Witam, w czasie kontroli rocznej dokumentów niejawnych, okazało się, że zagubiłam zeszyt pracy o klauzuli "zastrzeżone".
Nie był używany od jakiegoś czasu, więc nie jestem w stanie określić kiedy to się stało.
Przeszukałam sejf, kancelarię i nic.
Jakie muszę teraz poczynić kroki, meldunek etc., żeby być na czysto?
Jakie są konsekwencje prawne, dyscyplinarne ww zagubienia?
Dziękuję za odpowiedzi.
Poprawiłem tytuł by lepiej odzwierciedlał treść postu
Osoba, która stwierdziła fakt utraty materiału „zastrzeżonego”, jest zobowiązana zameldować o tym (drogą służbową) dowódcy jednostki.
Po otrzymaniu meldunku dowódca powołuje komisję lub nakazuje pełnomocnikowi ochrony przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego. W trakcie postępowania ocenia się między innymi stopień szkody dla jednostki organizacyjnej w zakresie przewidywanego ujawnienia informacji niejawnych. W przypadku zeszytu „zastrzeżonego” będzie to raczej mała szkodliwość. Dlatego komisja (pełnomocnik ochrony) winna wnioskować do dowódcy o przeklasyfikowanie Twojego zeszytu na jawny, a następnie zdjęcie go z ewidencji na podstawie protokołu z postępowania wyjaśniającego i zaakceptowanych przez dowódcę wniosków.
Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego przewodniczący komisji lub pełnomocnik ochrony (w zależności od decyzji dowódcy w zakresie przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego) występuje do właściwych przełożonych o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec osoby winnej utraty. W wypadku braku dowodów działania umyślnego organ wyjaśniający może zaproponować odstąpienie od ukarania winnego karą dyscyplinarną.
Osoba, która stwierdziła fakt utraty materiału „zastrzeżonego”, jest zobowiązana zameldować o tym (drogą służbową) dowódcy jednostki.
Po otrzymaniu meldunku dowódca powołuje komisję lub nakazuje pełnomocnikowi ochrony przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego. W trakcie postępowania ocenia się między innymi stopień szkody dla jednostki organizacyjnej w zakresie przewidywanego ujawnienia informacji niejawnych. W przypadku zeszytu „zastrzeżonego” będzie to raczej mała szkodliwość. Dlatego komisja (pełnomocnik ochrony) winna wnioskować do dowódcy o przeklasyfikowanie Twojego zeszytu na jawny, a następnie zdjęcie go z ewidencji na podstawie protokołu z postępowania wyjaśniającego i zaakceptowanych przez dowódcę wniosków.
Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego przewodniczący komisji lub pełnomocnik ochrony (w zależności od decyzji dowódcy w zakresie przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego) występuje do właściwych przełożonych o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec osoby winnej utraty. W wypadku braku dowodów działania umyślnego organ wyjaśniający może zaproponować odstąpienie od ukarania winnego karą dyscyplinarną.
Jak długo może trwać takie postępowanie wyjaśniające
Pomógł: 139 razy Wiek: 61 Dołączył: 07 Mar 2007 Posty: 6757 Skąd: Warmia i Mazury
Wysłany: Pon 14 Maj, 2012
wolf40, tego co poniżej:
Cytat:
Dz.U.2000.98.1071 z późn. zm.
USTAWA z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
(tekst jednolity)
Rozdział 7
Załatwianie spraw
Art. 35. § 1.Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
§ 2.Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.
§ 3.Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
§ 4. Przepisy szczególne mogą określać inne terminy niż określone w § 3.
§ 5.Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Art. 36. § 1. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 lub w przepisach szczególnych organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
§ 2.Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.
Art. 37. § 1. Na niezałatwienie sprawy w terminie określonym w art. 35, w przepisach szczególnych, ustalonym w myśl art. 36 lub na przewlekłe prowadzenie postępowania stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia, a jeżeli nie ma takiego organu - wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.
§ 2. Organ wymieniony w § 1, uznając zażalenie za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości. Organ stwierdza jednocześnie, czy niezałatwienie sprawy w terminie miało miejsce z rażącym naruszeniem prawa.
Art. 38.Pracownik organu administracji publicznej, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie lub nie dopełnił obowiązku wynikającego z art. 36 albo nie załatwił sprawy w dodatkowym terminie ustalonym w myśl art. 37 § 2, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach prawa.
Pomógł: 2 razy Wiek: 48 Dołączył: 05 Cze 2011 Posty: 826 Skąd: Z FRUSTRACJI, PO ....
Wysłany: Pon 14 Maj, 2012
Kolego wolf40 , proponuję to przeczytaćZASADY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU UTRATY LUB UJAWNIENIA INFORMACJI NIEJAWNYCH
Cytat:
Ustawa o ochronie informacji niejawnych nałożyła na nas obowiązek ochrony informacji przed nieuprawnionym ujawnieniem, niezależnie od formy i sposobu ich wyrażania, także w trakcie ich opracowania. Zgodnie z ww. ustawą za ochronę informacji niejawnych, w szczególności za zorganizowanie i zapewnienie funkcjonowania tej ochrony, odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej, w której takie informacje są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane. Jednakże myliłby się ten, kto uważa, iż to tylko kierownik jednostki jest odpowiedzialny za ochronę. Bowiem z tej odpowiedzialności nie zwalnia się żadnej osoby, wobec której przeprowadzono postępowanie sprawdzające.
Co prawda kierownik jednostki organizacyjnej wraz z pełnomocnikiem ochrony ustawowo odpowiadają za cały system ochrony informacji niejawnych w firmie, lecz nie ponoszą bezpośredniej odpowiedzialności za świadome lub nieświadome naruszenia przepisów przez poszczególnych pracowników.
Zatem obowiązek ochrony informacji niejawnych spoczywa na każdym, kto
w posiadanie takich informacji wszedł, niezależnie czy nastąpiło to w sposób uprawniony czy też przypadkowy.
Obieg materiałów niejawnych w danej jednostce organizacyjnej winien być tak zorganizowany aby w każdych okolicznościach można było stwierdzić gdzie znajduje się dokument klasyfikowany. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 43 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych: kierownik jednostki organizacyjnej zatwierdza, opracowany przez pełnomocnika ochrony sposób i tryb przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „poufne” w podległych komórkach organizacyjnych;
kierownik jednostki organizacyjnej, w której są przetwarzane informacje niejawne o klauzuli „poufne” lub wyższej, zatwierdza opracowaną przez pełnomocnika ochrony dokumentację określającą poziom zagrożeń związanych z nieuprawnionym dostępem do informacji niejawnych lub ich utratą;
kierownik jednostki organizacyjnej zatwierdza, opracowaną przez pełnomocnika ochrony, instrukcję dotyczącą sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” w podległych komórkach organizacyjnych oraz zakres i warunki stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w celu ich ochrony.
Niestety, pomimo takich uregulowań prawnych i regulacji wewnętrznych, z różnych przyczyn, może dojść do utraty dokumentu niejawnego lub ujawnienia tajemnicy. Jakie wtedy podjąć działania? Nie jest to nigdzie jasno sprecyzowane. Co prawda w ustawie znalazł się jeden zapis mówiący o tym, iż „W przypadku stwierdzenia naruszenia w jednostce organizacyjnej przepisów o ochronie informacji niejawnych pełnomocnik ochrony zawiadamia o tym kierownika jednostki organizacyjnej i podejmuje niezwłocznie działania zmierzające do wyjaśnienia okoliczności tego naruszenia oraz ograniczenia jego negatywnych skutków” (Art. 17 ust. 1 ustawy o OIN).
Ale co dalej?
W niniejszym opracowaniu postaram się przedstawić szanownym czytelnikom pewne rozwiązania.
Postępowanie po stwierdzeniu naruszenia przepisów lub ujawnienia informacji niejawnych będziemy nazywali, w dalszej części artykułu, postępowaniem wyjaśniającym.
Z przytoczonej treści artykułu UOIN wynika, że to Pełnomocnik ochrony jest osobą inicjującą i prowadzącą postępowanie wyjaśniające.
Celem działań podejmowanych przez Pełnomocnika ochrony powinno być: wyjaśnienie okoliczności i przyczyn zaistniałego naruszenia lub ujawnienia,
ustalenie osób winnych.
Naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych może zostać ustalone przez Pełnomocnika, np. w wyniku prowadzonej kontroli lub informacja taka może być przekazana przez inne osoby, np. pracowników jednostki organizacyjnej.
Pełnomocnik zobowiązany jest powiadomić o naruszeniu Kierownika jednostki organizacyjnej. Po otrzymaniu informacji Kierownik powinien polecić: ustalenie stanu faktycznego naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych przez określenie prawdopodobieństwa ujawnienia informacji, rodzaju i klauzuli tajności ewentualnie ujawnionych wiadomości,
zabezpieczenie miejsca zdarzenia oraz podjęcie odpowiednich przedsięwzięć w celu niedopuszczenia do powstania mogących wyniknąć dalszych szkód.
Zadania (czynności) te wykonuje, powołana decyzją Kierownika jednostki organizacyjnej, komisja pod przewodnictwem Pełnomocnika, która po zakończeniu prac sporządza stosowny protokół.
W stosunku do osoby, wobec której „zostaną ujawnione nowe informacje wskazujące, że nie daje ona rękojmi zachowania tajemnicy, przeprowadza się kontrolne postępowanie sprawdzające” (art. 33 ust. 1 UOIN). Moim zdaniem zapis ten powinien być stosowany szczególnie wobec osób, które w sposób rażący naruszyły przepisy o ochronie informacji niejawnych i powstały wątpliwości dotyczące właściwego postępowania z informacjami niejawnymi.
Postępowanie w przypadku naruszenia przepisów, ujawnienia tajemnicy lub utraty dokumentu niejawnego oznaczonego klauzulami: “ściśle tajne” i “tajne” oraz “poufne”.
W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów lub ujawnienia wiadomości o klauzuli „poufne” Pełnomocnik jednostki powiadamia niezwłocznie (pisemnie): Kierownika jednostki organizacyjnej (art. 17 ust. 1 UOIN),
niezwłocznie również odpowiednio ABW lub SKW (art. 17 ust. 2 UOIN).
Kierownik j.o. wraz z Pełnomocnikiem ochrony postępują tak, jak opisano to powyżej (powołanie komisji, zabezpieczenie śladów, ustalenia wstępne, niedopuszczenie do powstania dalszych szkód, protokół). Następnie sprawę przejmuje odpowiednio ABW lub SKW.
Należy wziąć pod uwagę fakt, że sprawa może trafić do prokuratury, a w konsekwencji także przed oblicze sądu.
Po przeprowadzeniu czynności, kopię prawomocnego orzeczenia (postanowienia) kończącego postępowanie karne prokurator lub sąd przesyłają: jednostce, w której dokument utracono;
wydawcy dokumentu (materiału);
odpowiednio ABW lub SKW.
W przypadku zaginięcia dokumentu niejawnego, prawomocne orzeczenie prokuratora lub sądu, kończące postępowanie karne jest podstawą do podjęcia decyzji o spisaniu dokumentu z ewidencji w jednostce organizacyjnej, w której został on utracony. Decyzję wydaje Kierownik jednostki organizacyjnej. Spisania dokumentu z ewidencji jednostki, w której został utracony dokonuje Kierownik kancelarii lub innej komórki ewidencyjnej na podstawie decyzji Kierownika jednostki organizacyjnej.
Na podstawie postanowienia (orzeczenia) prokuratora (sądu) Kierownik jednostki, w której dokument utracono, obowiązany jest dokonać przeklasyfikowania pozostałych egzemplarzy tego dokumentu, jeżeli tak postanowiono lub orzeczono.
Postępowanie w przypadku utraty dokumentu zawierającego informacje o klauzuli „zastrzeżone”.
Kierownik jednostki organizacyjnej określa stopień szkody, jaką ponosi społecznie uzasadniony interes lub stopień niebezpieczeństwa ujawnienia tajemnicy oraz decyduje o ewentualnym karaniu dyscyplinarnym osób winnych, a także podejmuje decyzje co do dokumentów zagubionych, jeżeli taka utrata miała miejsce.
Ustaleń dokonuje komisja, o której napisano na wstępie.
A czy konsekwencją nieumyślnego zniszczenia dokumentu o klauzuli zastrzeżone może być również zawieszenie postępowania sprawdzającego prowadzącego przez SKW?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum