Pomógł: 8 razy Dołączył: 28 Lut 2005 Posty: 2605 Skąd: z wojska panie
Wysłany: Czw 03 Mar, 2005 Re: TS-11 ISKRA
Wilrek napisał/a:
Produkcję Ts-11 Iskra zakończono w latach 80-tych, kołacze mi się rok 1987 r. ale na pewno nie wcześniej niż w 1983 r.
Czyli na pewno takie stare nie są.
P.S. Ile maja samoloty używane do szkolenia pilotów w USA?
Koniec lat 80' to zakończenie produkcji drugiej serii ISKIER (taki "dodruk"). Natomiast początek to lata 60'. Tak na marginesie to piloci najbardziej sobie chwalą maszyny te z pierwszych serii produkcyjnych - są lżejsze i prostsze (dosłownie - proste czyli nie powykrzywiane). Zreszta pomijając obecne walory bojowe ISKRA to doskonaly samolot, nawet dla początkującego pilota. Wiem bo latałem na niej dwa lata.
Co do samolotów szkolno treningowyc USAF to do niedawna były to konstrukcje wiekowo zbliżone do ISKIER ale za to sukcesywnie modernizowane.
_________________ I ty również możesz pomóc www.pajacyk.pl Dzieci czekają
KOMANDOS [Usunięty]
Wysłany: Pią 03 Cze, 2005
W ostatnim LOTNICTWIE jest bardzo ciekawy artykuł podkreślajacy SENSOWNOŚC modernizacji polskich SU 22, stwarzaąjącej dla nich okazję do podtrzymania sporej wartości bojowej, wysokiej wartości szkoleniowej , za niewielkie nakłady jak na tą skalę przedsięwzięć !!!
I zapewne znacznie lepsze to niz kolejnyb demobil F-5 .....
A za 15 lat można pomyslec o unowersalnym mysliwcu - np F-35.......
Jest też mowa o europejskim projekcie nowej maszyny szkolno-bojowej, w której polska moglaby wziąć udział typując nasz najelpszy potencjał technologiczno-intelektualny .... W ten sposób KNOW-HOW trafia do nas , nie mowiąć o innych korzyściach gospodarczych (rozwój know-how) czy wosjkowych (maszyny)....
Oby tylko ktoś zaczął MYSLEC a nie tylko napychać własne kieszenie ...
O samolocie F-5 mówiło się raczej w kontekscie przerobienia ich na samolot szkolny ,a nie jako o alternatywie dla Su 22.
Eurpejski samolot szkolny?-zapewne chodzi o MAKO-ale to raczej łabędzi spiew,program jest raczej mało popularny
_________________ "...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI
Ostatnio zmieniony przez GRYZLI Pią 03 Cze, 2005, w całości zmieniany 2 razy
KOMANDOS [Usunięty]
Wysłany: Pią 03 Cze, 2005
GRYZLI napisał/a:
O samolocie F-5 mówiło się raczej w kontekscie przerobienia ich na samolot szkolny ,a nie jako o alternatywie dla Su 22.
OK ale artykuł traktuje o koncepcji potraktowania SU-22 częściowo jako platformy treningowej dla przyszłych pilotow F-16ek
Zapewne i modernizacja MI-24 ma sens i ekonomiczne uzasadnienie ........
//staraj się nie pisać postów pod sobą-wystarczy zastosować funkcję "ZMIEŃ
Moderator GRYZLI
KOMANDOS [Usunięty]
Wysłany: Pią 03 Cze, 2005
GRYZLI napisał/a:
O samolocie F-5 mówiło się raczej w kontekscie przerobienia ich na samolot szkolny ,a nie jako o alternatywie dla Su 22.
Eurpejski samolot szkolny?-zapewne chodzi o MAKO-ale to raczej łabędzi spiew,program jest raczej mało popularny
NIE CHODZIŁO O MAKO tylko MB 235 ??? - Sorry cos poplątałem z nazwą - w każdym razie Włosi to chyba ciągną ... MAKO kona ...
Włosi na gwałt szukają wsparcia w programie Aermacchi M346-podobno współpraca z Rosjanami nie wychodzi im najlepiej, stąd potrzeba zainteresowania programem innych państw. Oczywiście celem Aermacchi jest doprowadzenie do tego aby ich samolot stał się EUROPEJSKI-bo to wiąże się z ewentualnymi przyszłymi zamówieniami ,ale na dzisiaj raczej zainteresowanie jest marne. Oczywiście moglibyśmy przypiąć się do programu- nawet padła tak propozycja ,tyle że wcześniej musielibyśmy zadeklarować chęć kupna tej maszyny ,a to nie jest już takie proste.
Jeśli upadnie projekt międzynarodowego ośrodka szkolenia w Dęblinie (a raczej tak będzie) to po cholerę nam większa ilość maszyn szkolnych skoro pilotów będziemy szkolić gdzieś w świecie?
Prawda jest taka że przy kurczącym się stanie naszego lotnictwa ,potrzeby szkoleniowe są minimalne ,bo to już nie te czasy kiedy potrzebowaliśmy rocznie 100 pilotów-teraz wystarczy kilku i to nie co rok.
Natomiast co do Su22 to przeistoczenie go w maszynę szkolną jest chyba wytworem chorej wyobraźni dziennikarzy-to jest maszyna z gruntu bojowa-zbyt ciężka ,zbyt droga w eksploatacji a jej właściwości pilotażowe nie są takie jakie musi mieć samolot szkolny-nie wspomnę tu już o kosztach przeróbki!
_________________ "...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI
Jeśli upadnie projekt międzynarodowego ośrodka szkolenia w Dęblinie (a raczej tak będzie)
Szkoda, ale mówi się trudno.
Cytat:
po cholerę nam większa ilość maszyn szkolnych skoro pilotów będziemy szkolić gdzieś w świecie, Prawda jest taka że przy kurczącym się stanie naszego lotnictwa ,potrzeby szkoleniowe są minimalne
Fakt, ale czy nie miało prtzypadkiem tak być, że jest to międzynarodowy ośrodek? Przeież mieliby się tam szkolić Czesi (pod warunkiem kupna L-159), Węgrzy i Słowacy? Podejrzewam, że nawet znaleźliby się kadeci z krajów nadbałtyckich i wszystkich innych które mają lotnictwo, ale nie opłaca się im rozwijać bazy szkoleniowej. Co wy na to?
docent NAPOLEON [Usunięty]
Wysłany: Pią 03 Cze, 2005
GRYZLI napisał/a:
Natomiast co do Su22 to przeistoczenie go w maszynę szkolną jest chyba wytworem chorej wyobraźni dziennikarzy-to jest maszyna z gruntu bojowa-zbyt ciężka ,zbyt droga w eksploatacji a jej właściwości pilotażowe nie są takie jakie musi mieć samolot szkolny-nie wspomnę tu już o kosztach przeróbki!
Intencja autora artykułu nie zakładala potraktowania SU 22 jako maszyny szkolnej lecz jako tańszego substytutu F-16 , jednoczesnie z przeistoczeniem go w miare sprawny sprzet bojowy, zdolny do poltania jeszcze przez ok 10-15 lat.
Moim zdaniem pomysł nie jest Głupi - 100 SU - bo tyle pewnie jest na chodzie to duza liczba ich unowwocześnienie ma ZNACZNIE WIEKSZY SENS niz zakup złomu, zabawy z jakąś Irydą (o co postuluja niektórzy) , czy zreduko9wanie personelu latającego do 80 osób i szkolenie go za granica ....
Niebagatelnym argumentem jest też asmpt rozwojowy dla polskiego przemysłu , a wszystko to przy kosztach na poziomie zakupu kolejnej porcji złomu w liczbie 30 sztuk ......
Wlaczenie się do pomysłu AERMACCHI może mieć sens rozwojowy dla polskiego przemysłu a jeśli projekt bedzie mocno wspierany przez NATO potencjalni odbiorcy pewnie sie znajda.
Ile potzreba w PL tych maszyn - a ile jest ISKIER ??? a więc 100 % ISKIER , biorąc pod uwagę poziom nowoczesności ta maszyna może być lekkim samolotem bojowym więc z czasem moze zastepować SU - 22 , czy nie kompatybilne z niczym MIGI 29 ......
A jak myślisz -ilu pilotów rocznie potrzbują Czesi i Węgrzy razem wzięci?
Pięciu,sześciu? Po za tym oni latają na Gripkach ,my będziemy latać na F-16-prawdopodobnie potrzebne wtedy byłyby oddzielne programy szkolenia (dla szesciu ludzi?)
Litwa ,Łotwa i Estonia nie maja prawie lotnictwa i to się pewnie predko nie zmieni-było jakieś zainteresowanie ze strony krajów afrykańskich ,ale oni raczej liczą na pomoc niż na odpłatne szkolenie ,a juz o partycypowaniu w kosztach raczej nie mowy !!!
Czy to się wszystko opłaca ?!
_________________ "...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI
ośrodek? Przeież mieliby się tam szkolić Czesi (pod warunkiem kupna L-159), Węgrzy i Słowacy? Podejrzewam, że nawet znaleźliby się kadeci z krajów nadbałtyckich i wszystkich innych które mają lotnictwo, ale nie opłaca się im rozwijać bazy szkoleniowej. Co wy na to?
Pomysł jest doskonały a ja oczekuję większego LOBBYINGU ze strony naczelnych wladz RP w NATO i USA. Być może mogłoby to stanowić część zobowiązań off-setowych, których i tak NIE OTRZYMAMY...
Z naszej strony wymagane byłoby sprawne zarządzanie osrodkiem, promocja i dzialania Pr-owe oraz dobra baza techniczno-dydaktyczna a nowoczesny AERMACCHI wraz z wyposażeniem mogłby tez byc baza dla szkolenia pilotów np z III-go swiata - IRAK ?, ARABIA SAUDYJSKA itp ..
Nie oczekiwałbym wsparcia ze strony Jankesów-szkolenie pilotów to doskonały interes więc po co im konkurencja.Kraje takie jak Arabia Saudyjska stać na szkolenie w USA,a Irak to jeszcze daleka perspektywa.
Potrzeby szkoleniowe nasze jak i innych biednych krajów są bardzo ograniczone -raczej taniej bedzie szkolić u kogoś .
Zakup L-159 to też raczej kiepski pomysł-maszyna jak do tej pory przegrywa wszystkie przetargi ,jest jeszcze w stadium dorastania- kto wie przy ewentualnym zakupie może się stać tak że będziemy jedynym krajem stosującym ten samolot do szkolenia.Czesi raczej myślą o uratowaniu fabryki w Vodochodach niż o wspólnych inicjatywach .Co do interesów z Czechami to już mieliśmy przykład ich podejścia przy próbach wspólnej modernizacji Mi 24.
_________________ "...Nic nie jest skończone dopóki się nie skończy..." MIŚ YOGI
Włosi na gwałt szukają wsparcia w programie Aermacchi M346-podobno współpraca z Rosjanami nie wychodzi im najlepiej, stąd potrzeba zainteresowania programem innych państw.
Masz bardzo stare informacje. Zakłady Aermacchi przerwały współpracę z Rosjanami w 2001 roku (info z encyklopedii Jane's).
Cytat:
Oczywiście celem Aermacchi jest doprowadzenie do tego aby ich samolot stał się EUROPEJSKI-bo to wiąże się z ewentualnymi przyszłymi zamówieniami ,ale na dzisiaj raczej zainteresowanie jest marne.
Własi mieli nadzieję, że ich M346 zwycięży w programie na wspólny samolot szkolenia zaawansowanego, ale póki co to z programu wspólnej platformy szkoleniowej wychodzi wielkie g...., a potencjalni uczestnicy na gwałt szukają maszyn dla zabezpieczenia potrzeb szkoleniowych we własnym zakresie (jak RAF który zamówił nowe Hawki mk 128).
Cytat:
Prawda jest taka że przy kurczącym się stanie naszego lotnictwa ,potrzeby szkoleniowe są minimalne ,bo to już nie te czasy kiedy potrzebowaliśmy rocznie 100 pilotów-teraz wystarczy kilku i to nie co rok.
Nie zgodzę się z taką teorią. Już obecnie występuje poważny niedobór personelu latającego (ukompletowanie w 1 BLT spadło do 70%, a najbliższy wyspust WSOSP to rok 2009!!!!). Przy tym obecnie mamy w SZ (MW, WLąd, SP) około 1000 etatów dla pilotów, co przy załozeniu wymiany 5% rocznie (okres słuzby 20 lat, bez uwzględnienia przypadków losowych, utraty zdrowia, zwolnień spowodowanych zapisami ustawy pragmatycznej) oznacza, że rocznie potrzeba nie mniej niż 50 NOWYCH pilotów. Chyba, że zgodnie z zamysłem SG lotnictwo zmniejszy się do 3 x elt (same F-16, w planach na 2025 nie przewidziano nawet istnienia jednej eskadry szkolenj czy też transportowej). Wtedy, żeczywiście lepiej wysyłać 3-4 ludzi rocznie np do NFTC (choć, Węgrzy którzy to robią narzekają, że koszty szkolenia ciągle idą w górę, a kontrakt podpisali na 15 lat i nie moga się wycofać bez płacenia kar umownych).
Cytat:
Natomiast co do Su22 to przeistoczenie go w maszynę szkolną jest chyba wytworem chorej wyobraźni dziennikarzy-to jest maszyna z gruntu bojowa-zbyt ciężka ,zbyt droga w eksploatacji a jej właściwości pilotażowe nie są takie jakie musi mieć samolot szkolny-nie wspomnę tu już o kosztach przeróbki!
Chyba jednak taniej byłoby "bić godziny" na Su, niż na F-16, szczególnie w sytuacji gdy nie będzie samolotu szkolenego z prawdziwego zdarzenia i po lotach na TS nasze "młode orły" miały by siadać od razu na "super technikę zza oceanu.
PZDR
_________________ Częste zmiany decyzji nie są dobrym miernikiem operatywności
L-159 to złom , więc chyba nikt poważnie nie traktuje tej oferty . Tylko AERMACCHI, no more DEMOBIL !!
A nie uważasz, że inwestowanie w samolot który został dopiero co oblatany (M346 jak dobrze kojarzę oderwał się od ziemiw czerwcu 2004 roku) to nie jest dobry pomysł.
Zreszta sami włosi są mało elastyczni (podobnie jak czesi z AV). Sprzedać samolot - to wszytko o czym myślą. Na dodatek do niedawna też byli zaiteresowani upchnięciem do nas przestarzałych M335. Za to niezaprzeczalnym atutem AV jest cena oferowanego produktu (od 8 mln dolarów). Przy tym kto wie, czy różne "sieroty po ZSSR" mające w swojej flocie powietrznej samolot L-39 nie zdecydowały by się na szkolenie w Polsce właśnie ze względu na posiadanie zbliżonego samolotu (że nie wspomnę o tym, że idąc za ciosem można by pozyskać dla Deblina wraz z L-159 trochę używanych L-39 i szkolić na nich "za grosze" personel z krajów których nie stać na udział w "zaawansowanych" programach szkoleniowych takich jak np NFTC).
_________________ Częste zmiany decyzji nie są dobrym miernikiem operatywności
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum