Z czystej ciekawości przygotowałem sobie biuletyn notam dla trzech lotnisk, EPMB, EPMM i EPPW, z niedowierzaniem przestudiowałem krótką listę opublikowanych informacji. Jedna powtarzająca się informacja skłoniła mnie do tego postu:
TWR w
EPMB - 13:00-14:00 oraz 21:00-05:00 niedostępny
EPMM - 10:00-11:00, 17:00-18:00 oraz 22:00-04:00 niedostępny
EPPW - 14:00-15:00 oraz 23:00-06:00 niedostępny
APP w
EPMB - 17-24 AUG 2018 niedostępny
EPMM - 20:00-06:00 niedostępny
EPPW - 14:00-15:00 oraz 23:00-06:00 niedostępny
O ile sprawa EPMB i EPMM jest dla mnie w pewnym sensie jasna, to zaintrygowany jestem sytuacją a EPPW.Zgodnie z wprowadzoną do AIP poprawką AIRAC AMDT 201 z dniem 26 Kwietnia 2018r zmieniono struktury przestrzeni powietrznej z MATZ na MCTR i MTMA a co za tym idzie zmieniły się klasy przestrzeni w tych strukturach z "niesklasyfikowanej" na KLASĘ "D".
W klasie przestrzeni "D" zezwala się na wykonywanie lotów IFR i VFR; wszystkie loty IFR podlegają działaniu służby kontroli ruchu lotniczego z informacjami o ruchu VFR, loty IFR są separowane od innych lotów IFR i zapewniona jest im informacja o ruchu co do lotów VFR. W lotach VFR nie jest zapewniana separacja; natomiast zapewniana jest informacja o ruchu między VFR a IFR, a na żądanie rada na uniknięcie kolizji.
a teraz pora na wątpliwości!:
- Jaki status ma MCTR i MTMA EPPW w godzinach niedostępności TWR i APP? Zawiesza się na ten czas klasę "D" tej przestrzeni? Jest "czarną dziurą"?
- z jakim organem utrzymywana jest łączność przez SP znajdujące się w MCTR i MTMA EPPW w czasie "przerwy w pracy" TWR i APP? i jak zapewniona jest ciągła dwukierunkowa łączność między SP a organami kontroli ruchu lotniczego, skoro są one niedostępne?
- z jakich powodów występują przerwy w pracy tych organów (APP i TWR).
- jak liczyć godziny pracy kontrolerów którzy etatowo pełnią służbę w systemie dyżurowym zazwyczaj 24H, i czy w związku z tym przerwy w pracy ujęte w NOTAM zakładają jak sie będzie kształtował ruch lotniczy w obszarze odpowiedzialności TWR i APP?
- co w sytuacji gdy np. od rana lotnisko jest niedostępne z powodu powiedzmy mgły?, mgła znika około godz. 14:00 - (14:00-15:00 w przypadku EPPW przerwa) czyli operacje mogą się rozpocząć po tej przerwie bo TWR i APP napracowali się od rana?!
Przykład EPPW wpadł mi do głowy od tak spod palca dla przykładu, sprawdziłem inne lotniska posiadające MCTR np. EPCE, EPIR. sytuacja jest podobna, nocą służba niedostępna w dzień różnie. Sytuacja jest cykliczna i notorycznie się powtarza, może wygodniej opublikować więc tą informację w AIP?
liczę że post jest czytelny, jeśli nie postaram się bardziej uszczegółowić targające mną wątpliwości.
Witaj,
Więc tak:
Jaki status ma MCTR i MTMA EPPW w godzinach niedostępności TWR i APP? Zawiesza się na ten czas klasę "D" tej przestrzeni? Jest "czarną dziurą"?
Nie. Jeśli w przestrzeni powietrznej kontrolowanej nie zapewnia się ATC, staje się ona automatycznie przestrzenią niekontrolowaną, czyli klasą G. A/c w takim przypadku utrzymują bądź nie utrzymują łączność z FIS. Mimo, że MCTR/MTMA/MATZ zanika, to dla ochrony infrastruktury lotniskowej, nad lotniskiem aktywowany jest rejon ograniczeń lotów (EA), do którego wlot jest zabroniony. Docelowo, w celu skrócenia koordynacji planujemy w miejsce wygaśniętych MCTR aktywować RMZ.
Z jakim organem utrzymywana jest łączność przez SP znajdujące się w MCTR i MTMA EPPW w czasie "przerwy w pracy" TWR i APP? i jak zapewniona jest ciągła dwukierunkowa łączność między SP a organami kontroli ruchu lotniczego, skoro są one niedostępne?
Jak wyżej. Utrzymują łączność z FIS - w INOP TWR/APP opisana jest procedura przywracania do pracy organów ATC po ich czasowym zawieszeniu.
Z jakich powodów występują przerwy w pracy tych organów (APP i TWR).
Z powodu braku ludzi i konieczności stosowania się do przepisów w zakresie czasu pracy ATCO's
Jak liczyć godziny pracy kontrolerów którzy etatowo pełnią służbę w systemie dyżurowym zazwyczaj 24H, i czy w związku z tym przerwy w pracy ujęte w NOTAM zakładają jak sie będzie kształtował ruch lotniczy w obszarze odpowiedzialności TWR i APP?
NOTAM publikowany jest po analizie sytuacji ruchowej. Nie ma opcji, by jakikolwiek ruch nie został obsłużony.
Co w sytuacji gdy np. od rana lotnisko jest niedostępne z powodu powiedzmy mgły?, mgła znika około godz. 14:00 - (14:00-15:00 w przypadku EPPW przerwa) czyli operacje mogą się rozpocząć po tej przerwie bo TWR i APP napracowali się od rana?!
Zgodnie z procedurą, służby ATC mogą być wznowione w ciągu 10 min. Ponadto spójrz na poprzednią odpowiedź.
Dołączył: 02 Mar 2013 Posty: 125 Skąd: Los Angeles
Wysłany: Pon 11 Sty, 2021
Jak zapewne wszyscy wiedzą od 01.01 jest parę zmian np. harmonogram pracy, nie ma IZRL 2017 oraz weszła w życie nowa instrukcja HANDBOOK z działem BOZ.
Jeśli ktoś jest chętny to zapraszam do dyskusji
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum