Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: MK-J
Sro 25 Sty, 2012
Katastrofa pod Smoleńskiem
Opublikował Wiadomość
Stevie 
Admin Site
Polak



Pomógł: 23 razy
Wiek: 56
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 14796
Wysłany: Czw 22 Kwi, 2010   Katastrofa pod Smoleńskiem

Proszę o merytoryczne wypowiedzi.
Spiskowe teorie nie mają tu racji bytu i będą usuwane.
Proszę o wyważoną dyskusję.

:gent:
_________________
Administratorzy i Moderatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za opinie wyrażane przez użytkowników NFoW.

Jest broń straszniejsza niż oszczerstwo: to prawda
 
 
ajzik 
Banita


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 29 Kwi 2008
Posty: 3557
Skąd: Polska
Wysłany: Czw 22 Kwi, 2010   Re: Katastrofa pod Smoleńskiem

Pojawiły się karty podejścia na Smoleńsk-Siewiernyj. Być może przydadzą się w dyskusji.

 
 
Unkas 
6


Dołączył: 03 Maj 2006
Posty: 1454
Skąd: Polska
Wysłany: Czw 22 Kwi, 2010   

W zasadzie nim pojawią się nowe informacje, to już było aż za dużo gdybania.
Jeśli chodzi natomiast o same informacje, to na dzisiejszej konferencji prasowej dowiedzieliśmy się, że sama komisja nie bardzo wie co zrobić z posiadanymi informacjami i jak je przekazywać społeczeństwu. Coś mi się wydaje, że upublicznienie zbyt wielu informacji ważnych dla śledztwa, może mocno niepodobać się wielu wysoko postawionym ludziom - w związku z tym w określonym czasie opinia publiczna zostanie zasypana masą technicznych szczegółów dotyczących katastrofy - czyli przyczyny bezpośrednie, natomiast przyczyny pośrednie zostaną przemilczane w miarę możliwości.
 
 
ajzik 
Banita


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 29 Kwi 2008
Posty: 3557
Skąd: Polska
Wysłany: Czw 22 Kwi, 2010   

Probierzem intencji będzie kwestia upublicznienia zapisu rejestratorów. Jeśli sprawa będzie się przeciągać w tygodnie, lub zostanie udostępniony li tylko duży skrót - będzie jasne, że jest kłopot jak "sprzedać" poczynione ustalenia.
 
 
Stevie 
Admin Site
Polak



Pomógł: 23 razy
Wiek: 56
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 14796
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   Jak-40 ostrzegał przed mgłą

Cytat:

Jak-40 ostrzegał przed mgłą


Piloci, którzy wylądowali już w Smoleńsku, mówili załodze Tu-154 o coraz gorszej pogodzie.

Polska delegacja na obchody w Katyniu 10 kwietnia była tak liczna, że zdecydowano, iż polecą tam dwa samoloty 36. Pułku Lotnictwa Transportowego obsługującego VIP-ów.

Z wojskowego lotniska w Warszawie pierwszy – ok. godz. 5.30 – wyleciał jak-40 z dziennikarzami. Prawie półtorej godziny później – Tu-154 z prezydentem Lechem Kaczyńskim, jego żoną Marią oraz 94 innymi osobami: parlamentarzystami, przedstawicielami Kościołów, dowódcami Sił Zbrojnych, gośćmi, ochroną i załogą.

Maszyna z dziennikarzami wylądowała w Smoleńsku ok. 7.20. Jak mówią informatorzy „Rz”, oba polskie samoloty miały ze sobą kontakt radiowy.

– Rządowe maszyny mają kilka różnych radiostacji, które umożliwiają zarówno łączność z krajem, jak i innymi statkami powietrznymi. Wystarczy ustawić odpowiednią częstotliwość – wyjaśnia Andrzej Kiński, redaktor naczelny „Nowej Techniki Wojskowej”. – Nie dziwi mnie więc, że załogi dwóch samolotów z tego samego pułku, lecąc w to samo miejsce, wymieniały się informacjami.

Jak ustaliła „Rz”, załogi rozmawiały, gdy prezydencki tupolew był w powietrzu, a jak-40 już wylądował na pasie lotniska i następnie z niego odkołował.

Rozmówcy „Rz” twierdzą, że kontakt urwał się 10 minut przed katastrofą Tu-154, która wydarzyła się o godz. 8.56. O czym rozmawiały załogi obu maszyn? Piloci jaka przekazywali kolegom informacje o pogodzie w Smoleńsku. Mówili, że z minuty na minutę się pogarsza – twierdzą nasi informatorzy. Dodają, że załoga samolotu, który już wylądował, ostrzegała kolegów szczególnie przed gęstniejącą mgłą.

– Taka korespondencja jest swoistą procedurą, którą stosują piloci ze specpułku. Jeśli mają możliwość, przekazują kolejnym załogom przydatne dane – opowiada jeden z pilotów.

Informacje o mgle, która gęstniała nad Smoleńskiem między godziną 9 i 10, potwierdzają świadkowie, w tym dziennikarz „Rz” Piotr Zychowicz. – Do Katynia przyjechaliśmy wcześniej pociągiem – opowiada Zychowicz. – Gdy 10 kwietnia rano dowiedzieliśmy się o katastrofie, natychmiast tam pojechaliśmy. Pół godziny po wypadku mgła była rzeczywiście bardzo gęsta.

Gdy piloci jaka ostrzegali załogę Tu-154 o mgle, ci usłyszeli podobne informacje z wieży kontrolnej lotniska w Smoleńsku. Jego obsługa zasugerowała, by wylądowali na innym lotnisku: w Mińsku, Witebsku, ewentualnie w Moskwie.

– Pilot nie musiał zastosować się do tych ostrzeżeń, ale gdybym od kolegi, który lądował wcześniej na lotnisku, usłyszał takie ostrzeżenie, byłbym na pewno bardziej ostrożny – ocenia jeden z pilotów, z którymi rozmawiała „Rz”. Dodaje, że piloci 36. Pułku Lotnictwa Transportowego znają możliwości obu maszyn, zarówno jaka-40, jak i Tu-154.

– Dlatego załoga tupolewa nie powinna lekceważyć informacji od kolegów – ocenia pilot.

Piloci jaka, chociaż nie widzieli bezpośrednio samego momentu katastrofy, to słyszeli, jak maszyna z prezydentem na pokładzie runęła na ziemię.

– Jako jedni z pierwszych byli na miejscu, zaraz po katastrofie – mówi jeden z pilotów. I dodaje, że szybko zorientowali się, co się stało, i że nie można już nic zrobić. – Nie byli w stanie tam zostać i patrzeć – podkreśla. Oficjalnie 36. specpułk nie udziela na temat katastrofy żadnych informacji.

Dlatego piloci jaka są dla prowadzących śledztwo w sprawie katastrofy jednymi z ważniejszych świadków. Śledczy od razu po wypadku zabezpieczyli zapisy rozmów zarejestrowane przez urządzenia w jaku.
_________________
Administratorzy i Moderatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za opinie wyrażane przez użytkowników NFoW.

Jest broń straszniejsza niż oszczerstwo: to prawda
 
 
Stevie 
Admin Site
Polak



Pomógł: 23 razy
Wiek: 56
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 14796
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

Cytat:

Katastrofa 8.56 nie jest godziną, o której prezydencki samolot runął na ziemię. Nastąpiło to przynajmniej 10 minut wcześniej

Śledczy nie ustalili, o której godzinie rozbił się Tu-154M


Prokuratura do dzisiaj nie wie, o której godzinie rozbił się pod Smoleńskiem Tu-154M. Nie ma też nagrań z czarnych skrzynek. Dostanie je być może za dwa tygodnie. Czy i kiedy je ujawni? Nie wiadomo.

„DGP” ustalił, że ani wojskowi prokuratorzy, ani Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (KBWL LP), ani specjaliści z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie nie wiedzą, o której godzinie 10 kwietnia doszło do katastrofy samolotu m.in. z prezydentem Lechem Kaczyńskim na pokładzie. Jak ustaliliśmy w źródłach zbliżonych do polsko-rosyjskiej komisji badającej przyczyny katastrofy, godzina 8.56 (10.56 czasu rosyjskiego) nie jest prawdziwa. – To moment, w którym zawyły syreny alarmowe na lotnisku Siewiernyj, ale moim zdaniem samolot rozbił się nawet dziesięć minut wcześniej – tłumaczy ekspert pracujący przy badaniu zapisu trzeciej czarnej skrzynki. I dodaje, że Rosjanie nie przekazali oficjalnej godziny katastrofy.

Odczyt danych ze skrzynki, nierejestrującej głosu, a jedynie podwyższone parametry techniczne lotu, odbywa się w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych w Warszawie z udziałem strony rosyjskiej. Ich analiza pozwoli stwierdzić, w którym momencie doszło do niecodziennych zachowań w funkcjonowaniu podzespołów Tu-154M. Chodzi głównie o podejście do lądowania lub nagłe opuszczenie klap. To może dać odpowiedź na pytanie, kiedy dokładnie doszło do katastrofy.

Telefon o godz. 8.49


Informacje eksperta to niejedyny trop wskazujący na to, że Tu-154M rozbił się znacznie wcześniej, niż myśleliśmy. Innym dowodem jest relacja korespondenta Polsatu News Wiktora Batera, który pierwszy poinformował o katastrofie. – Dostałem telefon o wypadku o godzinie 8.49 – mówi „DGP” dziennikarz, który był wówczas w Katyniu. – 8.56? Ja wiem, że o tej godzinie wszyscy z samolotu już co najmniej od 10 minut nie żyli – mówi Bater. Jest jeszcze jedna poszlaka wskazująca na wcześniejszą godzinę tragedii. – Według informacji, jakie dotarły do komisji badającej przyczyny katastrofy, ok. godziny 8.39 samolot zerwał linię energetyczną przed lotniskiem. Najważniejsze jest teraz sprawdzenie, czy i o której godzinie to zdarzenie zostało zarejestrowane przez elektrownię – twierdzi nasz rozmówca. Zadzwoniliśmy do zakładu elektrycznego SmoleńskEnergo. – Nie możemy udzielić takiej informacji – usłyszeliśmy. Skontaktowaliśmy się z Międzypaństwową Komisją Lotniczą (ros. MAK). – Odpowiedź na to pytanie jest przedmiotem prac śledczych, które jeszcze trwają – oznajmił nam Oleg Jarmołow, zastępca przewodniczącego MAK. Informacje o zerwaniu linii energetycznej przez samolot znaleźliśmy na smoleńskim forum internetowym w wątku poświeconym katastrofie. Użytkownik „Aml” napisał: „Przy upadku samolot zaczepił i zerwał kable elektryczne. Moment uszkodzenia został dokładnie ujęty przez energetyków, z dokładnością co do sekundy. Od nich dostałem te informację: czas tego oberwania nastąpił w okolicach 10:40 (a dokładniej o 10:39:50)”.

Prokuratorzy nie rozmawiają

Czy istnieje inne wytłumaczenie różnic w godzinie katastrofy? – Według moich informacji prezydencki robił nad lotniskiem trzy okręgi. By sprawdzić czy są warunki do lądowania. To mogło trwać do 10 minut – mówi DGP Michał Makowiecki z firmy FDS OPS zajmującej się planowaniem lotów. Zaprzecza temu były szef 36 pułku – Wiem że Tu 154 nie „wisiał” nad lotniskiem, a od razu lądował – mówi DGP pułkownik Tomasz Pietrzak. Prokurator Generalny Andrzej Seremet odsyła do prokuratorów wojskowych.

Co na to Naczelna Prokuratura Wojskowa (NPW), której przedstawiciele wrócili wczoraj z Rosji? Nie chcieli z nami rozmawiać. – Jestem zmęczony – powiedział „DGP” płk Zbigniew Rzepa. Chwilę wcześniej Rzepa i Seremet wzięli udział w konferencji prasowej. Przyznali na niej, że nie wiadomo, czy Rosjanie przekażą nam stenogram, elektroniczną kopię lub oryginalne taśmy z nagrań z czarnej skrzynki.



Maciej Duda
_________________
Administratorzy i Moderatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za opinie wyrażane przez użytkowników NFoW.

Jest broń straszniejsza niż oszczerstwo: to prawda
 
 
Świtek 
8
Kontestator ;)


Pomógł: 6 razy
Wiek: 55
Dołączył: 29 Kwi 2007
Posty: 3581
Skąd: Kościan, Wielkopolska
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

Bardzo ciekawe Unkas! Ja odniosłem zupełnie inne wrażenie. Bardzo mi się podobała rzeczowość, konsekwencja i profesjonalizm prokuratorów, czego nie można powiedzieć o zgromadzonych tam dziennikarzach.
_________________
Mądrzy i głupcy popełniają taką samą liczbę błedów. Mądrzy ciągle nowe, głupcy zawsze te same.
 
 
 
Stevie 
Admin Site
Polak



Pomógł: 23 razy
Wiek: 56
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 14796
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

MON napisał/a:
Komunikat MON


Odpowiadając na pytanie byłego ministra transportu pana Jerzego Polaczka informuję, że nie jest wymogiem formalnym dla objęcia stanowiska dowódcy 36 splt posiadanie uprawnień do wykonywania lotów samolotem TU-154M. Dowódca pułku jest instruktorem-pilotem samolotów Jak-40.

Jest przyjętą praktyką w jednostkach wojskowych, że ich dowódcy nie muszą posiadać uprawnień do eksploatacji wszystkich urządzeń będących na ich wyposażeniu. W 36 specjalnym pułku lotnictwa transportowego do transportu najważniejszych osób w Polsce wykorzystywane są m.in: samoloty: TU-154, Jak- 40; śmigłowce W-3 Sokół i Bell 412

Za ciągłość i rytmikę szkolenia oraz utrzymanie nakazanych wskaźników gotowości bojowej załóg do wykonywania zadań odpowiadają bezpośrednio dowódcy eskadr. Odbywa się to pod nadzorem szefa szkolenia 36-go specjalnego pułku.


Janusz Sejmej
Rzecznik Prasowy Ministra Obrony Narodowej
_________________
Administratorzy i Moderatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za opinie wyrażane przez użytkowników NFoW.

Jest broń straszniejsza niż oszczerstwo: to prawda
 
 
Stevie 
Admin Site
Polak



Pomógł: 23 razy
Wiek: 56
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 14796
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

Cytat:

Kto nie może latać Tu-154?


Dowództwo 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego nie posiada pełnych uprawnień do pilotowania Tu-154 - ujawnił w "Rozmowie Rymanowskiego" TVN24 Jerzy Polaczek, były minister transportu i poseł na Sejm. Nie ma wymogu, by dowódca musiał umieć latać na Tu-154 - odpowiada rzecznik specpułku.

- Jak to jest możliwe, że według informacji, które posiadam po 10 kwietnia, aktualne dowództwo - mówię tutaj o dowódcy 36 pułku i jego zastępcy - nie posiada pełnych uprawnień do pilotażu Tupolewa 154 - powiedział Polaczek. Jego zdaniem na świecie nie mogłaby zdarzyć się taka sytuacja, że szef eksadry, która jest do dyspozycji głowy państwa, nie może latać podstawowym samolotem, jaki jest na wyposażeniu.

- Czy tutaj jest sytuacja taka, że uczy Marcin Marcina? Według jakiego modelu? Według jakiego programu? - pytał Polaczek.

Pietrzak potwierdza

Zdaniem byłego dowódcy 36 SPLT posiadanie takich uprawnień przez szefów pułku jest istotne. Jak zauważa płk. Pietrzak to dowódcy właśnie są tymi jednostkami, które podejmują ostateczne decyzje dotyczące najważniejszych osób w państwie. - Jemu podlegają wszyscy, którzy są zaangażowani w to przedsięwzięcie - mówił.

- Partnerem do rozmowy, do dyskusji, nawet do zmiany decyzji jest właśnie dowódca pułku - podkreślał Pietrzak.

Jak przyznał Pietrzak obecny dowódca 36 SPLT jeszcze takich uprawnień nie ma.

Nie ma, ale nie musi

- Dowódca pułku nie posiada uprawnień do latania Tu-154M, jest pilotem instruktorem samolotów Jak-40 - potwierdził na antenie TVN24 Wiesław Grzegorzewski, dyrektor departamentu prasowo-informacyjnego MON.

Ale zaznaczył:- Karta opisu stanowiska dowódcy nie wymaga od niego posiadania uprawnień do latania tylko samolotem Tu-154M.

Jak tłumaczył, w posiadaniu pułku są różne maszyny i nie jest praktyką przyjętą w jednostkach wojskowych, żeby dowódcy posiadał uprawnienia do eksploatacji wszystkich urządzeń. - To jest po prostu nieekonomiczne i nie ma sensu - podkreślał.
_________________
Administratorzy i Moderatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za opinie wyrażane przez użytkowników NFoW.

Jest broń straszniejsza niż oszczerstwo: to prawda
 
 
G. Hołdanowicz 
Gość Specjalny
ś.p.



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 6431
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

Co do godziny katastrofy już parę dni temu zwracałem uwagę, iż w oficjalnej informacji dla Putina o 23 10/4 padła informacja o katastrofie o 10:50 i rozpoczęciu akcji ratunkowej o 10:51 oraz jej zakończeniu (gaszenia) o 11:01.
_________________
Grzegorz Hołdanowicz - RAPORT-wto
O+N+C
Służba!
 
 
puchatek 
7



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Lip 2007
Posty: 2900
Skąd: Stumilowy Las
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

G. Hołdanowicz, oczywiście czasu lokalnego?
_________________
Tolerancja dla wszystkich! Za wyjątkiem wrogów tolerancji!
 
 
ajzik 
Banita


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 29 Kwi 2008
Posty: 3557
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

Te godziny również nie wydają się ścisłe w 100 %. Na forum smoleńskim od praktycznie pierwszego dnia było info o przerwaniu dostaw prądu o 8 39-40 (choć tu może byc jakieś przekłamanie bo na logikę to bardziej prawdopodobna wydaje się 8 49).
Kolejna sprawa - w dawnych czasach (i chyba tych mniej dawnych) dowódca specpułku miał jednocześnie pełne uprawnienia (i największe doświadczenie) na maszynie "flagowej", regułą też było, że to on zasiadał za sterami podczas lotów z najwyższymi VIP-ami (przynajmniej za tzw. komuny). Były oczywiście wyjątki od tej reguły, ale generalnie tak to się odbywało.
I ostatnia sprawa - jestem przekonany, że stenogramy z zapisów z rejestratorów są w kraju (w końcu MAK ma skład podwójny, polsko-rosyjski), natomiast wczoraj zabrakło chyba dobrej woli by nie nazwać tego inaczej.
Ostatnio zmieniony przez ajzik Pią 23 Kwi, 2010, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Świtek 
8
Kontestator ;)


Pomógł: 6 razy
Wiek: 55
Dołączył: 29 Kwi 2007
Posty: 3581
Skąd: Kościan, Wielkopolska
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

Stenogram jako baza wyjściowa nie jest ostatecznym zapisem, tym, który będzie materiałem dowodowym w sprawie. Dlatego jest ale tak jakby go nie było. Tym dłużej będziemy czekać, zanim Rosjanie nie zamkną swojej pracy na tym materiałem i nie wyrażą zgody na ich publikację.
_________________
Mądrzy i głupcy popełniają taką samą liczbę błedów. Mądrzy ciągle nowe, głupcy zawsze te same.
 
 
 
miki 
Mod



Pomógł: 139 razy
Wiek: 61
Dołączył: 07 Mar 2007
Posty: 6757
Skąd: Warmia i Mazury
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

Za Rzeczpospolitą:

Cytat:
10 hipotez smoleńskiej katastrofy
Piotr Zychowicz 21-04-2010, ostatnia aktualizacja 21-04-2010 20:38

Kto winien: rosyjscy kontrolerzy, polscy piloci, mgła czy maszyna? Mnożą się też teorie spiskowe

10 kwietnia o 8.56 w katastrofie prezydenckiego samolotu Tu-154M zginął prezydent Lech Kaczyński z małżonką i 94 inne osoby obecne na pokładzie. Do tragedii doszło podczas próby lądowania na lotnisku pod Smoleńskiem. Oto dziesięć teorii na temat przyczyn katastrofy.


Całość http://www.rp.pl/artykul/...atastrofy_.html

Hipotezy, które warto przeanalizować.

miki :cool:
_________________
"Człowiek postępuje rozsądnie wtedy i tylko wtedy, gdy wszelkie inne możliwości zostały już wyczerpane". - Prawa Murphiego
Ostatnio zmieniony przez miki Pią 23 Kwi, 2010, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
ajzik 
Banita


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 29 Kwi 2008
Posty: 3557
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

Świtku, nie kwestionuję Twojej dobrej woli, ale radzę podchodzić z pewnym, niewielkim chociaż, dystansem do tego co mówią obecnie nasi prokuratorzy. Mówiąc kolokwialnie ja tu widzę (i nie tylko ja) raczej kwestię z cyklu "co zrobić z tą żabą". I Boże broń nie jest to sugerowanie jakiegoś spisku, żeby było jasne :-). Jest potwierdzony stenogram i jeszcze kilka dni temu nie widziano problemu, żeby go upublicznić. Wczoraj już ten problem widziano.
Ps. Niektóre z hipotez są nazwijmy to, "słabe", było to już wałkowane i tu i nie wracajmy do tego.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group