Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
MiG-23

Czy według Ciebie dobrze postąpiono wycofując MiG-23 w 1999 roku?
a) Tak
12%
 12%  [ 4 ]
b) Nie
84%
 84%  [ 28 ]
c) Nie mam zadania
3%
 3%  [ 1 ]
Głosowań: 33
Wszystkich Głosów: 33

Opublikował Wiadomość
SUCHOJ 
4
Młody Adept



Wiek: 25
Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 292
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 22 Kwi, 2006   MiG-23

Poszukuje informacji na temat polskich Mig-23, fotografi mam dosyć sporo. Glównie informacje.
 
 
 
MichalNS
2


Dołączył: 25 Wrz 2005
Posty: 58
Skąd: rezerwa SZ RP
Wysłany: Sob 22 Kwi, 2006   

Nie chce byc nie mily,ale moja propozycja to google.pl i tam poszperac.
 
 
GRYZLI 
9



Pomógł: 11 razy
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 4474
Skąd: Znad morza~~~
Wysłany: Sob 22 Kwi, 2006   

Napisz co konkretnie jest ci potrzebne to może będę mógł coś powiedzieć .
W grudniowym numerze pisma "Aeroplan" ukazała się bardzo obszerna monografia Miga 23 ze szczególnym uwzględnieniem samolotów które były na wyposażeniu 28 Słupskiego PLM.
Pozdrawim i czekam na pytania :gent:

GRYZLI
_________________
"...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI

Flogger Fanclub na NK
28 SPLM na facebook
 
 
 
dargrad 
1



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Mar 2005
Posty: 41
Skąd: Słupsk
Wysłany: Nie 23 Kwi, 2006   

Zobacz na stronę Stowarzyszenia Przyjaciół 28SPLM : http://www.28splm.lwwo.sl...php?co=historia
Jest sporo materiałow może coś znajdziesz. :viktoria:

POZDRAWIAM:
 
 
SUCHOJ 
4
Młody Adept



Wiek: 25
Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 292
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pon 24 Kwi, 2006   

Dlaczego został wycofany, gdzies czytałem że powodem była niska liczebnosc?
 
 
 
GRYZLI 
9



Pomógł: 11 razy
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 4474
Skąd: Znad morza~~~
Wysłany: Pon 24 Kwi, 2006   

Samoty Mig 23 mf były na wyposażeniu jedynie 28 Słupskiego PLM stacjonującego w Redzikowie koło Słupska.
Pułk posiadł na poczatku 36 maszyn bojowych w wersji MF ( seria 17,20,21 i 24)
oraz 6 maszyn szkolno -bojowych w wariancie UB (seria 37 i 38)
Tak więc jak na dzisiejsze standarty samolotów było całkiem sporo-tyle samo prawie ile bedziemy mieli efów :cool:
Bezpośrednią i oficjalną przyczyną zakończenia eksploatacji było wypracowanie resursu "po latach eksploatacji"
Dokładnie chodziło o to ze mimo iz samoloty po remoncie głównym wylatały zaledwie po 100-150 godzin -mineło 5 lat od remontu ,a tylko tyle lat zezwolił zakład remontowy ( wzl Deblin) na eksploatacje.
Prawdę mówiąc nikt nie wie dlaczego Deblin dał tylko pięć lat resursu międzyremontowego podczas gdy inne zakłady remontowe oraz producent dawali lat dziesięć.
Dla większości ludzi zorientowanych w temacie jasne było to ze chodziło wyciągnięcie kasy od wojska przy okazji nastepnego remontu ( tylko gdzie byli wtedy ludzie z WLOP nadzorujący remont?).
Fakt zakończenia resursu można było spokojnie obejść bo producent maszyny (RSK MIG) zalecał już wtedy eksploatację samolotu wg resursu godzinowego ,ale niesty dowództwo WLOP doszło do wniosku ze lepiej zachować w eksploatacji więcej samolotów Mig21 bis które były tańsze w eksploatacji ( choć posiadały o wiele mniejsze możliwości bojowe)
prwadopodobnie przyświecał im cel utrzymania w służbie jak największeji ilości pilotów.
Tak więc doprowadzono do wykasowania maszyn o sporych mozliwościach bojowych które mogły spokojnie latać jeszcze dzisiaj i zakończyć swój żywot wraz z przyjściem efów.
Większość znawców tematu twierdzi ze wycofanie Migów 23 było wielkim błędem ,a po za tym szkodą w mieniu Skarbu Państwa .
To tyle w skrócie.

Pozdr GRYZLI :gent:
_________________
"...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI

Flogger Fanclub na NK
28 SPLM na facebook
 
 
 
dargrad 
1



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Mar 2005
Posty: 41
Skąd: Słupsk
Wysłany: Wto 25 Kwi, 2006   

Ze swojej strony musze dodać ,że WZL Dęblin zrobił najgorszy remont jaki widziałem.
Oprócz malowania cała reszta to pseudo remont.
Odbierałem kilkanaście samolotów z tego zakładu i tylu niedoróbek nie widziałem.
Sporo czasu załoga WZL musiała poświęcić na doprowadzenie do stanu zgodnego z WT.
A do tego musieliśmy im udowadniać ,że to my mamy rację.
Ktoś postawił na Dęblin ,aby ratować zakład przed bankructwem a odbiło się to na naszym 28SPLM.

POZDRAWIAM:
 
 
marek_1101
[Usunięty]

Wysłany: Wto 25 Kwi, 2006   

prawie emeryt wie o co chodzi.
Ostatnio zmieniony przez marek_1101 Sro 06 Gru, 2006, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Kaifasz 
2



Wiek: 47
Dołączył: 23 Mar 2005
Posty: 57
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 25 Kwi, 2006   

GRYZLI napisał/a:
Pułk posiadł na poczatku 36 maszyn bojowych w wersji MF ( seria 17,20,21 i 24)
oraz 6 maszyn szkolno -bojowych w wariancie UB (seria 37 i 38).

Tak, na początku... potem jakby co raz mniej
Cytat:
Bezpośrednią i oficjalną przyczyną zakończenia eksploatacji było wypracowanie resursu "po latach eksploatacji" Dokładnie chodziło o to ze mimo iz samoloty po remoncie głównym wylatały zaledwie po 100-150 godzin (...ciach)

Ale nie napisałeś, że remont dotyczył tylko niewielkiej częsci samolotów, z tego co pamiętam to 12, reszta została wyremontowana wcześniej, jeszcze w czasach istnienia UW i ich resursy pokończyły się, tak, że konieczny był kolejny remont, który zresztą w świetle tego co napisał dargrad był wątpliwej jakosci (może stąd 5 lat??)
Cytat:
Tak więc doprowadzono do wykasowania maszyn o sporych mozliwościach bojowych które mogły spokojnie latać jeszcze dzisiaj i zakończyć swój żywot wraz z przyjściem efów. Większość znawców tematu twierdzi ze wycofanie Migów 23 było wielkim błędem ,a po za tym szkodą w mieniu Skarbu Państwa .

Tak więc doprowadzono do słusznej decyzji o wycofaniu kosztownej w eksploatacji, przestarzałej konstrukcji, nie oferującej realnych możliwości bojowych występującej w niewielkiej liczbie w WLiOP zgodnej z decyzją o redukcji jednostek. Co by zmieniło te kilkanaście samolotów, które przetrwały by do 2004-5 roku :?: Ile efów widzisz dziś w PSP...
Cytat:
To tyle w skrócie.

Dokładnie :cool:
_________________
pozdrawiam
Kaifasz
lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
 
 
pit664 
4
na emeryturze



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 224
Skąd: middle of nowhere
Wysłany: Wto 25 Kwi, 2006   

Widzę ze mamy experta od kosztów eksploatacji i mozliwości bojowych MiG-23 :)

To ciekawe ze młodzi ludzie którzy nie wylatali ani godziny na tym sprzęcie oraz go nie obsłgiwali, potrafią bez mrugniecia okiem orzec że konstrukcja była droga w eksploatacji podczas gdy metody wyceny tych kosztów nie dopracowało sie DSP.

MiG-23 miał swoje wady i zalety i jest oczywistym ze w końcu i tak by był wycofany. problemem jest (był) sposób i uzasadnienie decyzji o zaprzestaniu eksplatacji.

Co do remontów - niedawno przeglądałem dokumentację ex-czeskich MiG-23 przed ich certfikacją jako cywilne i okazuje się że Czesi eksploatowali je (juz w latach 90') na podstawie zgody producenta BEZ tak zwanych remontów głównych a jedynie wykonując tzw prace "R-1" co 200h/ 2lata a później 200h/4 lata.

Nie negujac potrzeby redukcji i wycofywania pewnych typów sprzetu (w tym "naszych" 23-cich) to zastanawiające jest że mimo chetnych do zakupu pozwolono sprzedać tylko samoloty najbardziej wyeksploatowane a nakazano ZNISZCZYĆ fizycznie najnowsze i najmniej wyeksploatowane egzemplarze, a nowe silniki (których podobno brakowało) odnalazły już w ofercie dla złomiarzy...

Próbowano też uniemożliwić, poprzez brutalny demontaż ważnych podzespołów, dalszą eksploatację sprzedanych do USA MiG-23UB (juz po zfinalizowaniu transakcji i bez uprzedzania właściciela). Odkryto to już w USA a pewne kroki prawne zostały podjęte choć wyjaśnienie sprawy pewnie będzie długie i bezowocne...

Na szczęscie "złote ręce" naszych techników potrafią cuda i teraz amerykanie moga cieszyć się radosnym hukiem naszych szparek :)

To tyle gwoli refleksji, pozdrawiam wszystkich słupszczaków (tych w Mińsku też :) ) A wszystkim którym wycofanie naszych 23-cich i roz...tegowanie naszej jednostki było na rękę i (jak widzę) wciąż sprawia tyle satysfakcji życzę abyście pozostając w zdrowiu nie doczekali chwili w której po latach Waszej cięzkiej pracy ktoś powie - jesteście zbędni...

:)
 
 
GRYZLI 
9



Pomógł: 11 razy
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 4474
Skąd: Znad morza~~~
Wysłany: Wto 25 Kwi, 2006   

Cytat:
Tak, na początku... potem jakby co raz mniej

Część maszyn starszych wersji przestało latac w zasadzie ze wzgledu na brak silników a nie ze wzgledu na brak resursu.
Ani jedna maszyna nie wypracowała swojego resursu godzinowego,a jak napisałem wyżej zgodnie z tym co zalecał producent można było doprowadzić do eksploatacji według resursu
godzinowego.
Samoloty remontowane w NRD i u Bułgarów oraz te remontowane w dawnym ZSRR otrzymywały z marszu resurs 10 lat -tylko Dęblin dał lat 5 -z tego wynika że albo spaprał robotę ,albo chciał naciagnąć wojsko na koszty.
Zakładając że doprowadzonoby do eksploatacji maszyn zgodnie z resursem godzinowym to praktycznie mogłyby latać wszystkie maszyny po za tymi które zostały zdięte z ewidencji na skutek katasrofy.
W ostanim dniu eksploatacji pułk był w stanie spokojnie wystawić na loty 15-16 sprawnych maszyn,a to nie był szczyt mozliwości.

Cytat:
Ale nie napisałeś, że remont dotyczył tylko niewielkiej częsci samolotów, z tego co pamiętam to 12, reszta została wyremontowana wcześniej, jeszcze w czasach istnienia UW i ich resursy pokończyły się, tak, że konieczny był kolejny remont, który zresztą w świetle tego co napisał dargrad był wątpliwej jakosci (może stąd 5 lat??)


jw.
Kolejny remont byłby konieczny w przypadku podtrzymania eksploatacj "po latach"
Eksploatując samoloty "po godzinach" mogły latać jeszcze bardzo długo bo dla przykładu maszyny po remoncie Dęblińskim wylatały przez pięć lat zaledwie po 100-150 godzin.

Cytat:
Tak więc doprowadzono do słusznej decyzji o wycofaniu kosztownej w eksploatacji, przestarzałej konstrukcji, nie oferującej realnych możliwości bojowych występującej w niewielkiej liczbie w WLiOP zgodnej z decyzją o redukcji jednostek. Co by zmieniło te kilkanaście samolotów, które przetrwały by do 2004-5 roku Ile efów widzisz dziś w PSP...


Na jakiej podstwie twierdzisz ze Mig 23 był kosztowniejszy w eksploatacji niż inne maszyny eksploatowane w owym czasie przez nasze lotnictwo :?:
Dla twojej informacji :
Mig 23 był samolotem stosunkowo mało awaryjnym,a więc automatycznie zmniejszało to koszty eksploatacji w porównaniu z Migiem 21 bis który pod koniec swojej eksploatacji składał się głównie z biuletynów i sypał się niemiłosiernie.Mig 23 zabierał wprawdzie więcej paliwa jak Mig 21 bis ale miał przynajmniej trzykrotnie wiekszy czas przebywania w powietrzu ( max z trzema dodatkowymi zbiornikami ponad cztery godziny)
Mig 23 bił na głowe Migi 21 bis jesli idzie o możliwości bojowe -a więc zasięg stacji radiolokacyjnej (75 KM Mig 23/bis 30 w porywach) i jej możliwość (przechwytywanie celów z przedniej półsfery) posiadał termonamiernik którego bis nie posiadał,pociski rakietowe sredniego zasiegu R23 R/T o max zasięgo ponad 30 km
Nie będę tutaj juz rozpisywał się o mozliwościach lotno-pilotarzowych w których bił na głowe Miga 21 .
Nie twierdzę że był to szczyt techniki lotniczej ale był to samolot o wiele lepszy od miga 21 bis które pozostawiono w służbie jeszcze przez kilka lat.
Zdaje sobie sprawę że kiedyś trzeba było zakończyć eksploatację miga 23 ,ale spokojnie mogły one służyć jeszcze do czasu pozyskania nowej techniki ,a dzieki temu nie musielibyśmy ogladać się na dary bratniego narodu zza Odry za który w rzeczy samej zapłaciliśmy grube miliony a nie jak się mówi jedno euro !
_________________
"...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI

Flogger Fanclub na NK
28 SPLM na facebook
Ostatnio zmieniony przez GRYZLI Nie 21 Maj, 2006, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Kaifasz 
2



Wiek: 47
Dołączył: 23 Mar 2005
Posty: 57
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 25 Kwi, 2006   

pit664 napisał/a:
Widzę ze mamy experta od kosztów eksploatacji i mozliwości bojowych MiG-23 :)

Ani nawet przez sekundę nie rościłem sobie prawa do bycia expertem, czy ekspertem ;) Jestem jedynie skromnym entuzjastą czerpiącym swoją wiedzę z "drugiej ręki" :)
Cytat:
To ciekawe ze młodzi ludzie którzy nie wylatali ani godziny na tym sprzęcie oraz go nie obsłgiwali, potrafią bez mrugniecia okiem orzec że konstrukcja była droga w eksploatacji podczas gdy metody wyceny tych kosztów nie dopracowało sie DSP.

Ciekawe, być może właśnie dlatego, że są młodzi... Myślę, że jednak i koszty i czasochłonność obsługi MiG-a 23 były spore, ale moze się mylę. Natomiast decyzję o ich wycofaniu uważam nadal za słuszną w perspektywie ciągłego ograniczania kosztów funckonowania całych SZ i likwidowania wielu jednostek w tym i słupskiego PLM i bliskiej (ha ha ha) perspektywy zakupu nowych WSB
Cytat:
MiG-23 miał swoje wady i zalety i jest oczywistym ze w końcu i tak by był wycofany. problemem jest (był) sposób i uzasadnienie decyzji o zaprzestaniu eksplatacji.

Nadal nie rozumiem, czy kilkanaście samolotów zmieniło by cokolwiek we WLiOP? Co prawda sam tam nie byłem, ale może właśnie się dowiem... Proszę powiedzieć mi ile średnio w latach 97-99 było lotnych "23"? Skąd braliście części zamienne, jakie programy modernizacji były możliwe, rozpatrywatrywane wsród personelu 28 PLM
Ciekawią mnie wsztystkie informacje dotyczące tych wspaniałych osiągów tego samolotu... Może czegoś nie wiem, ale opierając swą wiedzę tylko na źródłach pisanych już tak jest, że nie ma się rzeczywistej wiedzy, dlatego raz jeszcze proszę o informacje, jakie były rzeczywiste możliwości bojowe tej maszyny (o ile różnią się od powszechnie znanych)
Cytat:
To tyle gwoli refleksji, pozdrawiam wszystkich słupszczaków (tych w Mińsku też :) ) A wszystkim którym wycofanie naszych 23-cich i roz...tegowanie naszej jednostki było na rękę i (jak widzę) wciąż sprawia tyle satysfakcji życzę abyście pozostając w zdrowiu nie doczekali chwili w której po latach Waszej cięzkiej pracy ktoś powie - jesteście zbędni...

Jest mi niezwykle przykro, że ktokolwiek może cieszyć się z degradacji polskiego lotnictwa... I rozumiem rozgoryczenie, ale nadal nie jestem przekonany co do realnosci utrzymania w ówczesnej sytuacji "23" a tym bardziej nie wierzę w ich rzeczywistą wartość dla obecnych PSP.
Natomiast co mnie boli to fakt, że potraktowano ludzi tak jak ich potraktowano...

Edit: odp. dla GRIZZLI
GRYZLI napisał/a:
Część maszyn starszych wersji przeztało latac w zasadzie ze wzgledu na brak silników a nie ze wzgledu na brak resursu.

Ale co za różnica? Samoloty stały i trzeba by było je (silniki) wyremontować lub kupić nowe, skąd na to dodatkowe środki, jakiś pomysł?

Cytat:
Samoloty remontowane w NRD i u Bułgarów oraz te remontowane w dawnym ZSRR otrzymywały z marszu resurs 10 lat -tylko Dęblin dał lat 5 -z tego wynika że albo spaprał robotę ,albo chciał naciagnąć wojsko na koszty.

Pewnie jedno i drugie... Być może gdyby zezwolono na eksploatację godzinową do 2004-5 dotrwało by 12-16 maszyn, i co z tego, co by to zmieniło?


j
Cytat:
w.
Kolejny remont byłby konieczny w przypadku podtrzymania eksploatacj "po lata"

innego sposobu eksploatacji nie wprowadzono, dlaczego? Nie wiem.
Cytat:
Na jakiej podstwie twierdzisz ze Mig 23 był kosztowniejszy w eksploatacji niż inne maszyny eksploatowane w owym czasie przez nasze lotnictwo :?:

Ależ skąd, sądzę że jednak był podobnie drogi jak pozostałe, awaryjność vs. komplikacja no i słaba dostępność części... Oczywiście mogę być w błędzie, jeśli zaś Ty wiesz w takim razie podziel się z nami :)
Cytat:
Dla twojej informacji :

A dziękuję tego nie wiedziałem...
Cytat:
Mig 23 bił na głowe Migi 21 bis jesli idzie o możliwości bojowe -a więc zasięg stacji radiolokacyjnej (75 KM Mig 23/bis 30 w porywach) i jej możliwość (przechwytywanie celów z przedniej półsfery) posiadał termonamiernik którego bis nie posiadał,pociski rakietowe sredniego zasiegu R23 R/T o max zasięgo ponad 30 km
Nie będę tutaj juz rozpisywał się o mozliwościach lotno-pilotarzowych w których bił na głowe Miga 21

No nie do końca... Możliwości RP-23D były (przynajmniej wg źródeł mi dopstępnych) gorsze od przeciętnych, w istocie było to teoretycznie 55 km a w rzeczywistości znacznie mniej, jeszcze gorzej wyglądało to na kursach spotkaniowych (cały czas opieram się na źródłach pisanych, jeśli ktoś ma dane inne, czekam na nie przebierając nóżkami :modli: ) i na tle ziemi... Tak wiem RP-22SM nawet tego nie mógł... Własności lotne też nie były zachwycające, cały czas zresztą Rosjanie nad tym pracowali, aż powstała wersja MLD... Realnie, to w miarę dobre charakterystyki posiadał dopiero MiG 23ML i jeśli 28 miałby na wyposażeniu MiGi w wersji MLA to sam "na Rejtana" bym pojechał bronić "naszych" 23-cich :)
Cytat:
Zdaje sobie sprawę że kiedyś trzeba było zakończyć eksploatację miga 23 ,ale spokojnie mogły one służyć jeszcze do czasu pozyskania nowej techniki ,a dzieki temu nie musielibyśmy ogladać się na dary bratniego narodu zza Odry za który w rzeczy samej zapłaciliśmy grube miliony a nie jak się mówi jedno euro !

Nie no teraz to trochę przesadziłeś… Nadal twierdzę, że „23” nie miały szans doczekać do 2006. Mimo wszystko jednak lepiej, że „dostaliśmy” 29. Natomiast godne pożałowania jest to, jak i ile ich się remontuje/modernizuje.
_________________
pozdrawiam
Kaifasz
lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Ostatnio zmieniony przez Kaifasz Wto 25 Kwi, 2006, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
pit664 
4
na emeryturze



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 224
Skąd: middle of nowhere
Wysłany: Wto 25 Kwi, 2006   

Wyjątkowo się z Tobą zgadzam - nie jesteś ekspertem... :) z kolei przepraszam za experta - kwestia zmiany języka - myślę że się to nie powtórzy.

Młodość ma swoje prawa – to fakt :D

Natomiast, skoro już się zgadzamy co do wiedzy eksperckiej i przyznajesz ze nic nie wiesz o sprzęcie i jednostce to skąd to kategoryczne stwierdzenie że decyzja była słuszna a koszty eksploatacji i obsługi wysokie?

Może TY nam przedstawisz jakie były faktyczne koszty eksploatacji, pracochłonność obsługi i słabe możliwości w stosunku do faworyzowanych MiG-21bis?

Nie jestem rozgoryczony ani samym wycofaniem MiG-23 z PSP (teraz mamy je w USA) ani rozwiązaniem jednostki – to musiało nastąpić wczesnej czy później, natomiast sposób potraktowania sprzętu i ludzi po rozwiązaniu to inna sprawa.
Moje wątpliwości budzi natomiast uzasadnienie które Ty, nie mając faktycznej wiedzy, powtarzasz.

Tak więc moja uwaga o satysfakcji dotyczyła bezpośrednio Ciebie jako człowieka przekonanego o “jedyno-słuszności” tej decyzji i wyrażającego ten pogląd na forum, człowieka zadowolonego z tej decyzji – masz takie prawo – tyle.... w końcu - młodość! :D

Pozdrawiam!


Dodane:

Tak dla Twojej informacji z PP często cel był widoczny praktycznie ponad 60km i trzeba było "czekać" (śmiesznie to brzmi dla tych sekund przy predkości zblizania ponad 2000 km/h) aż wejdzie w zakres skali SEI (60km), tak więc Twoje dane o 55 km sa nieprawdziwe bo nawet instrukcyjnie było to 60 km - proszę zweryfikuj swoje informacje a potem zabieraj głos - można prosić?

A tak nawiasem mówiąc, skoro tak uparcie brniesz w ten temat - latasz czymś, służysz czy tylko tak sobie piszesz na forum? Bo coś za bardzo mi to przypomina AON i oficerów politycznych wykładających taktykę lotnictwa (to fakt, nie zart niestety...) oni tez lepiej wiedzieli jak sie lata MiG-23 (i nie tylko)

Dodane 2:

Cytat:
Nie no teraz to trochę przesadziłeś… Nadal twierdzę, że „23” nie miały szans doczekać do 2006


Twierdź co chcesz - jakoś dotrwały i mają się dobrze :D

Cytat:
Możliwości RP-23D były (przynajmniej wg źródeł mi dopstępnych)


Nie słyszałem o RP-23D - może opuściłem te zajęcia? Aż sprawdziłem notatki z przeszkolenia i takiej stacji na MiG-23MF nie znalazłem... ale to Cie pewnie nie przekona?
 
 
GRYZLI 
9



Pomógł: 11 razy
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 4474
Skąd: Znad morza~~~
Wysłany: Wto 25 Kwi, 2006   

W zasadzie prawie wszystko powiedział mój przedmówca i nie będę tutaj udowadniał oczywistego faktu że ogólnodostępne źródła pisane (głównie dla hobbystów) zazwyczaj sporo mijają się z prawdą eksploatacyjną statków powietrznych.
Niejednokrotnie czytając coś w popularnym piśmie czy innym wydawnictwie zastanawiam sie gdzie autor znalazł podawane tam dane.( jak na dłoni wykazał to mój przedmówca na przykładzie stacji radiolokacyjnej Sapfir której zasięg instrukcyjny na zakresie obserwacji wynosił sporo ponad 60 km,a kiedy stacje były nowe trafiały się przypadki wykrycia celu z odległości wiekszej)
Mogę jeszcze odnieść sie do awaryjności w/w konstrukcji -tutaj akurat mam spore doświadczenie bo miałem okazję pracować zarówno przy obsłudze Miga 23 jak i Miga 21 bis.
Mig 23 był samolotem "przyjaznym dla obsługi" miał łatwy dostęp do wszystkich agregatów a co najwazniejsze scentarizowane ciśnieniowe tankowanie co w sposób zdecydowany skracało czas obsługi .Mogę zwrócić uwagę na mały szczegół ,a mianowicie na coś co personel robi bardzo czesto- kontrola i uzupełnienie poziomu oleju w inst smarowania silnika.Na Mig 23 wystarczyło otworzyć mały luczek i poziom był widoczny gołym okiem -olej można było dolać zwykłą dużą butelka od Pepsi :nie2:
Dla porónania na Mig 21 bis kontrola poziomu oleju i jego ewentualne uzupełnienie ( zwłaszca zimą) urastał do poziomu problemu .Najlepiej było mieć rączki jak niemowle :zly2:
To tylko jeden przykład ale ukazujący całą róznice w podatności obsługowej w/w maszyn.
jeśli idzie o awaryjność to proszę mi wierzyć -Mig 23 nawet w 1/3 nie był tak awaryjny jak zemsta Breżniewa czyli Mig 21 bis.

Pozdr

Ps,
Wersja ML rózniła się (jeśli idzie o płatowiec) praktycznie jedynie tym ze zlikwidowano zbiornik paliwa nr 4 przez co samolot stał się krótszy o ok 1,5 metra co wymusiło likwidacje napływu statecznika poziomego.Nie wpłynęło to w sposób znaczący na charakterystyki lotne samolotu.
Aby ocenić możliwości pilotarzowe Miga 23 trzeba byłoby samemu zobaczyć co ta maszyna potrafiła np na małej wysokości i czym w tym zakresie dysponował Mig 21 bis.Wielu pilotów przesiadło się z 23 na 29 i do dzisiaj bardzo pochlebnie wyrażają się o tym pierwszym .
_________________
"...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI

Flogger Fanclub na NK
28 SPLM na facebook
 
 
 
dargrad 
1



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Mar 2005
Posty: 41
Skąd: Słupsk
Wysłany: Wto 25 Kwi, 2006   

Cytat:
Nadal nie rozumiem, czy kilkanaście samolotów zmieniło by cokolwiek we WLiOP? Co prawda sam tam nie byłem, ale może właśnie się dowiem... Proszę powiedzieć mi ile średnio w latach 97-99 było lotnych "23"? Skąd braliście części zamienne, jakie programy modernizacji były możliwe, rozpatrywatrywane wsród personelu 28 PLM
Ciekawią mnie wsztystkie informacje dotyczące tych wspaniałych osiągów tego samolotu... Może czegoś nie wiem, ale opierając swą wiedzę tylko na źródłach pisanych już tak jest, że nie ma się rzeczywistej wiedzy, dlatego raz jeszcze proszę o informacje, jakie były rzeczywiste możliwości bojowe tej maszyny (o ile różnią się od powszechnie znanych)


Co by zmieniło –wiele.
1. Piloci wyszkoleni po szkole na MiG23 nie musieli by latać na innych samolotach.
2. Lotnisko z najlepszym zapleczem nie popadło by w rujnę (pokaż mi drugi pułk gdzie wszystkie samolotu mają miejsca postojowe w hangarach i schrono – hangarach i na piechotę dojdziesz wszędzie – sztab, koszary, CPPS, kasyno).

3. Ludzie by doczekali do emerytury w Redzikowie ,a nie szli na przeczekanie do Malborka czy do Zegrza Pom na 6 m-cy.( była to zgrana paczka ludzi znających się bardzo dobrze na tym co robili).


Co do osiągów a raczej do obsługi samolotów MiG23 był wspaniałą maszyną.
Deszcz mu nie przeszkadzał ( nie to co MiG29 złapał wilgoci i był uziemiony).
Pokarz mi drugi samolot co całe (po pięć wylotów) loty potrafił uruchamiać silnik tylko z akumulatorów( nie to co SU22 cały czas uwiązana do APY).
Był pierwszym samolotem bojowym z centralnym tankowaniem ( samolot się tankował w tym czasie technik samolotu mógł robić dalszą obsługę a nie jak na 21 siedzieć na grzbiecie i patrzeć we wlew paliwa).
Części zawsze były a jak popsuło się jakieś uradzenie to złote rączki z eskadry technicznej potrafiły naprawić bloki. Z silnikami owszem były problemy pod koniec istnienia pułku ale to ze względu ,że nie były wysyłane na remont(brak kasy tak nam tłumaczono).

Oj łezka w oku się kreci jak przeglądam stare fotografie.


POZDRAWIAM:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Patronat prawny Forum
EGIDA - Kancelaria Radcy Prawnego Robert KŁOSIŃSKI