Wysłany: Nie 02 Sty, 2005 Amraam na końcówkach skrzydeł
Witam serdecznie.
Widzę tutaj na forum "pare" expertów z dziedziny lotnictwa,więc pozwolę sobie zadać takie niewinne pytanie:
Dlaczego F-16 przenosi na koncówkach skrzydeł AIM-120 a dopiero w dalszej kolejnosci AIM-9? Próbowałem sobie sam znalezć odpowiedz na to pytanie ale jakoś nic szczególnie logicznego nie przychodzi mi do głowy.
Może to kwestia przeciążen jakie wpływają na ten pocisk własnie na tych węzłach?
Nie wiem czy mam rację ,ale myślę że nie ma czegoś takiego jak preferencje w przenoszeniu jakiegoś typu pocisku.F-16 na końcu płatów może przenosić zarówno AMRAAM-a jak I Sidewindera ,a to który pocisk w danej chwili przenosi podyktowane jest aktualnym wariantem uzbrojenia który może mieć związek np. z rodzejem misji bojowej.
Ciekawostką jest to że samolot F-16 kiedy nie podwiesza mu się uzbrojenia, w miejsce rakiet na końcach płatów często ma podwieszone specjalne makiety pocisków które spełniają zadanie mas antyflatterowych (flatter to tzw trzepotanie skrzydła lub usterzenia)
Odpalenie AMRAAM-a
Odpalenie AIM-9Sidewinder
Pozdrawiam :mrgreen:
_________________ "...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI
F-16 na końcu płatów może przenosić zarówno AMRAAM-a jak I Sidewindera
Zgadza się,ale w konfiguracji kiedy zabiera także Sidwiendery te przenoszone są pod skrzydłami a Amraamy na końcówkach,to znaczy od czasu kiedy je wprowadzono.Od tego momentu 16 pojawiają sie przeważnie w takiej konfiguracji.Myślę,że może to mieć jakieś głębsze znaczenie.
Pomógł: 4 razy Dołączył: 20 Cze 2004 Posty: 1038 Skąd: czy to ważne?
Wysłany: Nie 02 Sty, 2005
W F-16 stosowane są dwa rodzaje wyrzutni montowanych na końcówkach skrzydła. Pierwsza z nich to 16S210, zwana AIM-9 missile luncher i może ona przenosić wszystkie wersje pocisku Sidewinder oprócz AIM-9X.
Po pojawieniu się pocisku AMRAAM, zmieniono belkę na LAU-129, przystosowaną zarówno do AMRAAM-a jak i wszystkich wersji Sidewindera, włączając jego wersję X.
Wyrzutnia LAU-129 montowana jest standardowo na wszystkich wersjach począwszy ad C/D, oraz samolotach zmodernizowanych, pozostają w służbie jednak samoloty wyposażone w belki starszego typu.
W wariantach mieszanych AMRAAM / Sidewinder preferuje się podwieszanie tych pierwszych na końcówkach, przyczyną jest flatter, o którym wspomina Gryzli. Starsze wyrzutnie były cięższe i wraz z Sidewinderem stanowiły wystarczającą masę do przeciwdziałania temu zjawisku. Nowa jest lżejsza, ponieważ AMRAAM jest cięższy (ok. 150 kg w porównaniu z 70 kg) i daje on taką samą masę z nową jak Sidewinder ze starą.
AMRAAM może być przenoszony na sześciu zewnętrznych węzłach podwieszeń.
Spotkać można inne wyrzutnie na końcówkach, gdyż ich typ zależy od specyfikacji zamawiającego państwa.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum