Służba Ruchu Lotniczego SZ RP - MCTR, MTMA

Kometa - Pią 14 Lip, 2017
Temat postu: MCTR, MTMA
Witam
SSRL dogadało się z ULC w sprawie tworzenia MCTR i MTMA jeśli jest taka potrzeba. Otrzymaliśmy pisma do jednostek i w związku z tym mam kilka pytań.
- W jakim celu tworzymy te elementy (obecne MATZ zapewniają serwis każdemu przez 24/7)
- Obecne elastyczne elementy wokół lotniska w pełni zabezpieczają przestrzeń dla szkolenia załóg
(po co tworzyć nowe, dla samej nowej nazwy?)
- W piśmie nie ma nic o kryteriach jakie powinien spełnić personel ATC aby utworzyć MCTR
Czy aby co niektórych nie spotkało widzenie tunelowe, zbytnie zapatrzenie w stronę cywilnych regół. Nie zapominajcie, że jesteśmy nadal wojskową służbą ATC a cywile podkreślają nam to od czasu do czasu na praktykach (niestety nie wszyscy kończą pozytywnie praktykę)

Fidelis - Pią 14 Lip, 2017

Osobiście uważam, że lepiej byłoby stworzyć MATZ o wielkości TRA lub MCTR i sprawa z zamawianiem, aktywacją, przepisami oraz odpowiedzialnością w danych segmentach przestrzeni powietrznej byłaby zamknięta.
painkiller - Sob 15 Lip, 2017
Temat postu: Re: MCTR, MTMA
Kometa napisał/a:
...cywile podkreślają nam to od czasu do czasu na praktykach (niestety nie wszyscy kończą pozytywnie praktykę)


I jak się z tym czujesz...?

kleny - Nie 16 Lip, 2017

Cytat:
I jak się z tym czujesz...?

Bardzo dobre pytanie :brawo:

Mając klasę przestrzeni jesteś kontrolerem zgodnie z klasyfikacją przestrzeni. Można Ci delegować przestrzeń, można Ci przekazać samolot w celu zapewnienia separacji, można z Tobą koordynować separacje radarowe beż potrzeby pisania oddzielnego porozumienia, masz nadaną klasę przestrzeni...

Jeżeli tego nie rozumiesz, no to gratuluję...

Kometa - Pon 17 Lip, 2017

kleny, Bez klasy przestrzeni wydawało mi się że nadal jestem kontrolerem. Dotychczas gdzie pracowaliśmy i na jakich zasadach?. To po co IRL, IZRL był tworzony i zarządzenia MON o LOSRL. Czy teraz nie zapewniam serwisu każdemu kto wleci w moją przestrzeń powietrzną. Nie muszę mieć MCTR. Czy inne organy FIS, COP, ODN, inne lotniska nie koordynują ze mną warunki lotu, wykorzystania PP itp. Moje pytania w poście 1 dotyczyły idei tworzenia MCTR i MTMA oraz wymagań personelu ATC aby można było pracować w takiej PP. Uwagi dotyczące mojego samopoczucia od painkiller i braku rozumienia tematu pomijam bez komentarza.
kleny - Wto 18 Lip, 2017

COP niczego nie koordynuje, a ODN i FIS to raczej nie są organy kontroli ruchu lotniczego ;)

A na poważnie to masz zapis w INOP
Cytat:
organem pełniącym służbę kontroli ruchu lotniczego
(służbę kontroli zbliżania), służbę informacji powietrznej i służbę alarmową
w przydzielonej przestrzeni powietrznej zgodnie z zasadami właściwymi
dla przestrzeni powietrznej klasy D

zwracam uwagę na zgodnie z zasadami właściwymi dla ... D to są tak zwane wytrychy jak wiele innych zapisów w instrukcjach i porozumieniach.

Klasyk, jesteś niesklasyfikowany, więc nie może być Ci delegowana przestrzeń kontrolowana więc nić nie zrobisz powyżej FL 95 (dlatego Łask nie dostał przestrzeni do FL 125 pomimo przychylności PAŻP w tym zakresie), dlatego musisz trzymać 3,5 NM zamiast 2,5 od granicy przestrzeni kontrolowanej jeżeli z taką sąsiadujesz, dlatego nie można w stosunku do ciebie zapisów doc 4444 odnośnie koordynacji i potrzebujesz dodatkowych porozumień, żeby GAT i OAT nie musiał stosować separacji proceduralnych w stosunku do Twoich samolotów, dlatego na Krzesinach ciężko jest normalnie zrobić SFO jeżeli są przyloty na Ławicę... itd przykładów można mnożyć.

Klasa D określa przepisy wykonywania lotów, rodzaje zapewnianych służb oraz rodzaje zapewnianych separacji (wszystko w jednej małej tabelce, którą zapewne znasz...). Daje dużą swobodę pracy i przede wszystkim definiuje z automatu wszystkie niedopowiedzenia.

Jak wyżej już wspominałem o tabelce, MCTR z klasą D jest przestrzenią kontrolowaną więc już chyba wiesz jakie wymagania musi spełniać personel tam pracujący (jeżeli nie to Wykaz Uprawnień nie wystarczy).

To jest właśnie to co odróżnia przestrzeń niesklasyfikowaną od klasy D... Klasa D jest opisana w kilku książkach i załącznikach ICAO i nie trzeba więcej wyjaśniać pismami i zasadami pisanymi przez SSRL.

Pozdrawiam

Kometa - Wto 18 Lip, 2017

Wszystko to rozumiem ale czy my jesteśmy gotowi na tworzenie MCTR, MTMA. Nie każde lotnisko to Łask lub Krzesiny. Obsady organów są różne, personel posiadający MATCL nie na każdym lotnisku zabezpieczy działania organów 24/7. Co z osobami posiadającymi Wykaz Uprawnień. Jedni nie czują się na siłach iść na kursy a drudzy są już"nie perspektywiczni" w sensie lat służby. Chyba nie będziemy jak PIS i wielu ludziom podziękujemy za to że urodzili się trochę wcześniej i nie mieli możliwości szkolenia tylko według "nowej zmiany".Personel ten tak samo wykonuje swoje obowiązki na dyżurach sumiennie i z dużym zaangażowaniem.
fiodor.mk - Wto 18 Lip, 2017

Kometa napisał/a:
Chyba nie będziemy jak PIS i wielu ludziom podziękujemy za to że urodzili się trochę wcześniej
Tym wpisem wyrwałeś mnie z urlopowego letargu i Ci odpowiem - nie wierzę w brednie o końcu demokracji w RP - sorki za "offtop" - a tak na marginesie nie problem z PESEL-em tylko z zabetonowanym myśleniem :gent:
Kometa - Wto 18 Lip, 2017

[a tak na marginesie nie problem z PESEL-em tylko z zabetonowaniem]
Czy wszyscy muszą kończyć studia, czy każdy musi być oficerem i czy wszyscy muszą mieć MATCL. Zmianie uległ etat - to pierwszy krok aby nie wszyscy pracowali w LOSRL. Drugi krok to tworzenie MCTR, MTMA by wyeliminować pozostałą część kadry.

fiodor.mk - Wto 18 Lip, 2017

fiodor.mk napisał/a:
Kometa napisał/a:
Chyba nie będziemy jak PIS i wielu ludziom podziękujemy za to że urodzili się trochę wcześniej
Tym wpisem wyrwałeś mnie z urlopowego letargu i Ci odpowiem - nie wierzę w brednie o końcu demokracji w RP - sorki za "offtop" - a tak na marginesie nie problem z PESEL-em tylko z zabetonowanym myśleniem :gent:
Kometa napisał/a:
[a tak na marginesie nie problem z PESEL-em tylko z zabetonowaniem]
Czy wszyscy muszą kończyć studia, czy każdy musi być oficerem i czy wszyscy muszą mieć MATCL. Zmianie uległ etat - to pierwszy krok aby nie wszyscy pracowali w LOSRL. Drugi krok to tworzenie MCTR, MTMA by wyeliminować pozostałą część kadry.
Jeżeli masz coś konkretnego do zaproponowania to na pewno posłuchamy ale jeżeli tylko tkwienie w pustce epoki "DKL-a" to odpuść sobie dalszą dyskusję :gent:
Kometa - Wto 18 Lip, 2017

Czyli już mam sobie szukać nowego etatu? Może masz racje jeszcze tylko refreshment w tym roku i 3 lata "może spokoju" DKL -em nigdy nie byłem, kto jak kto ale ty powinieneś wiedzieć że tylko oficerowie pełnili tę funkcję. Czy była to pustka ery DKL-i. W rozmowach z tamtymi ludźmi latało się częściej i SP było o wiele więcej w dniu lotnym. Jakoś wszystko chulało, incydentów i wypadków z udziałem personelu było mniej.

Tak na marginesie wcale nie czuję się gorszy że nie posiadam MATCL. Dobitnym przykładem była praca z gościem z lotniska gdzie mamy jastrzębie w Afganistanie. Wykształcony, z licencją gość był wielce zdziwiony że nikt nie będzie mu wektorował statki powietrzne do pasa oraz że info o każdym locie nie otrzyma z systemu ale musi posłuchać z radia kto leci i co zamierza. Jak nie trudno się domyśleć pierwszym możliwym wylotem został wysłany do kraju by tam zabezpieczać uporządkowany i przewidywalny ruch. Personel z WU też potrafi i robi to co wy z licencją w każdym organie. Nie robię ani joty mniej, chcę tylko dosłużyć do emerytury tutaj bo lubię to robić

fiodor.mk - Wto 18 Lip, 2017

Kometa napisał/a:
Czyli już mam sobie szukać nowego etatu? Może masz racje jeszcze tylko refreshment w tym roku i 3 lata "może spokoju" DKL -em nigdy nie byłem, kto jak kto ale ty powinieneś wiedzieć że tylko oficerowie pełnili tę funkcję :gent: :gent:

Masz rację DKL-ami byli wówczas oficerowie i to w stopniu nawet majora tylko byli oni bardziej "dowódcami" niż "kontrolerami".
Dziś z powodzeniem wojskowym kontrolerem ruchu lotniczego może być nawet kapral z dobrym językiem angielskim, pod warunkiem gdy jego trzeźwo myślący przełożeni zrozumieją, że jego stanowisko pracy nie jest stanowiskiem dowodzenia a stanowiskiem operacyjnym kontrolera ruchu lotniczego. :gent:

baxior1 - Czw 27 Lip, 2017

fiodor.mk,
Nie napinaj się tak, wyluzuj i wypoczywaj tam na tym urlopie :cool:

Fidelis - Czw 03 Sie, 2017

pomóżcie w paru kwestiach ... nie jestem kontrolerem dlatego pytam ponieważ interesuje się lotnictwem a moja wiedza lotnicza to bardziej hobby.

MATZ - przestrzeń klasy D (niesklasyfikowana) w której loty odbywają się na podstawie złożonego FPL lub PTL
zamiast MATZ będzie MCTR
czyli przestrzeń kontrolowana, ale w tym przypadku będzie klasa D czy C ?
W MCTR operacje wykonujemy przez złożenie FPL a czy na PTL też ?
I czy jest gdzieś zapis w instrukcjach, że na każdy lot wojskowego statku powietrznego MUSI być złożony FPL ?

:viktoria:

kleny - Czw 05 Paź, 2017

MCTR - przestrzeń klasy D
Osobiście uważam, że PTL to przeżytek i należy się jej pozbyć. Jest system AMHS przez który idą wszystkie plany i za jego pośrednictwem powinny być przesyłane wszystkie informacji w formie FPL i innych depesz.
PTL to dla mnie relikt, był funkcjonalny, ale odkąd działają systemy cyfrowe to już jest problem. I nie obciąży to pilotów, rozumiem argument, że i tak już mają masę biegania z biurokracją zamiast się szykować do lotu. Są plany STEREO i inne narzędzia, które mogą załatwić temat, ale to kwestia chęci odejścia od PTL.
Poza tym teoretycznie PTL jset zatwierdzana przez organizatora lotów i wszelkie zmiany wymagają jego zgody... plany lotów są dowolnie modyfikowane przez pilota, jeżeli ma taką potrzebę.

Ale jak pisałem wcześniej, to moje zdanie.

Pozdrawiam

Emeryt1967 - Sob 02 Gru, 2017
Temat postu: MATZ
Witam mam pytanie do fachowców, na jakich zasadach , lecąc SP GA mogę poruszać sie w przestrzeni wojskowej? Przygotowując sie do samodzielnych lotów - świeży pilot z PPL - chciałbym ladowac na lądowiskach znajdujących się w MATZ-ach, a kwestie ruchu w tej przestrzeni nie do końca zostały objasnione na szkoleniu, delikatnie rzecz ujmując. N amarginesie poziom szkoleń w niektórych ośrodkach jest dość "ciekawy" stąd moje pytanie., Może nie dodaje mi to chwały jako pilotowi ale wolę pytania z dodatkiem nieśmiałości niż kłopot w powietrzu :)
piter2204 - Nie 03 Gru, 2017

Najlepiej zgłosić się do zarządzających lądowiskami, które znajdują się w MATZ-powinni mieć spisane porozumienia określające zasady i warunki korzystania z takich lądowisk. Generalnie przestrzeń MATZ oferuje "obsługę" ruchu jak w klasie D, choć formalnie to przestrzeń niesklasyfikowana (już wkrótce będzie zmiana). Polecam też MIL AIP dostępne w internecie. W ostateczności pozostaje telefon na stanowisko MIL TWR przed wykonaniem lotu-FPL także. Nie słuchałbym podpowiedzi, że nie musisz składać FPL-nie idź tą drogą, udanych lotów. :viktoria:
ph5,5 - Czw 01 Lut, 2018

Tak z ciekawości zapytam czy na lotniskach wojskowych które maja posiadać swoje MCTR-y i MTMA ktoś z zewnątrz (ULC,PAŻP) przeprowadzał będzie audyty potwierdzające osiągnięcie gotowości służb RL na tychże lotniskach do sprawowania przez nich kontroli ruchu lotniczego w CTR-ach.
Czy ktoś brał pod uwagę czy stanowiska pracy kontrolerów powinny zostać dostosowane do standardów pracy na podobnych stanowiskach cywilnych kontrolerów (środki łączności, chociażby system VMC, ergonomia, sterylność stanowiska pracy itp?
Skoro ULC wprowadzi MCTR, MTMA to czy prawo w nich obowiązujące będzie identyczne jak w CTR
i TMA?.... (czyt. Icaowskie)??? w stosunku do cywilnych SP w nich przebywających?
Czy jeśli nadana zostanie klasa przestrzeni D w tych strukturach to klasa ta będzie zgodna z ICAO-wską definicją klasy D, i czy w związku z tym odpowiedzialność za ewentualne zdarzenia lotnicze spadnie na ULC czy SSRL??
Czy wojskowi kontrolerzy ruchu lotniczego sprawujący kontrole w MCTR i MTMA powinni-muszą-mogą posiadać licencję Cywilnego kontrolera ruchu lotniczego?.
Jeśli tak to jak to się ma do powiedzmy ESSAR-5 (rozdział 5.2.)?
z góry przepraszam za te pytania, mam nadzieje że zbyt głęboko nie drążę.

NASA - Sob 10 Lut, 2018

Może warto by tak jednak sięgnąć źródła ???

http://ssrlszrp.wp.mil.pl...Prezesa_ULC.pdf

Do tego rozporządzenie WE 550/2004

http://eur-lex.europa.eu/...04R0550&from=PL

Oraz informacji ze strony SSRL SZ RP

http://ssrlszrp.wp.mil.pl/pl/1_97.html

ph5,5 - Pon 12 Lut, 2018

kolego NASA, powyższe okólniki już dawno przeanalizowałem, jeśli wczytałeś się w mój poprzedni post to pewnie zauważyłeś że ESSAR-y również nie są mi obce. Jestem sceptyczny w stosunku do mglistych wizji niektórych "kontrolerów" z ekipy MIL ATC. Mam nadzieje że Twój nick ma tylko luźny związek z Narodową Agencją Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej, i nie myślicie o podboju kosmosu i harmonizacji ruchu kosmicznego.
Pytam więc wprost jaki jest sens i cel wprowadzenia MCTR i MTMA???
Już kiedyś pisałem że okręt SSRL SZ RP płynie nie w tę stronę, w którą powinien. Przez kilku wizjonerów którym umknęło że potrzeba nam (wojsku) przestrzeni w której operacje mają zgoła inny niż ICAO-wski charakter. Zdroworozsądkowo myśląć przestrzeń w których działają wojskowe organy RL nie powinna mieć statusu klasy "D", lecz być strefą D - (Danger) dla lotnictwa GAT.

painkiller - Pon 12 Lut, 2018

:-)
Odnosząc się do powyższego, to chciałbym zaznaczyć, że na niektórych wojskowych lotniskach faktycznie można robić wręcz "kosmiczne rzeczy" :-) I wcale nie przeszkodzą w tym MCTRy i MTMA (literka "M" również sporo powie cywilom...). Natomiast to, co będzie po literce M, sprawi że wojsko mimo całego swojego nieprzewidywalnego spektrum zadań będzie w stanie zaproponować użytkownikom przestrzeni powietrznej coś więcej niż tylko "odpal i zapomnij" :-)

ph5,5 - Czw 15 Lut, 2018

Ponawiam pytanie..... Jakie korzyści dla wojskowych służb RL daje wprowadzenie MCTR i MTMA w miejsce MATZ?. No chyba że korzyści są tak tajne, że ie można ich ujawnić :-).
NASA - Czw 15 Lut, 2018

A to zależy o czyje korzyści pytasz, Ja np. będę czuł się bardziej komfortowo pijąc wódkę z kolegami z PAŻP, już nikt nie powie że nie pracuję w CTA.
ph5,5 - Pią 16 Lut, 2018

NASA napisał/a:
A to zależy o czyje korzyści pytasz, Ja np. będę czuł się bardziej komfortowo pijąc wódkę z kolegami z PAŻP, już nikt nie powie że nie pracuję w CTA.


Kolego NASA, mam nadzieje że powyższy post pisałeś po pijanemu, bo jeśli się mylę to nie wiem skąd u ciebie poczucie komfortu, (biorę też pod uwagę że nie rozumiesz o czym piszesz). Chcę Ci uzmysłowić że koledzy z PAŻP wybuchną gromkim śmiechem gdy wspomnisz że pracujesz w CTA.
Może o tym nie wiesz ale CTA w FIR EPWW zaczyna się od FL095 a kończy na FL660 i jest to przestrzeń klasy "C".
Jesli nadal jednak upierasz się że będziesz pracował w CTA, to niezłą laurkę wystawiasz sobie, kolegom z MIL ATC oraz szkole którą ukończyłeś.

Wracając do meritum, jakie korzyści dla wojskowych służb RL daje wprowadzenie MCTR i MTMA, konkrety proszę....

piter2204 - Pią 16 Lut, 2018

Ph, skoro masz taką wszechstronną wiedzę o CTA, to zasuwaj na kurs podstawowy do Dęblina i przestań marudzić i zadawać pytania o korzyściach dla wojkowej SRL. Chyba pewne fakty Tobie umknęły z historii np. "sen o wojskowej służbie ruchu lotniczego" i wiele przykrych wydarzeń z historii. Nie wiem jaki masz staż pracy, ale ja nigdy nie chciał bym cofnąć do tego czasu kiedy byli NKSB, NSL, KL, DKL i wieczne pretensje hrabiostwa z supertechniki, kiedy zwracało się grzecznie uwagi na omówieniach a oni chórem rzucali się na nawet na starych majorów (bo pan porucznik jest pilotem i kto śmie zwracać mu uwagę). Teraz większość spraw jest ucywilizowanych i tylko to pozwoliło zerwać z tym dziadostwem, które było w przeszłości. Te zmiany dają kolejny argument, że w naszym środowisku dzieje się lepiej. ULC nie musi przeprowadzać żadnych kontroli, bo my wiemy co zadeklarowaliśmy, wię jeśli na Twoim podwórku coś nie gra, to od tego są zgłoszenia dobrowolne.
ph5,5 - Sob 17 Lut, 2018

piter, nie rozgrzebuj , do brzegu do brzegu i konkrety, jakie korzyści!?,.... do Debilna raczej mnie nie ciągnie póki kilku wykładowców się nie zmieni bo ciężko z nimi się dyskutuje choć plecą farmazony......niedługo będą nauczać że CTA to Control Tower Area :-)
NASA - Wto 20 Lut, 2018

ph5,5

Proponuję abyś wybrał się na doszkolenie, ale wybierz bardziej zaawansowany ośrodek, taki w którym nie uczą, że CTA to tylko klasa C. Tych literek jest więcej, nawet w Polsce.

Drążysz temat o którym nie masz zupełnie pojęcia. Wszyscy, którzy przebrnęli temat o którym wspomina piter2204 wiedzą.

I nie mamy się czego wstydzić względem cywili, i My także o tym wiemy.

Ponieważ pisałeś coś o moim pisaniu po pijanemu, to zerknij do słownika, piszemy

plotą farmazony a nie po Twojemu plecą farmazony nawet słownik podpowiada błędy w postach.

Kolejna korzyść to poprawna ortografia. :hey:

ph5,5 - Sro 21 Lut, 2018

Ja się nie chcę z nikim rzucać błotem, proszę jeszcze raz o podanie konkretnych korzyści jakie daje wprowadzenie MTMA i MCTR!!!???.
fiodor.mk - Sro 21 Lut, 2018

ph5,5 napisał/a:
Ja się nie chcę z nikim rzucać błotem, proszę jeszcze raz o podanie konkretnych korzyści jakie daje wprowadzenie MTMA i MCTR!!!???.


To może się dołączę i zadam odwrotne/przewrotne pytanie do Ciebie ph5,5 na świeżo po szkoleniu odświeżającym CCA (nie myl z CTA :lol: ) i wysłuchaniu Szefa SSRL.

Jakie korzyści daje tkwienie przy "czarnych dziurach" zwanych MATZ?

Czy aby przypadkiem kolego ph5,5 nie marzy ci się powrót do przestrzeni powietrznej operacyjnej, lotów swobodnych i latania po systemie na 3000 m?

Spodziewam się, że tak więc z tego powodu uważam, że dalsza polemika z Tobą nie ma najmniejszego sensu bo nawet wyliczenie długiej listy oczywistych korzyści z ucywilizowania przestrzeni powietrznych wojskowych organów ATC (w bardzo wielu aspektach funkcjonowania państwa i nie tylko dla wojskowych kontrolerów ruchu lotniczego) nie zmieni Twojego mentalnego podejścia do problemu. Jasno widać że "zafiksowałeś" się na rozwiązaniach z PRL-owskiej przeszłości a w dodatku nic senesowego nie oferujesz w zamian :gent:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group