Służba Ruchu Lotniczego SZ RP - Loty VFR Spec

TonyGun - Pon 24 Paź, 2016
Temat postu: Loty VFR Spec
Witam
Chciałbym zapytać bardziej doświadczonych kolegów w sprawie lotów VFR Spec. Loty te są wykonywane tylko w CTR lub MATZ przy warunkach meteo nie niższych jak w RL 2016. Dla mnie pilota teraz sprawa niezwykle istotna. Po uruchomieniu i otrzymaniu METAR akceptuję VFR Spec. Po opuszczeniu MATZ lecę do TRA i tam wykonuje swoje zadanie. Jakie tam minima mnie obowiązują. Tam APP nie separuje mnie od innego ruchu VFR Spec bo w TRA nie ma lotów VFR Spec. To jakie minima mnie tam obowiązują ?. Są jeszcze przepisy SERA (SERA 5001) lecz to nie obowiązuje mnie jako pilota wojskowego.

Drugie pytanie dotyczy lotu trasowego VFR Spec. Czy TWR wyda zezwolenie do wejścia w CTR jako VFR Spec w nocy dla wojskowego SP.
Dziękuję za pomoc

fiodor.mk - Wto 25 Paź, 2016

Cześć,

Na początek proszę moderatorów o przesunięcie naszych postów do wątku pilot vs. kontroler a innych kolegów, zwłaszcza pilotów, którzy by chcieli podyskutować z kontrolerami o pisanie właśnie w tym wątku i nie mnożenie nowych spraw do dyskusji w innych miejscach, bo tematy się powtarzają.

Co do Twoich wątpliwości, to:

1. Musisz przeanalizować zapisy RL, tam wszystko powinno być ogólnie nakreślone, o ile dobrze pamiętam to takie minima ustala organizator lotów - co powinieneś mieć zapisane w SOP (Procedury Lokalne). Na chłopski rozum jeżeli masz trenować latanie wg przyrządów to 0/0 jest moim zdaniem ok a jak latasz po "meblach" no to już Twoi bardziej doświadczeni koledzy instruktorzy powinni oceniać i ustalać co jest bezpieczne (czy wartości widzialności i pułapu dla VFRspec są lajtowe czy nie?)

2. Jeżeli chodzi o VFRspec w nocy to jeżeli warunki meteo są odpowiednie to nie powinieneś napotkać większych trudności, lepiej jednak zadzwonić do TWR osobiście (zalecane nie tylko w lotach nocnych VFRspec ale i dziennych VFRspec też) i dokonać pewnych uzgodnień, bo pamiętaj że nie każdy punkt VFR jest łatwo rozpoznawalny dla Ciebie w nocy (kontroler musi to uwzględniać) a ich układ też implikuje określone zasady postępowania ATCo przy separowaniu z innym ruchem (o czym nie musisz wiedzieć ale może to być dla Ciebie użyteczne). Po wcześniejszej rozmowie z TWR nie będziesz zdziwiony dlaczego dostałeś HOLD na granicy CTR np. na 5 minut z powodu podejścia B737 albo zrozumiesz że z tego kierunku przy takim pasie w użyciu to do punktu np. SIERRA praktyczniej będzie podlecieć z tej a nie z innej strony, zamiast ewentualnie czekać.

:gent:

adamex91 - Sob 25 Mar, 2017

Trochę odkopię temat, ale co tam
Poza MATZ wciąż obowiązują cię minima w specu do jakich jesteś wyszkolony, właściwie VFR Spec niczym się nie różni od VFR pod względem przepisów - w planie lotu nawet nie ma opcji określenia lotu jako VFRSpec :) . Jeżeli się szkolisz to tylko od twojej oceny zależy, czy poza lotniskiem warunki odpowiadają wymogom specowym czy nie i czy kontynuujesz ćwiczenie.

fiodor.mk - Sob 25 Mar, 2017

W dalszej dyskusji żeby nie zbaczać z tematu należy pamiętać, że VFR spec ma zastosowanie tylko i wyłącznie tam gdzie jest TWR, czyli w MATZ/MCTR a wiąże się to ze sposobem separowania ruchu lotniczego w oparciu o znane pozycje geograficzne. Proszę nie łączyć tego z lotami w TSA/TRA,EA, klasie G, itp.

:gent:

TonyGun - Nie 26 Mar, 2017

Rozumiem w MATZ wykonuję lot za zgodą organu TWR. Natomiast poza MATZ lecąc na trasę z pkt A do B według jakich przepisów. Przecież przed wylotem zapoznaje się z prognozą pogody i wiem że poza MATZ jest poniżej VFR. Klasa G też ma ograniczenia.
Walles - Pią 05 Maj, 2017

Jeżeli wylatujesz z MATZ/MCTR w klasę G, obowiązują Cię minima o jakich mowa w SERA. Jeśli wlatujesz z MATZ bezpośrednio w TSA/TRA, minima do wykonania lotu określa PSzL i oczywiście organizator lotów.
Tak jeszcze dla przypomnienia. SERA nie przewiduje lotów specjalnych VFR w nocyw CTR, nie mniej jednak, wojsko może je wykonywać, gdyż w tej materii dostało odstępstwo. Minima dla VFR specjalny w nocy dla śmigłowca to 300/3. Trochę to się kłóci z ideą latania wg SERA, gdyż lot w nocy w klasie śmigłowcem to z kolei 450/3. Wychodzi więc na to, że w CTR lub MATZ możesz polatać w nocy załóżmy przy 300/3, ale w klasie G już nie...
Pozdrawiam


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group