Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Bezpieczeństwo w Ruchu Lotniczym
Opublikował Wiadomość
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Czw 29 Paź, 2009   Bezpieczeństwo w Ruchu Lotniczym

Definiując moją działalność na Forum i poza nim, można ja krótko określić Bezpieczeństwem w Ruchu Lotniczym. Taki jest mój cel. Zdarzenia, które nastąpiły, a w których straciliśmy naszych kolegów, zdarzenia podczas pracy kiedy ginęli ludzie, jeszcze bardziej utwierdzają w przekonaniu doskonalenia zawodowego i zmieniania złego prawa.

Mając na uwadze środowisko, w którym funkcjonujemy, stworzenie miejsca gdzie sprawy związane z bezpieczeństwem można zasygnalizować, jest ostatnią deską ratunku by prawdopodobieństwo zdarzenia zagrożenia bezpieczeństwa, które mogą stać się faktem i staną się faktem, zminimalizować do wymaganego minimalnego poziomu ryzyka. Pamiętajmy także o innej podstawowej sprawie. Jeżeli zdarzenie takie miało już miejsce to najmniej istotne jest wskazanie winnego. Najbardziej istotne jest zrobienie wszystkiego, tj. zdefiniowanie problemu, jego przyczyn i wyciągnięcie wniosków oraz opracowanie zaleceń i ew. zmian przepisów lub zapisów w INOP, w celu aby prawdopodobieństwo wystąpienia takiego zdarzenia zminimalizować.

Dla osiągnięcia celów opisanych powyżej stosuje się tzw. promocję bezpieczeństwa, czemu m.in. ma służyć rozpoczęty przez mnie temat. W ramach promocji bezpieczeństwa :

a) cały personel służby ruchu lotniczego SZ RP powinien mieć świadomość potencjalnych zagrożeń bezpieczeństwa związanych z wykonywaniem powierzonych nam obowiązków (świadomość bezpieczeństwa),

b) doświadczenia i informacje wynikające z badania nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa i innych działań związanych z bezpieczeństwem powinny być upowszechniane w ramach wszystkich organów służb ruchu lotniczego na poziomach zarządzania i na poziomach operacyjnych (upowszechnienie doświadczeń i informacji),

c) my sami i organ zarządzający aktywnie zachęcamy cały personel służby ruchu lotniczego SZ RP do proponowania rozwiązań służących identyfikacji zagrożeń i zmian w celu poprawy bezpieczeństwa w obszarach, w których istnieje taka potrzeba (poprawa bezpieczeństwa).

Zatem, głównym naszym wspólnym celem jest zapewnienie podniesienia poziomu bezpieczeństwa w zakresie świadczenia służb ruchu lotniczego w SZ RP, w zadowalający sposób i w zadowalającym zakresie. W związku z tym personel służby ruchu lotniczego, zobowiązany jest do zgłaszania wszystkich okoliczności mających lub mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo w ruchu lotniczym („Meldunek o nieprawidłowościach w ruchu lotniczym”, „Meldunek o zderzeniu z ptakami”, „Runway Incursion”) oraz zgłaszania zdarzeń lotniczych właściwym władzom. I to jest naszym obowiązkiem i priorytetem. Boimy się to robić, ale nie ma innego wyjścia. Cel jest nadrzędny. Poniższe kategorie zdarzeń lotniczych związanych z zarządzaniem ruchem lotniczym powinny być zgłaszane i oceniane :

1. wypadki

2. incydenty

a) niebezpieczne zbliżenia (Near Collision) - obejmujące sytuacje, w których statek powietrzny i inny statek powietrzny/teren/pojazd/osoba/obiekt znajdują się zbyt blisko siebie:
- naruszenie minimów separacji,
- nieodpowiednia separacja,
- niebezpieczne zbliżenie z terenem w locie sterowanym (Near CFIT),
- wtargnięcie na drogę startową - z koniecznością podjęcia działań w celu uniknięcia kolizji.
b) potencjalne zagrożenie kolizją lub niebezpiecznym zbliżeniem - obejmujące sytuacje
szczególne, mogące potencjalnie zakończyć się wypadkiem lub niebezpiecznym zbliżeniem, gdyby w pobliżu znalazł się inny statek powietrzny:

- wtargnięcie na drogę startową - bez konieczności podjęcia działań w celu uniknięcia kolizji,
- wypadnięcie statku powietrznego z drogi startowej,
- odstępstwo statku powietrznego od zezwolenia ATC,
- odstępstwo statku powietrznego od stosownych przepisów ruchu lotniczego,
- odstępstwo statku powietrznego od stosownej opublikowanej procedury,
- naruszenie przestrzeni powietrznej,

3) specyficzne zdarzenia dla pracy operacyjnej organów służb ruchu lotniczego

Zdarzenia specyficzne dla pracy operacyjnej organów służby ruchu lotniczego obejmują sytuacje, w których możliwość zapewnienia bezpiecznej służby ruchu lotniczego jest zakłócona, w tym sytuacje gdy tylko dzięki zbiegowi okoliczności bezpieczna operacja statku powietrznego nie została zagrożona, w tym:

a)niemożność zapewnienia służb zarządzania ruchem lotniczym:
- służb ruchu lotniczego,
- zarządzania przestrzenią powietrzną,
- zarządzania przepływem ruchu lotniczego,

b) usterka funkcji łączności,

c) usterka funkcji dozorowania radarowego,

d) usterka funkcji przetwarzania i dystrybucji danych,

e) usterka funkcji nawigacyjnych,

f) ochrona systemu zarządzania ruchem lotniczym.


Dla zgłaszania takich zdarzeń służą odpowiednie formularze. Można też napisać zwykłą notatkę służbową lub meldunek i skierować w odpowiednie miejsce. Chciałbym także, mając na uwadze naszą „nieśmiałość” do wykonywania tych czynności, do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami w tym miejscu.

Koleżanki i Koledzy, w ostatnim czasie Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymał od pilotów jednostek m.in. informację o tym, iż wyszkolenie i jakość zapewniania służb ruchu lotniczego przez wojskowy personel służby ruchu lotniczego jest znacznie niższy od personelu cywilnego i może zagrażać bezpieczeństwu operacji lotniczych. Zastanówmy się i pilnujmy zachowania i przestrzegania przepisów ruchu lotniczego przez personel latający. Sami przy tym pamiętajmy, że bezpieczeństwo zależy od nas samych i na tym się skupmy. Ale przypatrzmy się także pilotom, osobom zapewniającym łączność, urządzenia naziemne, procedury lotu i podejścia do lądowania instrumentalnego, specjalistom meteorologii, obsługującym lotniska itd….Bezpieczeństwo to suma działań tak wielu ludzi i wykonywania przez nich pracy na najwyższym poziomie.
_________________
just pure truth...
 
 
freak 
2


Dołączył: 17 Wrz 2008
Posty: 81
Skąd: zewsząd
Wysłany: Wto 03 Lis, 2009   

Cytat:
Dla zgłaszania takich zdarzeń służą odpowiednie formularze. Można też napisać zwykłą notatkę służbową lub meldunek i skierować w odpowiednie miejsce. Chciałbym także, mając na uwadze naszą „nieśmiałość” do wykonywania tych czynności, do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami w tym miejscu.

Myślę fsoul, iż za dużo wymagasz od nas znajdujących się w tej machinie zależności. W wojsku zawsze będzie to "podpier..." i zawsze jeden z drugim się dogada i będą Cię chcieli udupić, zamiast podziękować, iż dążysz do..
Cytat:
Zastanówmy się i pilnujmy zachowania i przestrzegania przepisów ruchu lotniczego przez personel latający. Sami przy tym pamiętajmy, że bezpieczeństwo zależy od nas samych i na tym się skupmy. Ale przypatrzmy się także pilotom, osobom zapewniającym łączność, urządzenia naziemne, procedury lotu i podejścia do lądowania instrumentalnego, specjalistom meteorologii, obsługującym lotniska itd….Bezpieczeństwo to suma działań tak wielu ludzi i wykonywania przez nich pracy na najwyższym poziomie.

Sami wiemy, iż istnieją odpowiednie formularze. Ale czy ktoś z tego korzysta? W którym WPL można co nie co poczytać w książce nieprawidłowości w ruchu lotniczym? Ja sam jeszcze nic nigdy tam nie zapisałem. I choć nie jestem licencjonowanym kontrolerem, to prawie na co dzień spotykam się z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu lotniczego i wiem o tym. Nasi piloci tak jak my, też są wyszkoleni na różnym poziomie i nie zauważyłem by to się poprawiało. Raczej odwrotnie. Młodzi przyjmują od starych złe nawyki i złe podejście do ruchu lotniczego. Tak jak ktoś mi kiedyś powiedział z licencjonowanych kontrolerów z wojska, a miałem też tego potwierdzenie z cywila, nasi piloci latający w przestrzeni kontrolowanej potrafią "się zachować". Inaczej jest z pilotami latającymi w MATZach, TSA/TRA, MRT.

Czyli co? Zobacz, do dzisiaj żadnego odzewu. Wszystko jest pięknie i cacy. A za chwilę będziemy narzekać na forum albo na metodyczkach. A może wypełnianie formularzy nieprawidłowości choć ruszy? Ja się już przekonałem.
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Sro 26 Maj, 2010   MSA, MRVA ...

Za górami, za lasami, za siedmioma rzekami, u stóp wielkiej wody...było sobie Królestwo, w którym dawno dawno temu rządził Król a teraz Pan Burmistrz. W tym Królestwie było sobie małe poletko gdzie aparaty latające mogły startować i lądować by wykonywać swoje Królewskie wielkie bajkowe zadania nad wielką wodą. Owym poletkiem zarządzał Pan WszechZarządzający i WszystkoWiedzący oraz WpoważaniuMający swoich poddanych.

W owym poletku jednym z poddanych był sobie WszechMarOOdzący i CiągleUpierdliwiającyŻycie PanuZarzadzającemu Pan KontrolOOjący, któremu pewnego pięknego dnia wpadł do głowy KolejnoUpierdliwiający pomysł by Panu WszechZarządzjącemu i WszystkoWiedzącemu oraz WpoważaniuMającemu swoich poddanych i swoje poletko dla aparatów latająych wygarnąć KolejnoWażny dekret, którym narażał wszystkich poddanych wsiadających i pilotujących oraz dla przyjemności latających aparatami latającymi.

Po prędce sięgnął on po pergamin i pióro i czem prędziej Doń wygarnął : " Panie WszechZarządzający, uprzejmie wnoszę o nie sygnowanie latania aparatmi latającymi kiedy wzrok i patrzenie na nasze piękne Królestwo nie jest nikomu potrzebne a za pewnik bierze wtedy patrzenie i widzenie przyrządów pokładowych aparatu latającego, by nie latać poniżej wysokości bezpiecznej sektorowej gdyż grozi to niechybnym i NikomNiepotrzebnymWypadkiem i ŻyciaJestestwaStratami a PoddanieKontroloOOjących owo latanie niechybnie naraża na zarzuty WszechŻanadarmującym i niechybnie przybliża za kratki z dala od naszego Królestwa".

W wielkiej SzczodrobliwościSwej WszechZarzadzjący wtem wygarnął WszechMarOOdzącemu KontrolOOjącemu: "Wysokość minimalna sektorowa odnosi się do wykonywania zniżania bez kontroli radarowej w kierunku punktu FAP. W MATZ i przy kontakcie radarowym z aparatem latającym oraz znajomości lokalizacji przeszkód wokół poletka można zezwalać na wykonywanie operacji latających na niższych wysokościach".

I nasz biedny bohater MarOOdaKontrolOOjący skulił uszy, że tak niedorzecznie wyraził się do WszechZarządzającegi i Dzień w którym taka myśl przyszła mu do JegoUpierdliwegoMózgowia przeklinał każdego dnia. A dla jego Dobra WszechZarządzający powierzył mu udanie się na badania do innego Królestwa gdzie przez miesiąc biegał w upokorzeniu od jednego psychologa do drugiego i w końcu do psychiatry. I tak oto WpełniUPokorzony by więcej nie MarOOdził ku ocenie i rozwadze mędrców z Innych Królestw doprowadził do upublicznienia tej BajkowejOpewieści, by myśli swe wyrazili i przelali na papier za pośrednictwem niewidzialnego InternetowegoPergaminu i WiecznegoPióra, gdyż zgodzić z Wszech....nie może się za żadne skarby świata tego.
_________________
just pure truth...
 
 
PATT 
1


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Lip 2008
Posty: 47
Skąd: bezpieczne miejsce
Wysłany: Czw 27 Maj, 2010   

Fsoul może i piszesz, żeby zwracać uwagę na bezpieczeństwo lotów oraz bezpieczeństwo w ruchu lotniczym, ale nie podajesz żadnych konkretów. Piszesz o formularzach, których i tak nikt nie czyta, a Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego tylko liczy dni do cywila na ciepłych etatach i patrzy jak załatwić sobie robotę w instytucjach cywilnych. Chce poprosić Wszystkich czytających o konkrety dotyczące bezpieczeństwa. W związku z tym mam kilka pytań: Kiedy można zamknąć drogę startową w momencie oblodzenia (konkretne wymiary, przy których nie mogą być wykonywane lotry)? Dlaczego kontroler musi jeździć i sprawdzać pas, skoro nie jest przeszkolony w tym zakresie i dlaczego nie można tego zmienić i scedować np na DLLC? Kiedy w końcu będzie nowy RL-2010. Dlczego to kontroler TWR jest przełożonym Dyżurnej Zmiany Bojowej wg. Nowej Instrukcji Pełnienia Dyżurów Bojowych? (czy ktoś przepisał ze starej instrukcji?). Dlaczego na spotkaniach z Szefostwem... nikt o tym nie wspomina? Dlaczego jeszcze nie wycofano Wykazu-88, do którego i tak nikt nie zagląda? Te wszystkie pytania i inne, o których nie napisałem dotyczą bezpieczeństwa. Może zacznijmy coś robić w tym kierunku, żeby nasza służba było choć troszkę lepsza niż dotychczas, a nie pisać bez końca populistyczne hasełka. Pięknie to mówi Szefostwo..., a my jesteśmy od pracy. Dzięki
_________________
Poznaj swoją wartość i zacznij się doceniać
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Czw 27 Maj, 2010   

Gdy czytam takie wypowiedzi albo słyszę takie opinie to:

1. płakać mi się chce , że oprócz mojego miejsca może gdzieś jeszcze być źle albo jeszcze gorzej;
2. nóż mi się w kieszeni otwiera w związku z "naszą" wiedzą o przepisach ruchu lotniczego i ogólną wiedzą lotniczą;
3. wściekłość mnie ogarnia gdy słyszę : "dlaczego tamci tamto albo dlaczego nie tamto i dlaczego im nikt tego nie zgłasza ?" A Ty co zrobiłeś, dlaczego nie zgłosiłeś, dlaczego na to pozwalasz i dlaczego pozwala na to Twój przełożony - jakby nie było kontroler ruchu lotniczego i w końcu dlaczego nic nie robisz z tym, iż Zarządzający Lotniskiem robi sobie z niego własne poletko doświadczalne łamiąc wiele zapisów prawa i zdrowego rozsądku ( czy ktoś zgłosił to właściwym władzom w tym ŻW, Prokuraturze itd itp)
4. Kiedy będzie nowy RL? A co Cię to kurka tak interesuje i jak niby ten dokument miałby wpłynąć na zapewnianie przez Ciebie we właściwy sposób służb ruchu lotniczego? A dlaczego nie interesuje Cię nowy IRL? Twój dokument wg którego powinieneś się szkolić i pracować ? A interesujesz się zapisami Doc 4444, Załącznika nr 2 i 11 Konwencji i innymi właściwymi...?Znasz je i starasz się zgodnie z nimi pracować?

I teraz się zastanów co wcześniej miały znaczyć te
Cytat:
populistyczne hasełka
gdyż bezpieczeństwo zaczyna się od Twojej wiedzy i zaangażowanie w pilnowanie bezpieczeństwa i reagowanie na jego zagrożenia.

To tak na gorąco, pewnie potem odpowiem Ci konkretnie a najlepiej to zadzwoń albo spotkajmy się i pogadajmy. Spróbuję przetoczyć Ci moim zdaniem słuszną wersję podejścia do kontroli ruchu lotniczego i bezpieczeństwa w ruchu lotniczym. Dane na PRIV.
_________________
just pure truth...
 
 
atcfun 
3


Dołączył: 23 Lut 2008
Posty: 108
Skąd: atc
Wysłany: Nie 13 Cze, 2010   

I jeszcze długo będziesz słyszał takie opinie i tak reprezentowany poziom. Dopóki szkolenie do licencji i szkolenie we wsospie będą tak odległe od siebie, a pomiędzy nimi przepaść. Dopóki jakość roboty tych z licencjami , w wojsku i cywilu, i tych bez licencji będzie tak różna. Dopóki Ci na górze będą się tylko temu przyglądać, a co gorsze upierać się przy DKLowskich i SNRLowskich postawach i wiedzy stosowanej. Bezpieczeństwo w ruchu lotniczym to fikcja. Nie istnieje i nigdy nie istniała. nie ma takiego pojęcia w wojsku i nie ma ludzi odpowiedzialnych za to i najważniejsze nie ma takiego systemu. Jest za to BL i pan pilot znający się na wszystkim i najczęściej wskazujący winę kontrolera. Zobaczcie co się dzieje? Pan pilot ląduje w Smoleńsku bez zgody. Pan pilot ląduje w Bydgoszczy na nieczynnym lotnisku. I tylko szkoda że nie było tam naszych krl-i. Bo wina i przypisana jej osoba byłaby z góry znana.
 
 
FAZI 1 
10



Pomógł: 42 razy
Wiek: 58
Dołączył: 30 Maj 2010
Posty: 7300
Skąd: Gdynia
  Wysłany: Pią 27 Sie, 2010   Tragiczny stan bezpieczeństwa lotów w armii

Za interia.pl -
Cytat:
RMF: Tragiczny stan bezpieczeństwa lotów w armii


Oto link do całego artykułu: http://fakty.interia.pl/p...w-armii,1524054

A to zakończenie tegoż:
Cytat:
Wśród przyczyn wskazano również trwające od lat zjawisko niepełnej realizacji planowych treningów w trudnych warunkach meteorologicznych.

Inspektor ds. Bezpieczeństwa Lotów MON wysłał pismo gen. Gągorowi 9 kwietnia, czyli dzień przed katastrofą smoleńską, w której zginął także szef Sztabu Generalnego.


Oszczędności, oszczędności, oszczędności, a z tego brak paliwa, okrojone godziny lotów czyli minimum godzin lotów ważniejsze od doświadczenia i jak najlepszego obycia ze sprzętem. No i kłania się chyba coraz większy brak specjalistów. BL - najważniejsza rzecz w Lotnictwie.
 
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Pią 27 Sie, 2010   

Mógłbym i ja zaprezentować pismo do Szefa Inspektoratu MON ds. BL z 11 marca 2010 r. a także wcześniejsze pisma w różne miejsca a wszystkie one dotyczące bezpieczeństwa. Ale po co skoro w ogóle nie przynoszą oczekiwanego rezultatu? Na pewno zależy mi na bezpieczeństwie i nie siedzę z założonymi rękami. Ale uwierzcie , w związku z tym lekko nie jest. Z różnych stron.
_________________
just pure truth...
 
 
FAZI 1 
10



Pomógł: 42 razy
Wiek: 58
Dołączył: 30 Maj 2010
Posty: 7300
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 27 Sie, 2010   

fsoul, no i jaki skutek. Ty wysłałeś pismo 11 marca 2010 r. , Inspektor ds. Bezpieczeństwa Lotów MON wysłał 9 kwietnia 2010, a i tak doszło do katastrofy. :(

[ Dodano: Pon 30 Sie, 2010 ]
I znowu wszystkiemu winien brak przepływu informacji. :zly3: Może w końcu ktoś przejżał na oczy i zaskoczył jak ważne są nawyki w lataniu i obsłudze SP.
:gent: Oto link do rmf24.pl; http://www.rmf24.pl/fakty...awic,nId,294607

I artykuł. Wytłuszczenie moje.

Cytat:
Sztab Generalny: Wydaliśmy wytyczne, by poprawić bezpieczeństwo lotów RMFFM
Zareagowaliśmy na alarmistyczne informacje dotyczące niskiego bezpieczeństwa lotów,
powstało sto konkretnych zaleceń dla dowództwa sił powietrznych oraz ogólne
polecenia dla innych rodzajów wojsk - takie zapewnienia usłyszał w Sztabie
Generalnym dziennikarz RMF FM. Z ujawnionego przez nas dokumentu, który powstał po
marcowej 52. Konferencji Bezpieczeństwa Lotów, wynika, że poziom bezpieczeństwa jest
najniższy od 2001 r.
Wśród opracowanych po konferencji wytycznych najważniejsze to - jak usłyszał w
Sztabie Generalnym nasz reporter Krzysztof Zasada - wzmożony nadzór nad prowadzeniem
szkoleń: poprawa ich programów, nakaz podjęcia działań, by treningi personelu były
systematyczne; uaktualnianie procedur komunikacji radiowej, a także poprawa procedur
organizacji przelotów.
Chodzi o obieg informacji, na przykład o minimalnych warunkach atmosferycznych,
lotnisk samolotów i pilotów pomiędzy osobami odpowiedzialnymi za organizację
szkolenia lotniczego, służbami meteorologicznymi, służbami ruchu lotniczego
-
tłumaczy Tomasz Mazurek ze Sztabu Generalnego.
Szkoda tylko, że te działania naprawcze dowództwa nabrały tempa dopiero po
katastrofie smoleńskiej. Nie można bowiem zapominać, ze podobne zalecenia stworzono
po katastrofie transportowego samolotu CASA w 2008 roku. Pytanie, jak były wdrażane,
skoro w marcu tego roku dowódcy alarmowali, że tak źle w lotnictwie nie było od
dekady.
_________________
Z historii narodów możemy się nauczyć, że narody niczego nie nauczyły się z historii.
— Georg Wilhelm Friedrich Hegel
 
 
 
kleny 
3
kleny


Wiek: 43
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 117
Skąd: Poland
  Wysłany: Pon 06 Wrz, 2010   

No i ile można mówić o bezpieczeństwie w ruchu lotniczym, ile można mówić o potrzebie zmiany programów szkolenia oraz podstaw szkolenia pilotów w Dęblinie i ile można mówić na temat jakości przygotowania pilotów do udziału w misjach. I ile jeszcze ludzi ma zginąć w kolejnych katastrofach zanim część ludzi zacznie myśleć a część poda się do cywila (tym polecam piosaenkę "Niepokonani" Perfekt - "Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść" ale tylko ten jej fragmrnt ;) )

Kilka ciekawych linków dotyzczących sprawy z EPIR:

http://www.rp.pl/artykul/...o-kontroli.html

http://www.rp.pl/artykul/...ni-na-niby.html

http://www.rp.pl/artykul/...y-w-sobote.html

Moje gratulacje panowie :oops1:
Oby tak dalej a zabraknie nam samolotów w Wojsku Polskim :!: :!: :!:
 
 
baxior1 
5



Dołączył: 16 Mar 2005
Posty: 544
Skąd: MIL ATC
Wysłany: Pon 06 Wrz, 2010   

Kleny, te linki nie działają.
_________________
Czyż każdy zacny i poważny człowiek nie wyzna, że wiele nie wie i że ciągle powinien się uczyć?
 
 
kleny 
3
kleny


Wiek: 43
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 117
Skąd: Poland
Wysłany: Pon 06 Wrz, 2010   

Jeszcze raz przedstawiam linki do mojej poprzedniej wypowiedzi (tamte nie działają)

Szkolenia na papierze do kontroli

Piloci wojskowi szkoleni na niby

Dowódca do żołnierzy: Wybierzcie sobie, czy byliście szkoleni wczoraj czy w sobotę

:oops1:
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Sro 08 Wrz, 2010   

Dla uporządkowania dyskusji i pobudzenia zmysłów garść info:

System Zarządzania Bezpieczeństwem w ruchu lotniczym obejmuje:

1. wdrożenie zasad postępowania dotyczących składania zgłoszeń o wypadkach
i incydentach w ruchu lotniczym oraz niesprawności lotniczych urządzeń naziemnych
2. badanie zdarzeń w ruchu lotniczym;
3. zgłaszanie informacji o wypadkach i incydentach w ruchu lotniczym;
4. przeglądy poziomu bezpieczeństwa;
5. monitoring zagrożeń bezpieczeństwa;
6. analizę i ocenę bezpieczeństwa oraz ograniczanie ryzyka;
7. rozpowszechnianie doświadczeń pochodzących z badania zdarzeń;
8. ocenę poziomu zagrożeń i wdrażanie stosownych środków zmniejszania
poziomu ryzyka;
9. dokumentowanie występujących zagrożeń i podejmowanych działań
zaradczych w celach analitycznych i szkoleniowych.

Zatem to czego dzisiejszy BL nie obejmuje, a świadczy o tym jak istotne są to sprawy, o których za pieniądze MON dowiedziałem się w PAŻP i które to teraz domagam się wdrożyć po tej stronie Księżyca.
_________________
just pure truth...
 
 
gregnavy
[Usunięty]

Wysłany: Nie 17 Cze, 2012   

Cześć. Z jednej strony ten spokój na forum to dobra wiadomość. W czasach gdy wszystko było na głowie, a przepisy znacznie odbiegały do dzisiejszych było tu trochę inaczej. Ale czy na pewno jest aż tak dobrze? Z drugiej strony z pewnościa w codziennnej pracy zauważamy wiele zagrożeń, które muszą być odpowiednio zarządzane. Nasze środowisko, my sami dbamy o jak najwyższy poziom naszej pracy i naszych umiejętności, w tym sami narzuciliśmy sobie wymagania jakie stoją przed cywilnymi kontrolerami, i jakich nie narzuciła sobie żadna inna grupa w lotnictwie SZ RP. Przy tym wszystkim praca ta niestety nie wiąże się z żadnym przywilejem. Żadnym. Poza osobistą satysfakcją z pracy w dziedzinie zapewniania służb ruchu lotniczego. I z tym związane sa zagrożenia, które chciałbym przedstawić.

1. Wysokie, i tak powinno być, wymagania zostania kontrolerem ruchu lotniczego, powodują że przy braku systemu doboru, kształcenia np w dziedzinie posługiwania się j. angielskim, kandydatów do tej pracy jest coraz mniej. Wg mnie można pomyśleć o systemie typowania kandydatów do pracy w ATS, potem kształcenia jezykowego oraz innego dla spełnienia przez kandydatów wszystkich wymogów określonych przez certyfikowane ośrodki szkolenia.

2. Ale kto będzie chciał zostać kandydatem do pracy w ATS skoro praca biurowa, sztabowa, czy inna przypisana jest do takich samych etatów, tutaj bez żadnych dodatków z tytułu odmienności pracy w tej dziedzinie życia wojskowego, nacechowanego odpowiedzialnościa za życie ludzi i sprzęt warty miliony, wymaganiami znacznie znacznie przewyższajacymi wymagania na stanowiskach pracy nie związanych z ATS ? Zauważenie elitarności tej grupu ludzi powinno stać się priorytetem.

3. Znaczna cześć naszych kolegów, którzy przez wiele lat pracowali z nami, byli naszymi instruktorami powoli szykuje się do odpoczynku po cywilnej stronie życia. Ta sytuacj aw powiązaniu z wyżej wymienionymi da nam tatakie braki kadrowe, które trudno będzie zniwelować przez dobrych kilka lat. Wiązac się z tym będzie zamykanie lotnisk przez znaczny okres doby lun w ogóle funkcjonowanie lotnisk wojskowych w wybrane dni w tygodniu przez określony czas.

4. Już w tej chwili w MW RP polityka kadrowa spowodowała wycinanie etatów kontrolerskich, brak jest na dyżurze asystentów, a organy APP ograniczyły swoje funkcjonowanie, co oczywiście także stanowi obniżenie poziomu zapewniania ATS.

5. Połączenie ATS z zarządzaniem lotniskiem i jego logistyka oraz z racjami operatora statków powietrznych doprowadza do konfliktu interesów czyt. konfliktu przepisów i celów jakie stoją przed tymi oddzielnymi podmiotami. Zdecydowanie należy oddzielić ATS od pozostałych dziedzin i podporządkować wszystkich kontrolerów ruchu lotniczego Szefowi SSRL SZ RP.

6. Na koniec prośba - jedynym naszym narzędziem próby zwrócenia uwagi na problemy są dane nam przez Ministra Obrony Narodowej narzędzia w postaci Formularzy Zgłoszeń ATM/CNS, ATIR, RWY Incursion - trzeba się nimi posługiwać dla dobra lotnictwa wojskowego.

pzdr
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Czw 11 Paź, 2012   

Dzień Dobry,

być może jeszcze nie wszyscy wiedzą ale weszłą w życie zmiana AIP AIRAC AMDT 130, w kórej to pojawiło się w Polsce nowe lotnisko kontrolowane LUBLIN. Z ciekawostki należy odnotować fakt wprowadzenia po raz pioerwszy w FIR EPWW nowej klasy przestrzeni kontrolowanej D. Klasą tą objęte jest całe CTR EPLB i TMA do FL095, dalej do FL 135 już klasa C. Dlaczego piszę o tym w tym wątku? Otóż, częstotliwość TWR EPLB sprawującego także proceduralną kontrolę zbliżania w TMA jest taka sama jak czestotliwość organu kontroli zbliżania lotniska wojskowego w Dęblinie. Pozostaje mieć nadzieję, iż zanim zacznie cokolwiek tam latać, a spodziewam się połowy grudnia, zostanie to zmienione. Polecam lekturę na ten temat
_________________
just pure truth...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group