Pomogła: 32 razy Dołączyła: 22 Wrz 2007 Posty: 7498 Skąd: north
Wysłany: Pon 23 Lip, 2012
wp.pl napisał/a:
Wylądował ostatni Hercules przekazany Polsce przez USA
Ostatni z pięciu przekazanych Polsce przez USA samolotów transportowych C-130E Hercules wylądował w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu - poinformowało Dowództwo Sił Powietrznych.
Samolot, pilotowany przez amerykańskich lotników, dołączył do maszyn dostarczonych w latach 2009-11. Po przeglądzie zdawczo-odbiorczym na samolot zostaną naniesione znaki przynależności do polskiego wojska, a maszyna zostanie wpisana do rejestru wojskowych statków powietrznych Polski. Uroczystość z okazji zakończenia dostaw Dowództwo Sił Powietrznych planuje na 21 sierpnia w Powidzu.
Samoloty C-130E, wyprodukowane w 1970 roku i wyremontowane w USA, Polska otrzymała od rządu amerykańskiego jako bezzwrotną pomoc wojskową w ramach programu FMF - Foreign Military Financing. Pierwszy samolot z tej partii Siły Powietrzne otrzymały w lutym 2009 roku.
Dostawy opóźniały się z winy dokonującej remontów amerykańskiej firmy, więc jako rozwiązanie tymczasowe Amerykanie czasowo na swój koszt wydzierżawili polskiemu wojsku dwie maszyny. Jeden z tych samolotów uległ wypadkowi w Afganistanie podczas awaryjnego lądowania. Przyczyną była usterka techniczna. Drugi z tymczasowo wypożyczonych samolotów ma wrócić do Stanów Zjednoczonych jesienią tego roku. W powidzkiej bazie jest jeszcze jeden - nielatający - Hercules, wykorzystywany jako naziemna pomoc szkoleniowa.
C-130E to obecnie największe samoloty transportowe polskiego wojska. Latają do Afganistanu, przewożą ludzi i sprzęt na międzynarodowe ćwiczenia, wykonują też loty ze skoczkami. Hercules może zabrać blisko 20 ton ładunku i przewieźć go na odległość ok. 4 tys. km. Głównym samolotem transportowym polskiej armii są mniejsze C295M produkowane przez Airbus Military (dawniej CASA).
Wojsko ma 11 maszyn tego typu. Ostatnio MON postanowiło kupić pięć kolejnych C295M uznając tę opcję za korzystniejszą od dokupienia dodatkowych Herculesów.
Odgrzewam temat. Bahrajn kupił ex-brytyjskie C-130J http://aviationweek.com/a...c-130j-operator
A parę razy było tu pisane, że są tak zajechane, że nie ma sensu ich kupować.... Szkoda, że nie my - 3 takie samoloty były sensowniejsze od 4 naszych obecnych...
Dołączył: 30 Lis 2016 Posty: 318 Skąd: Kleszczów / Kraków
Wysłany: Sob 21 Paź, 2017
asimo2 napisał/a:
Odgrzewam temat. Bahrajn kupił ex-brytyjskie C-130J http://aviationweek.com/a...c-130j-operator
A parę razy było tu pisane, że są tak zajechane, że nie ma sensu ich kupować.... Szkoda, że nie my - 3 takie samoloty były sensowniejsze od 4 naszych obecnych...
A jeszcze sensowniejsze byłoby zakupienie 7 używek od Żydów
_________________ "Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
Pomógł: 2 razy Dołączył: 06 Wrz 2007 Posty: 3328 Skąd: Polska, ale co 3 tyg.
Wysłany: Pon 23 Paź, 2017
Ale czasami te koszerne Herkulesy nie są zajechane na maxa? Bo oni tam trochę latają i to niekoniecznie w idealnych warunkach...Po drugie złom złomem zastępować to tylko u złomiarzy... Czesi dołączyli sie do brazylijskiego projektu i będą uczestniczyć dzięki temu w produkcji.
Dołączył: 30 Lis 2016 Posty: 318 Skąd: Kleszczów / Kraków
Wysłany: Pon 23 Paź, 2017
RadArek napisał/a:
Po drugie złom złomem zastępować to tylko u złomiarzy...
A kto mówi o zastępowaniu złomu złomem? Ja myślę o zwiększeniu puli posiadanych C-130.
KC-390 byłby bardzo ciekawą propozycją dla nas, ale trzeba liczyć się z tym, że te 12 sztuk byłoby drugim największym zamówieniem dla Embraera, a kontrakt byłby wart ok. 1 mld $.
_________________ "Bez zgody ani państwo nie może egzystować, ani rodzina" - Ksenofont
_________________ One of the serious problems in planning the fight against American doctrine, is that the Americans do not read their manuals, nor do they feel any obligation to follow their doctrine...
"W Polsce są zazwyczaj dwa wyjścia z sytuacji: normalne i nadprzyrodzone. Normalne jest takie, że z nieba schodzą zastępy aniołów i robią za nas. A nadprzyrodzone - kiedy sami weźmiemy się do roboty." Tadeusz Konwicki
"Une guerre de religions, c'est quand deux peuples s'entretuent pour savoir qui a le meilleur ami imaginaire"
Pomógł: 2 razy Wiek: 39 Dołączył: 28 Maj 2005 Posty: 5037 Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 23 Paź, 2017
To inna sprawa, ale i tak przykro patrzeć. 50 letnie OP i Herkulesy, 40 letnie fregaty i śmigłowce, ogólnie poza Rosomakiem to mało jaki sprzęt ma u nas mniej niż 30 lat (wliczając Leopardy 2).
To inna sprawa, ale i tak przykro patrzeć. 50 letnie OP i Herkulesy, 40 letnie fregaty i śmigłowce, ogólnie poza Rosomakiem to mało jaki sprzęt ma u nas mniej niż 30 lat (wliczając Leopardy 2).
No tak, znaczy, wiek tychcałych F16 na ile policzyłeś?
;-)
_________________ Toast wódczany o postaci dialogu.
Zasłyszane na dniach.
:
- Ruskij wojennyj korabl?
- Do dna!
Zgodnie z planami MON polskie C-130E mają pozostać w służbie do około 2029r
W normalnych krajach to powoli zaczęto by rozglądać się za następcą:) Ale w końcu u Nas nie ma kto się tym zajmować bo planowanie to jak zwykle na huuuurrrraaaa....
Dołączył: 13 Kwi 2010 Posty: 821 Skąd: Daleka Północ
Wysłany: Pią 19 Paź, 2018
Równie spokojnie jak SU-22, OHP, T-72, BWP-1. Czyli kolejny sezon telenoweli - Moda na resurs - czy Mitch przedłuży.... A na moment przed 2029 znów procedura ajajaj, szybciutko szybciutko? Czy może do tego czasu będziemy mieli Centralny Port Lotniczy w Powidzu? Pas długi, mieszkańcy do samolotów przyzwyczajeni. A jak znikną Mi-17 i C-130 to chyba WOT z Warmate stacjonować nie będzie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum