Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Następca BRDM-2
Opublikował Wiadomość
G. Hołdanowicz 
Gość Specjalny
ś.p.



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 6431
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 22 Paź, 2006   

Zwracam uwagę, że Iguana jest "tylko" przygotowana do pływania, jakoś nie przypominam sobie, abym widział kiedykolwiek jakieś materiały o próbach. O ile Cobra to rzeczywiście może być ciekawe - choć dużo złego słyszałem o jakości opancerzenia stosowanego przez Otokar, to jest to pojazd znacznie lżejszy niż Iguana (6,5 t vs, 8,5-10 t). Iguana jest już bliższa Dingo.
Na moje oko naprawdę najlepszy byłby Fennek i zostawmy tę pływalność. Jeśli się upieramy, to może jakaś odmiana Cobry, ale z lepszą stalą.
To zresztą znowu takie sobie gadanie - dopiero sensowne (!!!) wymagania operacyjne mogą zawęzić poszukiwania. Na razie to działamy bardzo po omacku.
Poza tym BRDM nie będzie zastapiony jednym pojazdem. Dla rozpoznania co innego, dla chemików co innego. A jeszcze coś dla TZKOP (TACP), dla FAC, dla PSYOPS, dla rozpoznania elektronicznego, itd. itp.
Jest jeszcze czynnik finansowy.
A tworzenie all-in-one dla rozpoznania na Rosomaku 8x8 wydaje mi się jednak drobnym nieporozumieniem.

Aha - i obejrzyjcie sobie GPV Sergeant 4x4 (o odporności kadłuba NIJIV) i oceńcie, czy Dzik jest szafą czy nie?
A tak wogóle to rzeczywiście rodzina GPV jest ciekawa, tylko pytanie czy się przyjmie gdziekolwiek? Może w Turcji (Pars)? I w kontekście BRDM to mówimy o GPV 4x4x4, tak dla ścisłości.
_________________
Grzegorz Hołdanowicz - RAPORT-wto
O+N+C
Służba!
 
 
fisza
[Usunięty]

Wysłany: Sro 25 Paź, 2006   

Przyjrzałem sie Fennekowi w trakcie jego preentacji w Kielcach. Pojazd jest naprawdę b. ciekawy i chyba wart uwagi naszych decydentów. Przy okazji Fenneka można przyjrzeć się niemieckiemu podejściu do tematu. chodzi mi o dwa aspekty.
1. fennek jest następcą Luksa, który jest pojazdem o raczej sporych gabarytach - stąd chyba uprawniony wniosek, iż niemcy stwierdzili, że lepszy dop wykonywaia tych zadań będzie mniejszy pojazd, który łatwiej ukryć, którym łatwiej manewrować,
2. fennek nie pływa. Jak pamietam w Niemczech trwały prace nad pojazdem zwanym Zobel. Też 4x4 tak jak Fennek, ale miał pływać. Najwyraźniej nie dało sie połaczyć pływalności z odpowiednim zabezpieczeniem załogi, w tym także zabezpieczeniem przed minami, nad którym Niemcy zaczeli intensywnie pracować w ramach programui fennek po doświadczeniach zdobytych na Bałkanach.
Reasumując uważam, że nie ma co wyważać otwartych drzwi. Spójrzmy na doświadczenia innych i wyciągniejmy z tego wnioski. A tak nawiasem mówiąc to już kiedyś na forum dyskutowaliśmy o następcach BRDM-ów. Warto chyba zajrzeć do prezentowanych woówczas poglądów i argumentów. :gent:
 
 
Ozawa 
5
żołnierz



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Mar 2006
Posty: 682
Skąd: Śląsk Chorzów
Wysłany: Sro 25 Paź, 2006   

Mam pytanie dotyczące Fenka, istniej wersja " terenowe" ( czyli nie rozpoznawcza) czy ma większą ilość osób na " pokładzie "????
A tak ogólnie to bardzo dobry pojazd dla rozpoznania ( super wysokość!!!! i sylwetka !!!!, )
Szkoda że nie pływa , bo to w rozpoznaniu by się przydało ,ale nie można mieć wszystkiego
 
 
martino
4


Dołączył: 16 Kwi 2005
Posty: 203
Wysłany: Sro 25 Paź, 2006   

Ozawa napisał/a:
Mam pytanie dotyczące Fenka, istniej wersja " terenowe" ( czyli nie rozpoznawcza) czy ma większą ilość osób na " pokładzie "????

Holendrzy używają Fenneka także jako pojazd przeworzący ppk.
W każdej kr jest plppk (MRAT pltn) z 4 Fennekami w 2 sekcjach. W każdym pojeździe jest 1 wppk Spike oraz 3 osobowa załoga. Te pojazdy nie mają fłowicy optoelektronicznej (chyba?) ale dalej są tu 3 miejsca.
 
 
Ozawa 
5
żołnierz



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Mar 2006
Posty: 682
Skąd: Śląsk Chorzów
Wysłany: Sro 25 Paź, 2006   

dzięki....ale dowiedzałem się tez o wersji pojazdu bez ppk.Czy jest taka???i ile osób przewozi ????Bo 3 osoby to nie wiele.

[ Dodano: Czw 26 Paź, 2006 ]
Konkretnie Holandia 202 w wersji rozpoznania, 130 w wersji z ppk i 78 w odmanie transportowej( terenowej)
Taka informacja była w Raporcie z 2003 muner 8.
Czy jest prawdziwa ??Chodzi mi o wersję trenową ( transportową)?????
jak ta wersja " wyglada" czy ma więcej miejsca czy tylko 3 osoby???
 
 
PiterNZ
[Usunięty]

Wysłany: Czw 26 Paź, 2006   

Zastanawiam się obecnie nad pływalnością. Co do Rosomaka mam wyrobione zdanie potwierdzone jak widac na Forum przez praktyków, że ochrona Rosomak jest ważniejsza od jego pływania.

Ale, że Fennec nie pływa przyznam szczerze się nie spodziewałem.
Z czego to może wynikać? Być może przy dużo mniejszym nasyceniu pola walki sprzętem bojowym przyjęto założenie, że nikt wszytskich mostów nie zniszczy.

Poza tym nie wiem czy dobrze myślę ale moim zdaniem Niemcy wdrażając Fenneca musieli założyć, że będą walczyć na terytorium Polski.
 
 
martino
4


Dołączył: 16 Kwi 2005
Posty: 203
Wysłany: Czw 26 Paź, 2006   

PiterNZ napisał/a:
Poza tym nie wiem czy dobrze myślę ale moim zdaniem Niemcy wdrażając Fenneca musieli założyć, że będą walczyć na terytorium Polski.

Nawet jakby to założyli. U nas jest kupa rzek i innych bajor (podobnie jak u nich). Stwierdzili, ze pływalność nie jest głównym priorytetem. Tylko wybrali mobilność, nasycenie elektroniką, niską sylwetkę i ochronę załogi. Czy nie jest to najwyższy czas byśmy także uwzględnili te priorytety? W innym wątku Ozawa uświadomił mi/przypomniał priorytety dawnego bloku wschodniego i zachodniego. W ZSRR przede wszystkim mobilność ichęć jak najszybszego zajścia jak najdalej, czego pokłosiem jest pływalność jak największej liczby pojazdów w tym bwp czy BRDM (jak najszybciej dojść do Hiszpanii głównie kosztem ludzi ich najłatwiej zastąpić). I doktryna zachodnia. Jak najmniejsze straty nawet kosztem mobilności (vide opancerzenie i kosztem tego niepływalność). Szczególnie, że my zachód się tylko bronimy. Ta druga doktryna sprawdza się o wile lepiej w misjach ekspedycyjnych.
 
 
fisza
[Usunięty]

Wysłany: Pon 30 Paź, 2006   

Czemu Fennek nie pływa? Bo pływalność nie szła w parze z zabezpieczeniem załogi przed minami. Nie dam sobie głowy, ale jak pisałem artykuł o Fenneku do "Komandosa" to chyba wyszukałem informację, że po misji na Bałkanach Niemcy postanowili zwiększyć odporność na wybuch miny i w chyba w tym momencie rozstali się z wymogiem pływania - sprawdzę to w domu i odezwę się.
Nie wiem czy mysleli o polskim teatrze działań. Być może w zamierzchłej fazie powstawania koncepcji tego pojazdu. Bo choć rodził sie długo, to jego korzenie, aż tak daleko chyba nie sięgają.
Pamietajmy, że Niemcy od dłuższego czasu interesują się bsl-ami i na ich wyposażeniu znajdują się KZO czy też Luna. Skoro mogą za rzeke puścić bsl-a, to na jakie licho pchać tam Fenneka?
 
 
PiterNZ
[Usunięty]

Wysłany: Pon 30 Paź, 2006   

fisza napisał/a:
Nie wiem czy mysleli o polskim teatrze działań. Być może w zamierzchłej fazie powstawania koncepcji tego pojazdu. Bo choć rodził sie długo, to jego korzenie, aż tak daleko chyba nie sięgają.
Nawet obecnie w razie zagrożenia Niemiec ze Wschodu jak sądzę zakładają obronę raczej na terytorium Polski niż własnym.

fisza napisał/a:
Pamietajmy, że Niemcy od dłuższego czasu interesują się bsl-ami i na ich wyposażeniu znajdują się KZO czy też Luna. Skoro mogą za rzeke puścić bsl-a, to na jakie licho pchać tam Fenneka?
Gdyby jeszcze u nas dało się tak zrobić - ach pomarzyć zawsze można.
 
 
gryf001 
6



Dołączył: 15 Lis 2005
Posty: 1210
Skąd: PL
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2007   

Znalezione w sieci modernizacja BRDM-2 Serbii i Czarnogóry (choć po secesji to przyznam ze teraz nie wiem kto za to odpowiada) tj M-05 "Vuk"
http://members.lycos.co.uk/oklop/vuk.htm
i tak ich gazetka: "Report" (czyżby Raport po serbo-chorwacku? :) )
http://www.ecdlcentar.com...report_br22.pdf
Zanim spadną na mnie gromy za nieprzetłumaczony teks pisze ze języki bałkańskie a mi obce. Wiec proszę o ewentualne sprostowania.
Wychodzi mi że oryginalny silnik GAZ 41 zamienili na AM General 6,5L o mocy 127kW przy 3.400 obr/min z HUMMERa plus automatyczna skrzynia biegów. Jak widać pojazd wyposażony w moduł (jednoosobową wieżyczkę?) uzbrojony w km 7,62 i 30mm granatnik automatyczny, opancerzenie chroni od przodu przed 14,5 i 12,7 z pozostałych kierunków (nie piszą z jakiej odległości i kątów). Pojazd pozbawiony dodatkowych kół i wyposażony w boczne dodatkowe drzwi(wzorem Żbika), wygląda ze kadłub podwyższony w części załogowej. Dodatkowe okna po bokach przedziału kierowania jak i w bocznych drzwiach, przykrywane pancernymi klapami. 8 siedzeń dla załogi (wyglądają komfortowo), dodatkowe wyrzutnie granatów, GPS. Ogólnie ciekawa koncepcja.
Mnie potencjalny Żbik2 wychodził też z modułem (Kobuz), ale praktycznie jako pojazd budowany jak Rys tj. od podstaw, chodzi mi głownie o ukształtowanie dna, nadkoli i boków kadłuba.
Pozdrawiam. Gryf.
PS: Ciekawy ten PPK BUMBAR. Przypomina ERYXa.
_________________
 
 
SUCHOJ 
4
Młody Adept



Wiek: 31
Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 292
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2007   

Modernizacja Rosyjska także była, wzmocniony pancerz, nowe koła, ppk Kornet :gent:
_________________
Poszukuję zdjęc i opisów zestawów SCUD B!
 
 
 
Matchwat 
5
mjr Kupricz


Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 17 Mar 2006
Posty: 509
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 17 Kwi, 2007   

I po co kombinować z modernizacją BRDM'a? Co z tego będziemy mieli? Znów będziemy liczyć na możliwe kontrakty w biednych krajach używających rosyjskiej techniki bojowej?
Jest pojazd dobry, sprawdzony, używany przez kilka państw, czyli Fennek. Do tego można go uzupełnić konstrukcją rodzima klasy Eagel IV, LMV, czyli dopracowanym Dzikiem.
 
 
G. Hołdanowicz 
Gość Specjalny
ś.p.



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 6431
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro 18 Kwi, 2007   

Coś podobnego głosiłem od początku. Czas modernizacji minął. Był dobry w poprzedniej dekadzie. A konktraktów i tak nie będzie, bo nawet jak ktoś (firma) ma kontakty, to przepisy zablokują. Szkoda wysiłku.
_________________
Grzegorz Hołdanowicz - RAPORT-wto
O+N+C
Służba!
 
 
gryf001 
6



Dołączył: 15 Lis 2005
Posty: 1210
Skąd: PL
Wysłany: Sro 18 Kwi, 2007   

Opis M-05 "Vuk" dałem jako taką ciekawostkę. Uważam że ewentualny Żbik2 byłby sensowny jedynie przy "modernizacji" podobnej jak Skot w Rysia, tj. praktycznie budowa od podstaw. Pojazd wpisuje sie pomiędzy Tura (5osób) a przyszłego Żubra (10osób). Inaczej chyba rzeczywiście dać sobie spokój i zacząć tworzyć coś od zera.
Pozdrawiam. Gryf.
_________________
 
 
R_SPECIAL
[Usunięty]

Wysłany: Sro 18 Kwi, 2007   

Matchwat napisał/a:
I po co kombinować z modernizacją BRDM'a? Co z tego będziemy mieli? Znów będziemy liczyć na możliwe kontrakty w biednych krajach używających rosyjskiej techniki bojowej?
Jest pojazd dobry, sprawdzony, używany przez kilka państw, czyli Fennek. Do tego można go uzupełnić konstrukcją rodzima klasy Eagel IV, LMV, czyli dopracowanym Dzikiem.


NIC Z TEGO NIE BĘDZIEMY MIELI PODOBNIE JAK Z FENNECA IGUANY ET CETERA bo po prostu niczego nie kupimy w perspektywie obecnego kierownictwa MON.


Może dłubmy coś w DZUIKU - WP kupi je wówczas w masowym wymiarze potwierdzonym dotychczasowymi zakupami KRABÓW I LOAR
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group