Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
M-346 Master w naszej armii jako AJT
Opublikował Wiadomość
Stevie 
Admin Site
Polak



Pomógł: 23 razy
Wiek: 56
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 14796
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   M-346 Master w naszej armii jako AJT

MON, 10.02.2014r.

Zakończyło się sprawdzenie weryfikacyjne włoskiego samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Master stanowiącego element zamówienia SZ RP na zintegrowany system szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer- AJT).

Samolot został poddany ocenie (sprawdzeniu weryfikacyjnemu) w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie podczas demonstracji przeprowadzonej w dniach 3-5 lutego br. przez wykonawcę zgodnie z zasadami i w zakresie określonym w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ).

Sprawdzenie, które dokonywane było przy udziale komisji powołanej do przeprowadzenia postępowania i grupy sprawdzenia weryfikacyjnego potwierdziło, iż samolot spełnia te wymagania.
W związku z powyższym dokonano formalnego wyboru oferty złożonej przez firmę ALENIA AERMACCHI S.p.A.

Podpisanie umowy przewidywane jest w I kwartale 2014 r.

płk Jacek Sońta

Rzecznik Prasowy
Ministra Obrony Narodowej

Aermacchi_M-346.jpg
Plik ściągnięto 246 raz(y) 136,93 KB

 
 
Star660 
6
Biturboengine



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 1209
Skąd: MSS
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

Na innym zdjęciu przypomina Irydę. Szkoda, ze 40 milionowe państwo, posiadające 72 różnego rodzaju inspektoraty innowacji, gdzie co drugi to inżynier, nie potrafi zbudować własnego projektu. WSTYD. Ciekawe, co dziś powiedzieliby Panowie Żwirko i Wigura na zakupy techniki lotniczej w przetargu.
_________________
BORN TO RIDE
 
 
puchatek 
7



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Lip 2007
Posty: 2900
Skąd: Stumilowy Las
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

Powiedzieliby, ze czasy konstruowania w garazu mnely bezpowrotnie.
I co drugi to chyba licencjat w przewazajacej czesci po pseudostudiach
_________________
Tolerancja dla wszystkich! Za wyjątkiem wrogów tolerancji!
 
 
Zwitt 
8



Wiek: 46
Dołączył: 28 Mar 2007
Posty: 3290
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

puchatek, dokładnie! Star660, wydalibyśmy miliardy zł i kupili...8 szt? Czesi też zrobili L-159 i jak na tym wyszli. A samolot był przyzwoity i naklepali go 72 szt. Popieram polską zbrojeniówkę, ale niech robią i inwestują w to w czym są dobrzy.
A co do Mastera - maszyna fajna, tylko czy Włosi nie odbiją sobie niskiej ceny kosztami wsparcia logistycznego? A co do nas to czy kilka dni wystarcza by sprawdzić w warunkach operacyjnych tak skomplikowany sprzęt jakim jest współczesny wojskowy samolot odrzutowy?
_________________
ARMA PACIS FULCRA - Broń dźwignią pokoju
 
 
RadArek 
8



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Wrz 2007
Posty: 3328
Skąd: Polska, ale co 3 tyg.
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

A, ja się z tej decyzji bardzo ale to, bardzo cieszę!!! Jak to mówią: jeśli samolot jest ładny to i będzie dobry:) Ma szanse stać się monotypem na świecie i życzę mu tego z całego serca.Pomyśleć że, sam płatowiec to pochodna Jaka-130:) A, co do Irydy to brak słów...Gniot od początku...
_________________
Polak diabłu pamięta:)
 
 
 
windom 
3


Dołączył: 27 Wrz 2007
Posty: 101
Skąd: już sam nie wiem
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

Jak wymalują na nim taką samą szachownicę jak Stochowi to pierwsze miejsce murowane :viktoria:
Mogę się jednak mylić i będzie to ta właściwa.
 
 
McSimus 
7
...pod kątem prostym 45 stopni !!!



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 28 Lut 2005
Posty: 2605
Skąd: z wojska panie
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

A ja się cieszę, że w końcu coś wybrali. Niby mieli to zrobić naście lat wcześniej i ja się już nie doczekałem posadowienia tyłka w nowym kokpicie ale i tak sie cieszę ;)
_________________
I ty również możesz pomóc www.pajacyk.pl Dzieci czekają :)
 
 
RadArek 
8



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Wrz 2007
Posty: 3328
Skąd: Polska, ale co 3 tyg.
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

Szkoda tylko jednego...Mianowicie pamiętam jak Włosi proponowali nam współpracę przy rozwoju i produkcji Mastera wiele lat temu... Podobnie jak ze Spice, nasi genialni planiści od rozwalania przemysłu stanęli na wysokości zadania... Ale, i tak się cieszę:)
_________________
Polak diabłu pamięta:)
 
 
 
leoncio 
5



Pomógł: 3 razy
Wiek: 64
Dołączył: 23 Wrz 2007
Posty: 485
Skąd: lotnisko i WKU
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

Nie tylko Włosi.
Na początku lat 90-tych miałem kontakt ze szwedzkimi biznesmenami. Wyrażali chęć "wciągnięcia" naszych zakładów lotniczych w produkcję Grippena.

A z Mastera też się cieszę. :)
_________________
Pytanie mechanika MiG-21: jaki jest zasięg pocisku R-3S? Odpowiedź specjalisty: łeeeeee, te to lecą!
 
 
Zwitt 
8



Wiek: 46
Dołączył: 28 Mar 2007
Posty: 3290
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: Sro 12 Lut, 2014   

Włosi nam zaproponowali współpracę przy Masterze, ale nasi włodarze woli poskąpić 35 mln EUR jako naszego wkładu. Jak widać był to ogromny błąd a pieniądze w skali kraju naprawdę śmieszne. Dzięki temu mogliśmy uratować nasz przemysł lotniczy i mieć go pod kontrolą albo dołączyć do EADS na partnerskich zasadach. Zamiast tego zmarnowaliśmy szanse i rozdawaliśmy po jednej fabryce po każdym przetargu. Tyle się mówiło o dołączeniu polskiego przemysłu do wspólnych europejskich programów a kiedy nam to proponowano to za każdym razem odrzucaliśmy ofertę. Teraz nie mamy nic do zaproponowania. Zostały nam tylko WZL-e. W zasadzie jeśli chodzi o przemysł lotniczy kontrolowany przez polski kapitał to sprawę trzeba zaczynać od zera. Szkoda, że tak się stało.
A z Mastera też się cieszę i mam nadzieję, że wkrótce wykorzystamy opcję i będziemy mieć 12 szt.
_________________
ARMA PACIS FULCRA - Broń dźwignią pokoju
 
 
lekomin
7


Dołączył: 18 Lut 2005
Posty: 2578
Wysłany: Sro 12 Lut, 2014   

8 samolotów powinno spokojnie pozwolić na wyszkolenie 24 pilotów rocznie, co zakładając 11% rocznej fluktuacji wśród pilotów liniowych, daje około 250 pilotów w służbie. Zakładając 1,5 załogi na samolot umożliwia obsadzenie około 150 samolotów.

I u nas nikt się nie będzie chciał szkolić bo nie ten klimat, mało lotnych dni i kadra z doświadczeniem nijak porównywalnym do tej z USAF czy RAF. Bo w ilu misjach bojowych uczestniczyli instruktorzy z Radomia? Ile TLP ukończyli? To jest tak, jakby przyszłego kierowce rajdowego chcieli uczyć egzaminatorzy z WORDu. Jeździć samochodem to go nauczą, i nic poza tym. Szkolenie w USA to było najlepsze, co mogło spotkać SP. O tak prozaicznej rzeczy jak nauka języka w cywilizowany sposób nie wspomnę.

Realne nasze potrzeby na pilotów, czyli około 6 pilotów samolotów odrzutowych oraz około 10 pilotów samolotów transportowych (wielosilnikowych) spokojnie można było załatwić albo w UK albo w USA. I po koszcie nijak się odnoszącym do 1,2 mld PLN za Mastery + koszty użytkowania. Pomijam fakt, że ostatni "rok przestępny" w szkoleniu, który wypluł z tego co pamiętam prawie 200 pilotów, załatwił nasze potrzeby szkoleniowe na dekadę. Z pewnością mamy spokój z pilotami do MiG29 i Su22. Zostaje 48 F-16, do których potrzeba około 60-65 pilotów liniowych.

A kupowanie M-346, żeby latał po 100h rocznie, to chyba jakiś żart. Warto prześledzić, jakie naloty planują na te samoloty Singapur czy Izrael, i ile w założeniach planowały ZEA. O ile mnie pamięć nie myli, to około 400h rocznie na jeden egzemplarz.
 
 
Artur Goławski 
Gość Specjalny



Pomógł: 2 razy
Wiek: 53
Dołączył: 16 Sty 2005
Posty: 1147
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro 12 Lut, 2014   

leoncio napisał/a:
Na początku lat 90-tych miałem kontakt ze szwedzkimi biznesmenami. Wyrażali chęć "wciągnięcia" naszych zakładów lotniczych w produkcję Grippena.


A to ciekawe, bo nie ma takiego samolotu. Jest natomiast JAS 39 Gripen.
Możesz sprawdzić. I sprawdź tez biznesmenów, o których wspominasz. Może oferowali coś alternatywnego.
 
 
Zwitt 
8



Wiek: 46
Dołączył: 28 Mar 2007
Posty: 3290
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

lekomin, niby racja, ale 8 szt. to na styk. Uwzględniając obsługi, przeglądy i remonty oraz to, że czasem trzeba poćwiczyć walki 4 vs. 4 to 10-12 szt. wydaje się bezpiecznym miniumum.
Co do doświadczenia zgoda. Dlatego WP powinno tak skonstruować ścieżki kariery pilota bojowego by jedną kadencję zaliczał jako instruktor na Masterze, a Dębliniacy niech dalej uczą latania po kręgu.
Z pogodą to też nie jest tak, że tylko same plusy. Jednak pilot będzie latać głównie w Polsce a nie pod zawsze słonecznym niebem Arizony. Umiejętność latania w TWA jest u nas szczególnie przydatna.
Z kwestii organizacyjnych to w zasadzie przy takiej wielkości lotnictwie (z tendencją do kurczenia się) utrzymywanie dwóch baz lotniczych i skrzydła jest bez sensu. Jak już inwestujemy w Dęblin to skoncentrujmy tam całe szkolenie lotnicze. Jedna baza lotnictwa szkolnego podległa pod WSOSP czy DGRSZ w zupełności by wystarczyła. Ale iwm za dużo wysokich etatów poszło by do wycięcia. :-o
_________________
ARMA PACIS FULCRA - Broń dźwignią pokoju
 
 
McSimus 
7
...pod kątem prostym 45 stopni !!!



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 28 Lut 2005
Posty: 2605
Skąd: z wojska panie
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

Jak pchorki będą z czasem tak latać na Masterach tak jak na Iskrach to dwie zmiany lotne muszą być sprzętem obsadzone w 100% bo może się okazać, że po pierwszej zmianie nie będzie czym latać :cool:
_________________
I ty również możesz pomóc www.pajacyk.pl Dzieci czekają :)
 
 
i 
Guru



Pomógł: 55 razy
Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 13516
Skąd: ---
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

Jak będą dwa z ośmiu zdolne do lotu to będzie sukces.
Ale trzeba troszkę znać się na lotnictwie, aby to wiedzieć.

Tabelki, wykresy, obliczenia ilości potrzebnych pilotów i pobożne życzenia nijak mają się do lotniczej rzeczywistości.
_________________
"Przestańmy własną pieścić się boleścią, przestańmy ciągłym lamentem się poić,
Kochać się w skargach jest rzeczą niewieścią, Mężom przystoi w milczeniu się zbroić"
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group