Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload
 Ogłoszenie 
PROŚBA O WSPARCIE

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowe oblicze Bryzy
Opublikował Wiadomość
GRYZLI 
9



Pomógł: 11 razy
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 4474
Skąd: Znad morza~~~
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   Nowe oblicze Bryzy

Oto najnowsze dziecko Mieleckich zakładów-Samolot M28 BRYZA-1R BIS

Jest to najnowsza modyfikacja samolotu M28 przystosowana do wykonywania lotów patrolowo-rozpoznawczych.

Wyposażenie samolotu w kamerę termowizyjną FLIR, radar obserwacji dookólnej ARS-800, system poszukiwania i lokalizacji rozbitka CHELTON, oraz systemy łączności umożliwia realizację m.in. następujących zadań: patrolowanie granic morskich i lądowych, udział w akcjach humanitarnych i poszukiwawczych, śledzenie grup ludzkich przekraczających nielegalnie granice, walkę z przemytem, monitorowanie strefy ekonomicznej państwa oraz lokalizację obiektów podwodnych.
Poszukiwanie okrętów podwodnych realizowane jest poprzez:
- zrzucanie jednorazowych boi (pław) hydroakustycznych wyrzucanych z zasobnika zainstalowanego wewnątrz kadłuba
- detektor anomalii magnetycznych (magnetometru), którego czujniki zamontowane są na „żądle” samolotu

Załoga samolotu jest 6-osobowa:
-2 pilotów,
-mechanik pokładowy,
-3 operatorów systemów specjalnych.

Stanowiska operatorów systemów zabudowane są na prawej burcie: pierwsze frontalnie, dwa następne bokiem do kierunku lotu.



WYBRANE DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE
Silniki: 2 x PZL-10S (2x960 kM)
Śmigła: 5-łopatowe Hartzell HC-B5MP-3
Prędkość max.: 350 km/h
Pułap max.: 6000 m
Zasięg: 1230 km

WYPOSAŻENIE PILOTAŻOWO-NAWIGACYJNE
Laserowa platforma żyroskopowa LCR 92
Radar pogodowy RDR 2000
Odbiornik nawigacyjny KNR 634A
System elektromechanicznych wskaźników nawigacyjnych
Transponder IFF S.C.-10D2
GPS KLN 900
Autopilot KFC 325

WYPOSAŻENIE SPECJALNE
Radar obserwacji powierzchni morza ARS 800
System kamery termowizyjnej FLIR SAFIRE II
System magnetometryczny MAG-10
System automatycznej transmisji danych ŁS10/LINK 11
System lokalizacji rozbitka CHELTON


I kilka zdięć nowej Bryzy

http://lotnictwo.net/foto.php?id=109829
http://lotnictwo.net/foto.php?id=109662
http://lotnictwo.net/foto.php?id=109659
http://lotnictwo.net/foto.php?id=109660
http://lotnictwo.net/foto.php?id=109658

Przy okazji trzeba powiedzieć że spore zainteresowaniee naszym samolotem wykazują ostanio Indie- słyszy się o możliwości sprzedania tam zarówno samolotów w wersji transportowej ,jaki patrolowej .Od czasu do czasu pojawia się tez pogłoska o zainteresowaniu M 28 z punktu widzenia samolotu pokładowego dla Indyjskich lotniskowców .Ile w tym prawdy nie wiadomo-na ostateczne decyzje trzeba poczekać.
_________________
"...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI

Flogger Fanclub na NK
28 SPLM na facebook
 
 
 
piter
2


Dołączył: 20 Cze 2004
Posty: 72
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   

Na tej stronie

http://lotnictwo.net/foto.php?id=109659

widać ciekawe oznaczenie stacji radiolokacyjnej (a właściwie jej promieniowanie).
Konia z rzędem temu kto odpowie mi dla czego pole elektromagnetyczne bwcz (mikrofale) tak zostało oznaczone?
Czy zmieniły sie przepisy w PN? :cool:
Może tam jezt źródło promieniowania jonizującego czy rtg? :-o

Strefa niebezpieczna bo tak ta strefa która będzie się nazywała gdy stacja zostanie włączona jest oznaczana dużym czerwonym kołem w które wpisano małe czerwone koło stykajace się na dole-jest to rozumiane jako obszar, w którym przebywanie pracowników jest zabronione. :mlotek:

_____________

piter
 
 
Wiarus
Gość
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   

Piter!
Prawdopodobnie Bryza może być także wykorzystywana jako NBJ (nosiciel broni jądrowej) stąd takie oznakowanie (i zainteresowanie indyjczyków zakupem) :lol:
 
 
Toyo 
6


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Cze 2004
Posty: 1038
Skąd: czy to ważne?
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   

A może jest to znaczek "Uwaga śmigło", wygląda podobnie, albo "cóś" ma wzór Mitshubishi? ;)


A tak poważnie, to na MiG-29, na osłonie stacji r/lok znajduje się taki sam znaczek, a śmigła tam nie ma. :cool:
 
 
GRYZLI 
9



Pomógł: 11 razy
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 4474
Skąd: Znad morza~~~
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   

Na migu 23 ,promieniowanie też było oznaczone identycznym znaczkiem namalowanym przy osłonie anteny stacji radiolokacyjnej .
_________________
"...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI

Flogger Fanclub na NK
28 SPLM na facebook
 
 
 
Wiarus
Gość
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   

Wygląda, że Bryza oznakowana jest OK

http://www.atest.ceti.pl/...class=pik&typ=F

Sympatyków Bryzy przepraszam za jakieś tam insynuacje :cry:
 
 
Lukas
Gość
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   Coś Ci się powaliło?

Swoim postem Piter dowodzisz nieznajomości rzeczy.

Od kiedy to w polskim wojsku obowiązują polskie normy (PN) :?:

W polskim wojsku obowiązuje Prawo Wojskowe. :P

A ono mówi, że prawem jest to, co przełożony uzna za takowe.
:P
To tytułem żartu.

Do meritum:
I wcale nie jest mi przyjemnie.
:x
Jakbyś drogi Pit'rze porobił trochę przy mikrofalach, to byś choćby wiedział co to np.: "ubiór mikrofalowy", a i koniczynka nie byłaby Ci nieznana.
A fakt oznaczenia nią anteny radaru nie dziwiłby Cię wcale.
Specjalnie nie piszę jakiego radaru, gdyż:

"Może tam jest źródło promieniowania jonizującego czy rtg?"

Odpowiadam:
na tyle,
na ile
pozwala
mi
mój
rozsądek:

Tam, drogi Pit'rze jest radar sterowania pociskami nuklearnymi klasy:
Ziemia-Kosmos.





Masz jeszcze inne ciekawe spostrzeżenia?
 
 
Lukas
Gość
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   Przykrość

Gryzli i Toyo:

Myślałem, że znacie się na rzeczy.

Sorki:

Wasze Akcje dziś spadły.
 
 
Lukas
Gość
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   Drobne pytanko

Skąd drogi Gryzli masz takie dane o wyposażeniu tego SP :?:

Tak się nie robi. Cywile publikują :?:

A fe :!:
 
 
GRYZLI 
9



Pomógł: 11 razy
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 4474
Skąd: Znad morza~~~
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   

Ależ drogi Lukasie -to są ogólnie dostępne dane nie zastrzeżone prawami autorskimi ani tajemnicą wojskową.
Akurat to co przytoczyłem nie jest chyba pracą twórczą ,a jedynie informacją techniczną pochodzącą z oficjalnej strony Mieleckich zakładów.
Idąc twoim tokiem myślowym ,powinienem pewnie przy wszystkich danych technicznych podawać nazwisko konstruktora :-).
Chyba nieco przesadzasz -tak myślę :???:

Natomiast co do oznaczenia promieniowania -nie polemizowałem w tym temacie ,bo akurat nie ma to dla mnie większego znaczenia -wiem ze tam gdzie jest koniczynka tam nie wkładam głowy-i tyle :!:

Ps .Acha - ubolewam nad spadkiem moich akcji,jedyna nadzieja w tym ze akcje PKO-BP będą piąć się w górę :roll: może jakoś się odbiję ;)
_________________
"...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI

Flogger Fanclub na NK
28 SPLM na facebook
 
 
 
Toyo 
6


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Cze 2004
Posty: 1038
Skąd: czy to ważne?
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   

Lukasu, jest wiele rzeczy w samolocie, które znam, nazwijmy to powierzchownie, ale za to wiem jak najlepiej wykorzystać samlot jako całość. Piktogram jest tylko piktogramem i ma mnie ostrzec, że w przypadku pracy s/cji r/lok jest tam strefa niebezpieczna.
Opowiem historię pilota starszego promocją, obecnie szacownego emeryta. Na początku swojej kariery trafił do nieistniejącego obecnie pułku w Babimoście i latał tam na samolotach Lim. Konstrukcję tego samolotu poznał w takim stopniu, że potrafił zaskakiwać nawet techników i inżynierów. Samolot ten nie miał przed nim tajemnic.
Po rozwiązaniu jednostki przeniósł się do pułku latającego na samolotach Su-22, już w trakcie przeszkolenia postanowił poznać ten samolot tak jak Lima, choć zdawał sobie sprawę, że nie będzie to łatwe. Mijały kolejne lata latnia na Su, a on ciągle się uczył wertując kolejne instrukcje i schematy, miał na to czas ponieważ mieszkał w hotelu i nic nie stał na przeszkodzie by to robić.
Po kilku latach swojej kariery na Su, a uschyłku wojskowej, staną z młodszymi pilotami przed samolotem i pokazując mniej więcej na 1/4 długości kadłuba, powiedział: "Nauczyłem się tylko tyle".
Pokazuje to, że pojedynczy człowiek w dobie rozwoju konstrukcj musiałby poświęcić wiele czasu na szczegółowe poznanie samolotu. Lepiej zająć się tym co robi się na codzień by dojść w tym do perfekcj, a resztę poznać w "ogólnych szczegółach" ;) .
Zapytaj "nafciarza" o blok np. RSBN, co zrobi? Zawoła osprzętowca. I tak powinno być.
Żeby tylko im "beton" płacili.
 
 
piter
2


Dołączył: 20 Cze 2004
Posty: 72
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   

Lukas

Tak się składa, że z mikrofalami jestem za pan brat. Nie dziwne mi stacje N-12, N-31,32, 41 ARS-400 itd.
Śmieszy mnie nieznajomość przepisów.
Oznaczenia są oznaczeniami.
Wg tego oznaczenia mamy do czynienia z otwartym źródłem promieniowania.
To jakie piktogramy są stosowane na stacjach r/lok na OT i wokół tych stacji? Czy koniczynka?Czy wkładamy wszystko do jednego worka.
Taki znak był stosowany i jeszcze jest stosowany w polskich stacjach również w modulatorach np.osłona tyratronu-bzdura.
Polecam kontrole z SHAPE wówczas jest obnażana naszą nieznajomość oznaczeń.
Czy PN-EN, norma zharmonizowana, sektorowa itd. to nic nie znaczy. Są normy dotyczące uzbrojenia to nie podlega dyskusji ale również PN. :!:

_________________

piter
 
 
piter
2


Dołączył: 20 Cze 2004
Posty: 72
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   

Do lukasa

Wiem, że chcesz błysnąć znajomością rzeczy "czytaj kombinezon mikrofalowy", zapomniałeś o okularach a wcześniej były płaszcze, i też montowano (koguty) żóltą lampę błyskową (na jakiej podstawie i jakim przepis o tym mówił-do tej pory nie wiem i takiego przepisu nie znalazłem) widocznie ktoś powiedział bo tak chcę i ......
Zawsze pamiętaj nie wiesz na kogo możesz trafić :!:

____________

piter
 
 
piter
2


Dołączył: 20 Cze 2004
Posty: 72
Wysłany: Nie 07 Lis, 2004   

Już Polska Norma PN-67-J-08002 Izotopowe źródła promieniowania – Znaki Ostrzegawcze przed promieniowaniem jonizującym przeznaczone do oznakowania:…….określiła podstawowy symbol promieniowania np. do oznakowania bezpośredniego otwartego źródła promieniowania, która została przywołana w Instrukcji w sprawie ochrony radiologicznej w jednostkach (instytucjach i zakładach) wojskowych stosujących promieniowanie jonizujące z 1974.

Nie norma wojskowa a PN.

Obecnie:
Stanowiska pracy powinny być oznakowane zgodnie z Polskimi Normami:
PN-N-01255:1992 Barwy bezpieczeństwa i znaki bezpieczeństwa.
PN-N-01256/03:1993 Znaki bezpieczeństwa. Ochrona i higiena pracy


Znaki bezpieczeństwa stanowią jeden z elementów zakładowego systemu bezpieczeństwa pracy. Zgodnie z § 6.2. Rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 lipca 1996 r., w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 86, poz. 394) w razie stwierdzenia przekroczeń najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia, pracodawca jest obowiązany niezwłocznie, w sposób ustalony w danym zakładzie pracy, poinformować o tym pracowników oraz umieścić informacje o stwierdzonym narażeniu w postaci znaków.
Stanowiska pracy powinny być oznakowane zgodnie z Polskimi Normami:

Samolot jest takim stanowiskiem pracy jak i stacja radiolokacyjna

PN-74/T-06260 Źródła promieniowania elektromagnetycznego. Znaki ostrzegawcze
PN-93/N-01256/03 – promieniowanie niejonizujące

A tak dla przypomnienia:
Pola elektromagnetyczne są bardzo zróżnicowanym czynnikiem środowiskowym - od pól statycznych (elektrostatycznych i magnetostatycznych), małej i wielkiej częstotliwości do promieniowania mikrofalowego (o częstotliwościach poniżej 300 GHz). W środowisku występują zarówno pola sinusoidalnie zmienne w czasie jak i modulowane w bardzo różny sposób.
Do scharakteryzowania pola elektromagnetycznego jako fizycznego czynnika środowiska pracy stosowane są następujące parametry:
częstotliwość pól sinusoidalnie zmiennych w czasie (w Hz) lub opis zmienności w czasie pól niesinusoidalnych,
natężenie pól elektrycznych (w V/m),
natężenie pól magnetycznych (w A/m) lub indukcja magnetyczna (w T),
gęstość mocy promieniowania (w W/m2),
czas ekspozycji pracownika. :-o

Tyle wykładu :idea:
_____________

piter :?:
 
 
Gość

Wysłany: Pon 08 Lis, 2004   

Oj, ktoś tu błysnął znajomoscią tematu :!:
Ktoś został skarcony :!:
Wiem, że teraz zanim coś napiszę w temacie specjalistycznym to sie naprawdę zastanowię aby nie dostać po uszach
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Patronat prawny Forum
EGIDA - Kancelaria Radcy Prawnego Robert KŁOSIŃSKI