Nie ma sa tylko podoficerskie, a tak dla twojej wiadomosci WPL zmienił nazwę na LOSRL (Lotniskowy Organ Słuzb Ruchu Lotniczego) zgdoznie z IRL i Zarządzeniem nr 19.
Pomógł: 1 raz Wiek: 51 Dołączył: 02 Paź 2007 Posty: 920 Skąd: mil atc
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011
Cytat:
czy są etaty oficerskie na stanowiskach służby informacji powietrznej w WPL-ach?
ATS jest na tyle wrażliwą dziedziną, iż trzeba się posługiwać właściwie terminologią, nazewnictwem i skrótami, gdyż jeden zmieniony znaczy całkiem co innego. I tak tutaj chodziło Ci zapewne o organ służby informacji lotniczej. Występuje on w składzie LOSRL (nowe nazewnictwo, nie ma już WPL-i, choć pewnie długo będą tu przewałki, dopóki nie zmieni się etat jednostek, a tam jeszcze trochę czasu będzie występować WPL). Służbę informacji powietrznej zapewnia każdy kontroler ruchu lotniczego, oprócz zapewnianych służb kontroli ruchu lotniczego i służby alarmowej. Służbę informacji powietrznej zapewniają tez ośrodki FIS (RIS) wchodzące w skład PAŻP, oprócz tej służby zapewniają służbę alarmową. Na zakończenie: służby ruchu lotniczego zgodnie z ICAO to nie ludzie, a nasze "usługi". Pozdrawiam Zwitt.
co mnie martwi..... na dzień dzisiejszy jest tak że wojskowe Biura Odpraw Załóg działają w sposób nieznormalizowany i w większości niezgodny z obowiązującymi zapisami w 4x4, a jest tak dlatego ponieważ nie ma żadnej, powtarzam żadnej wiedzy u przełożonych jak BOZ powinien funkcjonować, druga sprawa pokażcie mi komendanta który zna się na robocie BOZ-u ???, kontrolerzy jakby nie patrzeć według przepisów ICAO działają w przestrzeni niesklasyfikowanej ( w większości przypadków), nie przyjmują, nie przetwarzają, nie rozsyłają FPL-ów, tak jak my nie znamy się na wektorowaniach, separacjach i frazeologiach bo to nam nie potrzebne, cała służba kontroli otrzymuje gotowy,syntetyczny i przetworzony FPL, to podoficer BOZ musi wytłumaczyć panom oficerom co trzeba wypisać do FPL, co znaczy AD CLSD w notamie, i z czym się je RAD, bo w Debilnie ich o tym nie nauczyli, który z panów kontrolerów współpracuje z eurocontrolem wysyłając dep-y, arr-y, cnl-ki i chg-e, jak rozkodować błąd w REJ-cie z IFPS-u tego to panów nie uczyli....... nas też n ikt nie uczył....... a najśmieszniejsze wszystko jest w doc. 4444 miłej lektury
Wiek: 50 Dołączyła: 22 Kwi 2012 Posty: 23 Skąd: Polska
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
Odgrzeje trochę temat. Doświadczenia z BOZ mam takie, że praca przy odpowiedniej wiedzy, by móc ją swobodnie wykonywać jest przyjemna. Rzeczywiście przydaje się cierpliwość do składających plany lotu, szczególnie wtedy kiedy ktoś składa plan i już chce startować, a niestety są znaczne ograniczenia. Należy wtedy racjonalnie uzasadnić, że dla bezpieczeństwa przelotu lepiej zmienić trasę i kilka minut odczekać. Była powyżej mowa o dokumentach, myślę że spokojnie po zagłębieniu się w lekturę można odnaleźć obowiązki BOZ.
Mam za to pytanie do innych osób pracujących w takich biurach:
czy zgodę od obszaru pobieracie Wy, kontrolerzy czy asystenci kontrolerów, i czy w ogóle osoba po przeszkoleniu BOZ i AIS taką zgodę może zgodnie z prawem pobrać??
Pytam z czystej ciekawości.
Pozdrawiam
Odsyłam do INOP BOZ, bo teraz ten dokument w każdym LOSRL reguluje pracę operacyjna BOZ. Z tego co mi wiadomo to INOP-y miały być z idei niemalże bliźniaczo podobne ale jak to w wojsku rożnie bywa w różnych rodzajach SZ RP..
Wiek: 50 Dołączyła: 22 Kwi 2012 Posty: 23 Skąd: Polska
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
Wiem gdzie szukać informacji. Chodziło mi o to jak to się odbywa w realnym świecie Na życiowym, służbowym przykładzie wiem, że przepisy swoją drogą,a realne ich wykorzystywanie swoją.
Jeśli ktoś robi inaczej niż w instrukcji operacyjnej danego organu to pracuje nie zgodnie z obowiązującymi przepisami...w mojej ocenie i na "moim" lotnisku jest to kontroler lub asystent, który został upoważniony przez kontrolera.I według mnie to jest jedyna słuszna droga
Walles napisał/a:
FIR ŚWIDWIN
dobre walles skąd to powiedzonko, bo wieje sarkazmem ;-)
Cyt. DOC 4444
7.1.1.3. Funkcje organu kontroli lotniska mogą być wykonywane przez różne organy kontroli lub stanowiska pracy, takie jak:
a) kontroler lotniska, zwykle odpowiedzialny za operacje na drodze startowej i loty statków powietrznych w danym obszarze odpowiedzialności organu kontroli lotniska;
b) kontroler ruchu naziemnego, zwykle odpowiedzialny za ruch na polu manewrowym z wyjątkiem dróg startowych;
c) stanowisko dostarczania zezwolenia, zwykle odpowiedzialne za dostarczenie zezwoleń na uruchomienie silników i zezwoleń ATC dla odlatujących statków powietrznych wg IFR.
Cyt. Doc 4444
Rozdział 1. Definicje
Biuro odpraw załóg (Air traffic services reporting office). Organ ustanowiony w celu przyjmowania meldunków dotyczących służb ruchu lotniczego oraz planów lotu składanych przed odlotem.
Uwaga. — Biuro odpraw załóg może być ustanowione jako organ samodzielny lub może być połączone z istniejącym organem, np. innym organem służb ruchu lotniczego lub organem służby informacji lotniczej.
Cyt. Aneks 15
Służba informacji lotniczej (AIS) / Aeronautical information service (AIS). Służba ustanowiona w wyznaczonym obszarze, odpowiedzialna za dostarczanie informacji/danych lotniczych niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa, regularności i efektywności żeglugi powietrznej.
Na podstawie powyższego uważam, że jeżeli gdzieś na polskim lotnisku wojskowym BOZ koordynuje zezwolenia kontroli ruchu lotniczego tzn. że "lotnicza komuna ma się tam dobrze"
Zapewne nie ma tam rozumienia różnicy pomiędzy służbą kontroli ruchu lotniczego ATC, służbą informacji powietrznej FIS i służbą informacji lotniczej AIS
Fiodor bardzo zręcznie przytoczyłeś koleżance z BOZ obowiązujące normy prawne które obrazują sedno sprawy.Jednak obawiam się ze może ci nie uwierzyć bo nie pracujesz na BOZ...bo wiesz że na pracy BOZ znają się tylko specjaliści tam pracujący. ..:-)
Dziewczyna pyta i słusznie bo czuje, że coś jest nie tak w jej BOZ, nie miejmy do niej pretensji. Pytanie tylko gdzie jest Komendant, który na to pozwala i kontrolerzy wieżowi, którzy to akceptują. Eeeeh, zapomniałem sezon urlopowy
28ATC przypuszczam, że nie jest Pan z BOZ, a więc nie może Pan odpowiedzieć na moje pytanie.
Fiodor ja bardziej odnosiłem się do tej części wypowiedzi naszej koleżanki, bo trochę mnie denerwuje jeśli ktoś uważa ze kontroler nie może udzielić jej odpowiedzi, co ty dowiodłeś swoim postem że jednak jest w błędzie...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum