Bardzo proszę o konkretne uwagi do projektu zmian w ustawie, gdyż ten wątek będą obserwować osoby mające wpływ na finalne zmiany.
Posiedzenie Sejmowej Podkomisji Obrony Narodowej w tej sprawie odbędzie się 23 maja br, więc czasu mało.
Jest szansa, że Wasze merytoryczne uwagi zostaną przedyskutowane i uwzględnione przy nowelizacji Ustawy. Mogą być sygnalizowane również sprawy, które nie znalazły się w tej nowelizacji ustawy, a powinny być wprowadzone.
Każde zbędne dywagacje, "osobiste wycieczki", inne przytyki lub uwagi nic nie wnoszące do dyskusji będą bezwzględnie usuwane.
Jarosław "Stevie" Bąder
Administrator
_________________ Administratorzy i Moderatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za opinie wyrażane przez użytkowników NFoW.
Jest broń straszniejsza niż oszczerstwo: to prawda
W art 36 Proponowane jest:
2. Wyznaczenie na kolejne stanowisko służbowe jest uzależnione od ukończenia kursu, szkolenia, stażu lub specjalizacji, w zależności od wymaganych kwalifikacji, a także w odniesieniu do oficerów:
1) od stopnia etatowego majora (komandora podporucznika) – ukończenie studiów podyplomowych w uczelni wojskowej lub posiadanie stopnia naukowego doktora;
ja proponowałbym: skreślić lub specjalizacji bo słowa staż lub specjalizacja dotyczą lekarzy i aby mieć specjalizację to trzeba zrobić wiele staży, a specjalizacja trwa 5-6 lat a więc wiecej niż studia podyplomowe moim zdaniem powinno to wygladać tak:
2. Wyznaczenie na kolejne stanowisko służbowe jest uzależnione od ukończenia kursu, szkolenia, stażu specjalizacyjnego , w zależności od wymaganych kwalifikacji, a także w odniesieniu do oficerów:
1) od stopnia etatowego majora (komandora podporucznika) – ukończenie studiów podyplomowych w uczelni wojskowej,ukończenie specjalizacji medycznej lub posiadanie stopnia naukowego doktora;
Pomogła: 32 razy Dołączyła: 22 Wrz 2007 Posty: 7498 Skąd: north
Wysłany: Sob 11 Maj, 2013
Przepraszam, ale nie moge się powstrzymać. Czy kogoś pogięło z tym doktoratem jako atrybutem do wyznaczenia na stopień majora? W tym kontekście szlify generalskie to nie żadne studia z polityki obronnej tylko co najmniej habilitacja a najlepiej profesura.
A konkretnie: z zapisu art 36 wynika, iż obecny kapitan aby awansować - musi zrobić "podyplomówkę" na uczelni wojskowej (no to taki AON ma zapewniony byt ) lub posiadać/uzyskać stopień doktora (już chyba nie koniecznie na wojskowej uczelni).
Natomiast obecny major aby awansować na ppłk nie musi mieć ani studiów podyplomowych, ani doktoratu (bo uzyskał stopień mjr na zasadach dotychczasowych). Normalne jaja... M.
_________________ Naród, który nie szanuje swej przeszłości nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie
ma prawa do przyszłości. J. Piłsudski
"USTAWA z dnia o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
22) w art. 36:
a) w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) oficerów zawodowych – posiadanie tytułu zawodowego magistra lub
równorzędnego.”,
b) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Wyznaczenie na kolejne stanowisko służbowe jest uzależnione od ukończenia kursu, szkolenia, stażu lub specjalizacji, w zależności od wymaganych kwalifikacji, a także w odniesieniu do oficerów:
1) od stopnia etatowego majora (komandora podporucznika) – ukończenie studiów podyplomowych w uczelni wojskowej lub posiadanie stopnia naukowego doktora;
2) od stopnia etatowego generała brygady (kontradmirała) – ukończenie
podyplomowych studiów polityki obronnej.
3. Do celów określonych w ust. 2 na równi ze świadectwem lub dyplomem uczelni wojskowej są traktowane świadectwa lub dyplomy zagranicznych oraz krajowych szkół i uczelni.”,
1/ Także poruszam problem stażu, bo jego definicja nie jest tak oczywista i nie zgadzam się z wypowiedzią jeszcze wojskowy w tym temacie, że dotyczy on tylko lekarzy, ale że dotyczy wszystkich żołnierzy - co przedstawia poniższa dyskusja co to jest staż?.
Osobiście uważam, że staż jest byłą formą "praktyki" i tak też obecnie jest realizowany w JW, ale brakuje jednoznacznej wykładni w tym zakresie.
2/ Ponadto jak wnioskuję z zapisu pkt.3 to na równi ze studiami podyplomowymi uczelni wojskowej będzie się traktować ukończone studia podyplomowe na uczelni cywilnej, czyli jednym słowem wystarczy ukończyć studia podyplomowe (bez znaczenia czy wojskowe, czy też cywilne).
Swego czasu już to przerabialiśmy, że tylko podyplomówka wojskowa dawała możliwość awansu.
3/ Jak rozumiem wyznaczenie na niższe stanowisko służbowe dotyczy wszystkich żołnierzy, a nie tak jak było poprzednio - tylko podoficerów.
4/ Okres kadencji od 2-3 lat - mam nadzieję, że ten zapis ukróci zbyt częste i szybkie awanse "wybranych", gdyż ze wzgl. na potrzeby SZ ten okres teraz będzie wynosił minimum 2 lata.
5/ Niepokoi mnie fakt, że w dalszym ciągu na szczeblu centralnym będą dwa organy kadrowe (P-1 w SzGen i DKadr), bo jak życie naocznie często pokazuje to te dwa organy się dublują oraz wydłuża się ścieżka wyznaczania na nowe stanowiska służbowe (jest to zwłaszcza widoczne podczas przenoszenia się z jednego RSZ do innego).
3. Do celów określonych w ust. 2 na równi ze świadectwem lub dyplomem uczelni wojskowej są traktowane świadectwa lub dyplomy zagranicznych oraz krajowych szkół i uczelni.”,
Dżaba, nie jest tu nigdzie napisane, że dotyczy to cywilnych uczelni krajowych.
Być może to ja nie mam racji ale uważam, że stwierdzenie staż lub specjalizacja dotyczy lekarzy ponieważ nie znam człowieka który bez odpowiedniego kursu byłby mianowany na wyższy stopień/ owszem są wyjątki na"potrzeby Sił Zbrojnych"/ a lekarzy i owszem znam nie robią kursów a mianują ich na wyższe stopnie ze względu na uzyskane specjalizacje
No to fajnie. Przez 10 lat spełniam wymagania na majora (mgr zrobiłem na uczelni wojskowej), nie jestem awansowany bo nie ma wolnego stanowiska. A teraz przez jedną paprawkę do ustawy nie awansuję bo nie mam studiów podyplomowych. A przełożeni przez 10 lat mi mówili, spokojnie i ty też w końcu awansujesz, rób swoją robotę na pewno znajdzie się jakiś etat. A teraz co kapitanem do końca służby?
Przepraszam, ale nie moge się powstrzymać. Czy kogoś pogięło z tym doktoratem jako atrybutem do wyznaczenia na stopień majora?
Ależ nie ma się co irytować. Wszak jest tam słynne "lub".
MK-J napisał/a:
no to taki AON ma zapewniony byt
I dokładnie po to są zamieszczane w tej nowelizacji takowe zapisy.
Prawo nie tworzy się samo. Tworzą je ludzie. Ja chciałbym poznać z imienia i nazwiska ludzi, którzy tworzyli tę nowelizację. Zapewne dowiedzielibyśmy się ciekawych rzeczy.
_________________ "Przestańmy własną pieścić się boleścią, przestańmy ciągłym lamentem się poić,
Kochać się w skargach jest rzeczą niewieścią, Mężom przystoi w milczeniu się zbroić"
Pomógł: 9 razy Dołączył: 03 Mar 2007 Posty: 737 Skąd: Z domu
Wysłany: Nie 12 Maj, 2013
Może ktoś weźmie coś z tego pod uwagę
Cytat:
4) w art. 6:
– pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) równorzędne stanowisko służbowe – stanowisko służbowe, którego stopień etatowy jest równy stopniowi etatowemu poprzednio zajmowanego stanowiska służbowego, w przypadku oficerów młodszych stopniowi wojskowemu posiadanemu przez oficera;”,
W związku z określeniem kilku stopni wojskowych we wszystkich korpusach powyższy zapis powinien wyglądać:
4) w art. 6:
– pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) równorzędne stanowisko służbowe – stanowisko służbowe, którego stopień etatowy jest równy stopniowi etatowemu poprzednio zajmowanego stanowiska służbowego, w przypadku oficerów młodszych, podoficerów i szeregowych stopniowi wojskowemu posiadanemu odpowiednio przez oficera, podoficera i szeregowego;”,
Cytat:
18) „Art. 26. 1. Żołnierz zawodowy podlega corocznemu opiniowaniu służbowemu.
6. Opinię służbową sporządza osobiście bezpośredni przełożony żołnierza zawodowego. Przy ocenie predyspozycji przełożony sporządzający opinię może zasięgnąć opinii psychologa jednostki wojskowej.
Należałoby się zastanowić, czy opinia przełożonego, który dopiero co został wyznaczony na stanowisko lub pełni tę funkcję np. od miesiąca, jest w całości obiektywna? Może w takich przypadkach dowódca jednostki powinien powoływać komisję? Wtedy należałoby dodać nowy ustęp np.:
W przypadku, gdy od wyznaczenia bezpośredniego przełożonego żołnierza zawodowego na stanowisko służbowe nie minęło co najmniej 6 miesięcy, w celu sporządzenia opinii służbowej żołnierza zawodowego, dowódca jednostki wojskowej powołuje komisję, która wykonuje czynności przewidziane dla przełożonego.
W rozporządzeniu wykonawczym należałoby doprecyzować dodatkowo, kto w takiej komisji mógłby się znajdować oraz ilość jej członków.
Cytat:
24) art. 40–42 otrzymują brzmienie:
Art. 42b. 1. Wyznaczenie żołnierza zawodowego na niższe stanowisko służbowe może nastąpić, za pisemną zgodą żołnierza, w przypadku zaistnienia przesłanek uzasadniających wypowiedzenie żołnierzowi zawodowemu stosunku służbowego przez właściwy organ, o których mowa w art. 114 ust. 2, lub w odniesieniu do żołnierza pełniącego służbę w rezerwie kadrowej.
2. Wyznaczenie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić na stanowisko służbowe zaszeregowane do bezpośrednio niższego stopnia etatowego od zajmowanego przez żołnierza zawodowego stanowiska.
Co należy rozumieć przez bezpośrednio niższy stopień etatowy od zajmowanego przez żołnierza zawodowego stanowiska w przypadku oficerów młodszych i podoficerów? Znowu dojdzie do wyznaczania na stanowiska zaszeregowane do dużo niższych stopni wojskowych od posiadanych przez żołnierzy.
Np. w przypadku ppłk. bezpośrednio niższym stopniem etatowym od zajmowanego przez niego stanowiska będzie mjr (spadek o jeden stopień), natomiast w przypadku st. chor. szt. będzie to mł. chor. (spadek o 3 stopnie), czy aby o to chodziło?
A może powinno być tak lub coś w tym stylu:
2. Wyznaczenie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić na stanowisko służbowe zaszeregowane do bezpośrednio niższego stopnia etatowego od zajmowanego przez żołnierza zawodowego stanowiska, a w przypadku oficerów młodszych, podoficerów i szeregowych na stanowisko służbowe zaszeregowane do bezpośrednio niższego stopnia wojskowego od posiadanego przez oficera, podoficera i szeregowego.
Cytat:
47) art. 80 otrzymuje brzmienie:
„Art. 80. 1. Żołnierze zawodowi otrzymują następujące dodatki do uposażenia
3) dodatek motywacyjny – dla żołnierzy zawodowych pełniących służbę w korpusach podoficerów zawodowych i szeregowych zawodowych, za uzyskanie w opinii służbowej oceny co najmniej dobrej oraz posiadanie klasy kwalifikacyjnej, o której mowa w art. 46a, w specjalności zgodnej z zajmowanym stanowiskiem służbowym;
W przypadku żołnierza, który został wyznaczony na inne stanowisko służbowe rozporządzenie przewidywało pewien okres na potwierdzenie posiadanej klasy kwalifikacyjnej w innej specjalności wojskowej. Przy takim zapisie ustawowym (w specjalności zgodnej z zajmowanym stanowiskiem służbowym) przez ten czas żołnierz nie będzie mógł otrzymać dodatku motywacyjnego. Ostatnimi czasy sądy były innego zdania.
_________________ Trzeba tak żyć, żeby można było mieć szacunek dla samego siebie.
36)
w art. 62:
a)
ust.
2 otrzymuje brzmienie:
„2. Żołnierz zawodowy pełniący zawodową służbę wojskową w warunkach
szkodliwych dla zdrowia przy przekroczonych najwyższych dopuszczalnych
stężeniach lub na
tężeniach czynników szkodliwych
otrzymuje corocznie,
w
zależności od ustalone
go w odrębnych przepisach stopnia szkodliwości,
dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze:
1)
pięciu dni roboczych
–
przy pierwszym stopniu szkodliwości;
2)
siedmiu dni roboczych
–
przy drugim stopniu szkodliwości;
3)
dziesięciu dni roboczych
–
przy trzecim
stopniu szkodliwości;
4)
piętnastu dni roboczych
–
przy czwartym stopniu szkodliwości.”,
Czy to ciągle będzie martwy przepis, czy jeśli dzisiaj mam 4 stopień i pobieram 180 zł brutto dodatku szkodliwego, to po wejściu w życie tej ustawy będę miał " z automatu " do wykorzystania również 15 dni urlopu ? Bo na dzień dzisiejszy sytuacja z urlopem szkodliwym ( przynajmniej u mnie w jednostce ) jest taka, że decydentem w tej sprawie niedługo będzie Barack Obama.
Pomógł: 1 raz Wiek: 34 Dołączył: 23 Mar 2013 Posty: 211 Skąd: kraj rad
Wysłany: Nie 12 Maj, 2013
Tu się z przedmówca muszę zgodzić, że ten urlop to martwy zapis (od 2004 roku). Ustawodawca do dnia dzisiejszego nie potrafił wskazać tych stanowisk w Siłach Zbrojnych.
W kwestii studiów podyplomowych, jestem za, stopień majora i wyższe poprzez akademie wojskowe.
Pomógł: 17 razy Dołączył: 27 Kwi 2010 Posty: 3613 Skąd: z IV RP bis
Wysłany: Nie 12 Maj, 2013
Grzegorz33 napisał/a:
Co należy rozumieć przez bezpośrednio niższy stopień etatowy od zajmowanego przez żołnierza zawodowego stanowiska w przypadku oficerów młodszych i podoficerów? Znowu dojdzie do wyznaczania na stanowiska zaszeregowane do dużo niższych stopni wojskowych od posiadanych przez żołnierzy.
Np. w przypadku ppłk. bezpośrednio niższym stopniem etatowym od zajmowanego przez niego stanowiska będzie mjr (spadek o jeden stopień), natomiast w przypadku st. chor. szt. będzie to mł. chor. (spadek o 3 stopnie), czy aby o to chodziło?
A nie przypadkiem st. chor. i spadek o jeden stopień, jak u przykładowego ppłk na mjr? Z U:10 na U:9, a nie na U:7. Przyznam , że nie bardzo rozumiem.
_________________ OJCZYZNĘ BEZ PIS-U RACZ NAM WRÓCIĆ PANIE!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum