Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowa Instrukcja Ruchu Lotniczego SZ RP
Opublikował Wiadomość
fiodor.mk 
5


Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 355
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011   

Mario84 napisał/a:
Podsumowując należałoby zastanowić się czy karty podejścia powinny dotyczyć lotniska czy dowódców załóg?? Do każdego rozpiszemy po jednej uwzględniając ich minima na mapkach i urodzi nam się nowy segregatorek:)


Ja podsumuję jeszcze inaczej zadając pytanie.
Czy w końcu żyjemy w Państwie, które przestrzega prawa które samo sobie stanowi?
Przypominam, IRL podpisał nie D-ca SP ale Minister ON. IRL wraz z Zarządzeniem nr 19 określa jasno zadania dla LOSRL i nic nie ma tam o wyręczaniu pilotów przez kontrolerów, co jest zgodne z ICAO. Zatem jak D-ca SP może wydać rozkaz niezgodny z Decyzją swojego przełożonego :-o
 
 
Zwitt 
8



Wiek: 46
Dołączył: 28 Mar 2007
Posty: 3290
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011   

Panowie to co piszecie to jakaś pajacjada. Jak to czytają jacyś cywilni ATC to już nawet nie śmieją się tylko zastanawiają co trzeba brać by coś takiego wymyślić.
_________________
ARMA PACIS FULCRA - Broń dźwignią pokoju
 
 
28ATC 
5
I like dealing with traffic


Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 320
Skąd: ATC
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011   

A to jeszcze nie koniec---> na niektórych lotniskach dowódcy wysyłają kontrolerów żeby sprawdzali pole manewrowe (RWY i TWY) a także udzielali instruktażu służbom logistycznym. To jest dopiero paranoja!
_________________
Pozdrawiam MIL ATC
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011   

Fakt jest bezsprzeczny. Został wydany pakiet nowych dokumentów, wszystkie z cyferką 2010. Zapisy w jednych są sprzeczne w filozofii podejścia z drugimi. W wszystkie wydane decyzją MON. Dodatkowo wydaje się rozkazy dotyczące nas a wydawane nie przez Szefa SSRL tylko przez DSP. Także sprzeczne np z IRL i Zarz. nr 19. O czym to świadczy? Otóż, DSP powołuje się na wydanie nowych dokumentów, opracowanie metodyki zarządzania ryzykiem, CRM itd itp. Ale dopóki 1000 nowych wydanych instrukcji i rozkazów nie będą na właściwym poziomie merytorycznym, to można wydać jeszcze dodatkowych tysiąc a praca pójdzie na marne. Zaczynam już powątpiewać w wiedzę lub jakość wiedzy ludzi którzy to tworzą. Przypomnę, iż po CASIE też powoływano się na dziesiątki i setki zrealizowanych zaleceń oraz chwalono się iż zrobiono nawet więcej. Gdyby tak to nie byłoby nowych dokumentów z cyferką 2010. Skoro my widzimy błędy i sprzeczności, to dlaczego nie widzą ich ludzie tworzący te instrukcje. Parę osób z nas wie, jak wiele błędów merytorycznych było we wprowadzanym RLu na etapie jeszcze tworzenia go. Wiedza ludzi, którzy zostali wyszkoleni zgodnie z ICAO oraz właściwe podejście i współpraca w tamtym czasie i w tamtym temacie, pozwoliła nam "podpowiedzieć" i wpłynąć na jakość tego dokumentu. W zaistniałej sytuacji, pozostaje już chyba z nami konsultować każdy dokument i rozkaz. Nie zdziwiłbym się wniosków lub i meldunków do MON, iż w wielu sprawach został wprowadzony w błąd wprowadzając w życie sprzeczne i słabe merytorycznie dokumenty a DSP wydaje rozkazy sprzeczne z zarządzeniem MON.
_________________
just pure truth...
 
 
kleny 
3
kleny


Wiek: 43
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 117
Skąd: Poland
Wysłany: Nie 16 Sty, 2011   

A ja mam takie dziwne wrażenie, że w trakcie pisania tych dokumentów, po tym jak zdarzył sie wypadek 10.04 do komisji dołożono starych „bardzo doświadczonych pilotów" w celu poprawnego skonstruowania dokumentów. Z czym to się wiąże doskonale widać. Panowie nie maja pojęcia o nowych przepisach, tworzą dziwne definicje - moja ulubiona definicja wysokości decyzji i jej dalsze stosowanie w dokumencie :efendi2: .
Komuś strasznie się podobały czasy DKL-a i inne kwiatki. Może ktoś im w końcu zabroni wkładania rąk do jakichkolwiek dokumentów.

A jak już wcześniej mówiliście, jeżeli dalej wszystkie instrukcje będą pisane oddzielnie, w komisjach jak widać różnie nastawionymi do zmian i normalizacji to co tu dużo gadać wnioski z kolejnej katastrofy będą takie same jak po Mirosławcu i po Smoleńsku i dalej będzie burdel.
Więc trzeba znaleźć błędy zwłaszcza w RL i pisać do ministra o poprawki - proponuję o jedną w każdym piśmie i tak do skutku.
Jest inne wyjście strajk włoski - zrobimy tak jak chcą i będziemy dręczyć pilota szybkiej maszyny o jego wysokość, co każde 20 metrów w końcowym podejściu - zobaczymy ile wytrzymają :D (tylko zgodnie z RL mówimy o przerwaniu zniżania na komendę kontrolera, jeżeli zniży się poniżej DA/H, więc zgodnie z spi.....ną definicją jak wyżej w podejściu nieprecyzyjnym sie nie pytajcie)

Nie wiem jak wy, ale ja mam uczucie, że się cofamy zamiast iść do przodu.

Dopóki nie zmienią filozofii szkolenia lotniczego nic się nie zmieni. Tracę już nadzieję.
 
 
fiodor.mk 
5


Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 355
Skąd: Polska
Wysłany: Nie 16 Sty, 2011   

Kleny, najbardziej czego się obawiam to właśnie to o czym napisałeś, a wiąże się to z zatrzymaniem zmian mentalnościowych u pilotów. Mam tylko nadzieję, że pokolenie "efa" szczególnie tych po USA, będzie się przebijać.

Zastanawiam się czy nasi lotnicy latający już nie tylko po polskich lotniskach będą dalej oczekiwali aż im kontroler np. w Hiszpanii zabroni lądować. Utrzymywanie takich dwuznaczoności (rozumienia ICAO po swojemu) wcześniej czy później doprowadzi do kolejnej tragedi, obym się mylił.
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Nie 16 Sty, 2011   

Kleny...zdecydowanie masz rację. RL2010, po tym jak go poprawiliśmy był OK. Ale doskonale tu widać, iż istniejące definicje występujące w ruchu lotniczym a znane i zdefiniowane przez lotniczy świat, zostały tu poprzekręcane tak, że ręce opadają. Albo im nie pozwolono albo rzeczywiście dolepiono zasady i mentalność " doświadczonych pilotów i jednocześnie KL-i. Przy okazji pokazano nam, iż jakieś tam nowe i ICAOwskie nie ma miejsca "we wojsku". Dowód :rozkaz DSP z 6 grudnia 2010 r. Bardzo wątpliwe by przeszło to przez SSRL, a szczególnie naszych dwóch ludzi. Popieram tworzenie pism do MONa, z wyszczególnieniem błędów oraz podaniem prawidłowych definicji, toku rozumowania oraz filozofii, na którą tak wszyscy się powołują przy kamerach, a jednocześnie przepisów których tak nie znają i nie rozumieją.
_________________
just pure truth...
 
 
28ATC 
5
I like dealing with traffic


Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 320
Skąd: ATC
Wysłany: Nie 16 Sty, 2011   

kleny napisał/a:
Nie wiem jak wy, ale ja mam uczucie, że się cofamy zamiast iść do przodu.


Mam dokładnie takie samo uczucie, i powiem szczerze że ja widzę tylko jedno małe światełko w tunelu, a mianowicie jeśli przetarg na samolot LIFT zostanie zrealizowany podobnie jak f-16 w EPKS to jest szansa że w Dęblinie zaczną w końcu szkolić pilotów zgodnie ze standardami międzynarodowymi.Stanie się to tylko wtedy jeśli Polska zakupi również "pakiet" zawierający system szkolenia plus zagranicznych instruktorów. Może wtedy coś drgnie w świadomości pilotów, którzy swe pierwsze kroki stawiają w Dęblinie.
_________________
Pozdrawiam MIL ATC
 
 
kleny 
3
kleny


Wiek: 43
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 117
Skąd: Poland
Wysłany: Sro 19 Sty, 2011   

To, że starzy doświdczeni piloci wzięli się za to doskonale widać po ich wypowiedziach o katastrofie w Smoleńsku. Ręce opadają.

Miejmy nadzieję, że wejdą porządni instruktorzy i zmienią świadomość, bo inaczej to będzie marazm już zawsze.

I żeby nie było nie ubliżam naszym pilotom. Większość świetnie pilotuje te maszyny i potrafi z nimi cuda zrobić, ale żeby dobrze latać trzeba znać przepisy a w naszych pięknych siłach zbrojnych to niestety nie idzie w parze:)

Jak już kiedyś pisałem część ludzi mysi sobie zanucić piosenkę Perfektu - "trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść ..." i żebyśmy to my nie byli, bo kto im później będzie trzymał wszystko w kupie :cool:
 
 
tass 
1


Dołączył: 27 Sty 2011
Posty: 3
Skąd: polska
Wysłany: Pią 28 Sty, 2011   

Czytam to forum już od kilku lat ale zaczął trafiać mnie już szlag jak ciągle ktoś wiesza psy na pilotach z Dęblina: a to nie znają przepisów, a to że szkolą wg systemu szkolenia sprzed 20 lat i wogóle nie są potrzebni bo "jułesej" nam wyszkoli 1000 razy lepiej i szybciej... itp. otóż nie macie widocznie pojęcia co tak na prawdę dzieje się w Dęblinie. mnóstwo pracy młodsza część kadry wkłada w to, by cokolwiek zmienić w tym jak to mówicie bagnie. niestety ciężko jest wykorzenić stare naleciałości u części "doświadczonej" i "oczytanej w piśmie" kadry decydenckiej ale nie o tym chciałem pisać. Otóż nikt nie wspomina o tym jaki "narybek" chłopaki z Dęblina dostają do obrobienia. Pchor do Dęblina trafia po szkoleniu w aeroklubie i półrocznych, kilkudziesięciogodzinnych praktykach w m.Radom. Tam powinni nauczyć się podstaw latania, lądowania, NAV itp... , praktycznego wykonywania lotów wg procedur VFR/IFR i tego całego backgroundu lotnictwa ... Z wiedzą teoretyczną JUŻ TAM (Radom) POWINNI TRAFIĆ a nie instruktor ma takiego pchora wszystkiego uczyć praktycznie od podstaw na co nie ma czasu. Prawda jest taka że do Dęblina trafia człowiek który po pseudo szkoleniu selekcyjnym czasami nie potrafi przyłożyć kątomierza do mapy albo nie wie co to jest VDP, DA(H), czy jakie są jego minima bo ma 15 godz nawigacji a 80 godz pieprzot n/t UE! Ludzie! O co chodzi?! W Dęblinie pchor powinien polatać kilka/kilkanaście godzin by "opanować wóz" i naginać podstawy A/G BFM ACM TI. To Dęblin właściwie już albo max za parę miesięcy jest w stanie poprowadzić ale musi dostać dobrze przygotowanego pchora do obróbki... ale tu jest już praca aeroklubu i Radomia a nie 41.BLotSz Dęblina. Nawet na tej archaicznej Iskrze da się to zrobić... Tym bardziej że Dowództwo Bazy Dęblina (i częściowo skrzydła) jest "bardzo za..." innowacjami szkoleniowymi i jest szansa na duże zmiany ale zobaczymy co z tego wyjdzie... wzbudziłem się i zagadałem.... przepraszam
 
 
kleny 
3
kleny


Wiek: 43
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 117
Skąd: Poland
Wysłany: Pią 28 Sty, 2011   

Cytat:
zaczął trafiać mnie już szlag jak ciągle ktoś wiesza psy na pilotach z Dęblina

Zamysłem opinii, o których mówisz nie jest wieszanie psów na pilotach tylko na systemie szkolenia. Sam mówisz o półśrodkach i brakach w szkoleniu zarówno teoretycznym jak i praktycznym. Jak przejrzysz moje wypowiedzi to jasno z nich właśnie to wynika. Cieszę się, że młoda kadra, w większości moi znajomi mają inne pojęcie o tym wszystkim i starają się z tym coś zrobić. Niestety problem jest i dopóki będą ciągle stosowane półśrodki to nic się nie zmieni.
Cytat:
niestety ciężko jest wykorzenić stare naleciałości u części "doświadczonej" i "oczytanej w piśmie" kadry decydenckiej ale nie o tym chciałem pisać

Właśnie o tym trzeba mówić. To jest problem a nie młodsza karda. Stara doświadczona kadra wie jak pilotować samoloty i ich doświadczenie powinno być przekazywane dalej. Ale zmiana w mentalności musi być równoległa.
Problem jest szerszy, ponieważ w jednostkach jest identyczny problem i dopóki decydenci nie będą myśleli w sposób o jakim wszyscy, łącznie z tobą mówimy to cały trud pójdzie na marne, ponieważ zostanie zatracony w dalszej części szkolenia.
Uwierz, że wiemy ile czasu instruktorzy z Dęblina spędzają w powietrzu i jak to mówimy "z ludźmi, którzy prawie za każdym razem chcą ich zabić", wiemy jaki wysiłek ponoszą i ile to ich kosztuje. Niestety cały ten wysiłek pójdzie na marne bez zdrowego systemu i procesu szkolenia. To jest największą bolączką.
Z naszej strony wygląda to tak, że wkońcu dojdzie do sytuacji, w której piloci i kontrolerzy będą mówili różnym językiem i wzajemne niezrozumienie doprowadzi do niebezpiecznych sytuacji w powietrzu. To przecież o wasze życie chodzi i ludzi których macie ze sobą, i uwierz że to jest nasze główne zmartwienie.

Mimo wszystko cieszę się, że z waszej strony jest zainteresowanie naszymi opiniami, a konstruktywna krytyka jest zawsze miło widziana.

Pozdrawiam
 
 
PATT 
1


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Lip 2008
Posty: 47
Skąd: bezpieczne miejsce
Wysłany: Pią 11 Lut, 2011   

Witam. Mamy już formalnie wprowadzoną Instrukcję Ruchu Lotniczego Dz.U. MON nr 1 z dnia 03.02.2011 Zarządzenie nr 2/MON z 10.01.2011 r. z mocą od 1 stycznia 2011 r.
_________________
Poznaj swoją wartość i zacznij się doceniać
 
 
kleny 
3
kleny


Wiek: 43
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 117
Skąd: Poland
Wysłany: Pią 11 Lut, 2011   

A mnie i tak śmieszy legislacja wszystkiego w naszych Siłach Zbrojnhych.
Jak można wprowadzać 03.02.2011 dokument z mocą od 01.01.2011 :viktoria: Przecież to jest tak genialne, że aż boli. Zazwyczaj na takich dokumentach pisze się "obowiązuje po 14 dniach od podpisania" lub "z dniem podpisania" albo jeszcze coś innego. A naczelną zasadą jest, że dokument obowiazuje po jego publikacji w dziennikach urzędowych lub innych podobnych. Ale nie w naszym Wojsku.
Pozdrawiam

p.s. Żebym nie był źle zrozumiany - dziękuję za dokument, strasznie się z niego cieszę i szacun dla tych co nad nim pracowali - wiem ile pracy było w to wszystko włożone :gent:
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Pon 14 Lut, 2011   

Proszę o Waszą opinię dotyczącą następującego zapisu Decyzji MON wprowadzającej "IRL SZ RP:
Cytat:
Rozkaz Nr 62 Dowódcy Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej z dnia 9 maja 2002 r. w sprawie tymczasowych zasad nadawania uprawnień kontrolerom służby ruchu lotniczego wojskowych portów lotniczych i oficerom służby informacji powietrznej obowiązuje do czasu weryfikacji uprawnień, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2012 r.

Czy zatem do czasu "weryfikacji" czyli wyjazdu na metodyczkę, dodatkowe uprawnienia wojskowe nabywa się wciąż wg dotychczasowych zasad ?
_________________
just pure truth...
 
 
PATT 
1


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Lip 2008
Posty: 47
Skąd: bezpieczne miejsce
Wysłany: Pon 14 Lut, 2011   

Moim zdaniem dodatkowe uprawnienia zdobywa sie już na nowych zasadach, czyli jak masz juz jakieś uprawnienie, to kolejne uprawnienie robisz wg nowych zasad (liczba godzin, skład komisji egzaminacyjnej) Ten zapis, który przytoczyłeś obowiązuje kontrolerów już z posiadanymi uprawnieniami.
_________________
Poznaj swoją wartość i zacznij się doceniać
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group