Wygląda na to że M28/SKYTRUCK/BRYZA-aspiruje do miana mistera eksportu-->
Za Skrzydlatą Polską.
14 października z lotniska PZL w Mielcu odleciały do Indonezji pierwsze dwa z zamówionych w listopadzie 2003 czterech samolotów pasażersko-transportowych PZL M28.05 Skytruck przeznaczonych dla narodowych sił policyjnych Indonezji (Tentara Nasional Indonesia - Angkatan Kepolisian; TNI-AK). Kolejne dwa samoloty trafić mają do klienta do końca 2004. Będą one stacjonowały w głównej bazie lotnictwa policyjnego Indonezji pod Dżakartą. Przypomnijmy, iż w czerwcu 2004 PZL w Mielcu oficjalnie odebrał certyfikat typu przyznany Skytruckowi przez indonezyjski nadzór lotniczy. Był to element budowania pozycji nowego typu statku powietrznego na rynku, który jakby nie było w latach 1950. i 1960. był bardzo dobrze znany polskim inżynierom lotniczym, kładącym podwaliny pod lokalny przemysł wraz z wdrażaniem licencyjnej produkcji Wilg, czyli Gelatików.
Tymczasem w połowie października na ukończeniu były rozmowy kontraktowe w sprawie dostawy dla indonezyjskiej Marynarki Wojennej 11 dalszych samolotów PZL M28 Skytruck, w tym w znacznej części w morskiej odmianie patrolowej z systemem obserwacji rodem z Przemysłowego Instytutu Telekomunikacji w Warszawie. Zarówno kontrakt policyjny (któremu towarzyszy zamówienie na dostawę 11 nowo wyprodukowanych śmigłowców PZL Mi-2Plus z WSK PZL Świdnik), jak i kontrakt morski Mielca możliwe były nie tylko dzięki wielomiesięcznym staraniom handlowców z zakładów i ich partnerów, ale także przyznaniu przez rząd polski Indonezji kredytu w wysokości 135 mln USD (zapewne będzie zwiększony) na zakupy polskiego sprzętu wojskowego i lotniczego.
Warto też odnotować, iż na początku października został zawarty pierwszy offsetowy kontrakt PZL w Mielcu na dostawę 4 samolotów PZL M28 Skytruck za pośrednictwem zarejestrowanej na Florydzie spółki Skytruck Co. LLC (jej prezesem jest Lance Maclean, a siedziba mieści się w Florida Tradeport w Immokalee Regional Airport w Naples), dawniej znanej jako American Aviation Export, Skytruck Sales International i wreszcie Addison Aircraft Sales. Odbiorcą końcowym nowo produkowanych samolotów, których dostawa planowana jest na II połowę 2005, będą linie lotnicze z Gujany Francuskiej. Z formalnego punktu widzenia te 4 samoloty mają być rozliczone jako część offsetu Lockheed Martin Aerospace Company związanego z zakupem dla polski pakietu samolotów wielozadaniowych F-16C/D. Do końca października Amerykanie zawarli umowy wstępne na dostawy 3 dalszych samolotów, w tym 2 dla odbiorcy z Pueto Rico - najprawdopodobniej klientem są linie lotnicze Tol-Air.
_________________ "...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI
Chyba w PZ napisali ze Bryza to AWACS dla ubogich. Nie jest to chyba najszczesliwsze porownanie, ale samolotu klasy Oriona czy Atlantique'a to sie predko nie doczekamy. Ciekawe czy te morskie patrolowe dla Indonezji beda w najnowszej wersji z "podwijanymi" kolami. Moja jednostka jest w Gdynii ale powiem szczerze ze tego cuda jeszcze nie widzialem w locie.
No, Bryzie do AVCSA tak jak samolotowi do Serafity
Służą te samoloty do innych celów -choć kiedyś ponoć był pomysł do zrobienai z M28 czegoś na wzór HOWKEYE.
Pomysł może wcale nie jest taki głupi -warunkiem jednak jego realizacji jest wprowadzenie do produkcji powiększonej wrsji samolotu (może razem z Ukraińcami?)-musi wzrosnąć zaięg (długotrwałość przebywania w powietrzu) i komfort pracy załogi .Zobaczymy -konstrukcja dzięki sukcesowi rynkowemu ma szanse rozwoju
A to cacako pewnie zobaczycie -podobno to już jest maszyna zakupiona przez Marwoj -po testach trafi pewnie do Siemirowic
_________________ "...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI
Właśnie między innymi z tego powodu trwają przygotowania do wprowadzenia do produkcji wiekszego samolotu.Prawdopodobnie będzie to maszyna oparta na SKYTRUCKU PLUS -nad którą pracowano już od kilku lat,a jedynie brak środków zatrzymał proces projektowy.
Na dzień dzisiejszy Mielec dogadał się z Antonowem -i wyglada na to że koszty konstrukcji zostana podzielone.Wstępnie stwierdzono ze będzie to kosztowało 20 milionów dolarów -czyli wcale nie tak wiele jak na przemysł lotniczy.
Nowym samolotem jest już spore zainteresowanie-nie wiadomo jak by wygladała późniejsza dystrybucja maszyny -prawdopodobnie Ukraińcy wezmą na siebie rynki wschodnie ,a my te rynki na których M28 już się dobrze sprzedaje.
Tak więc biorąc pod uwagę powiększenie maszyny ,zwiększenie mocy silników -będzie istniała realna możliwość zabudowy większej ilości sprzetu i kto wie może nawet uzbrojenia (marynarka zainteresowana jest przenoszeniem torped)
Marynarka zainteresowana byla wieloma rzeczami. Wczesniej byla pokladowa wersja Sokola - bodajze Jastrzab. Obenie nie wiadomo jak sie skonczy historia z Gawronem (mialo byc 6!). Nie sadze zeby w najblizszymczasie (do 5 lat) MW kupilaby jakies nowe samoloty oprocz juz zakontraktowanych.
A oto co o nowym projekcie samolotu Polsko-Ukraińskiego bedącego następcą Skytrucka napisała GW
Jest szansa, że fabryka PZL Mielec będzie produkować nowy samolot. Wczoraj w Warszawie Agencja Rozwoju Przemysłu i PZL Mielec podpisały umowę w tej sprawie z ukraińskim ANTK Antonow
Wstępna ramowa umowa między ARP, PZL Mielec i ukraińskim koncernem przewiduje współpracę przy konstrukcji i wprowadzeniu do produkcji następcy samolotu M-28 Skytruck z Mielca.
Prezes ARP Arkadiusz Krężel zapowiedział, że w ciągu pół roku powinny być gotowe umowy konkretyzujące porozumienie.
- Produkcja prototypu może się zacząć za rok, dwa lata - zapowiedział główny konstruktor Antonowa prof. Dmytro S. Kyva. Chodzi o całkowicie nową konstrukcję oznaczą wstępnie kryptonimem AM-128 Plus. Byłby to samolot nieco większy od Skytrucka, oferowany także w wersji z chowanym podwoziem, a na życzenie również z silnikami odrzutowymi.
Samolot miałby mieć zalety Skytrucka, który może być eksploatowany we wszelkich strefach klimatycznych. Według przedstawicieli Antonowa i PZL Mielec prace nad konstrukcją są prowadzone od kilku lat.
ANTK Antonow ma wielką renomę w projektowaniu i produkcji samolotów, przede wszystkim dużych, transportowych. Produkowany dziś w Mielcu Skytruck to zmodernizowana wersja skonstruowanego na Ukrainie An-28. Antonow słynie też m.in. z gigantycznego Rusłana i nieprodukowanego seryjnie największego samolotu transportowego świata - Brija.
- W ramach podpisanej dziś umowy chcielibyśmy współpracować z Antonowem w dostawach kompozytowych komponentów do dużych samolotów transportowych z zakładów w Świdniku - zapowiedział Krężel.
Według szefa ARP umowa pozwoliłaby na współpracę przy produkcji samolotów niszowych - wysokiej jakości, o umiarkowanej cenie, dla nabywców o określonych potrzebach. Takich samolotów często nie produkują giganty światowego przemysłu lotniczego. Skytruck trafia np. do klientów w Wenezueli, Nepalu, Indonezji.
W ramach umowy offsetowej za zakup samolotów F-16 Skytruck uzyskał certyfikat dopuszczający do sprzedaży w USA i ma być tam promowany.
Z powyższego wynika że prawdopodobnie Skytruck plus spisany jest na straty (no chyba że Skytruck pójdzie własną drogą niezależnie od nowego projektu ?),a wysiłki pójdą w kierunku rozwinięcia nowej konstrukcji.Jedyne co mnie zastanawia to ta deklarowana kwota 20 milionów dolarów którą podała prasa zarówno Ukraińska jak i Polska -wydaje mi się że to zbyt mało jak na uruchomienie projektu tej wagi
_________________ "...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI
Przyznam się szczerze że szukałem -ale nigdzie nie znalazłem .
Jest o tym samolocie tekst w listopadowym Lotnictwie i tam można go zobaczyć-to jest coś podobnego do AN -148 tyle ze mniejsze.
Może ktoś znajdzie w necie jakiś rysunek -ja jakoś na nic nie mogę trafic ,ale bedę szukał.
_________________ "...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI
Co prawda to nie An-128 (czy jak tam się będzie zwała nowa Bryza) ale zawsze miło popatrzeć na całkiem całkiem dobry samolocik jaki własnymi (polskimi) "siłmi " zbudowaliśmy.
Kilka fotek istniejących Bryz:
Na początek tablica przyrządów jednej z wersji:
A teraz próba silników:
I can fly above the sky:
Ze spadochronu:
Za chwilę tankowanie w locie:
Pozdr
James [Usunięty]
Wysłany: Wto 16 Lis, 2004
Lukas, tablica przyrządów którą tu zamieściłeś nie jest z tej wersji samolotu której zdjęcia są poniżej.
Lukas Gość
Wysłany: Wto 16 Lis, 2004 Ha, ha, ha
Ależ ja to wiem James. To po pierwsze.
Po drugie: ja nie napisałem, że ta tablica przyrządów (a ściślej - lewa, środkowa i prawa) jest z tego samolotu.
Napisałem: "(...) tablica przyrządów jednej z wersji".
A jak mniemam orientujesz się ile mamy wersji wyposażenia An-28 (czy go zwał SkyTruck czy Bryza czy Bryza 1 czy Bryza 1R - dla mnie to "wsio równo").
Latać trzeba umieć na wszystkim (jak się jest pilotem ). Któż wie: dziś w takim lotnictwie na AeNie, jutro w innym.
A biorąc pod uwagę wszystkie służące w naszej Armii klony AeNa to "niezły tu mamy burdel w tym Archeo".
Nieustające PZDR,
James [Usunięty]
Wysłany: Wto 16 Lis, 2004
To że napisałeś
Cytat:
Napisałem: "(...) tablica przyrządów jednej z wersji".
mogło sugerować, że poniższe zdjęcia to właśnie ta jedna z wersji której tablice wyżej zamieściłeś.
Również pozdrawiam.
Interesujące fotki-muszę przyznać.
Zgadzam się z Lukasem -ta mnogość wersji może doprowadzić do zapaści
Wydaje mi się że marynarka powinna w jakimś rozsądnym czasie przebudować posiadane już samoloty do najnowszej wersji -takie zabawy są możliwe -choć kosztowne ,ale efekt końcowy może być zadawalający
_________________ "...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum