Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: FAZI 1
Nie 05 Kwi, 2015
Przeciętny dzień pracy Kontrolera Ruchu Lotniczego
Opublikował Wiadomość
fiodor.mk 
5


Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 355
Skąd: Polska
Wysłany: Nie 17 Kwi, 2011   

PATT napisał/a:

2. IRL mówi: ,,W czasie pracy na stanowiskach operacyjnych organów SRL zabrania się
wykonywania czynności nie związanych bezpośrednio z zapewnianiem służb ruchu lotniczego"- a co powiesz o dyżurze bojowym, gdzie kontroler jest przełożonym dyżurnej zmiany bojowej.


:???:

Podaj dokument, który mówi o tym, że jesteś przełożonym dyżurnej zmiany bojowej (czyli pełnisz dyżur bojowy). Ja nie znam.
Jak jeździsz robić zaprzysiężenie na domek to znaczy że masz frajera a nie komendanta (a wogóle czy wtedy publikujecie NOTAM o zawieszeniu służby TWR - przecież pojechał na domek podowodzić zmianą bojową :oops1: )

TWR zabezpiecza pełnienie dyżuru bojowego w ramach misji AP od strony ATS (sam go nie pełni) i jest dokument który mówi jakie są obowiązki kontrolera lotniska na tą okoliczność (Instrukcja organizacji i pełnienia dyżurów bojowych w systemie OP). Jest ich trzy a że instrukcja ma klauzulę "Z" to ich nie wymienię (do biblioteki marsz!), powiem tylko tyle że nie kolidują z IRL.

Do Walles kolejny cytat:

„Wszyscy wiedzą, że coś się nie da zrobić i wtedy pojawia się ten
jeden, który nie wie, że się nie da i on właśnie to coś robi.”
Albert Einstein

pozdro i tak trzymać!
 
 
TomyGun 
1


Dołączył: 18 Mar 2011
Posty: 23
Skąd: Polska
Wysłany: Nie 17 Kwi, 2011   

kleny
W KQRY byłem trzykrotnie. Mógłbym opowiedzieć bardzo dużo na temat zasad wykonywania lotów przez śmigłowce US. Masz trochę racji jeśli chodzi o VFR i wprowadzony RED przez TOC, czasami absurdalny w stosunku do panujących warunków atmosferycznych. Brak zgody na start MEDAVAC (2xUH-60) w RED a pogoda względnie dobra nie pozwoliła podjąć rannych chłopaków. Oczywiście zrobili to nasi piloci i chwała im za to. Tak więc nasi czasami kozaczą ale w tym przypadku w dobrej wierze. Ktoś pomyśli jak gość pracuje, zalicza weryfikację. Wszelkie nowości przyjmuję dość pozytywnie a zweryfikowany zostałem bez "kręgów". Jednak tak do końca nie rozumiem istoty braku separacji lotów VFR ale w konkretnej sytuacji. Loty, linia bramek, starty, lądowania na pas. Jak bezpiecznie pogodzić ten rój SP, gdzie całość wykonuje loty w MATZ. Dalej jak zapewnić separację radarową 5 NM dla IFR, wstrzymać pozostałe starty by jeden wykonał pełną procedurę. Przecież większość lotów odbywa się w kręgu. Większość ludzi, którzy na tym forum zgłaszają wątpliwości to z WL i MW. Jak rozmawiamy z ludżmi mądrzejszymi od siebie jak rozwiązać ten węzeł gordyjski to rozkładają ręce. Lotnictwo SP to zupełnie inna specyfika. Tam każdy start, lądowanie odbywa się na pasie. Zmiana załogi to wyłączenie silnika - nie tylko przesiadka na pracujących silnikach. Jak zapisać wtedy zezwolenie, gdy pilot zgłasza do TWR po przesiadce gotowość do startu a nie oczekuje zezwolenia i METAR(chodzi również o nie zaśmiecanie eteru). Łatwo jest mówić będąc na lotnisku, gdzie to latanie jest poukładane, ale nie w WL.
 
 
28ATC 
5
I like dealing with traffic


Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 320
Skąd: ATC
Wysłany: Pon 18 Kwi, 2011   

TomyGun napisał/a:
Jednak tak do końca nie rozumiem istoty braku separacji lotów VFR ale w konkretnej sytuacji. Loty, linia bramek, starty, lądowania na pas. Jak bezpiecznie pogodzić ten rój SP, gdzie całość wykonuje loty w MATZ.


Widzisz TomyGun nie rozumiesz chyba istoty zapewniania separacji. Jeżeli chodzi o krąg nadlotniskowy to VFR-om w nim latającym nie zapewniasz separacji, ale jesteś zobowiązany ułożyć kolejkę do lądowania z wydaniem odpowiedniej informacji o ruchu tak żeby pilot lądujący za poprzednikiem wiedział gdzie poprzednik się znajduje i jaki typ lądowania będzie wykonywał np: w której bramce.
Jednak żeby wszystko było czarno na białym powinniście zadbać o to, żeby odpowiednie zapisy były wprowadzone do INOP TWR. Czyli np: zezwala się na równoczesne podejścia śmigłowcom do rożnych bramek oddalonych minimum o tyle i tyle metrów, odpowiedzialność za bezpieczeństwo ponoszą załogi śmigłowców itp. A najlepiej żeby zapis taki był poprzedzony analizą bezpieczeństwa.Podobnie powinniście zrobić jeżeli chcecie stosować np 2NM separację na radarze między śmigłowcami. Z tego co słyszałem to wytyczne do robienia analiz bezpieczeństwa nie długo mają "wypłynąć" z SSRL.
_________________
Pozdrawiam MIL ATC
 
 
painkiller 
4


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 190
Skąd: milatc
Wysłany: Pon 18 Kwi, 2011   

hej
RL-2010 Rozdział 6 - Loty, § 19 pkt 1 i 2 oraz § 20 pkt 1-3, 5-7 oraz 9-22.
 
 
kleny 
3
kleny


Wiek: 43
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 117
Skąd: Poland
Wysłany: Pon 18 Kwi, 2011   

TomyGun

Widzisz w WL są dwa ogromne problemy skostniali piloci, którzy albo nie znają przepisów i nie mają zamiaru się pytać nikogo, bo przecież mają takie wysokie stopnie i taką potężną wiedzę, że nawet twierdząc że FIS podaje im regionalne QFE mają głowę w chmurach. Drugą grupą są ci, którzy wiedzą, że coś jest nie tak i zaczęliby latać normalnie ale poddają się poprzednikom. Niestety wśród nich jest większość kontrolerów. Nie chcą się postawić i zaryzykować spięcia z pionami szkolenia i dowódcami.
Można zmienić wszystko, wystarczy chcieć, znać swoje przepisy (bardzo dokładnie, bo na każdy zarzut musisz mieć przepis do przedstawienia) i się nie bać. Tu chodzi o naszą skórę. Zadzwoń do EPPR i zapytaj że dużo dymu zrobiłem zanim odszedłem i dużo się dało zmienić. Owszem nie było łatwo i dużo o sobie usłyszałem ciekawych rzeczy, ale powoli zaczynało się zmieniać.
Jak piszesz widziałeś, że piloci US słuchają ATC i to bezdyskusyjnie. Kontroler mówi znaczy wie co robi.

Jeżeli chodzi o separacje to dobrze rozłożone punkty VFR umożliwią ci upchanie wiele śmigłowców w VFR spec, reszta to analiza bezpieczeństwa, BL w jednostce podpisze Ci wszystko jeżeli powiesz że pozwoli to lepiej i więcej latać w gorszych warunkach, i wszystko w INOP lotniska i organu. Masz wszystko opisane w INOP zgodnie z IRL i RL i możesz wszystko.

Naprawdę wystarczy chcieć i wodzić za nos a nie być wodzonym.

Zachęcam do działania, jak pisali wszyscy wyżej.

Pozdrawiam
 
 
28ATC 
5
I like dealing with traffic


Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 320
Skąd: ATC
Wysłany: Pon 18 Kwi, 2011   

kleny napisał/a:
Jeżeli chodzi o separacje to dobrze rozłożone punkty VFR umożliwią ci upchanie wiele śmigłowców w VFR spec, reszta to analiza bezpieczeństwa, BL w jednostce podpisze Ci wszystko jeżeli powiesz że pozwoli to lepiej i więcej latać w gorszych warunkach, i wszystko w INOP lotniska i organu. Masz wszystko opisane w INOP zgodnie z IRL i RL i możesz wszystko.


Dokładnie jak napisał kleny chcą latać niech dadzą nam "dupochron", bo jak kiedyś coś się stanie to pokażesz INOP czy analizę bezpieczeństwa i/lub rozkaz DSP czy DWL i powiesz, że działałeś zgodnie instrukcją/czy wytycznymi przełożonych, a dobrze wszyscy wiemy, że że jesteśmy "na końcu łańcucha" i jak przyjdzie pan prokurator to już nie będzie kolegów tylko zostajesz sam.........
_________________
Pozdrawiam MIL ATC
 
 
bocian 
3



Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 111
Skąd: bocianie gniazdo
Wysłany: Pon 18 Kwi, 2011   

A ja całkiem miło ;) wspominam współpracę z kolegami z EPPR, którzy gościli ostatnio u nas, działając sobie na pobliskich EPD.

Wiedzieli co to QNH, i rzadko pytali o QFE, elegancko powtarzali zezwolenie wydawane na lot VFR w MATZ. Po drugim wylocie przestało im przeszkadzać lądowanie na RWY zgodnie z INOP, a i nawet spostrzegli, że jest wyznaczona strefa do przeglądu uzbrojenia ( a była daleko, ostatnia TWY po 2500m RWY), a skoro TWR im mówi że robimy zgodnie z INOP, to stosowali się do tego jak na gości przystało, teraz wiem, Mi-24 może kołować :D .

Padło tylko jedno stwierdzenie na moim dyżurze, że wczoraj był Pan kapitan i latali po swojemu, a dziś jestem ja i latamy zgodnie z FIFA :viktoria:

Podoba mi się poniższy zapis, chyba stanie się moim motorem do dalszego działania:

„Wszyscy wiedzą, że coś się nie da zrobić i wtedy pojawia się ten
jeden, który nie wie, że się nie da i on właśnie to coś robi.”
Albert Einstein :D

Powiem, że łatwo nie było ze zmianami na moim lotnisku, ale chyba byłem właśnie tym jednym, który nie wiedział, że się nie da ( byłem nowy ). Nasłuchałem się nie raz epitetów, nawet od d-cy. No ale to pozostawiam na pogaduchy przy browarku ... :hey:
_________________
Jeżeli nie wiesz co czynisz, rób to w sposób elegancki - Murphy
 
 
28ATC 
5
I like dealing with traffic


Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 320
Skąd: ATC
Wysłany: Pon 18 Kwi, 2011   

Cytat:
RL-2010 Rozdział 6 - Loty, § 19 pkt 1 i 2 oraz § 20 pkt 1-3, 5-7 oraz 9-22.


Hej,
painkiller możesz rozjaśnić co miało na celu wrzucenie paru punktów RL dotyczących ogólnych zasad, którymi piloci powinni kierować się w locie oraz na polu manewrowym lotniska - w dodatku bez żadnego komentarza z twojej strony?

[ Dodano: Pon 18 Kwi, 2011 ]
bocian napisał/a:
Padło tylko jedno stwierdzenie na moim dyżurze, że wczoraj był Pan kapitan i latali po swojemu, a dziś jestem ja i latamy zgodnie z FIFA :viktoria:


Dobrze że nie wszyscy oficerowie są tacy jak ten wasz pan kapitan...ufff

bocian napisał/a:
Powiem, że łatwo nie było ze zmianami na moim lotnisku, ale chyba byłem właśnie tym jednym, który nie wiedział, że się nie da ( byłem nowy ). Nasłuchałem się nie raz epitetów, nawet od d-cy. No ale to pozostawiam na pogaduchy przy browarku ...


A teraz na poważnie gratuluje odwagi bocian, właśnie takich kontrolerów potrzebuje wojsko! Tak trzymać!
_________________
Pozdrawiam MIL ATC
 
 
kleny 
3
kleny


Wiek: 43
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 117
Skąd: Poland
Wysłany: Pią 22 Kwi, 2011   

Cytat:
A ja całkiem miło ;) wspominam współpracę z kolegami z EPPR

Nie chciałem wcale generalizować jeżeli chodzi o pilotów z EPPR. Większość jest dobrymi pilotami otwartymi umysłami i słowa złego nie powiem o nich. Jest niestety kilku, niestety na wysokich stołkach, którzy psują cały efekt. Chłopaki w większości chcieli, żeby im pokazać drogę (zgodnie z FIFA) i tyle wystarczyło. Zanim odszedłem pokazałem czym jest INOP i że trzeba go "szanować" cieszę się, że poskutkowało.

Motto jest naprawdę dobre i mam nadzieję, że więcej z nas będzie chciało je stosować.
Pozdrawiam i Wesołych Świąt :gent:
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Czw 20 Paź, 2011   Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego

W dniu 20 października każdego roku na całym świecie kontrolerzy ruchu lotniczego obchodzą swoje święto. Ten dzień upamiętnia utworzenie w 1961 roku Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ang. International Federation of Air Traffic Controllers, IFATCA). W Polsce obchodzony jest od 2008 r.

Szczególnie w tym dniu moim koleżankom i kolegom kontrolerom ruchu lotniczego składam najgorętsze życzenia pomyślności w życiu osobistym i zawodowym jednocześnie dziękując za permanentną pracę nad swoimi umiejętnościami i wiedzą oraz chyląc czoła przed stresem i odpowiedzialniością jaką nosicie na swoich barkach. Marzeniem moim jest by każdy kontroler ruchu lotniczego, nie ważne czy pracujący dla instytucji cywilnej czy wojskowej a posiadający taką samą licencję lub starający się o nią posiadając licencję satcl, byli jedną wielką kontrolerską rodziną, czego Wam i sobie życzę.

z wyrazami szacunku,

fsoul
_________________
just pure truth...
 
 
painkiller 
4


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 190
Skąd: milatc
Wysłany: Nie 20 Lis, 2011   

Coś ciekawego znalazłem:
http://www.ulc.gov.pl/ind...d=1507&Itemid=1

Może nas to nie dotyczy, ale zapytam z ciekawości:
Jest u was FOLLOW ME 24h na lotnisku?
 
 
PATT 
1


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Lip 2008
Posty: 47
Skąd: bezpieczne miejsce
Wysłany: Nie 20 Lis, 2011   

Wytyczne powstały w związku ze zdarzeniem, które miało miejsce na lotnisku we Wroclawiu. Pilot wystartował z drogi koiłowania. Gratulacje dla kunsztu pilota.
_________________
Poznaj swoją wartość i zacznij się doceniać
 
 
28ATC 
5
I like dealing with traffic


Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 320
Skąd: ATC
Wysłany: Pon 21 Lis, 2011   

PATT napisał/a:
Pilot wystartował z drogi koiłowania. Gratulacje dla kunsztu pilota.

W dodatku z zamkniętej TWY, która dość często wykorzystywana jest jako PPS. Niewiele brakowało a mogło dojść do tragedii.
painkiller napisał/a:
Jest u was FOLLOW ME 24h na lotnisku?

U nas nie ma ale mamy dzielnego DTL gotowego na wszystko 24h :D
_________________
Pozdrawiam MIL ATC
 
 
Jamboree 
3


Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 111
Skąd: ....
Wysłany: Wto 22 Lis, 2011   

A był nawet taki przypadek cyt. "follow me on foot " ech.... :)
_________________
Krzyknęli:Hop, hop !!! Po chwili ciszy jeszcze raz: Hoop, hoop !!!.... a echo miało ich w :pupa:
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Sro 15 Lut, 2012   

...a Zdzichowi Congrats klik
_________________
just pure truth...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group