Pomógł: 1 raz Wiek: 50 Dołączył: 02 Paź 2007 Posty: 920 Skąd: mil atc
Wysłany: Pią 18 Paź, 2013
Tak, OTP to świetny instrument. Assesorzy także.
Czy się czepiam ? Można to pewnie tak odebrać. chodziło mi jednak o stwierdzenie faktu. Sam bowiem słyszałem na własne, niemałe uszy, że na małe lotnisko śmigłowcowe WYSTARCZY. I na koniec dziękuję za dobrą radę związaną z krzewieniem dobrych praktyk w swoich organach.
Czy się czepiam ? Można to pewnie tak odebrać. chodziło mi jednak o stwierdzenie faktu. Sam bowiem słyszałem na własne, niemałe uszy, że na małe lotnisko śmigłowcowe WYSTARCZY. I na koniec dziękuję za dobrą radę związaną z krzewieniem dobrych praktyk w swoich organach.
Dla mnie to nic sensacyjnego ani zdrożnego. Jak ludzie którzy na co dzień i przez wiele lat zapewniali służbę tylko śmigłowcom mieli się odnaleźć w mieszanym ruchu? Kto im zapewnił w przeszłości symulator itd.? Oczywiście można było zrobić weryfikację i ciaaaach sekatooorem!
Wierzę, że większość takich osób po weryfikacji jest zmotywowana do podnoszenia poziomu kompetencji. Na pewno nikt kto stwarzałby zagrożenie poprzez swoją pracę takiej weryfikacji nie przeszedł.
Mam tu na myśli np: procedury jakie wprowadziło SSRL odnośnie Oceny Techniki Pracy.Asesor wiodący, który zapewne jest w twoim LOSRL powinien zostać poinformowany o tym że ten kontroler posługuje się nie prawidłową frazeologią lotniczą. Warto zaznaczyć, iż każdy asesor ma w obowiązku dokonywać tzw. continuous assesment, czyli obserwować prace każdego kontrolera przez cały rok pomiędzy rocznymi OTP.
fsoul napisał/a:
Tak, OTP to świetny instrument. Asesorzy także.
A czy ktokolwiek pomyślał, w jaki sposób tych ludzi (w dobie kryzysu personalnego w LOSRL-ach) wynagrodzić za dodatkowe wykonywanie obowiązków i pracę niejednokrotnie ponadnormatywną. A może jeżeli kiedykolwiek będą restrukturyzowane LOSRL-y należałoby pomyśleć o etatowych asesorach (asesorze wiodącym), którzy nie musieliby trzymać 6, a niejednokrotnie więcej dyżurów. Najłatwiej jest za biurkiem wymyślić asesorów, guru asesorów, guru instruktorów, a o resztę niech się martwią d-cy Baz i szefowie LOSRL. Przecież Ci mają środki finansowe, mogą ich wynagrodzić
I żeby nie było - nie jestem przeciwnikiem tego systemu. Tylko trzeba konstruktywnego myślenia co z tym zrobić. A może ktoś już znalazł rozwiązanie?
I na koniec prośba - pisząc o błędach innych nie zapominajmy o swoich, nikt nie jest doskonały. Wszyscy je popełniamy.
Rafism asesorzy z zasady są nie etatowi, tak jest w PAŻP i innych krajach europejskich. Jednak w Polsce główny problem to mentalność ludzi....od tego trzeba zacząć a dopiero pytać o kasę....
Wydaje mi się że Szef LOSRL ma instrumenty doceniania ludzi zaangażowanych w proces OTP chociażby przy przydzielaniu nagród rożnego rodzaju...
Pomógł: 1 raz Wiek: 50 Dołączył: 02 Paź 2007 Posty: 920 Skąd: mil atc
Wysłany: Pią 18 Paź, 2013
Biję się w piersi. Jakiś czas temu komuś natrętnie wkurzającemu i zadającemu standardowe pytania i mającemu standardowe problemy typowe dla COP i ODN i nie rozumiejącemu, że właściwym ku temu miejscem jest zwrócenie się do BOZ, nie do ATCO pracującego bez asystenta, w rezygnacji rzuciłem niestandardową, nigdzie nie opisaną frazeologię :" SPIE....J"
Nie zawiera jej 4x4, i nawet Frazeologia lotnicza w SZ RP, przez nikogo jeszcze nie wycofana. Myślę, że śmiało można i trzeba było wypełnić na mnie formularz w formie obowiązkowej lub dobrowolnej. Ech, tu się zapędziłem, bo nie zauważyłem by ktoś na tym podwórku zorganizował taką możliwość ...
Wydaje mi się że Szef LOSRL ma instrumenty doceniania ludzi zaangażowanych w proces OTP chociażby przy przydzielaniu nagród rożnego rodzaju...
...nagród różnego rodzaju. Czyli jakich, może więcej szczegółów, jakiś konkretnych podpowiedzi. W momencie gdzie sytuacja kadrowa LOSRL-u wymusza gromadzenie się dni wolnych za ponadnormatywne dyżury, szef LOSRL stara się w miarę możliwości oddawać dyżury ponadliczbowe i w sposób ciągły zabezpieczać pełnienie dyżuru ratowniczego nagradzanie tych ludzi nagrodowymi urlopami (czyli dalszym gromadzeniem dni wolnych) może okazać się obraźliwe dla tych ludzi i traktowane w kategorii kpiny. Całe szczęście w tym, że ludzie pracujący na tym "małym, śmigłowcowym" lotnisku o ruchu jednak mieszanym wydają się lubić Swoją pracę i rozumieć sytuację i wykonują dodatkowe obowiązki za tzw. "uścisk dłoni kierownika". I za to "chapeau bas!"
Pozdrawiam.
Widzę że czas na nowy temat GORZKIE ŻALE bo temat frazeologii już dawno odpłynął.
Sądziłem, że czegoś nowego się dowiem, jakieś frazy lub wyrażenia pomocne w codziennym życiu, ale jednak lepiej idzie rozpamiętywanie przeszłości niż wspieranie przyszłości !!!
_________________ Jeżeli nie wiesz co czynisz, rób to w sposób elegancki - Murphy
Chciałbym poruszyć sprawę frazeologii, która jest tematem tego działu. Dokładniej chodzi o zwrot GO AHEAD. Dokument 9432 z dnia 20.04.2012 wycofuje ten zwrot( został wycofany, zamiast niego po wstępnym wywołaniu należy powtórzyć całą nazwę stacji wywołującej, a następnie własną. Takie wywołanie traktowane jest jako sygnał, że stacja wywołująca może nadać swoją depeszę). W związku z tym mam pytanie jak wy odpowiadacie pilotowi, który wywołał waszą stację bez podania intencji. Wiem, że stare przyzwyczajenia są silne i GO AHEAD trudno zmienić ale w takim razie czym zastąpić. Ponadto słowo "reposition"- nigdzie nie znalazłem tłumaczenia, często wykorzystywane do przemieszczenia śmigłowca z jednego miejsca w drugie(PKW Afganistan) czym zastąpić. Czy jedynym możliwym zwrotem jest "AIR TAXI". Proszę o radę szanownych kolegów.
Pomógł: 2 razy Wiek: 43 Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 372 Skąd: wild east mil atc ;)
Wysłany: Czw 02 Sty, 2014
Chyba nie da się trzymać zawsze w 100% frazeologii - "go ahead" jest jasne i jednoznaczne... Ew. jak pilot nie powie co chce można odpowiedzieć "report intensions" czy "read you five" czy "read you loud & clear"
Co do "reposition" (zwrot używany m.in. w Ghazni Airport ) Jest to przydatne określenie, ale musi być stosowane ostrożnie i jeśli są wątpliwości jak ten manewr pilot ma wykonać to trzeba mu podać dokładne instrukcje... jednak u nas bardziej przyjął się zwrot "air taxi", który oznacza że śmigło może wykonać podlot na wys. nie wyżej niż 100ft ale z teoretycznie nieograniczoną prędkością (bezpieczną).
"Hover taxi" to przelot nad drogami kołowania na max 50ft i z vmax 20kt
Pzdr
_________________ Let the good times roll...
Turn left three sixty for controller amusement, maintain radio silence, cleared to crash and burn...
Pomógł: 1 raz Wiek: 50 Dołączył: 02 Paź 2007 Posty: 920 Skąd: mil atc
Wysłany: Czw 02 Sty, 2014
Cytat:
Ew. jak pilot nie powie co chce można odpowiedzieć "report intensions" czy "read you five" czy "read you loud & clear"
Bardzo się Z Tobą nie zgodzę co do "read you five" czy "read you loud and clear", gdyż przepisy prowadzenia korespondencji radiowej jednoznacznie określają kiedy takich zwrotów używać. Być może nie pracujesz bardzo długo w lotnictwie SZ RP, więc powiem Ci, że tak "zawsze się mówiło" i w związku z tym kojrzy mi się to z typowo lotniczą wojskową komuną, z którą walczę chyba dłużej niż Ty pracujesz w lotnictwie. ( bez urazy ) ale to tylko na Twoją i Twojego pokolenia korzyść.
Fsoul -jak rozumiem powyższe zwroty można użyć jedynie w przypadku sprawdzenia "Radio check". Dalej nie otrzymałem podpowiedzi co ze zwrotem Go Ahead i co w zamian. Jaką odpowiedź stosujesz po wywołaniu twojego lotniska przez załogę?
Przychylę się do słów Trocina. Nie da się usystematyzować wszystkich zwrotów - w mojej ocenie zarówno GO AHEAD jak i REPOSITION są zwrotami nie tylko poprawnymi, ale przede wszystkim jednoznacznymi - co przemawia na ich korzyść. Jeśli załoga się do Ciebie zgłasza wywołując wyłącznie stację bez podania intencji, w mojej ocenie właśnie GO AHEAD jest najbardziej praktyczne. Jeśli chodzi o REPOSITION to wskazuje on jednoznacznie na konieczność przemieszczenia w tym przypadku w inne miejsce, gdyby zaś chodziło o podlot do miejsca startu zastosowałbym AIR TAXI TO.... Obie instrukcje uzupełniłbym o WIND XXX/XX kt.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum