2. IRL mówi: ,,W czasie pracy na stanowiskach operacyjnych organów SRL zabrania się
wykonywania czynności nie związanych bezpośrednio z zapewnianiem służb ruchu lotniczego"- a co powiesz o dyżurze bojowym, gdzie kontroler jest przełożonym dyżurnej zmiany bojowej.
Podaj dokument, który mówi o tym, że jesteś przełożonym dyżurnej zmiany bojowej (czyli pełnisz dyżur bojowy). Ja nie znam.
Jak jeździsz robić zaprzysiężenie na domek to znaczy że masz frajera a nie komendanta (a wogóle czy wtedy publikujecie NOTAM o zawieszeniu służby TWR - przecież pojechał na domek podowodzić zmianą bojową )
TWR zabezpiecza pełnienie dyżuru bojowego w ramach misji AP od strony ATS (sam go nie pełni) i jest dokument który mówi jakie są obowiązki kontrolera lotniska na tą okoliczność (Instrukcja organizacji i pełnienia dyżurów bojowych w systemie OP). Jest ich trzy a że instrukcja ma klauzulę "Z" to ich nie wymienię (do biblioteki marsz!), powiem tylko tyle że nie kolidują z IRL.
Do Walles kolejny cytat:
„Wszyscy wiedzą, że coś się nie da zrobić i wtedy pojawia się ten
jeden, który nie wie, że się nie da i on właśnie to coś robi.”
Albert Einstein
kleny
W KQRY byłem trzykrotnie. Mógłbym opowiedzieć bardzo dużo na temat zasad wykonywania lotów przez śmigłowce US. Masz trochę racji jeśli chodzi o VFR i wprowadzony RED przez TOC, czasami absurdalny w stosunku do panujących warunków atmosferycznych. Brak zgody na start MEDAVAC (2xUH-60) w RED a pogoda względnie dobra nie pozwoliła podjąć rannych chłopaków. Oczywiście zrobili to nasi piloci i chwała im za to. Tak więc nasi czasami kozaczą ale w tym przypadku w dobrej wierze. Ktoś pomyśli jak gość pracuje, zalicza weryfikację. Wszelkie nowości przyjmuję dość pozytywnie a zweryfikowany zostałem bez "kręgów". Jednak tak do końca nie rozumiem istoty braku separacji lotów VFR ale w konkretnej sytuacji. Loty, linia bramek, starty, lądowania na pas. Jak bezpiecznie pogodzić ten rój SP, gdzie całość wykonuje loty w MATZ. Dalej jak zapewnić separację radarową 5 NM dla IFR, wstrzymać pozostałe starty by jeden wykonał pełną procedurę. Przecież większość lotów odbywa się w kręgu. Większość ludzi, którzy na tym forum zgłaszają wątpliwości to z WL i MW. Jak rozmawiamy z ludżmi mądrzejszymi od siebie jak rozwiązać ten węzeł gordyjski to rozkładają ręce. Lotnictwo SP to zupełnie inna specyfika. Tam każdy start, lądowanie odbywa się na pasie. Zmiana załogi to wyłączenie silnika - nie tylko przesiadka na pracujących silnikach. Jak zapisać wtedy zezwolenie, gdy pilot zgłasza do TWR po przesiadce gotowość do startu a nie oczekuje zezwolenia i METAR(chodzi również o nie zaśmiecanie eteru). Łatwo jest mówić będąc na lotnisku, gdzie to latanie jest poukładane, ale nie w WL.
Jednak tak do końca nie rozumiem istoty braku separacji lotów VFR ale w konkretnej sytuacji. Loty, linia bramek, starty, lądowania na pas. Jak bezpiecznie pogodzić ten rój SP, gdzie całość wykonuje loty w MATZ.
Widzisz TomyGun nie rozumiesz chyba istoty zapewniania separacji. Jeżeli chodzi o krąg nadlotniskowy to VFR-om w nim latającym nie zapewniasz separacji, ale jesteś zobowiązany ułożyć kolejkę do lądowania z wydaniem odpowiedniej informacji o ruchu tak żeby pilot lądujący za poprzednikiem wiedział gdzie poprzednik się znajduje i jaki typ lądowania będzie wykonywał np: w której bramce.
Jednak żeby wszystko było czarno na białym powinniście zadbać o to, żeby odpowiednie zapisy były wprowadzone do INOP TWR. Czyli np: zezwala się na równoczesne podejścia śmigłowcom do rożnych bramek oddalonych minimum o tyle i tyle metrów, odpowiedzialność za bezpieczeństwo ponoszą załogi śmigłowców itp. A najlepiej żeby zapis taki był poprzedzony analizą bezpieczeństwa.Podobnie powinniście zrobić jeżeli chcecie stosować np 2NM separację na radarze między śmigłowcami. Z tego co słyszałem to wytyczne do robienia analiz bezpieczeństwa nie długo mają "wypłynąć" z SSRL.
Widzisz w WL są dwa ogromne problemy skostniali piloci, którzy albo nie znają przepisów i nie mają zamiaru się pytać nikogo, bo przecież mają takie wysokie stopnie i taką potężną wiedzę, że nawet twierdząc że FIS podaje im regionalne QFE mają głowę w chmurach. Drugą grupą są ci, którzy wiedzą, że coś jest nie tak i zaczęliby latać normalnie ale poddają się poprzednikom. Niestety wśród nich jest większość kontrolerów. Nie chcą się postawić i zaryzykować spięcia z pionami szkolenia i dowódcami.
Można zmienić wszystko, wystarczy chcieć, znać swoje przepisy (bardzo dokładnie, bo na każdy zarzut musisz mieć przepis do przedstawienia) i się nie bać. Tu chodzi o naszą skórę. Zadzwoń do EPPR i zapytaj że dużo dymu zrobiłem zanim odszedłem i dużo się dało zmienić. Owszem nie było łatwo i dużo o sobie usłyszałem ciekawych rzeczy, ale powoli zaczynało się zmieniać.
Jak piszesz widziałeś, że piloci US słuchają ATC i to bezdyskusyjnie. Kontroler mówi znaczy wie co robi.
Jeżeli chodzi o separacje to dobrze rozłożone punkty VFR umożliwią ci upchanie wiele śmigłowców w VFR spec, reszta to analiza bezpieczeństwa, BL w jednostce podpisze Ci wszystko jeżeli powiesz że pozwoli to lepiej i więcej latać w gorszych warunkach, i wszystko w INOP lotniska i organu. Masz wszystko opisane w INOP zgodnie z IRL i RL i możesz wszystko.
Naprawdę wystarczy chcieć i wodzić za nos a nie być wodzonym.
Jeżeli chodzi o separacje to dobrze rozłożone punkty VFR umożliwią ci upchanie wiele śmigłowców w VFR spec, reszta to analiza bezpieczeństwa, BL w jednostce podpisze Ci wszystko jeżeli powiesz że pozwoli to lepiej i więcej latać w gorszych warunkach, i wszystko w INOP lotniska i organu. Masz wszystko opisane w INOP zgodnie z IRL i RL i możesz wszystko.
Dokładnie jak napisał kleny chcą latać niech dadzą nam "dupochron", bo jak kiedyś coś się stanie to pokażesz INOP czy analizę bezpieczeństwa i/lub rozkaz DSP czy DWL i powiesz, że działałeś zgodnie instrukcją/czy wytycznymi przełożonych, a dobrze wszyscy wiemy, że że jesteśmy "na końcu łańcucha" i jak przyjdzie pan prokurator to już nie będzie kolegów tylko zostajesz sam.........
A ja całkiem miło wspominam współpracę z kolegami z EPPR, którzy gościli ostatnio u nas, działając sobie na pobliskich EPD.
Wiedzieli co to QNH, i rzadko pytali o QFE, elegancko powtarzali zezwolenie wydawane na lot VFR w MATZ. Po drugim wylocie przestało im przeszkadzać lądowanie na RWY zgodnie z INOP, a i nawet spostrzegli, że jest wyznaczona strefa do przeglądu uzbrojenia ( a była daleko, ostatnia TWY po 2500m RWY), a skoro TWR im mówi że robimy zgodnie z INOP, to stosowali się do tego jak na gości przystało, teraz wiem, Mi-24 może kołować .
Padło tylko jedno stwierdzenie na moim dyżurze, że wczoraj był Pan kapitan i latali po swojemu, a dziś jestem ja i latamy zgodnie z FIFA
Podoba mi się poniższy zapis, chyba stanie się moim motorem do dalszego działania:
„Wszyscy wiedzą, że coś się nie da zrobić i wtedy pojawia się ten
jeden, który nie wie, że się nie da i on właśnie to coś robi.”
Albert Einstein
Powiem, że łatwo nie było ze zmianami na moim lotnisku, ale chyba byłem właśnie tym jednym, który nie wiedział, że się nie da ( byłem nowy ). Nasłuchałem się nie raz epitetów, nawet od d-cy. No ale to pozostawiam na pogaduchy przy browarku ...
_________________ Jeżeli nie wiesz co czynisz, rób to w sposób elegancki - Murphy
RL-2010 Rozdział 6 - Loty, § 19 pkt 1 i 2 oraz § 20 pkt 1-3, 5-7 oraz 9-22.
Hej,
painkiller możesz rozjaśnić co miało na celu wrzucenie paru punktów RL dotyczących ogólnych zasad, którymi piloci powinni kierować się w locie oraz na polu manewrowym lotniska - w dodatku bez żadnego komentarza z twojej strony?
[ Dodano: Pon 18 Kwi, 2011 ]
bocian napisał/a:
Padło tylko jedno stwierdzenie na moim dyżurze, że wczoraj był Pan kapitan i latali po swojemu, a dziś jestem ja i latamy zgodnie z FIFA
Dobrze że nie wszyscy oficerowie są tacy jak ten wasz pan kapitan...ufff
bocian napisał/a:
Powiem, że łatwo nie było ze zmianami na moim lotnisku, ale chyba byłem właśnie tym jednym, który nie wiedział, że się nie da ( byłem nowy ). Nasłuchałem się nie raz epitetów, nawet od d-cy. No ale to pozostawiam na pogaduchy przy browarku ...
A teraz na poważnie gratuluje odwagi bocian, właśnie takich kontrolerów potrzebuje wojsko! Tak trzymać!
A ja całkiem miło wspominam współpracę z kolegami z EPPR
Nie chciałem wcale generalizować jeżeli chodzi o pilotów z EPPR. Większość jest dobrymi pilotami otwartymi umysłami i słowa złego nie powiem o nich. Jest niestety kilku, niestety na wysokich stołkach, którzy psują cały efekt. Chłopaki w większości chcieli, żeby im pokazać drogę (zgodnie z FIFA) i tyle wystarczyło. Zanim odszedłem pokazałem czym jest INOP i że trzeba go "szanować" cieszę się, że poskutkowało.
Motto jest naprawdę dobre i mam nadzieję, że więcej z nas będzie chciało je stosować.
Pozdrawiam i Wesołych Świąt
Pomógł: 1 raz Wiek: 50 Dołączył: 02 Paź 2007 Posty: 920 Skąd: mil atc
Wysłany: Czw 20 Paź, 2011 Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego
W dniu 20 października każdego roku na całym świecie kontrolerzy ruchu lotniczego obchodzą swoje święto. Ten dzień upamiętnia utworzenie w 1961 roku Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ang. International Federation of Air Traffic Controllers, IFATCA). W Polsce obchodzony jest od 2008 r.
Szczególnie w tym dniu moim koleżankom i kolegom kontrolerom ruchu lotniczego składam najgorętsze życzenia pomyślności w życiu osobistym i zawodowym jednocześnie dziękując za permanentną pracę nad swoimi umiejętnościami i wiedzą oraz chyląc czoła przed stresem i odpowiedzialniością jaką nosicie na swoich barkach. Marzeniem moim jest by każdy kontroler ruchu lotniczego, nie ważne czy pracujący dla instytucji cywilnej czy wojskowej a posiadający taką samą licencję lub starający się o nią posiadając licencję satcl, byli jedną wielką kontrolerską rodziną, czego Wam i sobie życzę.
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Lip 2008 Posty: 47 Skąd: bezpieczne miejsce
Wysłany: Nie 20 Lis, 2011
Wytyczne powstały w związku ze zdarzeniem, które miało miejsce na lotnisku we Wroclawiu. Pilot wystartował z drogi koiłowania. Gratulacje dla kunsztu pilota.
_________________ Poznaj swoją wartość i zacznij się doceniać
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum