świadczeń albo zmniejszenie ich wysokości.
2. Obowiązki określone w ust. 1 spoczywają odpowiednio na pracodawcy i zleceniodawcy.

Gecko - Wto 24 Gru, 2019

Stevie napisał/a:
Gecko, czyli wynika z tego, że piszę wniosek do WBE o podwyższenie emerytury o np. jakiś procen (w zależności od przepracowanych lat) i ewentualnie mogę dołączyć zaświadczenie z ZUS o odprowadzonych składach (nadmieniam, że co rok informuję WBE o swoich dochodach). Czy tak?

Jeżeli informowałeś i miałeś zmniejszana emeryturę to w sumie nawet nie trzeba i tego zaświadczenia. Jak się nie myle to rok w rok wydawana jest decyzja o zmniejszeniu świadczenia w którym WBE powołuje się na przepis z art. 40 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy w połączeniu z art. 104 o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych :
Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3–8 oraz w art. 105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego...
A to co rozumieć pod pojęciem "podlegającemu obowiązkowi ubezpieczenia społecznego" jest zawarte w ust 2 tego artykułu:
Cytat:
2. Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust. 3.

Skoro więc na podstawie corocznego "sprawozdania" do WBE podejmuje ono decyzje o zmniejszeniu świadczenia to czemu na podstawie dokładnie tych samych dokumentów nie miałoby uznać za zasadne podwyższenie emerytury. W obu wypadkach decyduje tylko jeden czynnik "odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne".
Z góry zaznaczam, że osobną kwestią jest to czego sobie zażyczy WBE i jak wpłynie to na opóźnienie (celowe czy nie) w wydaniu decyzji związane z chwilowymi przepychankami prawno-formalnymi z WBE.

i - Wracając do świadectwa pracy - a co z prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą? Oni nie mają świadectwa pracy. Ważne jest udokumentowanie (na bieżąco) odprowadzania składek czy to ZUS czy KRUS. Bo może się okazać, że jak nagle wyskoczymy z roszczeniem o podwyższenie świadczenia emerytalnego a WBE nie wiedział do tej pory o naszym zatrudnieniu to może się okazać, że trzeba będzie za poprzednie lata (do 5 wstecz) spłacić nienależnie pobrane świadczenia o które powinna być zmniejszona emerytura na bieżąco. To mogą być znaczące kwoty.
Pozdrawiam

C1CHY - Wto 24 Gru, 2019

Czy sluzba wojskowa wlicza mi się do emerytury cywilnej jesli odejdę po x latach do cywila?
veteran - Sro 25 Gru, 2019

Cytat:
Czy sluzba wojskowa wlicza mi się do emerytury cywilnej jesli odejdę po x latach do cywila?


Tak. ale składka ZUS chyba jest minimalna wtedy. Nie pamiętam dokładnie ile to było z chłopakami którzy odeszli po 12 latach ale wiem że byli w plecy jeśli chodzi o naliczenia.

-=Alex=- - Sro 25 Gru, 2019

veteran napisał/a:
ale składka ZUS chyba jest minimalna wtedy.

Cytat:
Art. 6a. 1. Jeżeli żołnierz zwolniony z czynnej służby nie spełnia warunków do nabycia prawa do emerytury wojskowej lub wojskowej renty inwalidzkiej, od uposażenia wypłaconego żołnierzowi po dniu 31 grudnia 1998 r. do dnia zwolnienia ze służby, od którego nie odprowadzono składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przekazuje się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składki za ten okres przewidziane w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121, z późn. zm.3)).
2. Przez uposażenie stanowiące podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, o którym mowa w ust. 1, rozumie się:
1) kwotę najniższego wynagrodzenia ustalaną na podstawie odrębnych przepisów – za okres służby wojskowej w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego przed dniem 1 stycznia 2003 r.;
2) kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w grudniu roku poprzedniego, ustalonego na podstawie odrębnych przepisów – za okres służby wojskowej w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego po dniu 31 grudnia 2002 r.;
3) uposażenie stanowiące podstawę wymiaru składek na podstawie art. 18 ustawy, o której mowa w ust. 1 – za pozostałe okresy służby.

C1CHY - Sro 25 Gru, 2019

No to trzeba wiaç :gent:
saintmarek - Czw 26 Gru, 2019

-=Alex=-, czy taki sam mechanizm działa w przypadku strażaków zawodowych (MSWiA) ?
-=Alex=- - Czw 26 Gru, 2019

Musisz zobaczyć w ich ustawie emerytalnej.
PDT - Czw 26 Gru, 2019

Artykuł 10a tamtejszej ustawy.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group