Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Koleżeński Serwis Szkoleniowy
Opublikował Wiadomość
Fidelis 
3


Dołączył: 02 Mar 2013
Posty: 104
Skąd: Los Angeles
Wysłany: Wto 06 Mar, 2018   

Witam

Czy posiada ktoś z kolegów niezbędnik dla kontrolera lub kandydata na kontrolera (co trzeba wiedzieć, słówka po angielsku, zwroty itd) z góry dziękuję
 
 
kleny 
3
kleny


Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 117
Skąd: Poland
Wysłany: Sro 07 Mar, 2018   

A dokładniej do czego Ci potrzebny?? Poradnika nie ma jako takiego, jest mnóstwo dokumentów za to ;)
 
 
Fidelis 
3


Dołączył: 02 Mar 2013
Posty: 104
Skąd: Los Angeles
Wysłany: Sro 07 Mar, 2018   

Do nauki podstaw pracy kontrolera :)
 
 
NASA 
1



Dołączył: 17 Kwi 2009
Posty: 29
Skąd: milatc
Wysłany: Sro 14 Mar, 2018   

http://edziennik.ulc.gov....2015/43/akt.pdf
 
 
ph5,5 
2


Wiek: 49
Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 99
Skąd: gorzów wielkopolski
Wysłany: Czw 23 Sie, 2018   

Z czystej ciekawości przygotowałem sobie biuletyn notam dla trzech lotnisk, EPMB, EPMM i EPPW, z niedowierzaniem przestudiowałem krótką listę opublikowanych informacji. Jedna powtarzająca się informacja skłoniła mnie do tego postu:
TWR w
EPMB - 13:00-14:00 oraz 21:00-05:00 niedostępny
EPMM - 10:00-11:00, 17:00-18:00 oraz 22:00-04:00 niedostępny
EPPW - 14:00-15:00 oraz 23:00-06:00 niedostępny

APP w
EPMB - 17-24 AUG 2018 niedostępny
EPMM - 20:00-06:00 niedostępny
EPPW - 14:00-15:00 oraz 23:00-06:00 niedostępny

O ile sprawa EPMB i EPMM jest dla mnie w pewnym sensie jasna, to zaintrygowany jestem sytuacją a EPPW.Zgodnie z wprowadzoną do AIP poprawką AIRAC AMDT 201 z dniem 26 Kwietnia 2018r zmieniono struktury przestrzeni powietrznej z MATZ na MCTR i MTMA a co za tym idzie zmieniły się klasy przestrzeni w tych strukturach z "niesklasyfikowanej" na KLASĘ "D".
W klasie przestrzeni "D" zezwala się na wykonywanie lotów IFR i VFR; wszystkie loty IFR podlegają działaniu służby kontroli ruchu lotniczego z informacjami o ruchu VFR, loty IFR są separowane od innych lotów IFR i zapewniona jest im informacja o ruchu co do lotów VFR. W lotach VFR nie jest zapewniana separacja; natomiast zapewniana jest informacja o ruchu między VFR a IFR, a na żądanie rada na uniknięcie kolizji.

a teraz pora na wątpliwości!:
- Jaki status ma MCTR i MTMA EPPW w godzinach niedostępności TWR i APP? Zawiesza się na ten czas klasę "D" tej przestrzeni? Jest "czarną dziurą"?
- z jakim organem utrzymywana jest łączność przez SP znajdujące się w MCTR i MTMA EPPW w czasie "przerwy w pracy" TWR i APP? i jak zapewniona jest ciągła dwukierunkowa łączność między SP a organami kontroli ruchu lotniczego, skoro są one niedostępne?
- z jakich powodów występują przerwy w pracy tych organów (APP i TWR).
- jak liczyć godziny pracy kontrolerów którzy etatowo pełnią służbę w systemie dyżurowym zazwyczaj 24H, i czy w związku z tym przerwy w pracy ujęte w NOTAM zakładają jak sie będzie kształtował ruch lotniczy w obszarze odpowiedzialności TWR i APP?
- co w sytuacji gdy np. od rana lotnisko jest niedostępne z powodu powiedzmy mgły?, mgła znika około godz. 14:00 - (14:00-15:00 w przypadku EPPW przerwa) czyli operacje mogą się rozpocząć po tej przerwie bo TWR i APP napracowali się od rana?!

Przykład EPPW wpadł mi do głowy od tak spod palca dla przykładu, sprawdziłem inne lotniska posiadające MCTR np. EPCE, EPIR. sytuacja jest podobna, nocą służba niedostępna w dzień różnie. Sytuacja jest cykliczna i notorycznie się powtarza, może wygodniej opublikować więc tą informację w AIP?

liczę że post jest czytelny, jeśli nie postaram się bardziej uszczegółowić targające mną wątpliwości.
 
 
NASA 
1



Dołączył: 17 Kwi 2009
Posty: 29
Skąd: milatc
Wysłany: Pią 24 Sie, 2018   

EPCE nie mają MCTR.
 
 
ph5,5 
2


Wiek: 49
Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 99
Skąd: gorzów wielkopolski
Wysłany: Pią 24 Sie, 2018   

O tak, przepraszam mój błąd myślałem o EPDA i EPLK.
Niemniej jednak chciałbym rozwiać swoje wątpliwości.
 
 
Walles 
4
Walles


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 155
Wysłany: Pią 31 Sie, 2018   

Witaj,
Więc tak:
Jaki status ma MCTR i MTMA EPPW w godzinach niedostępności TWR i APP? Zawiesza się na ten czas klasę "D" tej przestrzeni? Jest "czarną dziurą"?

Nie. Jeśli w przestrzeni powietrznej kontrolowanej nie zapewnia się ATC, staje się ona automatycznie przestrzenią niekontrolowaną, czyli klasą G. A/c w takim przypadku utrzymują bądź nie utrzymują łączność z FIS. Mimo, że MCTR/MTMA/MATZ zanika, to dla ochrony infrastruktury lotniskowej, nad lotniskiem aktywowany jest rejon ograniczeń lotów (EA), do którego wlot jest zabroniony. Docelowo, w celu skrócenia koordynacji planujemy w miejsce wygaśniętych MCTR aktywować RMZ.

Z jakim organem utrzymywana jest łączność przez SP znajdujące się w MCTR i MTMA EPPW w czasie "przerwy w pracy" TWR i APP? i jak zapewniona jest ciągła dwukierunkowa łączność między SP a organami kontroli ruchu lotniczego, skoro są one niedostępne?

Jak wyżej. Utrzymują łączność z FIS - w INOP TWR/APP opisana jest procedura przywracania do pracy organów ATC po ich czasowym zawieszeniu.

Z jakich powodów występują przerwy w pracy tych organów (APP i TWR).

Z powodu braku ludzi i konieczności stosowania się do przepisów w zakresie czasu pracy ATCO's

Jak liczyć godziny pracy kontrolerów którzy etatowo pełnią służbę w systemie dyżurowym zazwyczaj 24H, i czy w związku z tym przerwy w pracy ujęte w NOTAM zakładają jak sie będzie kształtował ruch lotniczy w obszarze odpowiedzialności TWR i APP?

NOTAM publikowany jest po analizie sytuacji ruchowej. Nie ma opcji, by jakikolwiek ruch nie został obsłużony.

Co w sytuacji gdy np. od rana lotnisko jest niedostępne z powodu powiedzmy mgły?, mgła znika około godz. 14:00 - (14:00-15:00 w przypadku EPPW przerwa) czyli operacje mogą się rozpocząć po tej przerwie bo TWR i APP napracowali się od rana?!

Zgodnie z procedurą, służby ATC mogą być wznowione w ciągu 10 min. Ponadto spójrz na poprzednią odpowiedź.

Pozdrawiam
 
 
Fidelis 
3


Dołączył: 02 Mar 2013
Posty: 104
Skąd: Los Angeles
Wysłany: Pon 11 Sty, 2021   

Jak zapewne wszyscy wiedzą od 01.01 jest parę zmian np. harmonogram pracy, nie ma IZRL 2017 oraz weszła w życie nowa instrukcja HANDBOOK z działem BOZ.
Jeśli ktoś jest chętny to zapraszam do dyskusji :) :viktoria:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group