Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
KTO Rosomak w Wojsku Polskim [jednak nie koniec]
Opublikował Wiadomość
Miluś 
5



Dołączył: 03 Maj 2020
Posty: 583
Skąd: Polska Be
Wysłany: Wto 26 Maj, 2020   

Jeśli robi się to na etapie produkcji to nie ma znaczenia. Można od razu przyspawać płyte pod łożysko.

:gent:
 
 
MDS 
7


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Sty 2007
Posty: 2760
Wysłany: Wto 26 Maj, 2020   

Miluś widzisz w bazowym KTO otwór pod wieże?
 
 
Miluś 
5



Dołączył: 03 Maj 2020
Posty: 583
Skąd: Polska Be
Wysłany: Wto 26 Maj, 2020   

Rosomaki XP będą dopiero w produkcji, o ile podpiszą kontrakt. Jeszcze ich nie widziałem. Co do obecnych bazówek to zgoda. Mam wrażenie, że rozmawiamy od dwóch różnych rzeczach.
 
 
239099 
10
nie taki ekspert



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Gru 2010
Posty: 6049
Skąd: z nikąd
Wysłany: Wto 26 Maj, 2020   

MDS napisał/a:
Inaczej - czy płyta górnej czesci kadłuba , tam gdzie ma byc wieża jest przyspawana czy przyśrubowana. Raczej przyspawana - wiec w niej trzeba zrobic otwór pod wieże i zamontowac łożysko i inne bebechy. Wg mnie jest to poważna sprawa , szczególnie dla przemysłu który nie ma wielkich sukcesów. Poważna i droga. Ale co tam , podatnik zapłaci za kolejną niekompetencję kogoś tam. Płacimy podwójnie.
Przepraszam - ale robisz z inżynierów debili...
AMV czy inny VBCI założenia jest przygotowany pod integracje z różnymi wieżami - To nie lata 60te czy 80te XX wieku.
Strop jest tak zaprojektoweany aby móc bezproblemowo zamontować taki czy inny typ wież o takiej czy innej średnicy pierścienia wieży...

Ot po prostu można zamontować wieże o masie do XXXX kg i średnicy pierścienia wieży do YYYY mm. Jeśli wieża ma mniejszą średnice - stosuje się reduktory, jeśli wieża ma większą masę - stosuje się wzmocniony strop.
Oczywiście takie rzeczy robi się w fabryce...
Ale nawet przerobienie AMV TO (z WKM) na KBWP (z wieża) jest możliwe...

https://live.staticflickr.com/65535/47066677474_20849ae1da_b.jpg
^Tu przykład Rośka TO - widać "zasklepione" miejsce na wieże...
http://www.rosomaksa.pl/materialy/txt/big/136.jpg
^Tu Spikebus - tak samo
_________________
Taktyka to najprostsza z nauk. Wystarczy tylko postawić się na miejscu przeciwnika i pomyśleć, jakiego postępowania się po nas spodziewa. A potem zrobić dokładnie na odwrót. Ot i cała taktyka.
 
 
MDS 
7


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Sty 2007
Posty: 2760
Wysłany: Wto 26 Maj, 2020   

Z nikogo nie robie debila. Chociaz niektorzy na to zasługuja. Natomiast , na fotkach widac cos co moze byc pod wieże. To mnie na razie satysfakcjonuje.
 
 
Stefan Fuglewicz
Gość Specjalny



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Paź 2004
Posty: 3614
Wysłany: Wto 26 Maj, 2020   

Zwracam uwagę, że to MDS napisał o "poważnej ingerencji w strukturę kadłuba".
Ja się zastanawiam, czy tak faktycznie jest.
To, że kadłub AMV został zaprojektowany tak, by można było montować różne wieże, to nie znaczy, że każda wersja wozu tak została wykonana - bo właśnie zrezygnowano z modułowości (a przynajmniej mocno ją ograniczono). Np. czy wysoki kadłub wersji sanitarnej ma taką możliwość?

Na ogół (zawsze?) łożyska tej średnicy są stosunkowo wiotkie, więc muszą być oparte na czymś sztywnym. Oglądałem wieżę pociągu pancernego z okresu pierwszej wojny światowej. Nitowana konstrukcja barbety była chyba zbyt wiotka - pierścień do którego przykręcono łożysko pierwotnie pewnie był płaski, ale się deformował - mimo że siła odrzutu szła prosto na ramę wagonu. Trzeba to było kompensować, wbijając między te elementy dziesiątki blaszek. A może i setki. Inaczej wieża by się nie obracała.
 
 
Wojciech Łabuć 
6
Leperchaun


Pomógł: 3 razy
Wiek: 48
Dołączył: 11 Sie 2015
Posty: 1699
Skąd: Kraina Deszczowców
Wysłany: Wto 26 Maj, 2020   

Nie dokładnie z poziomu KTO ale z doświadczenia mechanicznego przy przeróbkach w samochodach - jeśli konstrukcja została przemyślana na poziomie projektowania to zazwyczaj przeróbki wymagają całkiem sporej pracy ale są i tak łatwiejsze, prostsze i nie wymagają "walki" z kluczowymi elementami konstrukcji, ponieważ te są gotowe na zmiany. Jeśli będzie trzeba dodać np. dodatkowy element nośny, podnieść (lub obniżyć), zamontować dodatkowe elementy to mamy konstrukcję, która pozwala na to bez konieczności wymyślania "koła na nowo". Wszelkie elementy potrzebne są z reguły gotowe i dostępne, w dodatku pasują od razu do istniejącej konstrukcji tak, że montuje się to po prostu na zasadzie gotowca. Jeśli trzeba puścić wiązki, to są na to miejsca, jeśli trzeba wzmocnić, to są przewidziane i elementy wzmacniające jak i miejsca, gdzie to ma być zamocowane. Nadal wymaga to wysiłku sporego ale nie trzeba obliczać, przeliczać, mierzyć i kombinować czy "sztukować". Po prostu wiadomo, że tu ma iść taki element i on jest montowany do tego i tego, tu wystarczy zdjąć zaślepkę i podłączyć, tu trzeba zamontować taki to a taki moduł. Nie na poziomie unplug, plug new and use tylko na poziomie manualnej pracy, czy nawet cięcia ale cięcia w określonym miejscu z ułatwionym dostępem do tego cięcia i bez ryzyka, że przy okazji uszkodzimy coś pod spodem. Jak znam znam życie to są gotowe otwory na śruby, miejsca, wnęki czy panele dostępu na poprowadzenie wiązek, instalacji potrzebnych elementów i urządzeń.
 
 
239099 
10
nie taki ekspert



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Gru 2010
Posty: 6049
Skąd: z nikąd
Wysłany: Sro 27 Maj, 2020   

Stefan Fuglewicz napisał/a:

To, że kadłub AMV został zaprojektowany tak, by można było montować różne wieże, to nie znaczy, że każda wersja wozu tak została wykonana
Oczywiście nie każda - wariant pancernik - Yamamoto nie jest wykonalny...

Stefan Fuglewicz napisał/a:
- bo właśnie zrezygnowano z modułowości (a przynajmniej mocno ją ograniczono). Np. czy wysoki kadłub wersji sanitarnej ma taką możliwość? .
Nie nie zrezygnowano - to że dla ciebie modułowość znaczy tyle co możliwość montażu/demontażu bez zaplecza fabrycznego, na zasadzie "plug and play" (jak to się teraz mówi - angielskimi makaronizmami ) to nie znaczy że taka definicja wyczerpuje pojęcie modułowości....

Stefan Fuglewicz napisał/a:
Na ogół (zawsze?) łożyska tej średnicy są stosunkowo wiotkie, więc muszą być oparte na czymś sztywnym. Oglądałem wieżę pociągu pancernego z okresu pierwszej wojny światowej. Nitowana konstrukcja barbety była chyba zbyt wiotka - pierścień do którego przykręcono łożysko pierwotnie pewnie był płaski, ale się deformował - mimo że siła odrzutu szła prosto na ramę wagonu. Trzeba to było kompensować, wbijając między te elementy dziesiątki blaszek. A może i setki. Inaczej wieża by się nie obracała.
Nooo to faktycznie adekwatny przykład...

Szukacie dziury w całym.
https://www.joint-forces....ia-AMV-XP-4.jpg
AMV-XP z Hitfist30
https://i.ytimg.com/vi/ahLYZN5Yq4c/maxresdefault.jpg
AMV-XP z bezzałogowym Protector MCT-30
https://i.ytimg.com/vi/rhoe4oLegd8/maxresdefault.jpg
AMV-XP - TO
https://www.edrmagazine.e..._01-800x445.jpg
AMVP-XP z Hitfact 120
Oczywiście producentowi, który przecież nie ma nic do owych wież "chciało się" przerabiać pojazd demonstracyjny, "mocno ingerując" w strukturę, ponosić koszta, tylko po to by...
No właśnie...
_________________
Taktyka to najprostsza z nauk. Wystarczy tylko postawić się na miejscu przeciwnika i pomyśleć, jakiego postępowania się po nas spodziewa. A potem zrobić dokładnie na odwrót. Ot i cała taktyka.
 
 
Miluś 
5



Dołączył: 03 Maj 2020
Posty: 583
Skąd: Polska Be
Wysłany: Sro 27 Maj, 2020   

Mi nawet nie chodziło o to jakie są faktycznie te koszta przejścia z bazówki nad docelowy z ZSSW, bo tego po prostu nie wiem i nie wiem czy takie dane są publicznie dostępne.

Ale w sytuacji kiedy ZSSW mają iść na nowe wozy XP prosto z linii produkcyjnej to problem jest wybitnie wydumany.

:gent:

PS. To tak jak miały być problemy ze zbyt widocznymi numerami i kratownicą na naszych BH dla specjalsów. Też problem okazał się z czapy. A takich pierdół jest bezliku.
 
 
Stefan Fuglewicz
Gość Specjalny



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Paź 2004
Posty: 3614
Wysłany: Sro 27 Maj, 2020   

Oczywiście, że tak. Pewien kłopot, raczej niezbyt trudny i kosztowny do rozwiązania, może wystąpić - albo nie - tylko w przypadku przerabiania wozów bazowych.
Czy wystąpi, to może wyjaśnić jedynie osoba znająca konstrukcję tego pojazdu - w wersji bazowej i kbwp, a najlepiej jeszcze innych, polskich i obcych, z zamontowanymi wieżami (zdjęcia z linków podanych przez 239099 nic o konstrukcji nie mówią). Jak widać takich osób wśród zabierających dotąd głos nie ma.
239099 - prawa fizyki od 1915 r. raczej się nie zmieniły.
 
 
239099 
10
nie taki ekspert



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Gru 2010
Posty: 6049
Skąd: z nikąd
Wysłany: Sro 27 Maj, 2020   

Owszem się nie zmieniły...
Ale zasady projektowania pojazdów już tak.
Szczególnie gdy producent projektuje pojazdy - ale nie jest dostawcą systemów wieżowych/ uzbrojenia

Ty oczekujesz że Tobie ktoś tu zamieści dokumentacje pojazdu. Bo "jakiś problem" sobie upatrzyłeś...
A sprawa ogólnie jest taka bazówka projektowana od początku jest zaprojektowana z dziurą w dachu i pustą przestrzenią miejscu gdzie potencjalnie może obracać się kosz wieży...
OT wszystkie instalacje i wzmocnienia struktury są prowadzone poza przestrzeń przewidzianą do montażu różnych "modułów stropowych"

To nie jest tak że Rosiek który dziś ma obrotnice ma zupełnie inny strop z innym układem wzmocnień czy przebiegiem instalacji niż ten z Hitfistem...
_________________
Taktyka to najprostsza z nauk. Wystarczy tylko postawić się na miejscu przeciwnika i pomyśleć, jakiego postępowania się po nas spodziewa. A potem zrobić dokładnie na odwrót. Ot i cała taktyka.
 
 
michqq 
Guru


Pomógł: 28 razy
Wiek: 48
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 11528
Skąd: -)
Wysłany: Sro 27 Maj, 2020   

Cytat:
Ty oczekujesz że Tobie ktoś tu zamieści dokumentacje pojazdu. Bo "jakiś problem" sobie upatrzyłeś...


Ale ten dokument znacie, co nie?

http://iu.wp.mil.pl/userf...ZTT_ROSOMAK.pdf

Wojsko wymaga by dostawca systemu wieżowego dla Rosomaka opracował instrukcje integracji:

"zastosowanie ZSSW nie powinno wymuszać wprowadzenia
zmian konstrukcyjnych nośnika bazowego, dopuszcza się
jedynie dodanie koniecznych elementów mocujących"
(...)
"5.14.13. Dokumentacja integracji (DI) z otoczeniem systemowym
powinna opisywać funkcjonalną i techniczną integrację ZSSW
zintegrowanego z KTO z: podwoziem bazowym, PPK SPIKE,
uzbrojeniem oraz systemem kierowania ogniem. Dokumentacja ta
powinna obejmować:
1) opisy funkcjonalne uzbrojenia i urządzeń oraz ich wzajemne
relacje i powiązania;
2) schematy blokowe, funkcjonalne, logiczne, montażowe
połączeń (kablowych, mechanicznych, elektrycznych,
elektronicznych, itp.), urządzeń podlegających integracji;
3) opis sprzętu informatycznego oraz oprogramowanie (wraz
z opisem) niezbędne do realizacji procesu integracji (jeżeli
występuje);
4) opis podstawowych błędów i usterek technicznych, jakie mogą
wystąpić w procesie integracji i sposoby ich usuwania
(weryfikowania);
5) wymagane kompetencje osób, które będą nadzorować
prawidłowe funkcjonowanie zintegrowanych urządzeń."
_________________
Toast wódczany o postaci dialogu.
Zasłyszane na dniach.
:
- Ruskij wojennyj korabl?
- Do dna!
 
 
239099 
10
nie taki ekspert



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Gru 2010
Posty: 6049
Skąd: z nikąd
Wysłany: Sro 27 Maj, 2020   

_________________
Taktyka to najprostsza z nauk. Wystarczy tylko postawić się na miejscu przeciwnika i pomyśleć, jakiego postępowania się po nas spodziewa. A potem zrobić dokładnie na odwrót. Ot i cała taktyka.
 
 
Miluś 
5



Dołączył: 03 Maj 2020
Posty: 583
Skąd: Polska Be
Wysłany: Wto 15 Wrz, 2020   

Czyli jednak w końcu zamówili te spajkobusy:
https://www.defence24.pl/...-zakupach-w-pgz

Cytat:
Chodzi o dostarczenie 60 pojazdów Rosomak-S przystosowanych do przewozu zestawów przeciwpancernych pocisków Spike wraz z obsługami, tzw. "Spike-busy". Wartość tej umowy opiewa na 105 mln złotych, a dostawy mają zostać przeprowadzone w latach 2021-2022.

Rosomak-S będą wyposażone w środki łączności (system łączności wewnętrznej Fonet Grupy WB oraz radiostacje należącego do Grupy Radmoru), a także wielozakresowe pokrycie maskujące Berberys. Parametry techniczne pojazdu są identyczne jak dla wykorzystywanej już w wojsku wersji bazowej z uwzględnieniem zdolności do pokonywania przeszkód wodnych. Wozy zostaną dostarczone w wersji szeregowej i dowódczej (pluton ppanc. posiada trzy wozy szeregowe i jeden dowódczy). Zostaną przebudowane z KTO wersji bazowej używanych dziś w Wojsku Polskim.


Czyli wynika, że dotyczy 15 plutonów ppanc. Trochę drogo jakby to miało być tylko to co wymienili.
 
 
deacon fr3y 
5
wieczny student


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 937
Skąd: Góry Świętokrzyskie
Wysłany: Wto 15 Wrz, 2020   

To chyba cena za modyfikacje już wyprodukowanych Rosomaków.
_________________
Byłe niebydło zorientowało się, że jest poślednim sortem. Kwik wzbił się pod niebiosa!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group