Zakladajac identyczne poziomy wyciszenia, odpornosci udarowej itp., platrofma fregaty 6000 tonowej w stosunku do 2000 tonowej korwety jest drozsza o 10-15%. Nawet naped nie musi byc mocniejszy by osiagac te same predkosci (wieksze mozliwosci optymalizacji ksztaltu na dluzszym kadlubie).
Dzieki wiekszej przestrzeni, serwisowanie platformy fregaty jest tansze o okolo 10% (latwiejszy dostep do urzadzen i instalacji, mniejsza liczba roboczogodzin na wymiane, naprawe). W cyklu zycia koszty wyjdzie wiec podobnie.
Rozmiar korwety decyduje o tym, ze trzeba rezygnowac z wielu zdolnosci lub isc na wiele kompromisow (w tym jesli chodzi o przezywalnosc okretu). Przy naszym typie wybrzerza, nie ma wiec sensu brnac w kolejne Slazaki.
Ale policzyłeś porty leżące pomiędzy Świnoujściem a Gdynią zdolne do przyjęcia okrętu o długim kadłubie?
Rozumiesz z jakiego powodu te nowe statki wielozadaniowe dla naszych urzędów morskich będa trzymać sie pewnego limitu długości (poniżej wypisanej), niezależnie od faktu że te wszystkie benefity ktore powyżej wypisałeś stosuja się także do statków wielozadaniowych urzędów morskich?
Od czterech lat oskram dzielisz się z nami wizja Okrętu Obrony Wybrzeża.
OBRONY WYBRZEŻA
Czy mógłbyś w związku z tym wreszczie sporządzić i przedstawić szczegółową analizę owego polskiego wybrzeża które okręt miałby w założeniu bronić, ze szczególnym uwzględniemiem parametrów naszych pożalsięboże portów schronienia?
Dziękuję.
_________________ Toast wódczany o postaci dialogu.
Zasłyszane na dniach.
:
- Ruskij wojennyj korabl?
- Do dna!
Pomógł: 4 razy Dołączył: 27 Maj 2007 Posty: 4561 Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 28 Kwi, 2019
Chyba sami nie wiedzą Wybrano na początku tego roku inżyniera projektu a w zeszłym autora strony internetowej (powinna od początku tego roku działać- ale nic nie znalazłem). Ale poza tym cisza od 2017. Ale zakładam że do 60m- takie sa ograniczenia portów w Dziwnowie i Ustce.
Pomógł: 3 razy Wiek: 48 Dołączył: 11 Sie 2015 Posty: 1699 Skąd: Kraina Deszczowców
Wysłany: Nie 28 Kwi, 2019
Cytat:
z jakiego powodu te nowe statki wielozadaniowe dla naszych urzędów morskich będa trzymać sie pewnego limitu długości (poniżej wypisanej), niezależnie od faktu że te wszystkie benefity ktore powyżej wypisałeś stosuja się także do statków wielozadaniowych urzędów morskich?
Nie bedą miały odniesienia ponieważ są to jednostki o zupełnie innym przeznaczeniu i innej budowie. Dla tych jednostek znacznie wazniejsza jest zdolność do manewrowania w ograniczonej przestrzeni oraz stosunkowo niewielkie zanurzenie a nie wysoka prędkość i zapas wyporności dla skompliowanego wyposazenia i uzbrojenia. Oraz te jednostki mają operować w dość ograniczonym rejonie.
W Kołobrzegu obsługuja jednostki do 100m długości i zanurzeniu 4.7m. Generalnie jest to port o znacznie większym rocznym przeładunku niż Elbląg. Niestety podobnie jak Elbląg ma wielką wadę czyli brak rozwiniętej infrastuktury lądowej. W obecnych warunkach rozbudowa tego portu miałaby jednak większy sens niż marnowanie pieniędzy na przekop Mierzei Wiślanej i ładowanie pieniędzy w błoto tamże oraz byłoby tańsze. Jednak z punktu widzenia operowania większymi jednostkami nie ma to tak istotnego znaczenia.
Michqq kwestia portów, które będa mogły przyjąć okręty wilkości fregaty pomiędzy Świnoujściem a Gdynia nie ma tu wielkiego znaczenia ponieważ w trakcie konfliktu te okręty nie będą stały w portach. Bedą operowały na morzu bo takie jest ich przeznaczenie. Porty bedą potrzebne od uzupełniania paliwa i zapasów czy co jakiś czas oraz przeprowadzania bardziej skomplikowanych napraw. Do tego nie muszą być używane nasze porty, jesli będzie taka konieczność. Bałtyk jest niewielkim morzem a prędkości osiągane przez jednostki wielkości fregat są tak znaczne, że przemieszczanie się z jednego miejsca na drugie nie zajmuje wiele czasu. W zasięgu krótkiego przebazowania mamy wiele portów sojuszniczych, które mają odpowiednią infrastrukturę i w NATO przeprowadzane są ćwiczenia sprawdzające interoperacyjność. Jeśli NATO zadziała jak powinno to problem nie będzie niczym wielkim a jeśli NATO nie zadziała to jakiekowliek gdybanie przestanie mieć sens. Fregaty byłby tak samo przydatne jak dodatkowa papierowa dywizja ;p
To co napisałem o fregatach nie oznacza, że jestem w 100% zwolennikiem ich posiadania. Na razie to, poza niszczycielami min bo te musimy mieć tak czy inaczej, nie mam 100% przekonania do posiadania jasno określonych wielkością i przeznaczeniem jednostek w naszej MW bo to nie są czasy, kiedy cokolwiek w wojsku kupuje się bez uwzględaninia całości armii oraz polityki obronnej tak naszej wewnętrznej jak i NATOwskiej. Niestety tak jak brakowało wizji i zdrowego rozsądku tak nadal brakuje. I dlatego nawet gdyby wielkośc portów miała tu krytyczne znaczenie, a nie będzie miała, to i tak nie byłoby to kluczowym argumentem wpływającym na wybory decydentów. Jak można kupować działą bez zapewnienia amunicji to jakim cudem ktoś będzie się przejmował wyborem wielkości jednostek dla MW lub ich sensem w obecnym systemie?
Prawdopodobnie jedynym portem, ktory moglby przyjac Slazaka, a nie mog przyjac fregaty jest Port Wojenny na Helu (pewnosci nie mam, bo nie znalazlem danych dla portu po tym jak wybudowano w nim molo po srodku basenu portowego. Do kolobrzegu mogw wchodzic maksymalnie 85 metrowe jednostki.
_________________ One of the serious problems in planning the fight against American doctrine, is that the Americans do not read their manuals, nor do they feel any obligation to follow their doctrine...
"W Polsce są zazwyczaj dwa wyjścia z sytuacji: normalne i nadprzyrodzone. Normalne jest takie, że z nieba schodzą zastępy aniołów i robią za nas. A nadprzyrodzone - kiedy sami weźmiemy się do roboty." Tadeusz Konwicki
"Une guerre de religions, c'est quand deux peuples s'entretuent pour savoir qui a le meilleur ami imaginaire"
Pomógł: 3 razy Wiek: 48 Dołączył: 11 Sie 2015 Posty: 1699 Skąd: Kraina Deszczowców
Wysłany: Pon 29 Kwi, 2019
Oficjalna strona portu w Kołobrzegu podaje 100m a nie 85 tak jak Wiki. Na fregatę nadal za mało ale kwestia portów w czasie W to tak jak pisałem. Albo bedziemy mieli poparcie sojuszników z NATO i np. będzie mozna korzystac w razie potrzeby z portów niemieckich czy duńskich albo i tak nasze dywagacje nie bedą miały znaczenia
Generalnie to gdyby nasi decydenci byli normalni to świeży wybór śmiglaków ZOP wskazywałby na przyszłą wielkość największych bojowych jednostek MW. Niestety ten zakup, jak wiele innych, miał podwójne i potrójne dno oraz kilka warstw mułu. Sensu i racjonalnego planowania w tym nie ma. Po kiego nam tak ciężkie śmigłowce ZOP? Skoro nie planujemy oprowania tymi smigłowcami z pokładów jednostek pływających to dlaczego nie poszliśmy w kierunku samolotów takich jak choćby C295 MPA? Mamy już jakies zaplecze, koszt mniejszy i w wypadku lądowego bazowania znacznie większa efektywność. Inaczej to wygląda jeśli patrzymy na SAR ale jakim cudem te 4 śmigłowce będą w stanie zapewnić nam zdolności ZOP i SAR jednoczesnie? Niemniej kwestia tego czy (!!!) i jakie śmigłowce ZOP kupujemy powinna mieć uzasadnienie w tym, jakie okręty mamy/bedziemy chcieli mieć.
A to faktycznie musieli zrealizowac jakies inwestycje, bo w chwili gdy pisalem tekst na stronie portu bylo podane 85 metrow i taka wartosc znajduje sie w dokumencie o strategii portu z 2010 roku (ktory nadal wisi na ich stronie).
_________________ One of the serious problems in planning the fight against American doctrine, is that the Americans do not read their manuals, nor do they feel any obligation to follow their doctrine...
"W Polsce są zazwyczaj dwa wyjścia z sytuacji: normalne i nadprzyrodzone. Normalne jest takie, że z nieba schodzą zastępy aniołów i robią za nas. A nadprzyrodzone - kiedy sami weźmiemy się do roboty." Tadeusz Konwicki
"Une guerre de religions, c'est quand deux peuples s'entretuent pour savoir qui a le meilleur ami imaginaire"
Port Handlowy zlokalizowany jest przy ul. Portowej, a spółka jest tutaj właścicielem nabrzeży o łącznej długości 668 m. Wielkość jednostek handlowych jakie mogą być obsługiwane przez Port Kołobrzeg wynosi 100 metrów długości oraz zanurzenie do 4,7 metra.
Może jeszcze jakieś inwestycje przeprowadzą jeśli do skutku dojdzie to co w związku z budową CPK i rozudową linii kolejwoych jest planowane:
zrealizowac jakies inwestycje, bo w chwili gdy pisalem tekst na stronie portu bylo podane 85 metrow i taka wartosc znajduje sie w dokumencie o strategii portu z 2010 roku (ktory nadal wisi na ich stronie).
Gdybym to ja mial podchodzic do tematu (ale nie będę) to bym googlowal po hasle " locja bałtyku" w tym także i na chomiku.
Pozdrawiam i ukłony.
_________________ Toast wódczany o postaci dialogu.
Zasłyszane na dniach.
:
- Ruskij wojennyj korabl?
- Do dna!
Moze cos na bazie Slazaka/Gawrona w wielkich bólach koncza ale cała dokumentacja jest, jakies doswiadczenie rownież, potrzeba tylko decyzji np. o CAMM jako Narwii.
Doposażyć w NSM + CAMM + to co jest już na Ślązaku i polskie okrety z polskich stoczni propagandowo rowniez sukces.
Moze cos na bazie Slazaka/Gawrona w wielkich bólach koncza ale cała dokumentacja jest, jakies doswiadczenie rownież, potrzeba tylko decyzji np. o CAMM jako Narwii.
Doposażyć w NSM + CAMM + to co jest już na Ślązaku i polskie okrety z polskich stoczni propagandowo rowniez sukces.
Tylko to jest myślenie od strony, byle by było a nie od strony wykorzystania taktycznego i operacyjnego oraz maksymalizacji współczynnika zdolności/koszty. Koszty licencji / dokumentacji to jest mały ułamek kosztów całego okrętu. A jak dołożymy do tego LLC to będzie jeszcze o połowę mniejszy.
Moim zdaniem dalsze pchanie się w kolejnego Slązaka/Gawrona, to jak próba zrobienia z M-346 Master pełnowartościowego WSB.
_________________ One of the serious problems in planning the fight against American doctrine, is that the Americans do not read their manuals, nor do they feel any obligation to follow their doctrine...
"W Polsce są zazwyczaj dwa wyjścia z sytuacji: normalne i nadprzyrodzone. Normalne jest takie, że z nieba schodzą zastępy aniołów i robią za nas. A nadprzyrodzone - kiedy sami weźmiemy się do roboty." Tadeusz Konwicki
"Une guerre de religions, c'est quand deux peuples s'entretuent pour savoir qui a le meilleur ami imaginaire"
Moim zdaniem ma kilka atutów jest szybki a to moze mieć znaczenie na małym akwenie jak Bałtyk plus jakaś baza i doświadczenie które pozostało, serwis na miejscu.
I tak jak napisałes lepszy rydz niz nic, a taktykę użycia mogą dostosować do posiadanego sprzętu. Koszty przy wiekszej skali np 3 takich okretow powinny byc akceptowalne, casus Kormorana (wiem ze mniejsza jednostka i inna technologia).
Jezeli by polaczyc NSM z okretu i NDR w sieć to samo CAMM w systemie IBCS taki okret mogł by sluzyc jako wysuniety osrodek ogniowy oraz element odstraszania.
Zakładając, że nie mamy F-16, przygotuj taktykę użycia naszego jedynego myśliwca/samolotu wielozadaniowego M-346 Master, jego współpracy z OPL. Jego zwrotność to na pewno zaleta, plus jakaś baza i doświadczenie które pozostało, serwis na miejscu. I tak jak napisałeś lepszy rydz niż nic...
Mniej więcej ten sam poziom sensu. Dlatego nikt poważny nie mówi o kupowaniu bojowej wersji M-346 tylko o F-35.
_________________ One of the serious problems in planning the fight against American doctrine, is that the Americans do not read their manuals, nor do they feel any obligation to follow their doctrine...
"W Polsce są zazwyczaj dwa wyjścia z sytuacji: normalne i nadprzyrodzone. Normalne jest takie, że z nieba schodzą zastępy aniołów i robią za nas. A nadprzyrodzone - kiedy sami weźmiemy się do roboty." Tadeusz Konwicki
"Une guerre de religions, c'est quand deux peuples s'entretuent pour savoir qui a le meilleur ami imaginaire"
Przy okazji rozpoczęcia budowy nowych okrętów dla WMF FR w St. Petersburgu poinformowano, że od 2012 rosyjska flota otrzymała ponad 80 nowych okrętów. Teraz ukazała się lista tych okrętów. Łącznie 81.
Cytat:
Porównanie tego co robią Rosjanie z osiągnięciami polskiego MON i sytuacją MW RP pozostawiamy Czytelnikom. Im muszą wystarczyć defilady, wielokrotnie przepłacone zakupy zagraniczne i prymitywna propaganda. Za nasze pieniądze.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum