Trudne pytania do .... - Pytania do Posła Sejmowej Komisji ON

Stevie - Sob 08 Kwi, 2017
Temat postu: Pytania do Posła Sejmowej Komisji ON
Tutaj proszę zadawać pytania do członka Sejmowej Komisji Obrony Narodowej Pawła Szramki.
Jeżeli ktoś ma sprawę, a która nadaje się do zadania pytania w formie interpelacji to będzie odpowiednie miejsce.

Proszę o merytorykę, gdyż inaczej pytania lub sprawy nie będą publikowane.

Jednocześnie przypominam, że obronność jest specyficzną dziedziną życia państwa i nie wszystkie sprawy nadają się do publicznej wiadomości. Piszę dlatego, żeby nie było rozczarowania o braku lub niepełnej odpowiedzi.

:gent:

markus - Wto 25 Kwi, 2017

To ja mam temat do podrzucenia dla Pana Posła.
Bardziej chodzi o stanowisko jego ugrupowania ale być może stanie się to tematem wystąpienia do samego MON`a.

Czy w opinii Ministerstwa Obrony Narodowej Program Modernizacji Technicznej SZ RP i sposób jego realizacji odbiega od standardów przyjętych w krajach członkowskich NATO, ze szczególnym uwzględnieniem krajów zachodnioeuropejskich?
Jeżeli, zdaniem MON standardy przyjęte w RP nie odbiegają w znaczący sposób, to co stoi na przeszkodzie, aby najbardziej kosztowne programy operacyjne (z kontraktami o wartości przekraczającej określony pułap, np: 1 mld PLN) stawały się przedmiotem otwartej debaty parlamentarnej i podlegały obowiązkowej akceptacji przez SKON, a jeszcze lepiej przez Sejm.

Jeżeli parlamenty Niemiec, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii czy krajów skandynawskich mogą debatować nad sensem wydatków zbrojeniowych i je akceptować to dlaczego nie w Polsce?
Niech wojskowi wytłumaczą się przed podatnikiem dlaczego potrzebny jest im taki a nie inny sprzęt, z jakich analiz wynikają te czy inne potrzeby operacyjne? A politycy niech wywiążą się ze swojej odpowiedzialności za stan obronności państwa.

Niejawność informacji nie ma tu nic do rzeczy. Informacją cenną jest charakterystyka wiązki radiolokacyjnej, pola fizyczne obiektu, metody crypto, itp.
Liczba, rodzaj sprzętu, możliwości jego pozyskania powinny być przedmiotem normalnej debaty.
Być może unikniemy w ten sposób błędnych i całkowicie nie uzasadnionych decyzji zakupowych?

i - Wto 25 Kwi, 2017

Może to nie będzie pytanie.
Proszę postarać się o ujawnienie informacji o skali odejść żołnierzy wszystkich korpusów z Wojska Polskiego od czasu rządzenia partii Prawo i Sprawiedliwość.

looker - Wto 25 Kwi, 2017

Pytanie/propozycja:

W meldunkach o nastrojach ciągle zgłaszamy istnienie problemu nierównego traktowania kadry w służbie kontraktowej i stałej pod względem zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Żołnierzom kontraktowym "wciskane" są na siłę nieatrakcyjne mieszkania, często w innych (ale nadal pobliskich) garnizonach nawet gdy okażą się oni aktem notarialnym i udowodnią iż takowe już posiadają. Efekt jest wiadomy - wstrzymanie wypłaty dodatku mieszkaniowego.
Pan Poseł, jako były szeregowy zawodowy będzie doskonale wiedział o co chodzi.

Stevie - Czw 27 Kwi, 2017

Panie Pośle, ile spraw MON zgłosił/wysłał do Prokuratory od objęcia rządów czyli od jesieni 2015 r. ? Czego dotyczą to sprawy? Jak daleko zaawansowane są śledztwa? Czy komuś postawiono już zarzuty?

:gent:

Brzytwa - Czw 27 Kwi, 2017

Haha, ile z tych spraw zakończyło się umorzeniami? I co z tego, że zgłoszono do prokuratury? Liczy się efekt, czy coś wyjaśniono itd.

Ja mam pytanie do Pana Posła. Jakie działania zamierza podjąć w celu zwrócenia uwagi na ogromną biurokrację w wojsku? Putin jednym pyknięciem palca przenosi na ćwiczenia cały okręg wojskowy, a nasze wojsko? Kwity nas zabiją, wystarczy sparaliżować zielonymi ludzikami drogi dojazdowe do WOG i żadna JW nie dostanie nawet amunicji.

Stevie - Sob 29 Kwi, 2017

Polska ma największe naturalne złoża tytanu i rud zim rzadkich – niezwykle unikalnych i wartościowych. Jak MON zamierza wykorzystać ten atut?
A co z innymi doniesieniami na temat innych złóż?
prof. R. Kozłowski o naszych złożach
:gent:

Stevie - Pon 01 Maj, 2017

Pytania zostały przekazane. O formie odpowiedzi poinformuję później.

:gent:

Stevie - Wto 06 Cze, 2017

Dla zainteresowanych - wykaz interpelacji oraz wykaz zapytań. Uprzedzam, że tematyka różna i trzeba wyłuskać te odnoszące się do naszego środowiska.

:gent:

Brzytwa - Wto 06 Cze, 2017

Z niecierpliwością czekam na odpowiedź MON na ten temat. Wypadałoby go za jakiś czas znowu pocisnąć, podając jakieś przykład np. bezsensowne (!) wystawianie tzw. KUT na wymianę opon z letnich na zimowe w pojazdach służbowych. Kwity, wpis w książkę - po co? :lol:
Stevie - Pią 30 Cze, 2017

Kilka interpelacji Posła Szramki do MON:

Cytat:

Zapytanie nr 2848

do ministra obrony narodowej

w sprawie zgłoszeń Ministerstwa Obrony Narodowej do prokuratury

Zgłaszający: Paweł Szramka

Data wpływu: 19-05-2017

Zostałem zapytany przez grupę żołnierzy o sprawy związane z wnioskami MON kierowanymi do prokuratury. Dlatego proszę o odpowiedź na poniższe pytania.

Ile spraw MON zgłosił/wysłał do prokuratury od czasu rozpoczęcia VIII kadencji Sejmu?

Czego dotyczą to sprawy? Jak daleko zaawansowane są śledztwa? Czy komuś postawiono już zarzuty? Czy umorzono jakieś śledztwa?
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=6C0D3EA2


Cytat:

Zapytanie nr 2847

do ministra obrony narodowej

w sprawie potrzeb mieszkaniowych żołnierzy

Zgłaszający: Paweł Szramka

Data wpływu: 19-05-2017

Niestety cały czas w meldunkach o nastrojach żołnierz zgłaszają problem nierównego traktowania kadry w służbie kontraktowej i stałej pod względem zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Żołnierzom kontraktowym "wciskane" są na siłę nieatrakcyjne mieszkania, często w innych (ale nadal pobliskich) garnizonach nawet gdy okażą się oni aktem notarialnym i udowodnią, iż takowe już posiadają. Efekt jest wiadomy - wstrzymanie wypłaty dodatku mieszkaniowego.

Czy planowana jest zmiana zasad w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych żołnierzy?
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=15E25021


Cytat:

Zapytanie nr 2846

do ministra obrony narodowej

w sprawie skali odejść żołnierzy ze służby

Zgłaszający: Paweł Szramka

Data wpływu: 19-05-2017

Bardzo głośno medialnie przedstawiana jest sprawa odejść żołnierzy ze służby przez ostatnie 1,5 roku.

Jaka jest skala odejść żołnierzy wszystkich korpusów z Wojska Polskiego od czasu rozpoczęcia VIII kadencji Sejmu?

ODPOWIEDŹ


Odpowiedź na zapytanie nr 2846

w sprawie skali odejść żołnierzy ze służby

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki

Warszawa, 20-06-2017

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Pawła Szramki (nr 2846) uprzejmie informuję – z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej – że w okresie od dnia 1 grudnia 2015 r. do dnia 30 kwietnia 2017 r. z zawodowej służby wojskowej odeszło 7284 żołnierzy zawodowych.

Jednocześnie nadmieniam, iż we wcześniejszym okresie – od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 30 listopada 2015 r. – liczba tych odejść była o około 600 większa i wynosiła 7868 zwolnionych żołnierzy zawodowych.

Łączę wyrazy szacunku,

Bartosz KOWNACKI
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=2293125D

Stevie - Pią 30 Cze, 2017

C. D.

Cytat:

Zapytanie nr 2845

do ministra obrony narodowej

w sprawie Programu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP

Zgłaszający: Paweł Szramka

Data wpływu: 19-05-2017
Czy w opinii Ministerstwa Obrony Narodowej Program Modernizacji Technicznej SZ RP i sposób jego realizacji odbiega od standardów przyjętych w krajach członkowskich NATO, ze szczególnym uwzględnieniem krajów zachodnioeuropejskich?

Jeżeli, zdaniem MON standardy przyjęte w RP nie odbiegają w znaczący sposób, to co stoi na przeszkodzie, aby najbardziej kosztowne programy operacyjne (z kontraktami o wartości przekraczającej określony pułap, np: 1 mld PLN) stawały się przedmiotem otwartej debaty parlamentarnej i podlegały obowiązkowej akceptacji przez SKON, a jeszcze lepiej przez Sejm.

Jeżeli parlamenty Niemiec, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii czy krajów skandynawskich mogą debatować nad sensem wydatków zbrojeniowych i je akceptować to dlaczego nie w Polsce?

Niech wojskowi wytłumaczą się przed podatnikiem, dlaczego potrzebny jest im taki a nie inny sprzęt, z jakich analiz wynikają te czy inne potrzeby operacyjne? A politycy niech wywiążą się ze swojej odpowiedzialności za stan obronności państwa.

Niejawność informacji nie ma tu nic do rzeczy. Informacją cenną jest charakterystyka wiązki radiolokacyjnej, pola fizyczne obiektu, metody crypto, itp.

Liczba, rodzaj sprzętu, możliwości jego pozyskania powinny być przedmiotem normalnej debaty.

Być może unikniemy w ten sposób błędnych i całkowicie nieuzasadnionych decyzji zakupowych?
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=698C731F

ODPOWIEDŹ


Odpowiedź na zapytanie nr 2845

w sprawie Programu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki

Warszawa, 27-06-2017

Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Pawła Szramki w sprawie Programu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP (nr 2845), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Zgodnie z art. 26 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Siły Zbrojne RP podlegają cywilnej i demokratycznej kontroli. Rolę taką pełni między innymi Sejmowa Komisja Obrony Narodowej (SKON), której zakres zainteresowania obejmuje kwestie polskiego przemysłu obronnego, modernizacji technicznej, budżetu oraz struktur Sił Zbrojnych RP. Na posiedzenia SKON zapraszani są przedstawiciele resortu obrony narodowej w celu informowania członków Komisji o działalności Sił Zbrojnych RP, w tym także o realizowanych przedsięwzięciach dotyczących procesu modernizacji armii. Ponadto, Parlamentarzyści w każdej chwili mają prawo zwracać się do Ministra Obrony Narodowej o udostępnienie informacji dotyczących działalności Sił Zbrojnych RP.

Na decyzje resortu obrony narodowej w zakresie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP ma także wpływ uchwalana przez Parlament ustawa budżetowa określająca wysokość środków finansowych przeznaczonych na zabezpieczenie potrzeb Sił Zbrojnych RP.

Rozwój Sił Zbrojnych RP prowadzony jest w oparciu o rządowe dokumenty strategiczne oraz wytyczne polityczne, w tym wytyczne Prezydenta RP wskazane w „Głównych kierunkach rozwoju Sił Zbrojnych RP oraz ich przygotowań do obrony państwa”. Na tej podstawie opracowywany jest w resorcie obrony narodowej „Program Rozwoju Sił Zbrojnych RP” i wynikające z niego plany pochodne, w tym „Plan Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP”.

Funkcjonujący obecnie w resorcie obrony narodowej system pozyskiwania sprzętu wojskowego nie odbiega od przyjętych standardów w innych krajach europejskich. Jest systematycznie doskonalony między innymi poprzez implementowanie rozwiązań opracowanych w ramach NATO, w celu osiągnięcia poprawy efektywności jego funkcjonowania.

Zgodnie z przepisami prawa powszechnego jak i resortowego, proces pozyskiwania sprzętu wojskowego przebiega według procedur określających sposób realizacji zadań, uczestników, terminy realizacji poszczególnych etapów i obejmuje mechanizmy zapobiegające wpływom działań lobbystów i przeciwdziałające korupcji. Decyzje dotyczące pozyskiwanego uzbrojenia, poprzedzone złożonymi pracami analitycznymi prowadzonymi przez zespoły specjalistów resortu obrony narodowej, podejmowane są przez Ministra (lub Wiceministra) Obrony Narodowej.

Przytoczone przykłady świadczą o tym, że Parlamentarzyści mają znaczący wpływ na przebieg modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP i w opinii Ministerstwa Obrony Narodowej wpływ ten jest wystarczający. Poddawanie otwartej debacie takich kwestii jak rodzaj, ilość, parametry taktyczno-technicznych, sposób pozyskania sprzętu wojskowego mogłoby spowodować:

ujawnienie informacji newralgicznych z punktu widzenia procesu pozyskiwania,
wydłużeniem terminów pozyskania sprzętu wojskowego,
zwiększenie podatności procesu pozyskiwania na działania lobbystyczne i korupcyjne,
uzależnienie procesu pozyskiwania od opinii osób nie posiadających wymaganej wiedzy merytorycznej w przedmiocie.

Bartosz KOWNACKI
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=7F81609E

Stevie - Pią 30 Cze, 2017

C.D.

Cytat:

Zapytanie nr 2662

do ministra rodziny, pracy i polityki społecznej

w sprawie łączenia pracy zarobkowej z pobieraniem świadczeń emerytalnych

Zgłaszający: Maciej Masłowski, Wojciech Bakun, Paweł Szramka, Paweł Skutecki, Norbert Kaczmarczyk, Jarosław Sachajko

Data wpływu: 08-05-2017

Szanowna Pani Minister,

rekomendacja ZUS z roku 2016 zalecała wprowadzenie uregulowań prawnych, ograniczających lub zakazujących możliwości łączenia pobierania świadczenia z pracą zarobkową. Taki zakaz obowiązywałby do czasu osiągnięcia podniesionego wieku emerytalnego wynoszącego docelowo 67 lat.

Obecnie ograniczenia co do dorabiania dotyczyły wyłącznie wcześniejszych emerytów (czyli osób, które przeszły na emeryturę przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego). Kwestia ograniczenia łączenia pracy z pobieraniem świadczeń emerytalnych jest szczególnie istotna dla kadry akademickiej. W sytuacji, gdy np. emerytura profesorska jest na porównywalnym poziomie jak pensja może to skutkować masowym wycofywaniem się z aktywności zawodowej rzadkiej klasy specjalistów.

Czy Ministerstwo pracuje nad zmianami przepisów w tym zakresie, tak aby ograniczyć lub zakazać możliwość pracy osobom pobierającym świadczenia emerytalne?

Z wyrazami szacunku
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=06FB8F18

ODPOWIEDŹ


Odpowiedź na zapytanie nr 2662

w sprawie łączenia pracy zarobkowej z pobieraniem świadczeń emerytalnych

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marcin Zieleniecki

Warszawa, 26-05-2017

W odpowiedzi na wystąpienie, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.

W przedstawionym Sejmowi RP dokumencie „Przegląd systemu emerytalnego. Informacja Rady Ministrów dla Sejmu RP o skutkach obowiązywania ustawy z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 637) wraz z propozycjami zmian.” podkreślono, że ewentualne rozwiązania w zakresie ograniczenia łączenia pracy zawodowej z pobieraniem emerytury powinny stanowić zachętę do kontynuowania zatrudnienia po osiągnięciu wieku emerytalnego, a także uwzględniać odpowiednią edukację pracodawców, lepsze wykorzystanie potencjału pracowników w wieku 50 lat i więcej oraz bieżące informowanie przez ZUS o prognozowanej wysokości emerytury.

Tym samym „Przegląd emerytalny” nie zawiera propozycji zmian w zakresie obecnych zasad łączenia pracy z emeryturą.

Dodatkowo chciałbym poinformować, że przygotowane w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych - Biała i Zielona Księga - z propozycjami zmian w systemie emerytalnym, nie są dokumentami rządowymi i nie mogą stanowić podstawy do dokonania jakichkolwiek zmian systemowych.
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=59D242E5



Cytat:

Zapytanie nr 2534

do ministra obrony narodowej

w sprawie umundurowania wojskowego

Zgłaszający: Paweł Szramka

Data wpływu: 25-04-2017

Niniejsze zapytanie kieruję do Pana Ministra na prośbę środowiska żołnierzy, którzy zwracają uwagę na obowiązkowe umundurowanie, nakrycie głowy w postaci beretów.

Berety stały się typowym elementem umundurowania w Wojsku Polskim po roku 1990. Zgodnie z przepisami (§ 13. ust 2 oraz § 32. ust. 4 pkt 2) rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2004 z późniejszymi zmianami w sprawie wzorów oraz noszenia umundurowania i oznak wojskowych przez żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. z dnia 13 stycznia 2005) w Polsce żołnierze oraz słuchacze uczelni wojskowych noszą berety.

Środowisko żołnierzy zwraca uwagę, iż noszenie beretów jest mało praktyczne i niewygodne. Znacznie lepszym rozwiązaniem, w ich opinii byłoby noszenie rogatywek, czapek z daszkiem lub okrągłych czapek.

W związku z powyższym, na prośbę żołnierzy pragnę zapytać:

Czy Ministerstwo przewiduje zmianę obowiązkowego umundurowania w zakresie nakryć głowy?
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=770298DC

ODPOWIEDŹ


Odpowiedź na zapytanie nr 2534

w sprawie umundurowania wojskowego

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki

Warszawa, 27-06-2017

Odpowiadając, z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej, na zapytanie Pana Posła Pawła Szramki w sprawie umundurowania wojskowego (nr 2534), uprzejmie przedstawiam poniższe wyjaśnienia.

Na wstępie pragnę nadmienić, że berety do umundurowania polowego zostały wprowadzone na wyposażenie żołnierzy na początku lat 90. ubiegłego wieku i zastąpiły użytkowane czapki rogatywki polowe. Zgodnie z § 6 ust. 9 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów, zestawów i wzorów oraz noszenia umundurowania i oznak wojskowych przez żołnierzy zawodowych i żołnierzy pełniących służbę kandydacką (Dz. U. z 2015 r. poz. 173) kolor beretu noszonego przez żołnierza określa jego przynależność do Rodzaju Sił Zbrojnych lub jednostki wojskowej.

Nowe wzory przedmiotów umundurowania i wyekwipowania żołnierzy Sił Zbrojnych RP są opracowywane w trybie pracy rozwojowej, której procedurę określa załącznik nr 1 do decyzji Nr 314/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 października 2013 r. w sprawie wprowadzenia do użytku „Procedury realizacji prac rozwojowych dla przedmiotów umundurowania i wyekwipowania” oraz „Procedury realizacji prac rozwojowych dla środków zaopatrzenia żywnościowego” (Dz. Urz. MON z 2013 r. poz. 274, ze zm.). Zgodnie z tą procedurą, podstawę rozpoczęcia wspomnianej pracy rozwojowej stanowią m.in. stosowne wnioski dowódców (szefów, komendantów) Rodzajów Sił Zbrojnych (jednostek wojskowych), wynikające z doświadczeń zdobytych przez żołnierzy podczas wykonywania zadań służbowych, jak też opinie użytkowników, dotyczące jakości przedmiotów umundurowania i wyekwipowania, wskazujące na potrzebę opracowania nowych (lepszych) rozwiązań materiałowych oraz techniczno-technologicznych.

Aktualnie Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, będący gestorem i centralnym organem logistycznym dla przedmiotów umundurowania i wyekwipowania, na wniosek Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej ds. Utworzenia Obrony Terytorialnej – Dyrektora Biura ds. Utworzenia Obrony Terytorialnej, realizuje pracę rozwojową, której celem jest opracowanie czapki rogatywki polowej przeznaczonej dla żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej.

Obecnie brak analogicznych wniosków w odniesieniu do nakryć głowy noszonych przez żołnierzy pozostałych Rodzajów Sił Zbrojnych, zatem w najbliższym czasie nie planuje się zmiany ich wzorów.

Bartosz KOWNACKI
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=7551AA21



Stevie - Pią 30 Cze, 2017

C.D.

Cytat:

Zapytanie nr 2420

do ministra obrony narodowej

w sprawie kwalifikacji szeregowych do szkół podoficerskich

Zgłaszający: Paweł Szramka

Data wpływu: 28-03-2017

Szanowny Panie Ministrze,

pragnę zainteresować Pana sprawą awansu szeregowych do stopnia podoficera. Chodzi o kuriozalną sytuację, która ma teraz miejsce.

Jednym z kryteriów, które trzeba spełnić ubiegając się o miejsce w Szkole Podoficerskiej, są minimum 3 lata w służbie. Tak więc w tej chwili mamy w szkołach (bądź kandydują do nich) szeregowych ze stażem od 3 do ponad 12 lat. Szeregowi mający juz często niemałe doświadczenie, rownież związane z wyjazdami na misje zagraniczne, muszą poświęcić 6 miesięcy na naukę. Za to ochotnik, który wybiera tę samą szkołę z rezerwy bądź w ramach szkolenia NSR, spędza tam 6 tygodni. Następnie wstępują oni do jednostek będąc juz pełnoprawnymi podoficerami i dowodzą ww. szeregowymi.

Czy nie jest to dziwna sytuacja, że osoba bez kompletnego doświadczenia, przeszkolenia z często minimalną wiedzą spędza w szkole 6 tyg., a osoba ze stażem kilku lub kilkunastoletnim, musi szkolić się 10 razy dłużej?

Czy nie powinno być tak, że to doświadczeni żołnierze przechodzą 6 tyg. przeszkolenie a kandydaci z rezerwy lub NSR powinni szkolić się 6 miesięcy?
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=282B6F18

ODPOWIEDŹ


Odpowiedź na zapytanie nr 2420

w sprawie kwalifikacji szeregowych do szkół podoficerskich

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki

Warszawa, 28-06-2017

Odpowiadając, z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej, na zapytanie Pana Posła Pawła Szramki w sprawie kwalifikacji szeregowych do szkół podoficerskich (2420), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Analizując treść zapytania Pana Posła Pawła Szramki oraz zawartych w nim wątpliwości, należy stwierdzić, że poruszone kwestie dotyczą dwóch oddzielnych przypadków.

Pierwszy przypadek dotyczy szkolenia ochotników do Narodowych Sił Rezerwowych (NSR) w korpusie osobowym podoficerów w ramach służby przygotowawczej.

Na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 marca 2015 r. w sprawie służby przygotowawczej (Dz. U. poz. 449), okres szkolenia ochotnika (który dotychczas nie odbył żadnej formy przeszkolenia wojskowego) w ramach służby przygotowawczej realizowanej na potrzeby korpusu podoficerów wynosi do 5 miesięcy (z czego okres szkolenia podstawowego – do 3 miesięcy i specjalistycznego – do 2 miesięcy).

Na zakończenie ww. szkolenia ochotnicy (kadeci – bo taki tytuł otrzymują w trakcie szkolenia) przystępują do egzaminu na podoficera, a po zdaniu tego egzaminu są mianowani do stopnia starszego szeregowego – z dniem zwolnienia z drugiego okresu służby przygotowawczej (tj. okresu szkolenia specjalistycznego).

Po zakończeniu szkolenia absolwent służby przygotowawczej zostaje przeniesiony na ewidencję Wojskowej Komendy Uzupełnień właściwej ze względu na miejsce zameldowania i otrzymuje status żołnierza rezerwy. Warunkiem niezbędnym do mianowania na pierwszy stopień podoficerski jest odbycie przez niego dodatkowych ćwiczeń wojskowych, zgodnie z § 20 ust. 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie mianowania na stopnie wojskowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 307, ze zm.). Dopiero po odbyciu wymaganej liczby dni dodatkowych ćwiczeń wojskowych ww. żołnierz rezerwy może być mianowany na pierwszy stopień w korpusie podoficerów.

Odnosząc się do realizacji ilościowego szkolenia w ramach służby przygotowawczej na potrzeby korpusu podoficerów należy zaznaczyć, że liczba szkolonych ochotników w ramach ww. szkolenia wynosi tylko do 100 ochotników w cyklu rocznym (głównie są to żołnierze w deficytowych specjalnościach wojskowych), natomiast limit na szkolenie szeregowych zawodowych w szkołach podoficerskich wynosi dla jednostek Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w 2017 roku – 1811 żołnierzy.

Mając na uwadze potrzeby uzupełnieniowe Sił Zbrojnych RP w korpusie podoficerów oraz fakt, że realizowane szkolenie w ramach służby przygotowawczej na potrzeby korpusu podoficerów przeznaczone jest głównie na gromadzenie wyszkolonych rezerw osobowych oraz uzupełnianie stanowisk przeznaczonych dla żołnierzy NSR w deficytowych specjalnościach wojskowych, należy stwierdzić, że absolwenci przywołanego na wstępie szkolenia nie stanowią zagrożenia dla rozwoju zawodowego i służbowego szeregowych zawodowych pełniących obecnie zawodową służbę wojskową.

Porównując tym samym potencjał absolwentów służby przygotowawczej oraz szeregowych zawodowych pełniących zawodową służbę wojskową należy mieć na uwadze, że poza przeszkoleniem wojskowym zdobytym w ramach służby przygotowawczej, żołnierze kończący tą formę szkolenia wojskowego posiadają niejednokrotnie umiejętności i kwalifikacje nabyte przed powołaniem ich do czynnej służby wojskowej, na które jest duże zapotrzebowanie w jednostkach wojskowych, a Siły Zbrojne RP nie dysponują możliwościami szkoleniowymi w tym zakresie.

Drugi przypadek to forma przeszkolenia szeregowych i starszych szeregowych rezerwy na potrzeby korpusu podoficerów w ramach kursów przeszkolenia kadr rezerwy, realizowana w celu gromadzenia rezerw podoficerskich na potrzeby mobilizacyjne i wojenne Sił Zbrojnych RP, w tym na potrzeby nowo tworzonych Wojsk Obrony Terytorialnej. Przedmiotowe kursy są realizowane w trybie ochotniczym.

Na ww. kursy ochotników typują oraz kierują wojskowi komendanci uzupełnień na podstawie: liczby stanowisk podoficerskich uzupełnianych żołnierzami rezerwy, aktualnego poziomu wyszkolenia wojskowego żołnierzy rezerwy, liczby nieobsadzonych stanowisk ze względu na brak rezerw w określonych specjalnościach i po uzyskaniu informacji o aktualnym stanie zdrowia.

Kandydaci ubiegający się o skierowania na ww. przeszkolenie nie mogą figurować w Krajowym Rejestrze Karnym oraz muszą posiadać zdolność do pełnienia czynnej służby wojskowej (w tym kryterium wieku), która pozwala im na pozostawanie na przydziale mobilizacyjnym przez co najmniej kolejne 10 lat.

Na kursy podoficerskie powołuje się żołnierzy rezerwy posiadających wykształcenie średnie, którzy pełnili czynną służbę wojskową (w pierwszej kolejności tych, którzy odbyli zawodową zasadniczą lub przygotowawczą służbę wojskową) i posiadają nadane przydziały mobilizacyjne. Zasadniczym warunkiem skierowania kandydata na kurs jest posiadanie specjalności wojskowej lub wykształcenia cywilnego zbieżnego z korpusem osobowym, w którym będzie prowadzone szkolenie.

Kursy przeszkalania kadr rezerwy realizowane są w szkołach podoficerskich w wymiarze do 3 miesięcy z czego etap pierwszy – do 45 dni szkoleniowych, realizowany w celu przygotowania do wykonywania obowiązków na stanowisku dowódcy drużyny (równorzędny) oraz doskonalenia umiejętności w zakresie prowadzenia działalności instruktorsko-metodycznej. Następnie w centrach szkolenia właściwych dla specjalności wojskowych, realizowany jest etap drugi – do 20 dni szkoleniowych. W głównej mierze jest on dedykowany opanowaniu i doskonaleniu praktycznych umiejętności specjalistycznych.

Zgodnie z § 12 ust. 2-6 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie mianowania na stopnie wojskowe żołnierze odbywający ww. przeszkolenie, po jego pozytywnym ukończeniu mianowani są na pierwszy stopień podoficerski.

Podsumowując, podkreślić należy, że osobą odpowiedzialną za prowadzenie polityki kadrowej – w tym wyznaczenia żołnierzy na stanowisko służbowe – w jednostce wojskowej jest dowódca tej jednostki. To w jego kompetencjach pozostaje m.in. wnioskowanie o powołanie żołnierzy rezerwy do zawodowej służby wojskowej. Stąd też każdy dowódca w oparciu o powierzone mu zadania jest zobligowany do uzupełnienia jednostki wojskowej stanem osobowym (uwzględniając kwalifikacje, umiejętności i doświadczenie, a także predyspozycje potencjalnych kandydatów) w taki sposób, aby jednostka wojskowa mogła wykonać powierzoną misję zgodnie z jej przeznaczeniem.

Bartosz KOWNACKI
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=649A62E5


Cytat:

Zapytanie nr 2850

do ministra obrony narodowej

w sprawie złóż naturalnych przydatnych dla Sił Zbrojnych RP

Zgłaszający: Paweł Szramka

Data wpływu: 19-05-2017

Doniesienia medialne wskazują, iż w Polsce dostępne są surowce, które mogłyby przysłużyć się naszej armii. W opinii niektórych naukowców Polska ma największe naturalne złoża tytanu i rud ziem rzadkich – niezwykle unikalnych i wartościowych.

Jak MON zamierza wykorzystać ten atut, czy są prowadzone na ten temat jakiekolwiek rozmowy?
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=5DC77C59

ODPOWIEDŹ


Odpowiedź na zapytanie nr 2850

w sprawie złóż naturalnych przydatnych dla Sił Zbrojnych RP

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki

Warszawa, 19-06-2017

Odpowiadając, z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej, na zapytanie Pana Posła Pawła Szramki w sprawie złóż naturalnych przydatnych dla Sił Zbrojnych RP (nr 2850), uprzejmie informuję, że zagadnienia poruszane w zapytaniu wykraczają poza zakres właściwości resortu obrony narodowej.

Kwestie dotyczące optymalnego wykorzystywania dla polskiej gospodarki złóż kopalin występujących w Polsce pozostają w zakresie kompetencji Ministra Środowiska i Ministra Rozwoju.

Bartosz KOWNACKI
http://sejm.gov.pl/Sejm8....sp?key=2342A5E4

i - Sob 29 Lip, 2017

Proste pytanie proszę zadać Ministrowi Obrony Narodowej:

Dwa lata rządów a gdzie jest obrona przeciwlotnicza i przeciwrakietowa?

Stevie - Pią 30 Mar, 2018

Cytat:
Mimo wielu sygnałów Ministerstwo Obrony Narodowej nie podjęło wysiłku, aby w sposób racjonalny rozwiązać zaistniały problem z mundurami galowymi. Dlatego w dniu dzisiejszym wysłałem interpelację następującej treści:

Interpelacja w sprawie zakupu mundurów galowych przez żołnierzy WP

Szanowny Panie Ministrze!
Sprawa wymiany mundurów galowych w Wojsku Polskim narusza powagę tej instytucji. Całą odpowiedzialność zrzucono na żołnierzy, którzy muszą samodzielnie szukać firm oferujących mundury. Brakuje tych sortów w magazynach, podobnie zresztą jest również z mundurami polowymi. Dodatek mundurowy żołnierze przeznaczali na uzupełnienie sortów, których zabrakło w magazynie lub które po prostu uległy zniszczeniu podczas zajęć. Teraz natomiast mówi się żołnierzom, że mogli odkładać przez kilka lat dodatek mundurowy na obecne zakupy. Jest to bardzo niepoważne podejście do sprawy. Ponadto w przetargu zbiorowym zakup z MON mógłby oznaczać duże oszczędności poprzez wynegocjowanie lepszej oferty. Oczywiste jest, iż firmy produkujące mundury w sprzedaży indywidualnej będą oferować je po wyższej cenie niż w przypadku zamówienia na całe wojsko. Ceny z jakimi spotykają się żołnierze radykalnie różnią się od tych podanych w tabelach w magazynach mundurowych. Bardzo proszę w imieniu żołnierzy jeszcze raz o dogłębne przemyślenie zagadnienia oraz zastanowienie się czy można to rozwiązać w bardziej cywilizowany sposób.
Proszę o ustosunkowanie się do sprawy oraz odpowiedź na pytania:
1. Czy jest szansa na to, aby jednak to Ministerstwo Obrony Narodowej wzięło na siebie odpowiedzialność i zapewniło mundury dla żołnierzy?
2. Czy MON usprawiedliwi żołnierzy za braki w umundurowaniu polowym, które powstaną w wyniku tego, iż cała mundurówka zostanie przeznaczona na zakup mundurów galowych?
3. Żołnierze pytają także czy takie działania oznaczają, iż w przyszłości będą musieli sami kupować również broń, amunicję oraz wyposażenie?

Nadawca:
Paweł Szramka

Adresaci:
Minister Obrony Narodowej

Źródło zdjęcia:http://bip.mon.gov.pl/przydatne-informacje/artykul/sluzba-zawodowa/umundurowanie-1032469/

szeryf3 - Pią 30 Mar, 2018

Interpelacja piękna, ale na odpowiedź nie licz bo ktoś wymyślił, że wymieniamy mundury to je wymienią.
Piękny sezon dla tych co szyją mundury, kokosy lecą z nieba.

-=Alex=- - Sob 31 Mar, 2018

szeryf3 napisał/a:
Piękny sezon dla tych co szyją mundury, kokosy lecą z nieba.
Bo to jest polityka długoplanowa. ;)
Aby klocki poskładać, polecam zapoznać się z wcześniejszą odpowiedzią na interpelację posła Szaramy (rok 2014).

Cytat:
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów - na interpelację nr 28725 w sprawie umundurowania oraz wyekwipowania żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając z upoważnienia prezesa Rady Ministrów na interpelację posła Wojciecha Szaramy w sprawie umundurowania oraz wyekwipowania żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (SPS-023-28725/14), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.
(...)
Planowana wymiana mundurów galowych dla żołnierzy zawodowych Sił Zbrojnych RP realizowana będzie w sposób umożliwiający zagospodarowanie posiadanych zasobów mundurów dotychczasowych wzorów. (?)Przewiduje się, że proces ten, zgodnie ze koncepcją zmian funkcjonowania służby mundurowej w Siłach Zbrojnych RP, realizowany będzie sukcesywnie do końca 2018 r. i polegać będzie na zastąpieniu dotychczasowych wzorów mundurów galowych znajdujących się na wyposażeniu żołnierzy nowymi rozwiązaniami konstrukcyjno-materiałowymi, co przy obowiązujących normach należności nie będzie miało negatywnego wpływu na poziom wydatków resortu obrony narodowej na zakupy umundurowania i wyekwipowania.

Propozycja wprowadzenia nowego munduru galowego, którego obecny wzór został opracowany w 1992 r.,(!)(czyli około 22 lat trwał proces) została pozytywnie przyjęta przez środowisko wojskowe,(!) dla którego istotne jest godne reprezentowanie Sił Zbrojnych RP w trakcie wystąpień o charakterze uroczystym, a przede wszystkim w tych upamiętniających heroiczną postawę żołnierzy i kultywujących tradycje oręża Wojska Polskiego II Rzeczypospolitej Polskiej, do których rozwiązaniami konstrukcyjnymi nawiązuje nowy wzór munduru galowego.

Należy podkreślić, że wszystkie wprowadzane zmiany w umundurowaniu i wyekwipowaniu żołnierzy Sił Zbrojnych RP realizowane są w ramach przydzielonego limitu środków finansowych na ich zakup oraz wynikają z obowiązujących norm należności umundurowania i wyekwipowania określonych w rozporządzeniu ministra obrony narodowej z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie umundurowania oraz wyekwipowania żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. poz. 1502).
(...)

Łączę wyrazy szacunku
Podsekretarz stanu
Maciej Jankowski
Warszawa, dnia 28 października 2014 r.
http://www.sejm.gov.pl/se...sp?key=7D11CED4

A ludzie się dziwią, że wciskają im stare wzory mundurów, zamiast dać nowy wzór. Przecież to było zaplanowane. :lol:

Jefrjeitor - Sob 31 Mar, 2018

To co się dzieje wokół wymiany mundurów galowych to jakiś cyrk. WOG od początku twierdzi, że nie jest w stanie wszystkich zaopatrzyć w nowe wzory i co jakiś czas rozsyła pisma z wykazem firm, u których zaleca je kupować. Ostatnio już nawet zaczęli cytować przepisy, że żołnierz tylko raz dostaje wyjściówki, a później niech sobie sam kupuje. Chcą też otrzymywać (chyba co kwartał) informację o postępach w uzupełnianiu PUiW. Producenci są na fali i już prowadzą handel obwoźny. Ładują towar na busa i jeżdżą od jednostki do jednostki, a jak na kogoś nie ma rozmiaru to mierzą, biorą zaliczkę i po miesiącu mundur gotowy. W czasie ostatniej wizyty przekonywali żeby kupować już teraz, bo za kilka miesięcy ruszają z realizacją większego zamówienia i wtedy mogą być problemy z indywidualnym zamówieniem.
Dżaba - Pon 02 Kwi, 2018

I nikt nie poruszył problemu jednoegzemplarzowych odznak metalowych.... i ich naprzemiennego przepinania z munduru galowego na wyjściowy.
Z czasem trzpienie padną (zresztą nie trzeba długo na to czekać, wszystko zależy od wytwórcy - niektóre są tak beznadziejnie wykonane, że odpoadają przy próbie pierwszego założenia).

Jefrjeitor - Pią 20 Kwi, 2018

Pojawila sie odpowiedz na interpelacje?
-=Alex=- - Pią 20 Kwi, 2018

Obserwuj
Cytat:
Interpelacja nr 21229
w sprawie zakupu mundurów galowych przez żołnierzy WP
Zgłaszający Paweł Szramka
Adresat minister obrony narodowej
Data wpływu 30-03-2018
Data wysłania 12-04-2018
http://sejm.pl/sejm8.nsf/...12582650048A2F2
Jefrjeitor - Sro 09 Maj, 2018

Odpowiedzi na interpelację nie ma i raczej nie będzie. Zapytam więc, czy ktoś posiada specyfikację nowego munduru? Chodzi mi głównie o materiał.
-=Alex=- - Sro 09 Maj, 2018

Nie doczeka się odpowiedzi.
Cytat:
418. posła Pawła Szramki, w sprawie zakupu mundurów galowych przez żołnierzy WP (nr 21229)
- od ministra obrony narodowej - 6 dni po terminie
http://sejm.pl/sejm8.nsf/...encji=8&Typ=INT
szeryf3 - Sro 09 Maj, 2018

A co ma odpowiedzieć, że to jest piękny przekręt, a wojsko to mało znacząca siła przed wyborami.
Don Camillo - Czw 10 Maj, 2018

Tyle, że sami najpierw nabroili z wprowadzeniem tych mundurów. Przypominam ze rozporządzenie o wprowadzeniu nowych mundurów galowych podpisał min. Siemoniak.
Jefrjeitor - Czw 10 Maj, 2018

szeryf3 napisał/a:
A co ma odpowiedzieć, że to jest piękny przekręt, a wojsko to mało znacząca siła przed wyborami.

Właśnie dlatego zamiast kupować mundur, planuję go uszyć. Nie wybrałem najtańszego krawca, a mimo to mundur wyjdzie sporo taniej. Teraz szukam specyfikacji, albo przynajmniej czegoś na temat materiału. Będę wdzięczny za pomoc, bo w internecie i w WOG-u nic się nie można dowiedzieć. Tajemnica jakaś :-o
Proponuję przenieść ostatnie wpisy do tematu: http://www.nfow.pl/viewto...42994&start=105

michqq - Pią 11 Maj, 2018

Cytat:
Właśnie dlatego zamiast kupować mundur, planuję go uszyć. Nie wybrałem najtańszego krawca, a mimo to mundur wyjdzie sporo taniej. Teraz szukam specyfikacji, albo przynajmniej czegoś na temat materiału.


http://zamowienia.2rblog.wp.mil.pl/pl/14_1774.html

Załącznik nr 9.

Cytat:
w internecie i w WOG-u nic się nie można dowiedzieć.


:zly4:
Cieszę się że mogłem wskazać.
:gent:

Jefrjeitor - Pią 11 Maj, 2018

Dziękuję za pomoc :gent:
pio1771 - Czw 24 Maj, 2018

jakby ktoś nie zauważył, udzielili odpowiedzi na interpelacje
-=Alex=- - Czw 24 Maj, 2018

pio1771, dzięki za "sygnalizację". :gent:


Cytat:
Odpowiedź na interpelację nr 21229
w sprawie zakupu mundurów galowych przez żołnierzy WP
Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz

Warszawa, 18-05-2018

Nowy wzór munduru galowego został wprowadzony do należności przedmiotów umundurowania i wyekwipowania rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 października 2014 r. w sprawie umundurowania i wyekwipowania żołnierzy zawodowych i żołnierzy pełniących służbę kandydacką (Dz. U. poz. 1615).

Wzór oraz zasady noszenia munduru zostały określone w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów, zestawów i wzorów oraz noszenia umundurowania i oznak wojskowych przez żołnierzy zawodowych i żołnierzy pełniących służbę kandydacką (Dz. U. z 2015 r. poz. 173). W rozporządzeniu określono również termin, do którego żołnierze Sił Zbrojnych RP mogą nosić dotychczasowy wzór munduru galowego (31 grudnia 2018 r.). Prace nad nowym wzorem munduru galowego trwały od 2012 r., kiedy to jego pierwsze prototypy zostały zaprezentowane podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Pomysł wprowadzenia munduru został pozytywnie przyjęty przez środowisko wojskowe, a jego ostateczny wzór został opracowany w ramach pracy rozwojowej obejmującej również badania użytkowe (testowanie).

Należność munduru galowego, jak również pozostałych przedmiotów umundurowania i wyekwipowania (PUiW) wchodzących w skład ubiorów galowych i wyjściowych jest realizowana poprzez:

wydanie w naturze przez magazyny mundurowe Wojskowych Oddziałów Gospodarczych WOG/równorzędnych tylko w ramach realizacji pierwszej należności, w związku z powołaniem do zawodowej służby wojskowej lub nabyciem uprawnienia do przedmiotów po 24 miesiącach zawodowej służby wojskowej (dotyczy szeregowych/marynarzy zawodowych). W kolejnych latach służby należność tych przedmiotów realizowana jest w formie równoważnika pieniężnego wypłacanego na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 stycznia 2015 r. w sprawie równoważników pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym oraz żołnierzom pełniącym służbę kandydacką w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie niewydane w naturze (Dz. U. poz. 146);
nabycie przez żołnierzy w ramach wypłacanego równoważnika pieniężnego w:
magazynach mundurowych WOG/równorzędnych – w tym przypadku równoważnik pieniężny pomniejszany jest o wartość pieniężną wydanego przedmiotu, przyjętą do kalkulacji równoważnika pieniężnego,
placówkach handlowych i zakładach usługowych oferujących umundurowanie zgodne ze wzorami obowiązującymi w Siłach Zbrojnych RP – w tym przypadku żołnierze ponoszą koszty nabycia PUiW w wysokości ustalonej przez te placówki.

Mając powyższe na względzie, uprzejmie proszę o przyjęcie odpowiedzi na pytania zawarte w interpelacji:

Zgodnie z art. 137b ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 173 ze zm.) żołnierze zawodowi i żołnierze pełniący służbę kandydacką otrzymują umundurowanie i wyekwipowanie albo równoważnik pieniężny w zamian za te należności. Wskazane wyżej mechanizmy wyposażania żołnierzy w umundurowanie galowe spełniają zatem wymogi ustawy i umożliwiły żołnierzom wyposażenie w nowy rodzaj munduru galowego poprzez jeden z opisanych wyżej sposobów. Jednocześnie, Siły Zbrojne RP realizują od 2015 r. zakupy nowych wzorów PUiW typu galowego i wyjściowego, w tym mundurów galowych. Zakupione przedmioty wydawane będą (czyli nie są wydawane, ale dopiero będą) żołnierzom poprzez magazyny mundurowe WOG/równorzędnych. Ponadto, w przypadku braku możliwości dopasowania mundurów galowych oraz płaszczów, ze względu na nietypową budowę ciała, WOG/równorzędne zabezpieczają te przedmioty przez szycie na miarę lub dokonanie poprawek krawieckich w zakładach usługowych. W okresie od 2015 r. żołnierz zawodowy otrzymał na zakup PUiW w ramach przysługującego równoważnika pieniężnego od 9 328 zł do 10 904 zł, w zależności od rodzaju użytkowanego ubioru i korpusu osobowego. Wypłacone równoważniki obejmują również środki na zakup nowych wzorów umundurowania galowego i wyjściowego (mundur galowy, płaszcz, półbuty, czapka rogatywka, garnizonowa/furażerka) w wysokości np. 2 308,96 zł dla żołnierza-mężczyzny wojsk lądowych, 2 147,95 zł dla żołnierza-kobiety wojsk lądowych. Jednocześnie, należy zaznaczyć, że środki finansowe na zakup munduru galowego wypłacane są żołnierzom zawodowym od ponad 20 lat (żołnierze, mieliście 20 lat aby uzbierać pieniądze na nowe mundury. :lol: ).

Równoważnik pieniężny wypłacany żołnierzom w zamian za przedmioty umundurowania i wyekwipowania niewydane w naturze nie obejmuje należności ubiorów polowych żołnierzy zawodowych. Równoważnik ten (tzw. „mundurówka”) obejmuje należność za przedmioty umundurowania wyjściowego i galowego. Wyposażanie w ubiory polowe ze względów bezpieczeństwa jest realizowane wyłącznie w naturze, a za niewydane przedmioty nie jest wypłacany równoważnik pieniężny.

Ponadto informuję, że obowiązujące przepisy określone w ustawie oraz rozporządzeniach MON nie przewidują indywidualnego nabywania broni, amunicji oraz wyposażenia. Ponadto, wprowadzanie wszelkich zmian w aktach prawnych regulujących przedmiotową problematykę jest poprzedzone konsultacjami, w tym z organami przedstawicielskimi, a także realizowane zgodnie z zasadami legislacji obowiązującymi w resorcie obrony narodowej – projekty aktów prawnych uzgadniane są w resorcie obrony narodowej, a następnie poddawane uzgodnieniom międzyresortowym.

Wojciech SKURKIEWICZ
http://sejm.pl/sejm8.nsf/...12582650048A2F2
"Jeden o chlebie, drugi o niebie".

Nie wiem czy ktoś sporządzając tą odpowiedź nie korzystał z forum. :lol:

thikim - Sro 06 Cze, 2018

napisał/a:
Pomysł wprowadzenia munduru został pozytywnie przyjęty przez środowisko wojskowe

No więc o co Wam chodzi? :lol:
Demokracja :) Chcieliście to macie :D


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group