Służba Ruchu Lotniczego SZ RP - Wszystko o pracy Biura Odpraw Załóg

ph5,5 - Pią 22 Sty, 2010
Temat postu: Wszystko o pracy Biura Odpraw Załóg

Witam, chciałbym abyśmy wymieniali się doświadczeniem jak w temacie.

Pozdrawiam

Tak się składa, że tytuły i zdania zaczynamy wielką literą. Poprawiłem.

P_E

Zwitt - Pią 14 Sty, 2011

Pytanie daję tu by nie zakładać nowego tematu. Mianowicie czy są etety oficerskie na stanowiskach służby inforamcji powietrznej w WPL-ach?
28ATC - Pią 14 Sty, 2011

Nie ma sa tylko podoficerskie, a tak dla twojej wiadomosci WPL zmienił nazwę na LOSRL (Lotniskowy Organ Słuzb Ruchu Lotniczego) zgdoznie z IRL i Zarządzeniem nr 19.
fsoul - Pią 14 Sty, 2011

Cytat:
czy są etaty oficerskie na stanowiskach służby informacji powietrznej w WPL-ach?
ATS jest na tyle wrażliwą dziedziną, iż trzeba się posługiwać właściwie terminologią, nazewnictwem i skrótami, gdyż jeden zmieniony znaczy całkiem co innego. I tak tutaj chodziło Ci zapewne o organ służby informacji lotniczej. Występuje on w składzie LOSRL (nowe nazewnictwo, nie ma już WPL-i, choć pewnie długo będą tu przewałki, dopóki nie zmieni się etat jednostek, a tam jeszcze trochę czasu będzie występować WPL). Służbę informacji powietrznej zapewnia każdy kontroler ruchu lotniczego, oprócz zapewnianych służb kontroli ruchu lotniczego i służby alarmowej. Służbę informacji powietrznej zapewniają tez ośrodki FIS (RIS) wchodzące w skład PAŻP, oprócz tej służby zapewniają służbę alarmową. Na zakończenie: służby ruchu lotniczego zgodnie z ICAO to nie ludzie, a nasze "usługi". Pozdrawiam Zwitt.
ph5,5 - Nie 20 Lis, 2011

co mnie martwi..... na dzień dzisiejszy jest tak że wojskowe Biura Odpraw Załóg działają w sposób nieznormalizowany i w większości niezgodny z obowiązującymi zapisami w 4x4, a jest tak dlatego ponieważ nie ma żadnej, powtarzam żadnej wiedzy u przełożonych jak BOZ powinien funkcjonować, druga sprawa pokażcie mi komendanta który zna się na robocie BOZ-u ???, kontrolerzy jakby nie patrzeć według przepisów ICAO działają w przestrzeni niesklasyfikowanej ( w większości przypadków), nie przyjmują, nie przetwarzają, nie rozsyłają FPL-ów, tak jak my nie znamy się na wektorowaniach, separacjach i frazeologiach bo to nam nie potrzebne, cała służba kontroli otrzymuje gotowy,syntetyczny i przetworzony FPL, to podoficer BOZ musi wytłumaczyć panom oficerom co trzeba wypisać do FPL, co znaczy AD CLSD w notamie, i z czym się je RAD, bo w Debilnie ich o tym nie nauczyli, który z panów kontrolerów współpracuje z eurocontrolem wysyłając dep-y, arr-y, cnl-ki i chg-e, jak rozkodować błąd w REJ-cie z IFPS-u tego to panów nie uczyli....... nas też n ikt nie uczył....... a najśmieszniejsze wszystko jest w doc. 4444 miłej lektury
Kaska - Nie 04 Sie, 2013

Odgrzeje trochę temat. Doświadczenia z BOZ mam takie, że praca przy odpowiedniej wiedzy, by móc ją swobodnie wykonywać jest przyjemna. Rzeczywiście przydaje się cierpliwość do składających plany lotu, szczególnie wtedy kiedy ktoś składa plan i już chce startować, a niestety są znaczne ograniczenia. Należy wtedy racjonalnie uzasadnić, że dla bezpieczeństwa przelotu lepiej zmienić trasę i kilka minut odczekać. Była powyżej mowa o dokumentach, myślę że spokojnie po zagłębieniu się w lekturę można odnaleźć obowiązki BOZ.
Mam za to pytanie do innych osób pracujących w takich biurach:
czy zgodę od obszaru pobieracie Wy, kontrolerzy czy asystenci kontrolerów, i czy w ogóle osoba po przeszkoleniu BOZ i AIS taką zgodę może zgodnie z prawem pobrać??
Pytam z czystej ciekawości.
Pozdrawiam :D

28ATC - Nie 04 Sie, 2013

Odsyłam do INOP BOZ, bo teraz ten dokument w każdym LOSRL reguluje pracę operacyjna BOZ. Z tego co mi wiadomo to INOP-y miały być z idei niemalże bliźniaczo podobne ale jak to w wojsku rożnie bywa w różnych rodzajach SZ RP..
Kaska - Nie 04 Sie, 2013

Wiem gdzie szukać informacji. Chodziło mi o to jak to się odbywa w realnym świecie :) Na życiowym, służbowym przykładzie wiem, że przepisy swoją drogą,a realne ich wykorzystywanie swoją.
Walles - Nie 04 Sie, 2013

W mojej ocenie powinien to robić kontroler/asystent kontrolera. Ale słyszałem, że w FIR ŚWIDWIN to trochę inaczej wygląda...
28ATC - Nie 04 Sie, 2013

Kaska napisał/a:
w realnym świecie
RÓWNA SIĘ zapisy w INOP organu

Jeśli ktoś robi inaczej niż w instrukcji operacyjnej danego organu to pracuje nie zgodnie z obowiązującymi przepisami...w mojej ocenie i na "moim" lotnisku jest to kontroler lub asystent, który został upoważniony przez kontrolera.I według mnie to jest jedyna słuszna droga

Walles napisał/a:
FIR ŚWIDWIN
dobre walles skąd to powiedzonko, bo wieje sarkazmem ;-)
Kaska - Pon 05 Sie, 2013

28ATC przypuszczam, że nie jest Pan z BOZ, a więc nie może Pan odpowiedzieć na moje pytanie. Mimo wszystko dziękuję za takie próby. :)

Nie pytałabym, gdyby wszystko działo się wszędzie z literą pisma. ;) Hmm wtedy chyba w ogóle byłoby niewiele pytań :) :bye:

fiodor.mk - Pon 05 Sie, 2013

Cyt. DOC 4444
7.1.1.3. Funkcje organu kontroli lotniska mogą być wykonywane przez różne organy kontroli lub stanowiska pracy, takie jak:
a) kontroler lotniska, zwykle odpowiedzialny za operacje na drodze startowej i loty statków powietrznych w danym obszarze odpowiedzialności organu kontroli lotniska;
b) kontroler ruchu naziemnego, zwykle odpowiedzialny za ruch na polu manewrowym z wyjątkiem dróg startowych;
c) stanowisko dostarczania zezwolenia, zwykle odpowiedzialne za dostarczenie zezwoleń na uruchomienie silników i zezwoleń ATC dla odlatujących statków powietrznych wg IFR.

Cyt. Doc 4444
Rozdział 1. Definicje
Biuro odpraw załóg (Air traffic services reporting office). Organ ustanowiony w celu przyjmowania meldunków dotyczących służb ruchu lotniczego oraz planów lotu składanych przed odlotem.
Uwaga. — Biuro odpraw załóg może być ustanowione jako organ samodzielny lub może być połączone z istniejącym organem, np. innym organem służb ruchu lotniczego lub organem służby informacji lotniczej.

Cyt. Aneks 15
Służba informacji lotniczej (AIS) / Aeronautical information service (AIS). Służba ustanowiona w wyznaczonym obszarze, odpowiedzialna za dostarczanie informacji/danych lotniczych niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa, regularności i efektywności żeglugi powietrznej.

Na podstawie powyższego uważam, że jeżeli gdzieś na polskim lotnisku wojskowym BOZ koordynuje zezwolenia kontroli ruchu lotniczego tzn. że "lotnicza komuna ma się tam dobrze" :oops1:
Zapewne nie ma tam rozumienia różnicy pomiędzy służbą kontroli ruchu lotniczego ATC, służbą informacji powietrznej FIS i służbą informacji lotniczej AIS :!:

pozdrawiam!

28ATC - Pon 05 Sie, 2013

Fiodor bardzo zręcznie przytoczyłeś koleżance z BOZ obowiązujące normy prawne które obrazują sedno sprawy.Jednak obawiam się ze może ci nie uwierzyć bo nie pracujesz na BOZ...bo wiesz że na pracy BOZ znają się tylko specjaliści tam pracujący. ..:-)
fiodor.mk - Pon 05 Sie, 2013

Dziewczyna pyta i słusznie bo czuje, że coś jest nie tak w jej BOZ, nie miejmy do niej pretensji. Pytanie tylko gdzie jest Komendant, który na to pozwala i kontrolerzy wieżowi, którzy to akceptują. Eeeeh, zapomniałem sezon urlopowy :lol:
28ATC - Pon 05 Sie, 2013

Kaska napisał/a:
28ATC przypuszczam, że nie jest Pan z BOZ, a więc nie może Pan odpowiedzieć na moje pytanie.


Fiodor ja bardziej odnosiłem się do tej części wypowiedzi naszej koleżanki, bo trochę mnie denerwuje jeśli ktoś uważa ze kontroler nie może udzielić jej odpowiedzi, co ty dowiodłeś swoim postem że jednak jest w błędzie... :gent:

fsoul - Pon 05 Sie, 2013

Zwrócę przy tym uwagę na właściwą organizację pracy LOSRL. Niestety bywa też tak, iż ATCo pracuje bez asystenta ( bo zakłąda się np. małe natężenie ruchu lotniczego), a rzeczywistość okazuje się odmienna i nie ma czasu na załatwienie się w spokoju ;) lub przygotowanie i spożycie posiłku, którego jak wiecie, dowódcy jednostek wojskowych nie mogą lub nie chcą zapewniać personelowi ATS, lub nie ma też czasu na wiszenie na telefonie. Rozumiem, iż tylko w takim przypadku ATCo prosi personel BOZ o pomoc i uzyskanie zezwolenia na lot, co jest jednak niezgodne z przepisami, lecz może być próbą wybrnięcia z sytuacji. Bowiem jak wiecie, przekazanie zezwolenie osobie nieuprawnionej także jest niezgodne z przepisami, a za taką uważa się także organ TWR lub APP i personel tych organów w rozumieniu przepisów ICAO. Zatem każde wydanie zezwolenia i przyjęcie zezwolenia pomiędzy ACC lub APP a organem wojskowym APP lub TWR jest niezgodne z przepisami.
bocian - Wto 06 Sie, 2013

Problem pojawia się wtedy, gdy zapracowany kontroler przerzuca załatwienie zezwolenia w OAT na osobę z BOZ, następnie ona tam dzwoni i dostaje strzała pytaniem, czy odlatujący może nabierać nad punktem do FL090 lub do FL120, albo czy da rade do danej pomocy nawigacyjnej w określonym czasie. BOZ-owiec nie mając zielonego pojęcia jaka jest sytuacja ruchowa nie będzie ingerował w kompetencję kontrolera, odkłada słuchawkę i wykonuje najpierw dodatkowy tel do TWR a następnie dodatkowy tel do OAT. Po otrzymaniu zezwolenia znów dzwoni do TWR a czas się wydłuża i to co mogło być aktualne 5 min temu może już nie być takie aktualne w powietrzu teraz ... Znacznie prościej jak to TWR sam załatwi sobie takową sprawę, szybciej i bez zbędnych komplikacji.

Przepracowałem kilka lat na BOZ to praktyki były różne, w FIR Mirosławiec było identycznie jak w FIR Świdwin ;)

Kaska - Wto 06 Sie, 2013

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Nie chciałam nikogo urazić, na pewno nie kontrolerów, których pracę cenię i podziwiam. Chodziło mi po prostu o zdanie osób w moim fachu, ponieważ jeden krl TWR wie, że nie zlecił by tego na BOZ, a drugi może stosować takie praktyki. I to dlatego pytałam koleżanek i kolegów z BOZ.

Pozdrawiam

28ATC - Wto 06 Sie, 2013

Jak widać zdecydowana większość na tym forum to kontrolerzy, nad czym osobiście ubolewam bo dobrze by było żeby personel BOZ też się wypowiadał w różnych wątkach. Poczekamy zobaczymy może ktoś z BOZ Nam odpisze :-)
fsoul - Wto 06 Sie, 2013

Zatem, oczywiście proponuję trzymanie się przepisów bo sa one napisane z jakiegoś powodu. Tam gdzie źle zorganizowana jest praca w LOSRL - proponuję zacząć myśleć innymi kategoriami niż : "jesteśmy żołnierzami i jesteśmy w wojsku". Kontrolerom sugeruję też nie używanie np. takich zwrotów
Cytat:
czy odlatujący może nabierać
Cytat:
nad punktem
do FL090 lub do FL120, albo czy da rade do danej pomocy nawigacyjnej w określonym czasie
chyba że czuje się wciąż DKLem lub nawigatorem strefy bliższej. Bez obrazy.
bocian - Sro 07 Sie, 2013

Tak zdecydowanie polecam rozdział 12 DOC 4444 i przepraszam za słowo nabierać, uwzględnię to w samobiczowaniu na drugiej części szkolenia do S-ATCL.

DKL-em i nawigatorem czegoś tam bliskiego się nie czuję, nie byłem i nie będę.

Urazy nie żywię ;) ;)

fsoul - Czw 08 Sie, 2013

A za słowo
Cytat:
nad punktem
to już nie? :cool:
Zwitt - Pon 12 Sie, 2013

A jak teraz wygląda etatyzacja w BOZ? Jakie są szarże? i czy BOZ ma jakiegoś szefa/dowódcę czy tak jak IRL przewiduje wswzystkie stanowiska BOZ podlegają d-cy LOSRL?
bocian - Pon 12 Sie, 2013

Jakby tak zebrać wszystkie LOSRL w Polsce, to się okaże, że każdy ma inną strukturę, generalnie etaty od 2-7 ale i niekoniecznie.

Należy by pamiętać iż owe struktury układane były jeszcze przed skomponowaniem IRL.

U nas niektóre osoby z BOZ posiadają uprawnienia ATC, tak samo jak niektórzy ATC posiadają uprawnienia w BOZ, bywają przypadki że w miesiącu trzyma się dyżury w obu służbach. Są także lotniska, na których BOZ nie pracują 24h/7.

Tower Power - Pon 12 Sie, 2013

bocian napisał/a:
Są także lotniska, na których BOZ nie pracują 24h/7.


Prawda...FIR Krzesiny tak ma jak nie stoi QRA :) ))

A etaty w BOZ od 2-7, ale już poszła propozycja zmiany na 1-8 kosztem nieobsadzonych akrl na TWR.

Zwitt - Wto 13 Sie, 2013

Dzięki :gent:
A jakie najwyższe stopnie mają BOZ-owcy w waszych LOSRL?

Fidelis - Czw 29 Cze, 2017

Witam
dwa szybkie pytania

Czy słyszeliście coś o metodyczkach dla BOZ-ców w 2018? Jeśli tak to prosiłbym om informacje na ten temat

Czy są szkolenia w PAŻP-ie ARO dla wojskowych ?
:viktoria:

ph5,5 - Pią 08 Gru, 2017

W ostatnim czasie sporo się zmieniło, PAŹP i Porty Lotnicze redukują ilość personelu ARO na lokalnych lotniskach, spowodowane jest to po części przepisami dla GA i lotów w przestrzeni klasy G - brak konieczności składania FPL dla lotów VFR w wymienionej przestrzeni. Dodatkowo dostępne aplikacje pozwalają na przygotowanie i złożenie planu lotu bezpośrednio przez pilota. Co więcej większość firm obsługujących rynek przewozów dyspozycyjnych zorganizowało sobie biura AO które przygotowują dokumentację przedlotową dla własnych lotów.
Wracając do tematu. O metodyczkach dla BOZ w Dęblinie słyszałem i na dzień dzisiejszy jestem nastawiony sceptycznie z kilku powodów. W Dęblinie brakuje kadry która mogłaby prowadzić zajęcia metodyczne z personelem mającym praktykę w pracy na BOZ-ie. Mają to być zajęcia w formie wykładów zakończonych egzaminem teoretycznym i praktycznym (!sic). Osobiście uważam że najlepszą formą realizacji byłaby forma warsztatów lub seminariów gdzie uczestnicy mogliby przedyskutować problemy z jakimi się spotykają w codziennej służbie.
Co do szkoleń dla BOZ(ARO) dobywających się w PAŹP-ie to oczywiście odbywają się i są owocne, z tego co wiem to mają być skracane z 5 do 3 dni ( z powodów okrojenia ilości uczestników i kosztów). W PAŻP-ie jest jedna osoba odpowiadająca za szkolenia, badania itp personelu wszystkich briefingów, i każdy z pracowników lokalnych Biur Odpraw Załóg bierze udział raz na dwa lata w szkoleniu odświeżającym w PAŻP.

Fidelis - Sob 09 Gru, 2017

Tak jak napisałeś jest wiele niewiadomych, zaczynając od tego czy ten kurs jest dla początkujących czy metodyczką dla BOZ-u, ilu żołnierzy może jechać, jak będzie się nazywał itd , opinii jest wiele co nie zmienia faktu, że SSRL raczej nie wyraziłoby zgody na kurs w PAŻP-ie, a szkoda ponieważ byłoby to coś nowego. ;)
ph5,5 - Sob 09 Gru, 2017

Jednym z problemów jest że tak określę..... brak kompetentnej osoby w SSRL, niestety ale chyba żaden z oficerów tam urzędujących nie miał w swojej karierze okazji popracować na Biurze Opraw Załóg przez okres dający mu pogląd na charakter służby w tym organie.
zapis w IZRL-2017 (10.5. Szkolenie personelu biura odpraw załóg) pkt.2 mówi:
"Szkolenie teoretyczne i odświeżające realizowane jest w WSOSP w Dęblinie, SPSP lub
innych krajowych lub zagranicznych ośrodkach szkolenia."
Kurs metodyczny w Dęblinie jest już pewnie wpisany do rocznego planu przedsięwzięć i się pewnie odbędzie, w budżecie są już zapewne fundusze na ten cel. Co do kursów w innych ośrodkach krajowych i zagranicznych... jeśli nie są ujęte w planie rocznym ciężko będzie pozyskać fundusze na udział kogokolwiek w takim kursie, zależeć to będzie od zasobności skarbca w poszczególnych jednostkach i dobrych chęci pracodawcy.
Kurs w Dęblinie ma mieć charakter metodyczki i skierowany ma być do personelu już pracującego na BOZ-ach. Z doświadczenia mogę wywnioskować że będzie miał on mało wspólnego z realiami pracy (chciałbym się mylić). Jedyną słuszną drogą byłoby zaproszenie na te kilka dni wykładowców z PAŻP.

[ Dodano: Czw 14 Gru, 2017 ]
przepraszam z post pod postem, pragnę podzielić się wieściami ze strony PAŻP i uaktualnić powyższy post:
https://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/iwb-integrated-web-briefing-nowy-system-pazp-do-planowania-i-skladania-planow-l

Fidelis - Pon 08 Sty, 2018

Witam

Wiem, że zaczął się kurs metodyczny dla Biura Odpraw Załóg , czy ktoś z uczestników owego kursu może przybliżyć czy różni się od AIS czy może tematyka jest ta sama?

ph5,5 - Pią 26 Sty, 2018

Nie wiem czego się spodziewałeś, kurs był, zakończył się i jak zwykle trudno nazwać go było metodycznym.... raczej notorycznym wbijaniem do głowy praktykom teorii przez teoretyków oderwanych od rzeczywistości, z tego co wiem to jest problem z zakwalifikowaniem programu kursu jako "metodyczny", słyszałem również że uczestnicy nawet świadectwa ukończenia nie dostali, czyli nic nowego jaka szkoła taki kurs.
Fidelis - Wto 27 Lis, 2018

Witam
Mam parę pytań
1) Czy BOZ uczestniczy w Briefingu przed lotami? (czy jest gdzieś zapis regulujący moje zapytanie)
2) Czy BOZ może mieć zmienione godziny pracy przez Szefa PSRL (z jego kaprysu)?
3) Kto odpowiada za aktywację, dezaktywację lub przesuwanie przestrzeni powietrznej jeśli nie ma POL-a lub APOLa i gdzie jest to zapisane?
4) Na jakiej podstawie jest u Was wysyłany NOTAM czy na "słowo" czy na papierze jest dokładnie opisane czego dotyczy?

dzięki za pomoc

Ola Mazury - Pią 02 Paź, 2020

Witam, mam pytanie o służby kontrolera ruchu lotniczego - rozumiem, że nie są to "normalne" zmiany od 7.30-15 tylko 12h, 16h, i 24h? Czy coś się zmieniło ?
(pisze tutaj ponieważ wątek o kontrolerach ruchu lotniczego jest zamknięty).

Czy w BOZ działa na takich samych zasadach jak ATC?

Z góry dzięki za odp, i sorry jeśli jest " za bardzo cywilne" ;)

painkiller - Pią 09 Paź, 2020

Wcale nie za bardzo "cywilne" pytanie. Pytanie tylko po co cywilowi byłaby taka wiedza :-)

Niemniej jednak, wszystko jest w naszym Zarządzeniu 31, § 23, ust.8, pkt. 2)...
pzdr

michqq - Pią 09 Paź, 2020

painkiller napisał/a:
Pytanie tylko po co cywilowi byłaby taka wiedza :-)


Na przykład z tego powodu że cywil chce zostać wojskowym.

https://www.infor.pl/akt-...lotniczego.html

Ola Mazury - Sob 10 Paź, 2020

painkiller, dzieki wielkie!,

michqq, dokładnie ;) .

ph5,5 - Pią 18 Gru, 2020

Ola Mazury napisał/a:
Witam, mam pytanie o służby kontrolera ruchu lotniczego - rozumiem, że nie są to "normalne" zmiany od 7.30-15 tylko 12h, 16h, i 24h? Czy coś się zmieniło ?
(pisze tutaj ponieważ wątek o kontrolerach ruchu lotniczego jest zamknięty).

Czy w BOZ działa na takich samych zasadach jak ATC?

Z góry dzięki za odp, i sorry jeśli jest " za bardzo cywilne" ;)


Z tego co wiem to personel BOZ działa przez całą dobę, czasami w oddzielnym pomieszczeniu, nieraz nawet w innym budynku niż reszta personelu ATC, słyszałem również o zasłabnięciu żołnierza na służbie (w nocy) gdzie o mały włos nie doszło do czegoś tragiczniejszego. Oby nigdzie i nigdy nie dochodziło do podobnych zdarzeń.

antracyt - Pon 21 Gru, 2020

Poczytaj https://www.ais.pansa.pl/mil/aip.html i ewentualne zmiany pracy w NOTAM.
Tam znajdziesz wszystkie lotniska wojskowe. W praktyce często wygląda to tak, że np. APP jest dostępny 24H, ale nie pracuję ciągle i jest tylko uruchamiany w razie potrzeby więc trzeba czytać korekty z NOTAM.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group