Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Tankowce powietrzne dla polskich Sił Powietrznych
Opublikował Wiadomość
gryf001 
6



Dołączył: 15 Lis 2005
Posty: 1210
Skąd: PL
Wysłany: Sob 07 Kwi, 2007   Tankowce powietrzne dla polskich Sił Powietrznych

G. Hołdanowicz napisał/a:
SUCHOJ napisał/a:
A czy są jakieś plany pozyskania powietrznego tankowca?
Są.
A coś więcej?

Pozdrawiam. Gryf.
_________________
 
 
JBZ 
4


Wiek: 50
Dołączył: 11 Lut 2007
Posty: 171
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sob 07 Kwi, 2007   

Podobnie jak plany pozyskania A400, F-35 i kolejnych F-16. Można powiedzieć że są.
 
 
G. Hołdanowicz 
Gość Specjalny
ś.p.



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 6431
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2007   

Są konkretne plany krótkoterminowe, oparte o 767. I tyle.
_________________
Grzegorz Hołdanowicz - RAPORT-wto
O+N+C
Służba!
 
 
MarcinekNu2 
5
czysty amator



Wiek: 48
Dołączył: 08 Lip 2005
Posty: 842
Skąd: z lasu
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2007   

krótkoterminowe? To bardzo interesujące...a może jednak by Pan coś powiedział więcej? Bo chyba nie od LOTu będziemy 767 dzierżawić?
_________________
Ja nic nie wiem...
 
 
 
G. Hołdanowicz 
Gość Specjalny
ś.p.



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 6431
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2007   

Od LOTu nie, bo nie są LOTu. Ale to taki kierunek. Poważnie się myśli o 2 767 cargo/tanker. Nic nie zdecydowane.
_________________
Grzegorz Hołdanowicz - RAPORT-wto
O+N+C
Służba!
 
 
Sundowner 
7
Dyżurny Malkontent



Dołączył: 28 Maj 2005
Posty: 2115
Skąd: R'lyeh
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2007   

Czyżby ktoś z decydentów przeglądał nasze rozmowy ? :D
 
 
 
G. Hołdanowicz 
Gość Specjalny
ś.p.



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 6431
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2007   

Nie, bo o tym od niemal roku się rozmawia. Jednak obawiam się, że i tak nie będzie to łatwe do udźwignięcia przez SP.
_________________
Grzegorz Hołdanowicz - RAPORT-wto
O+N+C
Służba!
 
 
Grzregorz Piotr 
1


Dołączył: 18 Maj 2006
Posty: 23
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2007   

A tak naprawdę a po co nam te tankowce powietrzne są potrzebne ??? Dla obrony granic RP są zupełnie zbedne chyba że dla obrony innych celow ale jakich ??? Same tankowce są zbyteczne a co ważniejsze zbyt kosztowne w eksploatacji więc PO CO I KOMU ?????
 
 
TomSon 
6



Wiek: 46
Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 1308
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2007   

Nie trzeba mówić tutaj o Tankowcach sensu strikte - obecnie trzeba pomyśleć o samolotach MRTT uzyskiwanych z samolotów pasażerskich, wielozadaniowy samolot rządowy klasy Arbusa 310 MRTT można przekształcić w samolot logistyczny, latający szpital, salolot VIP, powietrzny punkt dowodzenia a nawet taknowiec. EADS-cześć hiszpańska pracuje nad zdalnie sterowanym bomem tankującym samoloty. oprócz tego do takiego samolotu można wstawić szybkowymienne zbiorniki i instalacje latającej cysterny. Izraelczycy zrobili to z Boeingów 707, a Niemcy z Interflugowskich A-310 w ramach modenizacji "pasażerów". 2 samoloty użyte w operacji "Piorun" to 2 B-707. Wiele firm komercyjnych potrafi zrobić uniwersalny samolot rządowy/Vip/cysternę w jednym z samolotu rejsowego, wcześniej służącego w liniach lotniczych.
 
 
oskarm 
9



Dołączył: 07 Lut 2005
Posty: 4774
Skąd: 3miasto
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2007   

Grzregorz Piotr napisał/a:
A tak naprawdę a po co nam te tankowce powietrzne są potrzebne ??? Dla obrony granic RP są zupełnie zbedne chyba że dla obrony innych celow ale jakich ??? Same tankowce są zbyteczne a co ważniejsze zbyt kosztowne w eksploatacji więc PO CO I KOMU ?????


Może po to, że szybciej a przez to skuteczniej, będzie bronić naszej przestrzeni powietrznej kilka F-16 będących już w powietrzu niż podrywanych z lotniska? Naprawdę tak mało wyobraźni? Ja widzę, że duży zasięg dla niektórych od razu kojaży się z bombardowaniem Moskwy czy jakiegoś kraju arabskiego. :-o
_________________
One of the serious problems in planning the fight against American doctrine, is that the Americans do not read their manuals, nor do they feel any obligation to follow their doctrine...

"W Polsce są zazwyczaj dwa wyjścia z sytuacji: normalne i nadprzyrodzone. Normalne jest takie, że z nieba schodzą zastępy aniołów i robią za nas. A nadprzyrodzone - kiedy sami weźmiemy się do roboty." Tadeusz Konwicki

"Une guerre de religions, c'est quand deux peuples s'entretuent pour savoir qui a le meilleur ami imaginaire"
 
 
G. Hołdanowicz 
Gość Specjalny
ś.p.



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 6431
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 09 Kwi, 2007   

Kolego TomSon, a czy nie napisałem cargo/tanker. Oczywiście że MRTT, inaczej szkoda pieniędzy.
_________________
Grzegorz Hołdanowicz - RAPORT-wto
O+N+C
Służba!
 
 
Grzregorz Piotr 
1


Dołączył: 18 Maj 2006
Posty: 23
Wysłany: Pon 09 Kwi, 2007   

Cytat:
Może po to, że szybciej a przez to skuteczniej, będzie bronić naszej przestrzeni powietrznej kilka F-16 będących już w powietrzu niż podrywanych z lotniska? Naprawdę tak mało wyobraźni? Ja widzę, że duży zasięg dla niektórych od razu kojaży się z bombardowaniem Moskwy czy jakiegoś kraju arabskiego


Za to kolega ma chyba zbyt wybujałą wyobraźnię . Ile maszyn potrzeba do osłony takiego tankowca i jak się ma to z kosztami utrzymania takiej maszyny. Ile czasu pilot może przebywać w powietrzu wykonując zadanie bojowe ??

Moswy napewno nie zbombardujemy szybciej Tiranę :D
 
 
leo 
4


Dołączył: 13 Mar 2005
Posty: 215
Skąd: Gród Kraka
Wysłany: Pon 09 Kwi, 2007   

A co z instalacją do tankowania w powietrzu dla naszych C-295M :?: Czy będzie kiedyś zamonotowana czy nie :?:

Taniej będzie mieć nawet 2 tankowce niż wynajmować na ćwiczenia, ktore w przypadku F-16 będą konieczne. Sądze że za kilka latnasze samoloty bojowe będą odwiedzac rózne miesjaca na swiecie i posiadanie tankowców/cargo rozwiaże wiele problemów.
 
 
MarcinekNu2 
5
czysty amator



Wiek: 48
Dołączył: 08 Lip 2005
Posty: 842
Skąd: z lasu
Wysłany: Pon 09 Kwi, 2007   

Cytat:
A co z instalacją do tankowania w powietrzu dla naszych C-295M :?: Czy będzie kiedyś zamonotowana czy nie :?:


Z tego co pamiętam to ten temat już był poruszany i okazało się, ze chyba największy problem był z prędkością tankowca. Poza tym, tylko w ramach prób F-16 pobierały paliwo z Herkulesów.[/quote]
_________________
Ja nic nie wiem...
 
 
 
lekomin
7


Dołączył: 18 Lut 2005
Posty: 2578
Wysłany: Pon 09 Kwi, 2007   

Tankowce, AWACSy, JSTARS, Rivet Joint'y, Compass Call i inne dziwactwa to podręcznikowe przykłady tzw. "mnożników siły" (force multipliers - nie znam właściwego terminu). Taki jeden zbiornikowiec może przedłużyć okres dyżurowania pary F-16 w strefie dwukrotnie. W bardzo dużym uproszczeniu, 48 sztuk myśliwców przy pomocy tankowca, może wykonać "pracę" do której potrzeba 80-90 myśliwców bez wsparcia tankowców powietrznych. To samo z AWACSem - lepsza świadomość sytuacyjna "pomnaża" efektywność bojową.

Tankowiec na 767 kosztuje w granicach 120-140 mln dolarów, czyli równowartość jakichś 3 F16. Ale taki tankowiec wspomagający grupę 48 F16 wart w efektywności bojowej, kilka jeśli nie kilkanaście F16.

Tak z innej strony.. F35 będzie miał jaki wariant tankowania? Miękki czy sztywny?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group