Oto najnowsze dziecko Mieleckich zakładów-Samolot M28 BRYZA-1R BIS
Jest to najnowsza modyfikacja samolotu M28 przystosowana do wykonywania lotów patrolowo-rozpoznawczych.
Wyposażenie samolotu w kamerę termowizyjną FLIR, radar obserwacji dookólnej ARS-800, system poszukiwania i lokalizacji rozbitka CHELTON, oraz systemy łączności umożliwia realizację m.in. następujących zadań: patrolowanie granic morskich i lądowych, udział w akcjach humanitarnych i poszukiwawczych, śledzenie grup ludzkich przekraczających nielegalnie granice, walkę z przemytem, monitorowanie strefy ekonomicznej państwa oraz lokalizację obiektów podwodnych.
Poszukiwanie okrętów podwodnych realizowane jest poprzez:
- zrzucanie jednorazowych boi (pław) hydroakustycznych wyrzucanych z zasobnika zainstalowanego wewnątrz kadłuba
- detektor anomalii magnetycznych (magnetometru), którego czujniki zamontowane są na „żądle” samolotu
Załoga samolotu jest 6-osobowa:
-2 pilotów,
-mechanik pokładowy,
-3 operatorów systemów specjalnych.
Stanowiska operatorów systemów zabudowane są na prawej burcie: pierwsze frontalnie, dwa następne bokiem do kierunku lotu.
WYBRANE DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE
Silniki: 2 x PZL-10S (2x960 kM)
Śmigła: 5-łopatowe Hartzell HC-B5MP-3
Prędkość max.: 350 km/h
Pułap max.: 6000 m
Zasięg: 1230 km
WYPOSAŻENIE SPECJALNE
Radar obserwacji powierzchni morza ARS 800
System kamery termowizyjnej FLIR SAFIRE II
System magnetometryczny MAG-10
System automatycznej transmisji danych ŁS10/LINK 11
System lokalizacji rozbitka CHELTON
Przy okazji trzeba powiedzieć że spore zainteresowaniee naszym samolotem wykazują ostanio Indie- słyszy się o możliwości sprzedania tam zarówno samolotów w wersji transportowej ,jaki patrolowej .Od czasu do czasu pojawia się tez pogłoska o zainteresowaniu M 28 z punktu widzenia samolotu pokładowego dla Indyjskich lotniskowców .Ile w tym prawdy nie wiadomo-na ostateczne decyzje trzeba poczekać.
_________________ "...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI
widać ciekawe oznaczenie stacji radiolokacyjnej (a właściwie jej promieniowanie).
Konia z rzędem temu kto odpowie mi dla czego pole elektromagnetyczne bwcz (mikrofale) tak zostało oznaczone?
Czy zmieniły sie przepisy w PN?
Może tam jezt źródło promieniowania jonizującego czy rtg?
Strefa niebezpieczna bo tak ta strefa która będzie się nazywała gdy stacja zostanie włączona jest oznaczana dużym czerwonym kołem w które wpisano małe czerwone koło stykajace się na dole-jest to rozumiane jako obszar, w którym przebywanie pracowników jest zabronione.
_____________
piter
Wiarus Gość
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004
Piter!
Prawdopodobnie Bryza może być także wykorzystywana jako NBJ (nosiciel broni jądrowej) stąd takie oznakowanie (i zainteresowanie indyjczyków zakupem)
Sympatyków Bryzy przepraszam za jakieś tam insynuacje
Lukas Gość
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004 Coś Ci się powaliło?
Swoim postem Piter dowodzisz nieznajomości rzeczy.
Od kiedy to w polskim wojsku obowiązują polskie normy (PN)
W polskim wojsku obowiązuje Prawo Wojskowe.
A ono mówi, że prawem jest to, co przełożony uzna za takowe.
To tytułem żartu.
Do meritum:
I wcale nie jest mi przyjemnie.
Jakbyś drogi Pit'rze porobił trochę przy mikrofalach, to byś choćby wiedział co to np.: "ubiór mikrofalowy", a i koniczynka nie byłaby Ci nieznana.
A fakt oznaczenia nią anteny radaru nie dziwiłby Cię wcale.
Specjalnie nie piszę jakiego radaru, gdyż:
"Może tam jest źródło promieniowania jonizującego czy rtg?"
Odpowiadam:
na tyle,
na ile
pozwala
mi
mój
rozsądek:
Tam, drogi Pit'rze jest radar sterowania pociskami nuklearnymi klasy:
Ziemia-Kosmos.
Masz jeszcze inne ciekawe spostrzeżenia?
Lukas Gość
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004 Przykrość
Gryzli i Toyo:
Myślałem, że znacie się na rzeczy.
Sorki:
Wasze Akcje dziś spadły.
Lukas Gość
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004 Drobne pytanko
Skąd drogi Gryzli masz takie dane o wyposażeniu tego SP
Ależ drogi Lukasie -to są ogólnie dostępne dane nie zastrzeżone prawami autorskimi ani tajemnicą wojskową.
Akurat to co przytoczyłem nie jest chyba pracą twórczą ,a jedynie informacją techniczną pochodzącą z oficjalnej strony Mieleckich zakładów.
Idąc twoim tokiem myślowym ,powinienem pewnie przy wszystkich danych technicznych podawać nazwisko konstruktora :-).
Chyba nieco przesadzasz -tak myślę
Natomiast co do oznaczenia promieniowania -nie polemizowałem w tym temacie ,bo akurat nie ma to dla mnie większego znaczenia -wiem ze tam gdzie jest koniczynka tam nie wkładam głowy-i tyle
Ps .Acha - ubolewam nad spadkiem moich akcji,jedyna nadzieja w tym ze akcje PKO-BP będą piąć się w górę może jakoś się odbiję
_________________ "...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI
Pomógł: 4 razy Dołączył: 20 Cze 2004 Posty: 1038 Skąd: czy to ważne?
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004
Lukasu, jest wiele rzeczy w samolocie, które znam, nazwijmy to powierzchownie, ale za to wiem jak najlepiej wykorzystać samlot jako całość. Piktogram jest tylko piktogramem i ma mnie ostrzec, że w przypadku pracy s/cji r/lok jest tam strefa niebezpieczna.
Opowiem historię pilota starszego promocją, obecnie szacownego emeryta. Na początku swojej kariery trafił do nieistniejącego obecnie pułku w Babimoście i latał tam na samolotach Lim. Konstrukcję tego samolotu poznał w takim stopniu, że potrafił zaskakiwać nawet techników i inżynierów. Samolot ten nie miał przed nim tajemnic.
Po rozwiązaniu jednostki przeniósł się do pułku latającego na samolotach Su-22, już w trakcie przeszkolenia postanowił poznać ten samolot tak jak Lima, choć zdawał sobie sprawę, że nie będzie to łatwe. Mijały kolejne lata latnia na Su, a on ciągle się uczył wertując kolejne instrukcje i schematy, miał na to czas ponieważ mieszkał w hotelu i nic nie stał na przeszkodzie by to robić.
Po kilku latach swojej kariery na Su, a uschyłku wojskowej, staną z młodszymi pilotami przed samolotem i pokazując mniej więcej na 1/4 długości kadłuba, powiedział: "Nauczyłem się tylko tyle".
Pokazuje to, że pojedynczy człowiek w dobie rozwoju konstrukcj musiałby poświęcić wiele czasu na szczegółowe poznanie samolotu. Lepiej zająć się tym co robi się na codzień by dojść w tym do perfekcj, a resztę poznać w "ogólnych szczegółach" .
Zapytaj "nafciarza" o blok np. RSBN, co zrobi? Zawoła osprzętowca. I tak powinno być.
Żeby tylko im "beton" płacili.
Tak się składa, że z mikrofalami jestem za pan brat. Nie dziwne mi stacje N-12, N-31,32, 41 ARS-400 itd.
Śmieszy mnie nieznajomość przepisów.
Oznaczenia są oznaczeniami.
Wg tego oznaczenia mamy do czynienia z otwartym źródłem promieniowania. To jakie piktogramy są stosowane na stacjach r/lok na OT i wokół tych stacji? Czy koniczynka?Czy wkładamy wszystko do jednego worka.
Taki znak był stosowany i jeszcze jest stosowany w polskich stacjach również w modulatorach np.osłona tyratronu-bzdura.
Polecam kontrole z SHAPE wówczas jest obnażana naszą nieznajomość oznaczeń.
Czy PN-EN, norma zharmonizowana, sektorowa itd. to nic nie znaczy. Są normy dotyczące uzbrojenia to nie podlega dyskusji ale również PN.
Wiem, że chcesz błysnąć znajomością rzeczy "czytaj kombinezon mikrofalowy", zapomniałeś o okularach a wcześniej były płaszcze, i też montowano (koguty) żóltą lampę błyskową (na jakiej podstawie i jakim przepis o tym mówił-do tej pory nie wiem i takiego przepisu nie znalazłem) widocznie ktoś powiedział bo tak chcę i ......
Zawsze pamiętaj nie wiesz na kogo możesz trafić
Już Polska Norma PN-67-J-08002 Izotopowe źródła promieniowania – Znaki Ostrzegawcze przed promieniowaniem jonizującym przeznaczone do oznakowania:…….określiła podstawowy symbol promieniowania np. do oznakowania bezpośredniego otwartego źródła promieniowania, która została przywołana w Instrukcji w sprawie ochrony radiologicznej w jednostkach (instytucjach i zakładach) wojskowych stosujących promieniowanie jonizujące z 1974.
Nie norma wojskowa a PN.
Obecnie:
Stanowiska pracy powinny być oznakowane zgodnie z Polskimi Normami:
PN-N-01255:1992 Barwy bezpieczeństwa i znaki bezpieczeństwa.
PN-N-01256/03:1993 Znaki bezpieczeństwa. Ochrona i higiena pracy
Znaki bezpieczeństwa stanowią jeden z elementów zakładowego systemu bezpieczeństwa pracy. Zgodnie z § 6.2. Rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 lipca 1996 r., w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 86, poz. 394) w razie stwierdzenia przekroczeń najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia, pracodawca jest obowiązany niezwłocznie, w sposób ustalony w danym zakładzie pracy, poinformować o tym pracowników oraz umieścić informacje o stwierdzonym narażeniu w postaci znaków.
Stanowiska pracy powinny być oznakowane zgodnie z Polskimi Normami:
Samolot jest takim stanowiskiem pracy jak i stacja radiolokacyjna
PN-74/T-06260 Źródła promieniowania elektromagnetycznego. Znaki ostrzegawcze
PN-93/N-01256/03 – promieniowanie niejonizujące
A tak dla przypomnienia:
Pola elektromagnetyczne są bardzo zróżnicowanym czynnikiem środowiskowym - od pól statycznych (elektrostatycznych i magnetostatycznych), małej i wielkiej częstotliwości do promieniowania mikrofalowego (o częstotliwościach poniżej 300 GHz). W środowisku występują zarówno pola sinusoidalnie zmienne w czasie jak i modulowane w bardzo różny sposób.
Do scharakteryzowania pola elektromagnetycznego jako fizycznego czynnika środowiska pracy stosowane są następujące parametry:
częstotliwość pól sinusoidalnie zmiennych w czasie (w Hz) lub opis zmienności w czasie pól niesinusoidalnych,
natężenie pól elektrycznych (w V/m),
natężenie pól magnetycznych (w A/m) lub indukcja magnetyczna (w T),
gęstość mocy promieniowania (w W/m2),
czas ekspozycji pracownika.
Tyle wykładu
_____________
piter
Gość
Wysłany: Pon 08 Lis, 2004
Oj, ktoś tu błysnął znajomoscią tematu
Ktoś został skarcony
Wiem, że teraz zanim coś napiszę w temacie specjalistycznym to sie naprawdę zastanowię aby nie dostać po uszach
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum