Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Wyposażenie Wojskowego Portu Lotniczego
Opublikował Wiadomość
miki 
Mod



Pomógł: 139 razy
Wiek: 61
Dołączył: 07 Mar 2007
Posty: 6757
Skąd: Warmia i Mazury
Wysłany: Czw 28 Sty, 2010   Wyposażenie Wojskowego Portu Lotniczego

Nie wiem czy w dobrym dziale ale przynajmniej z nim związane.
Prosiłbym fachowców o podanie podstaw prawnych odnośnie wyposażenia pomieszczenia kontrolera lotniska czyli tzw. "wieży". Chodzi mi o sprzęt wszystkich możliwych służb.
Nadmieniam, że znam RL-2006 oraz IOL-2008 oczywiście te po ostatnich zmianach, ale w tych instrukcjach jest tylko ogólnikowo a w IOL jest tylko odniesienie, że zadania i obowiązki SRL regulują odrębne przepisy.
Z góry dziękuję za odpowiedzi.

miki :cool:
_________________
"Człowiek postępuje rozsądnie wtedy i tylko wtedy, gdy wszelkie inne możliwości zostały już wyczerpane". - Prawa Murphiego
 
 
apples 
4


Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 207
Skąd: mil
Wysłany: Czw 28 Sty, 2010   

Wszystkie informacje znjdziesz w IRL 2005 (Instrukcja Ruchu Lotniczego w Siłach Zbrojnych RP).
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Pon 01 Lut, 2010   

Cześć miki. Dzięki za zainteresowanie sprawami organów służby ruchu lotniczego. W temacie, który poruszyłeś pojawiło się kilka wątków. Otóż
Cytat:
Prosiłbym fachowców o podanie podstaw prawnych odnośnie wyposażenia pomieszczenia kontrolera lotniska czyli tzw. "wieży". Chodzi mi o sprzęt wszystkich możliwych służb.
Podstawę prawną podał apples, ja dodam także obowiązujący Załącznik nr 11 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym, a w nim rozdział 6 "Potrzeby służb ruchu lotniczego w zakresie łączności), rozdział 7 "Potrzeby służb ruchu lotniczego w zakresie informacji", które z oczywistego powodu determinują potrzebny do tego sprzęt i wymagania odnośnie jego funkcjonowania, a to wszystko po to by wypełniać służby ruchu lotniczego zapewniane na danym lotnisku. Nie spełnienie tych wymogów znacznie obniża jakość tych służb, w tym prowadzi do podwyższenia poziomy ryzyka, który na pewnym etapie jest niedopuszczalny i można uznać za taki, który zagraża bezpieczeństwu w takim stopniu który z dużym prawdopodobieństwem prowadzi do poważnych incydentów i wypadków.

W cytowanej Twojej wypowiedzi pojawia się także błąd logiczny. Piszesz o pomieszczeniu kontrolera lotniska i dodajesz iż chodzi Ci o sprzęt wszystkich możliwych służb. Otóż moja odpowiedź w tej kwestii jest taka iż pomieszczenie kontrolera lotniska jest pomieszczeniem kontrolera lotniska czyli organu kontroli lotniska i takim tylko powinna być. Nie powinny się tam znajdować inne organy służby ruchu lotniczego, co jest niestety błędem Zarządzających Lotniskami, gdy łączą te organy na jednej sali operacyjnej.

A wszystkim uważającym tak jak Ty
Cytat:
Nadmieniam, że znam RL-2006
dedykuję taki oto paradoks wynikający z tego dokumentu i nazw etatowych komórek organizacyjnych na lotniskach SZ RP. Otóż RL-2006 tak oto definiuje WPL
Cytat:
Wojskowy port lotniczy (WPL) – lotnisko wojskowe lub wydzielona dla potrzeb wojska cześć innego lotniska.
i pomyślmy co my uważamy za WPL i tak ten budynek i służby nazywamy, nie mówiąc już o etacie Komendanta WPL, który wg definicji RL-2006, która notabene wg mnie jest prawidłowa, byłby kimś innym, niż Komendantem Organów Służby Ruchu Lotniczego. Kim zatem jest Komendant WPL?

Mam nadzieję, że pomoże Ci to i nam wszystkim podnosić poziom i jakość pełnionych służb ruchu lotniczego i potrzebnego do tego komfortu posiadania właściwych urządzeń i właściwej organizacji pracy.

Pozdrawiam.
_________________
just pure truth...
 
 
miki 
Mod



Pomógł: 139 razy
Wiek: 61
Dołączył: 07 Mar 2007
Posty: 6757
Skąd: Warmia i Mazury
Wysłany: Pon 01 Lut, 2010   

fsoul, mówiąc o WPL mam zawsze na myśli najpierw etat i tabele należności do etatu. Od tego się zaczyna a później to już dalej w las.
Sprzęt łączności i UL zazwyczaj w przepisach się znajduje. Gorzej jest z innym sprzętem np.uzbrojenie i środki bojowe.
Pytanie moje miało brzmieć: na jakiej podstawie prawnej na wyposażeniu kontrolera lotniska znajduje się pistolet sygnałowy 26 mm ? Tylko prosiłbym o konkretny zapis z w/w instrukcji bądź jakiejkolwiek innej dotyczącej odpowiedzi na powyższe pytanie. Nadmienię, że sprzęt uzbrojenia /pistolet, karabin/ przydzielany jest konkretnej osobie funkcyjnej z etatu jednostki.

miki :cool:
_________________
"Człowiek postępuje rozsądnie wtedy i tylko wtedy, gdy wszelkie inne możliwości zostały już wyczerpane". - Prawa Murphiego
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Pon 01 Lut, 2010   

Odpowiadając na Twoje pierwsze spostrzeżenie
Cytat:
mówiąc o WPL mam zawsze na myśli najpierw etat i tabele należności do etatu.
Szkoda. Wydaje mi się, iż wystarczająco wyżej udowodniłem brak logiki w definicji WPL i w etacie oraz w tym co WPLem się nazywa. Dalej dobrze , że precyzujesz to o co Ci chodziło bo tema rzucony wcześniej był obszerny i raczej kontrolerowi sugerował to co zostało przeze mnie opisane. Precyzujesz
Cytat:
Pytanie moje miało brzmieć: na jakiej podstawie prawnej na wyposażeniu kontrolera lotniska znajduje się pistolet sygnałowy 26 mm ?
Moja odpowiedź jest następująca. Jedyną podstawą prawną może być INOP lotniska lub INOP organu kontroli ruchu lotniczego, który takiego urządzenia używa. A dlaczego go używa? Otóż w Doc 4444 "Zarządzanie ruchem lotniczym:, w p. 7.5.3.2.3.2. i 7.5.3.2.3.3. dotyczących sygnałów świetlnych podawanych przez organ kontroli lotniska oraz w Załączniku nr 2 "Służby Ruchu Lotniczego" do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym, dodatek 1, p. 4 " Sygnały dla ruchu lotniskowego" przewiduje się taką sytuację gdy łączność z załogami statków powietrznych lub pojazdami bądź osobami poruszającymi się na polu manewrowym lotniska, może zostać utracona i zagrażać bezpieczeństwu.

Jak zauważysz, przewiduje się w przywołanych przez mnie dokumentach użycia środka pirotechnicznego dla wystrzelenia czerwonej racy. Ale przede wszystkim przewiduje się użycie sygnałów świetlnych. Do tego celu służy użycie tzw. LightGun, które to generuje wiązkę świetlną, w sposób w jaki kontroler ruchu lotniczego użyje go, a powinien użyć sygnałów opisanych w przytoczonych dokumentach. W związku z tym, iż LightGun został niedawno zakupiony dla 3 lotnisk wojskowych i jest niesłusznie uznawany za GUN, zamiast tego używa się określonych sygnałów pirotechnicznych, których znaczenie podaje się do wiadomości użytkowników w INOP lotniska. Takie mogą być więc jedyne podstawy prawne znajdowania się tego przedmiotu na Wieży WPL. I dążyć należy do tego by każdy organ kontroli lotniska był wyposażony w LightGun, nie będący bronią a urządzeniem imitującym wiązkę światła.
_________________
just pure truth...
 
 
miki 
Mod



Pomógł: 139 razy
Wiek: 61
Dołączył: 07 Mar 2007
Posty: 6757
Skąd: Warmia i Mazury
Wysłany: Pon 01 Lut, 2010   

fsoul, dziękuję bardzo za odpowiedzi. :efendi2: Oświeciłeś mnie. Chociaż przyznam szczerze, tworzenie INOP w pewnym okresie było tak trochę na wariackich papierach. Wiem bo co niektóre dane podawałem. Ale to już historia na inny temat.

miki :cool:
_________________
"Człowiek postępuje rozsądnie wtedy i tylko wtedy, gdy wszelkie inne możliwości zostały już wyczerpane". - Prawa Murphiego
 
 
apples 
4


Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 207
Skąd: mil
Wysłany: Wto 02 Lut, 2010   

fosul a ja wiem o 5szt.
Tyle że żaden nie trafi do MW.
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Sro 03 Lut, 2010   

Cytat:
Chociaż przyznam szczerze, tworzenie INOP w pewnym okresie było tak trochę na wariackich papierach.
Naprawdę warto by INOP lotniska był bardzo profesjonalnym dokumentem regulującym wszystkie sprawy na lotnisku. Za INOP i dane w nim zawarte , jak również za dane w AIP-Polska, i jeżeli występują odstępstwa od tych danych oraz pojawienie się nawet chwilowych niebezpieczeństw czyli wystawienie NOTAM - odpowiada Zarządzający Lotniskiem czyli dowódca Bazy/jednostki lotniczej. Warto zatem ustalić właściwe warunki współpracy różnych służb i zasady przekazywania informacji, a te właśnie zapisać w INOP. Nawet to, że zamiast LighGun, czyli sygnałów świetlnych, stosuje się sygnały pirotechniczne o odpowiednim znaczeniu. Procedury na wypadek utraty łączności radiowej i inne procedury w sytuacjach awaryjnych powinny być również uwzględnione.

Cytat:
..a ja wiem o 5szt. Tyle że żaden nie trafi do MW.
Nie wypowiadam się już na temat jakości pracy i kwalifikacji oraz zaangażowania ludzi z Oddziałów Ruchu Lotniczego SZ RP. Sprawę tę pozostawiam bez komentarza.
_________________
just pure truth...
 
 
Zwitt 
8



Wiek: 46
Dołączył: 28 Mar 2007
Posty: 3290
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: Sro 03 Lut, 2010   

INOP to instrukcja operacyjna lotniska? Sorry za lamerskie pytanie ale nie spotkałem się z tym skrótem, choć już trochę czasu minęło odkąd wypadłerm z obiegu :(
_________________
ARMA PACIS FULCRA - Broń dźwignią pokoju
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Sro 03 Lut, 2010   

Zdecydowanie wypadłeś i najlepszego tam gdzie jesteś.
_________________
just pure truth...
 
 
fiodor63 
6



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 1023
Wysłany: Sro 03 Lut, 2010   

Pytanie nie było o to, czy wypadł z obiegu, tylko o "rozszyfrowanie" skrótu INOP. Taka odpowiedź to nie odpowiedź. Lepiej sobie darować nic nie wnoszące przytyki i nie odpowiadać (?) w taki sposób. Transferu szkoda.

Dla laików-sympatyków atc:
http://lotniczapolska.pl/...fikowanych,6861
_________________
Nie pytaj, komu bije dzwon - bije on tobie
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Sro 03 Lut, 2010   

Czy możecie potwierdzić gdzie LightGun są już na wyposażeniu organu kontroli lotniska ?
_________________
just pure truth...
 
 
apples 
4


Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 207
Skąd: mil
Wysłany: Czw 04 Lut, 2010   

Zwitt
Skrót INOP: Instrukcja Operacyjna.
Dokładniej: Instrukcja Operacyjna Lotniska np. Wojskowego + (nazwa lotniska).
 
 
trocin 
5



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 26 Lut 2007
Posty: 372
Skąd: wild east mil atc ;)
Wysłany: Czw 04 Lut, 2010   

fsoul napisał/a:
Czy możecie potwierdzić gdzie LightGun są już na wyposażeniu organu kontroli lotniska ?


EPKS :brawo:
_________________
Let the good times roll...

Turn left three sixty for controller amusement, maintain radio silence, cleared to crash and burn...
 
 
apples 
4


Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 207
Skąd: mil
Wysłany: Pią 05 Lut, 2010   

Jeszcze chyba EPLK, EPPW.

Zdania zaczynamy wielką literą. Poprawiłem. P_E

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group