Wysłany: Sro 12 Wrz, 2007 Paliwo do turbiny w ZSU-23-4
Jak w temacie. Z tego co wiem turbina jest zasilana jakąś mieszanką oleju napędowego z benzyną. Czy ktoś wie jaki jest dokładny skład tej mieszanki i jej nazwa?
niewiem jak dzis ale przed paru laty (gdy jeszcze w 1WBPanc na szylkach pracowalem7 lat)turbina pracowala na olej napedowy a nie jakas mieszanke benzynowa.
Szylka na dwa zbiorniki,glowny(400L) i zapasowy(100L).
Normalnie zasilane sa oba silniki ze zbiornika glownego a tam jest tylko ropa.W samej turbinie sa jeszcze inne plyny ale one nie sa spalane.
Pytam bo znajomy który służył w jednostce Szyłek pod koniec lat 70. wspominał że tankowali je mieszaniną oleju napędowego z benzyną. Jedyne co potrafię wymyślić to łatwiejszy rozruch silnika na takiej mieszance.
Turbiny do zasilania zespołów prądotwórczych są "wielopaliwowe". Po zmianie paliwa na pompie reguluje się obroty, aby utrzymać na wyjściu 400Hz. Oczywiście należy kontrolować temperaturę spalin aby nie przekroczyły wartości podanych przez producenta. Do rozruchu w zimie wstępnie podgrzewa się paliwo elektrycznie, a potem temperaturę utrzymuje np. grzałka spalinowa ogrzewana spalinami.
Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Kwi 2006 Posty: 937 Skąd: Góry Świętokrzyskie
Wysłany: Sro 12 Wrz, 2007
W jakich warunkach? Zimą można dolać trochę benzyny do ON- coby nie zgęstniał - ale mieszanką bym tego nie nazwał.
_________________ Byłe niebydło zorientowało się, że jest poślednim sortem. Kwik wzbił się pod niebiosa!
Julo [Usunięty]
Wysłany: Sro 12 Wrz, 2007
Nemo5576 napisał/a:
Pytam bo znajomy który służył w jednostce Szyłek pod koniec lat 70. wspominał że tankowali je mieszaniną oleju napędowego z benzyną. Jedyne co potrafię wymyślić to łatwiejszy rozruch silnika na takiej mieszance.
To ja jestem tym "znajomym". Rzeczywiście, służyłem na ZSU 23-4 w roku 1978 i 1979 (w Koszalinie i w Żaganiu) i rzeczywiście laliśmy do nich jakieś mieszaniny, które nie były ani olejem napędowym, ani benzyną. Przy okazji na poligonie w zimie wlewało się tego paliwa trochę do miski i podpalało, żeby uzyskać trochę światła i móc ogrzać ręce (to była zima stulecia) przy kopaniu okopów. Zapalało się to dość łatwo (czyli raczej nie czysty ON) i paliło niezbyt szybko (czyli nie czysta benzyna, ani żadna tam górna frakcja z destylacji ropy).
Teraz w wojsku jest mój syn i dziś powiedział mi, że pokazywano mu rozłożony silnik BWP mówiąc przy tym, że leje się do niego jakieś mieszane paliwo. Nie powiedziano mu niestety, co to za paliwo, ani jak się nazywa. Ja ze swojej służby zapamiętałem jak przez mgłę nazwę "gazol", ale głowy za to nie dam. No i usiłuję dojść do tego, co to za mieszanka i jak się nazywa
Julo,
No to dałeś teraz strzała jak stary dekiel
Sory, że się trochę nabijam ale nie wytrzymałem.
Ten "gazol" to najzwyklejszy olej napedowy a silnik w BWP (UTD 20) to po prostu silnik Diesla tylko o troche specyficznej konstrukcji.
Pociesże Cię
Miałem kiedyś takiego technika od BWP, który po stwierdzeniu że do oleju silnikowego dostała sie woda, zdecydował o wysłąniu wozu na wyjazd twierdząc że taka emulsja olejowo wodna (borygo) bedzie lepiej chłodziłą silnik. ja wtedy omal zawału nie dostałem ale wyjazd wstrzymać sie udało.
Bez urazy skoro nie znasz sprzetu to nie musisz być przecież alfą i omega i masz prawo pytać.
Julo [Usunięty]
Wysłany: Sro 12 Wrz, 2007
Na silnikach się nie znam wcale, ale cztery razy się młodego dopytywałem, czy dobrze usłyszał. I cztery razy powtarzał, że im dziś powiedziano - w szkółce na Czajkowskiego - że to jakieś mieszane paliwo. No i oczywiście nie o mieszance z wodą albo jakimś borygo tu rozmawiamy. Zresztą dlaczego miałoby to się nazywać "gazol", skoro to zwykły olej?
A do Szyłek też chyba nie laliśmy samego oleju, bo pamiętam, że pilnowano nas, abyśmy przypadkiem nie próbowali lać tego czegoś do innych pojazdów na ropę... Może to dlatego, że było wtedy minus dwadzieścia na termometrze?
Jest jeszcze jedna możliwość: że to wszystko ściema służąca temu, by mechanicy-kierowcy nie próbowali handlować paliwem z rolnikami: Z takiej Szyłki, co żre chyba pół tysiąca na sto (a w pracy bojowej z włączoną całą elektroniką i napędami hydraulicznymi wieży pewnie jeszcze więcej) "udoić" kanisterek dziennie nie byłoby trudne...
Dowódca Białej na MSPO mówił m.in że usuniecie turbiny z wozu było jednym z lepszych elementów tej modernizacji (w kwestii użytkowania pojazdu). Raz ze jak to określił kiedyś praktycznie "świecili" to jeszcze ta paliwożerność. Jak mieli otrzymać gotowość bojową na poligonie i turbina robiła przez kilka godzin i piła w tempie 98l/motogodzinę to zastanawiał sie czasami czy uda sie im odjechać/zmienić stanowisko bojowe. Była obawa ze turbina wyssie cały zapas paliwa. Obecny agregat pije8-9l na motogodzinę.
Pozdrawiam. Gryf.
Przy okazji na poligonie w zimie wlewało się tego paliwa trochę do miski i podpalało, żeby uzyskać trochę światła i móc ogrzać ręce (to była zima stulecia) przy kopaniu okopów.
Może to była nafta np. oświetleniowa.
Co do agregatu i turbiny. Turbina żre paliwo, ale daje bardzo stabilne obroty od których zależy częstotliwość zasilania stacji. Diesel natomiast nie uzyska takiej stabilizacji.
Julo [Usunięty]
Wysłany: Pią 14 Wrz, 2007
50%złotej rączki napisał/a:
Cytat:
Przy okazji na poligonie w zimie wlewało się tego paliwa trochę do miski i podpalało, żeby uzyskać trochę światła i móc ogrzać ręce (to była zima stulecia) przy kopaniu okopów.
Może to była nafta np. oświetleniowa.
Nie, nie mieliśmy tam żadnej nafty, lało się to samo paliwo, co do baku. Zresztą nafty nie podpalisz zapałką, diesla też nie, potrzebna jest nasączona szmatka w roli knota.
50%złotej rączki napisał/a:
Co do agregatu i turbiny. Turbina żre paliwo, ale daje bardzo stabilne obroty od których zależy częstotliwość zasilania stacji. Diesel natomiast nie uzyska takiej stabilizacji.
Tak naprawdę, to stabilna częstotliwość tam jest ni-pricziom, bo 400 Hz używane jest po to, by w zasilaczach móc stosować lżejsze transformatory, niż typowe dla sieci oświetleniowej 50 Hz. I tak potem wszystko jest prostowane i wychodzi prąd stały.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum