Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Airbus nowym tankowcem USAF!
Opublikował Wiadomość
G. Hołdanowicz 
Gość Specjalny
ś.p.



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 6431
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 04 Mar, 2008   

pIOTER napisał/a:
A kto powiedział ze musi być to bom sztywny? 2 zasobniki pod skrzydłami z rozwijanym przewodem. Mi takie fanaberie pachną tym pancernikiem co przedwojenna PMW chciala posiadać.


Ploter, Ty tak poważnie? A jakie połączenie ma F-16? Że niby giętkie? W praktyce MRTT musi posiadać oba systemy, w polskim przypadku sztywny dla naszych F-16 i C-130E, i giętkie dla samolotów sojuszniczych (Europa głównie chodzi na giętkim, tak jak US Navy/USMC).

A co minister powiedział, Arrakisie?
_________________
Grzegorz Hołdanowicz - RAPORT-wto
O+N+C
Służba!
 
 
TomSon 
6



Wiek: 46
Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 1308
Wysłany: Wto 04 Mar, 2008   

pIOTRZe, F-16 tankowane są z bomu sztywnego, a z miękkiego z koszem to raczej helikoptery i Harriery (oraz inne maszyny z Europy).
 
 
Arrakis 
Guru


Pomógł: 37 razy
Dołączył: 08 Gru 2006
Posty: 11771
Skąd: Lepiej nie wiedzieć
Wysłany: Wto 04 Mar, 2008   

Cytat:
A co minister powiedział, Arrakisie?


Proszę rzucić okiem na wątek o samolocie dla VIP-ów.

Arrakis
 
 
pIOTER 
1


Dołączył: 02 Mar 2008
Posty: 13
Skąd: ;)
Wysłany: Wto 04 Mar, 2008   

Jak najbardziej na poważnie - do tej pory nie przychodzi mi do głowy sens posiadania tankowca przez PSP poza zadaniami treningowymi. Chyba ze dalej mają zamiar uczestniczyć w tych durnych wojenkach USA, bo w to tankowiec świetnie się wpisuje. A jeżeli chodzi o wożenie VIP-ów to myślę żę najlepiej byłoby kupić na coś takiego licencję w Japonii - oni mają duże doświadczenie w produkcji samolotów tylko do startu ;)

Pamiętajcie że wszystko jest finansowane z NASZYCH podatków, także i to z czym się nie zgadzamy.
 
 
morfeusz34 
5


Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 376
Skąd: koszalin
Wysłany: Wto 04 Mar, 2008   

Skoro już mówimy o samolotach tankujących może warto by odrazu pomyślec o przystowowaniu naszych samolotów transportowych do tankowania C-130 i częściowo mniejszych C-295
 
 
Dziad Borowy 
5



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 497
Skąd: Polska
Wysłany: Sro 05 Mar, 2008   

pIOTER napisał/a:
Chyba ze dalej mają zamiar uczestniczyć w tych durnych wojenkach USA, bo w to tankowiec świetnie się wpisuje.

Niestety tak właśnie jest; nasza armia zmienia charakter z obronnego na obronno-ekspedycyjny czy ekspedycyjno-obronny.
Trzeba jednak pamiętać, że powietrzny zbiornikowiec przydatny będzie nie tylko na udział w kolejnych awanturach USA, ale także jego posiadanie wydłuża chociażby czas patrolowania pary dyżurnej [przez to również oszczędza się samolot - mniejsza liczba startów i lądowań]. Jest też przydatny w przypadku przebazowania na duże odległości [kto wie, może będziemy niedługo uczestniczyć także w ćwiczeniach za Oceanem, tak jak chociażby Francuzi czy Niemcy w Red Flag].

Pozdrawiam
 
 
Arrakis 
Guru


Pomógł: 37 razy
Dołączył: 08 Gru 2006
Posty: 11771
Skąd: Lepiej nie wiedzieć
Wysłany: Sro 05 Mar, 2008   

To jakieś nieporozumienie. Nie mówimy tu o tankowcach, ale o maszynach MRTT, które mogą wypełniać inne zadania, niż tylko tankowanie.


Ciekawe podsumowanie przetargu

http://lexingtoninstitute.org/1234.shtml

W skrócie. Konsorcjum NGC/EADS wygrało z dużą przewagą.

ZTCW, KC-767 nie spełnił np. wymagań dotyczących długości pasa, z którego może startować z maksymalnym obciążeniem.

Niezależnie od tego, firma Boeing rusza do kontrataku.

http://www.boeing.com/new...080304b_nr.html

Arrakis
 
 
TomSon 
6



Wiek: 46
Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 1308
Wysłany: Sro 05 Mar, 2008   

pIOTER napisał/a:
Jak najbardziej na poważnie - do tej pory nie przychodzi mi do głowy sens posiadania tankowca przez PSP poza zadaniami treningowymi. Chyba ze dalej mają zamiar uczestniczyć w tych durnych wojenkach USA, bo w to tankowiec świetnie się wpisuje. A jeżeli chodzi o wożenie VIP-ów to myślę żę najlepiej byłoby kupić na coś takiego licencję w Japonii - oni mają duże doświadczenie w produkcji samolotów tylko do startu ;)

Pamiętajcie że wszystko jest finansowane z NASZYCH podatków, także i to z czym się nie zgadzamy.


Tankowce, a obecnie samoloty MRTT są wzmacniaczami siły, pozwalającymi na wydłużenie zasięgu myśliwców ponad spodziewaną normę, pozwalając na uderzenie z zaskakującego kierunku - z dowolnego miejsca na ziemi. Myśliwce są tylko myśliwcami, tankowiec ma swoje określone parametry, dopiero spięcie samolotów myśliwskich i samolotów MRTT (jeden C4I i drugi tankowiec na przykład) tworzy groźną całość. Tankowiec MRTT pozwoli na misje wsparcia również sojuszniczych lotnictw i kontyngentów - co bardzo ważne Polska nie powinna jedynie oczekiwać gwarancji i sojuszy, lecz powinna mieć możliwości udzielenia jakiegoś wsparcia kontyngentom państw sojuszniczych - również w działaniach logistyczno-tankujących, w których najbogatsze państwa Europejskiego NATO mają potencjał niewystarczający. 2 MRTT z szachownicą byłyby cennym wkładem do floty utrzymującej europejskie wojska NATO w akcji - floty francuskich i angielskich tankowców pracują na granicy swoich możliwości. Poza tym dwa dodatkowe samoloty to istotny element wzmacniający pewien rodzaj europejskiego myślenia na temat samodzielności strategicznej bądź jej mitu - polegającej na nie byciu zmuszonym do proszenia o usługi amerykańskie w każdej sytuacji.
 
 
Arrakis 
Guru


Pomógł: 37 razy
Dołączył: 08 Gru 2006
Posty: 11771
Skąd: Lepiej nie wiedzieć
Wysłany: Sro 05 Mar, 2008   

Takie małe porównanie.
Start z lotniska o długości pasa 3 km, z poziomu morza, ISA. Czas trwania zadania 4h (od startu do lądowania), lądowanie z zapasem paliwa na 1h lotu.
Przy w/w założeniach, zapas paliwa, który można dostarczyć tankowanym statkom powietrznym:

KC-767 - ok. 50 t
A-310 MRTT - ok. 45 t
A-330 MRTT - ok. 82 t


W zasadzie komentarz zbyteczny, ale ja mam jeden. Mimo posiadania już B-767 i infrastruktury do niego, nie warto moim zdaniem kupować KC-767, ponieważ to ślepa uliczka.


Arrakis
 
 
corran 
9
pasożyt


Pomógł: 2 razy
Wiek: 39
Dołączył: 28 Maj 2005
Posty: 5037
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro 05 Mar, 2008   

Czy aby nie przesadzasz?

W tym wypadku najważniejsze wydaje się samo posiadanie tankowca - 50 t to sporo - co najmniej kilka pobrań przez F-16.

Poza tym w czasie pokoju ważny jest fakt w ogóle posiadania takich maszyn i treningu samej czynności pobierania paliwa w locie.

Bardziej bym skierował swoją uwagę na małe AWACSy.

[100 F-16, 4-6 małych AWACSów, 2-4 MRTT i jesteśmy potęga :P ]
_________________
Fotorelacje z imprez wojskowych i zbrojeniowych
 
 
 
Arrakis 
Guru


Pomógł: 37 razy
Dołączył: 08 Gru 2006
Posty: 11771
Skąd: Lepiej nie wiedzieć
Wysłany: Sro 18 Cze, 2008   

[11.03.2008]

Cytat:
Czy aby nie przesadzasz?



Gdzie niby Twoim zdaniem przesadzam?


EDIT

Wróble ćwierkają, że Boeing ma dzisiaj złożyć w GAO formalny protest.


Przy okazji komentarz o całej sprawie z Washington Post.

http://www.washingtonpost...8030603752.html


[18.06.2008 ]

http://www.msnbc.msn.com/id/25246267


Pierwsza runda przepychanek przy zielonym stoliku dla Boeinga.
Decyzja GAO nie jest dla USAF wiążca, ale na pewno jest to woda na młyn zwolenników firmy z Seattle w kongresie, gdzie na razie sugeruje się przygotowanie nowego przetargu.

Arrakis
 
 
lekomin
7


Dołączył: 18 Lut 2005
Posty: 2578
Wysłany: Czw 19 Cze, 2008   

Podstawowym argumentem Boeinga jest to, że gdyby USAF powiedziało, że chce większy samolot, to by zaproponowali 777. Nie wspominają, że na tej platformie nie było jeszcze tankowca i byłby pewnie o kilkadziesiąt procent tańszy od ich propozycji na 767, która i tak była droższa niż A330.

USAF kupi Airbusy, to jest po prostu lepszy samolot dla ich celów i przyszłościowego teatru działań wojennych, czyli Pacyfiku.
 
 
keylan 
5


Dołączył: 04 Kwi 2006
Posty: 311
Wysłany: Czw 19 Cze, 2008   

chyba droższym nie tańszym?
 
 
Arrakis 
Guru


Pomógł: 37 razy
Dołączył: 08 Gru 2006
Posty: 11771
Skąd: Lepiej nie wiedzieć
Wysłany: Czw 19 Cze, 2008   

Tutaj jest dostępny komunikat GAO.

http://www.gao.gov/press/...2008jun18_3.pdf

Arrakis
 
 
lekomin
7


Dołączył: 18 Lut 2005
Posty: 2578
Wysłany: Czw 19 Cze, 2008   

Droższym, droższym. Czeski bład.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group