Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Koleżeński Serwis Szkoleniowy
Opublikował Wiadomość
cezar06 
1
observer


Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 6
Skąd: pomorze
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008   

ts-11Iskra napisał/a:
Następuje degradcja naszej profesji

Panowie głównie sami się do tego przyczyniacie. Profesjonalne podeście do zawodu nie dopuszcza sytuacji w której funkcję kontrolera pełni osoba nie dokońca wyszkolona z przyczyn które ts-11Iskra wymienił. To kontrolerzy werfikują wiedzę, poczym wnoszą o nadanie uprawnień. Ale jak dopuszcza się do obniżenia standartów, nieważne z jakich powodów to do kogo pretensje. Głos Pitera2204 jest całkiem rozsądny.
Na koniec dodam, że nie podzelam opnii tych którzy widzą winę głównie w personelu WPL.
Odpowiedzialność za nieszczęcie według mojej opnii ponoszą procentowo:
60% niestety załoga
20% kontrola lotu
20% system szkolenia, zabezpieczenia lotów
Każdą pozycję oczywiście można rozszerzyć wskazując precyzyjniej niedociągnięcia niż to zrobiła KBWL.
 
 
franz28 
2



Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 55
Skąd: Z wielu miejsc....
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008   Re: Koleżeński Serwis Szkoleniowy

ts-11Iskra napisał/a:
...Ten sam krlPAR przy minimalnych warunkach pogody/bez opadu/,doprowadzi SP do progu DS.Natomiast przy intensywnych opadach deszczu/śniegu/,przy dobrze wystrojonej wizji SCR/ do 1000m od progu DS.I tutaj jest paradoks,polega on na tym,że cały RSL oblatuje się w warunkach nie gorszych jak podstawa 1000m i widzialność 10-12km.
[/b]


Koledzy :!: :!: :!: Jaki PAR :?: :?: :?: PRŁ NIGDY ale to NIGDY nie był i nie jest radarem precyzyjnego podejścia. Jakis jołop przy zmianie nazw stanowisk zamienił NSL (KSL) na krl PAR i przy okazji CUDOWNIE przemienił na papierze PRŁ w radar PAR.
A rzemiosło? Ile wspólnego maja wojskowe zapisy metodyki kontroli wg PAR do tych opisanych w PL-4444 Roz. 8.9.7.2. PODEJŚCIE ZA POMOCĄ RADARU
PRECYZYJNEGO ?
Ile wspólnego ma FRAZEOLOGIA z wojskowej "niebieskiej ksiązeczki" z tą opisaną w PL-4444 Roz. 12.4.2.5. PODEJŚCIE WEDŁUG PAR?

Koledzy !!! To dzieje sie od lat...frazesy jakies typu podejscie USL, USL z RSL...lotnicza KOMUNA !!! Gdzie w cywilizowanym lotnictwie podejście polega na połaczeniu podejścia proceduralnego wg NDB i służby zapewnianej radarem PAR?

Skróty takie jak OCA/OCH, DA/DH, MDA/MDH, MRVA czy pojęcia : CIRCLING, APPROACH CATEGORY to zaklęcia dla wielu pilotów i kontrolerów...nad czym szczerze ubolewam :( (((
Ale prawda jest taka, ze zaszłosci lat "LOTNICZEJ KOMUNY" nie wycietrzewi sie w 3-5 lat...Opór materii istnieje na wielu płaszczyznach...a ten który mnie najbardziej wpienia to mentalność tych co to potrafia mi mówić, ze cyt" jak ja latałem/byłem KIEROWNIKIEM LOTÓW (przy okazji -KIEROWNIK LOTÓW - jawnie drwię, kiedy mi Ktoś mówi ze jest doświadczonym kontrolerem bo kiedys był KIEROWNIKIEM LOTÓW), to sie latało 3 eskadrami, -dziesiatki samolotów nad lotniskiem latało i wszystko było bezpiecznie".
...czasy sie zmieniły...ale KIEROWNICY LOTÓW nadal czasami próbują KIEROWAĆ !!!..tylko teraz kontrolerami i uzywaja do tego słuchawki telefonu z Warszawy lub telegramów w których wykazuja swoja głupotę i nieznajomośc aktualnych przepisów.
_________________
True Controllers Never Die... They Just Fade Away
 
 
piter2204 
5


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 456
Skąd: poland
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008   

Jasne, że nie był, a o USL+RSL dawno powinno sie zapomnieć. Ciekawe, czy we WSOSP ktoś tłumaczy pilotom zasady podejścia PAR a później jest to wykorzystywane w treningu? Pewnie to pytanie retoryczne. A powinno to wyglądać tak:
http://pl.youtube.com/watch?v=Q69-pwtVQFU
Bez weryfikacji poprawności wykonania takiego podejścia żaden pilot nie powinien trafić do jednostki bojowej (i jeszcze wiele innych tematów-tysiące, to samo dotyczy kontrolerów).
 
 
painkiller 
4


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 190
Skąd: milatc
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008   Re: Koleżeński Serwis Szkoleniowy

franz28 napisał/a:

Koledzy, jaki PAR :?: PRŁ NIGDY ale to NIGDY nie był i nie jest radarem precyzyjnego podejścia.

Ile wspólnego maja wojskowe zapisy metodyki kontroli wg PAR do tych opisanych w PL-4444 Roz. 8.9.7.2. PODEJŚCIE ZA POMOCĄ RADARU
PRECYZYJNEGO ?
Ile wspólnego ma FRAZEOLOGIA z wojskowej "niebieskiej książeczki" z tą opisaną w PL-4444 Roz. 12.4.2.5. PODEJŚCIE WEDŁUG PAR?


Chciałbym sie zapytać gdzie mogę znaleźć wymogi ICAO dla radaru precyzyjnego podejścia?
Napisanie w "protokole powypadkowym", że RSL nie spełnia wymogów systemu precyzyjnego podejścia w myśl przepisów lotniczych zawartych w PL-4444 Rozdział 8 pkt 8.9.7.2 moim zdaniem jest lekką nadinterpretacją. Ja doszukałem się jedynej informacji, która jest "na niekorzyść" PRŁ, a mianowicie pkt. 8.9.7.2.5.3. Zgadzam sie, że informacji zawartej w tym punkcie nie przekaże się precyzyjnie.
Domyślam się, że PRŁ może nie spełniać innych wymagań w zakresie precyzyjnego podejścia (np. związanych z możliwościami samego radaru), ale chciałbym się z nimi zapoznać.
Ponadto jeżeli "nasze" podejście PAR nie spełnia wymaganych kryteriów to wręcz NALEżY to zmienić i nazwać np. NPAR (Non PAR:-)) i przypisać odpowiednią wysokość MDA(H). No ale jeżeli teraz ma to być podejście nieprecyzyjne to info o elewacji jest NIEPOTRZEBNE. Kontroler może podawać tylko info o kursie (no chyba, że dokładność "naszego" radaru również na to nie pozwala). Więc jeżeli PRŁ nie spełnia wymogów ICAO to dlaczego my na tym pracujemy i podkładamy sie prokuratorowi (lub ministrowi :-))?
Sądzę, że moje konkluzje są właściwe :-) - jeżeli nie to poprawiajcie mnie lub uzupełniajcie.

PS. Jednak bardzo ciekawy jest pkt. 20 WNIOSKU Komisji (dwie pozycje poniżej wniosku o wymogach dla PAR): "Wyposażenie radionawigacyjne lotniska MIROSłAWIEC w dniu 23.01.2008r. w występujących podczas lądowania warunkach atmosferycznych zapewniało lądowanie statku powietrznego CASA C-295". Czyli PAR nie spełnia wymagań, ale można na nim pracować :-) Dobre.

A co do drugiej części przytoczonego cytatu to ja staram się (sądzę, że inni moi koledzy również) przede wszystkim trzymać zasad zawartych w 4444, a w szczególności jeżeli chodzi o frazeologię :-). Pozdrówka.

[ Dodano: Pon 07 Kwi, 2008 ]
Panowie, ale chyba wiem dlaczego możemy pracować jako PAR i niezgodnie z wymaganiami ICAO! Przypomniałem sobie pewien punkt.
IRL pkt 3.2.20 - "Na wojskowych lotniskach niekontrolowanych, na których służbę ruchu lotniczego zapewnia WPL w oparciu o stanowiska funkcyjne właściwe dla wojskowego lotniska kontroiowanego, zapewnia sie służbę kontroli ruchu lotniczego wyłącznie w stosunku do polskich, wojskowych statków powietrznych. Służba kontroli zapewniana jest w oparciu o procedury wojskowe, odmienne od przepisów ICAO".

Zastanawiam się tylko czy słowo "procedury" można odnieść także do "procedur i standardów certyfikowania sprzętu" hehe.
Ale znając życie to słowo "procedura" dla wymyślających te zapisy było pojęciem baaardzo ogólnym, więc może odnosić się także do tego co napisałem. Who know...? Ciekawy temat do dyskusji moim zdaniem.
 
 
franz28 
2



Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 55
Skąd: Z wielu miejsc....
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008   

Jaka nadinterpretacja????

Wskazałem zapisy z PL-4444 jako odmienne podejście w rzemiośle w stosunku do bzdurnej metodyki nauczanej w WSOSP.
W kwestii technicznej polecam lekturę INTERNATIONAL STANDARDS AND RECOMMENDED PRACTICES, AERONAUTICAL TELECOMMUNICATIONS czyli ANNEX 10 ICAO VOLUME I (RADIO NAVIGATION AIDS), rozdział 3.2 Specification for precision approach radar system.

A co do pseudo "PAR" reprezentowanego przez PRŁ wybiórczo wskaże:
- w kwestii metodyki USL +RSL- występowanie elementu lotu poziomego na linii drogi podejścia końcowego:)))

- w kwestii kalibracji systemu - w konfiguracji "WISP" i "BUDA":) scieżka podejścia łupie w próg pasa zamiast w tzw Impact Point w strefie przyziemienia (touchdown zone)

- gratuluje także oka kontrolerowi który dokładnie może określić na PRŁ np wysokość decyzji, co jak wiadomo powinno być zakomunikowane pilotowi (...approaching DH) rzędu 80 m skoro ostatnim odniesieniem wysokości jest linia bezpieczna 200 m "mazana" w procesie oblotu :) ))
....myślę, ze na tym zakończę wymienianie "kwiatków"...fachowcy, którzy mieli do czynienia z prawdziwym radarem precyzyjnego podejścia i metodyka kontrolowania tego rodzaju wiedzą o czym mówię :)
_________________
True Controllers Never Die... They Just Fade Away
 
 
28ATC 
5
I like dealing with traffic


Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 320
Skąd: ATC
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008   

Hej!
Myślę franz28, że wmiare klarownie wytłumaczyłeś panu painkillerowi co i jak jest z wojskowym pseudo PARem na RSL-u i że te argumenty wyprowadzą go z błędu.
I jeszcze pytanie do painkillera
painkiller napisał/a:
A co do drugiej części przytoczonego cytatu to ja staram się (sądzę, że inni moi koledzy również) przede wszystkim trzymać zasad zawartych w 4444, a w szczególności jeżeli chodzi o frazeologię :-). Pozdrówka.

To jaka formuła frazeologiczna (moze byc po ang.) w takim razie zaczynasz prowadzenie Sp na PAR?
:viktoria:
_________________
Pozdrawiam MIL ATC
 
 
painkiller 
4


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 190
Skąd: milatc
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008   

Hmm... Doskonale wiem koledzy jak wygląda podejście według "prawdziwego" radaru precyzyjnego podejścia i znam w pełni po Polsku i po Angielsku frazę, którą powinno się zacząć podejście PAR - w naszych obecnych realiach biorę pod uwagę możliwości sprzętu....
Pewnie nie zauważyliście chłopaki, że wcale nie neguję tego, że "nasz" PAR nie spełnia określonych wymogów. Ponadto chciałem także wywołać dyskusję nt nieszczęsnego PAR-a. Więc jeszcze raz odsyłam do mojego postu i proponuję przeczytać go do końca.
Szukajmy rozwiązań abyśmy na własnym podwórku nie pracowali "pod prokuratora". I w tym kontekście, jeżeli chodzi o komendę Approaching DH , to proszę pilota aby mi ją zgłośił..... (Na tyle potrafię ocenić, czy sie zbliża do DH czy nie).
Przy okazji pozdrawiam Panów z Szefostwa.
 
 
trocin 
5



Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 26 Lut 2007
Posty: 372
Skąd: wild east mil atc ;)
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008   

28ATC napisał/a:

To jaka formuła frazeologiczna (moze byc po ang.) w takim razie zaczynasz prowadzenie Sp na PAR?
:viktoria:


Po sprawdzeniu łączności nawijam (FAA):

“(call sign), this will be PAR approach, runway .. , decision height ... ft, altimeter …., do not acknowledge further transmissions”

O to kaman :?: ;)
_________________
Let the good times roll...

Turn left three sixty for controller amusement, maintain radio silence, cleared to crash and burn...
 
 
piter2204 
5


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 456
Skąd: poland
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008   

franz28 napisał/a:
A co do pseudo "PAR" reprezentowanego przez PRŁ wybiórczo wskaże:
- w kwestii metodyki USL +RSL- występowanie elementu lotu poziomego na linii drogi podejścia końcowego:)))

- w kwestii kalibracji systemu - w konfiguracji "WISP" i "BUDA":) scieżka podejścia łupie w próg pasa zamiast w tzw Impact Point w strefie przyziemienia (touchdown zone)

- gratuluje także oka kontrolerowi który dokładnie może określić na PRŁ np wysokość decyzji, co jak wiadomo powinno być zakomunikowane pilotowi (...approaching DH) rzędu 80 m skoro ostatnim odniesieniem wysokości jest linia bezpieczna 200 m "mazana" w procesie oblotu ))

1. W marcu na kursie wykładowca nieśmiało sie spytał/stwierdził? "no chyba ta stara metodyka już nie obowiązuje tak?" :brawo: normalnie mess
2.Fakt, ścieżka na WISP była (na niektórych lotnniskach jest) rzędu 2, 4 stopnie i dowiązana do THR (niestety). Z tego co przekazywał PIT (dotyczy TU20), to ścieżka była dowiązana do strefy przyziemienia, jednak zaprogramowano linie GP/GS wg. metodyki dla różnych SP (buhahahah), które nijak się mają do 3 stopniowej standardowej ścieżki. Jka zwykle trzeba się opierać na słowach, bo żanych kwitów nie ma i tak jest ze wszystkim.
3. Określenie wysokości decyzji przez kontrolera nie byłoby kłopotem, gdyby nie powyższe :zly3:
p.s gdzie GCA pracuje w SP?(nie pytam o KS bo tam jest inna sytuacja)

[ Dodano: Sro 09 Kwi, 2008 ]
N a TU jest 3 stopniowa i do Touchdown. Można to sprawdzic w formulażu PNAW po zalogowaniu jako KPP lub KPPD. Potwierdzone.

[ Dodano: Sro 09 Kwi, 2008 ]
Apropos szkolenia ...polecam bardzo ciekawą i pouczającą historię:
http://vnaf.net/stories/bail_out.html
Po angielsku, ale dacie radę :cool:

[ Dodano: Czw 17 Kwi, 2008 ]
Uwaga-poszukuję nowej "Instrukcji Kontroli z Powietrza ...." w formie elektronicznej, która zastapiła starą Metodyke oblotów.
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Nie 04 Maj, 2008   

No to coś nam siada Koleżeński Serwis Szkoleniowy, a założenie było takie szczytne ale...myślę, że jednak się rozwinie. Mam taką nadzieję ( bo sam go zakładałem :mo: ) Ciekawi mnie taka sprawa. Mamy oto na lotniskach wojskowych pracujące ILS. Wciąż czekamy na to w EPMI. Ale jakoś nie mogę się doczekać Wytycznych szefa SSRL, tak jak to zrobił z oblotem PRŁ, w sprawie kontroli SP przy podejściu precyzyjnym wg ILS. :) Nie mogę się także doczekać otwartości kolegów kontrolerów i pytań w tym poście jak to robić. Wszyscy także wiemy bowiem, że na kursach i metodyczce nikt tego nie uczy i o tym nie wspomina. Ciekawi mnie także kiedy zacznie się w końcu mówić o wprowadzeniu pasków postępu lotu jako dokumentacji obowiązującej, nawet w MATZ, i dodam z premedytacją, iż nawet podczas "lotów" eskadry/eskadr bo większość , szczególnie ta która na paskach nigdy nie pracowała, jakoś sobie tego nie wyobraża. Czy Komendant ma wystarczające kompetencje by taką dokumentację u siebie wprowadzić?
_________________
just pure truth...
 
 
piter2204 
5


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 456
Skąd: poland
Wysłany: Wto 06 Maj, 2008   

ILS sprawny w MIRO od 07.05. 2008r +opracowane procedury-to jest dopiero ekspresowe tempo...Pozostawię bez komentarza. Paski na tyłek, jak najbardziej :) ...Poważnie to nie ma od tego odwrotu, natomiast SSRL chowa głowę w piasek
i domniemam, że podaje argument o rozpoczęciu pracy symulatora w Dęblinie to wtedy sprawa ruszy.
 
 
trocin 
5



Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 26 Lut 2007
Posty: 372
Skąd: wild east mil atc ;)
Wysłany: Wto 06 Maj, 2008   

Skoro tak szybko uspawnili ILS i opracowali procedury, to mam pytanie:
"Dlaczego nie zrobiono tego przez te parę lat od dostarczenia ILS skoro to taka prosta sprawa, którą można było załatwić (teraz-po katastrofie) w tak krótkim czasie :?: "
_________________
Let the good times roll...

Turn left three sixty for controller amusement, maintain radio silence, cleared to crash and burn...
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Wto 06 Maj, 2008   

Tak , to jest pytanie podstawowe i rozumie się samo przez się, ale intencją tego postu jest serwis szkoleniowy...i tutaj na tym się skupmy. Pisałem już że z pewnością wielu kontrolerów chciałoby wiedzieć, choć nie wiem wstydzą i boją się zapytać,jak kontroluje się SP podchodzące do lądowania wg ILS ( wektorowanie, przechwycenie ścieżki, ustablizowanie, przejście na TWR, frazeologia). Co do niesprawnych ILS i nie wdrożonych do pracy GCA to mam nadzieję że polecą głowy oraz iż odpowiednie poczynania zostały już uruchomione.
_________________
just pure truth...
 
 
gebels.777 
2


Dołączył: 21 Maj 2008
Posty: 69
Skąd: MILATC
Wysłany: Sro 28 Maj, 2008   

Drodzy Koledzy!
Korzystając z zapału jaki nam się wszystkim włączył po katastrofie, mam do was prośbę. Czy była by możliwość, na bazie materiałów jakie uzyskaliście w PAŻP i Kesler, utworzenia skryptu dla KRLi :?: Wśród nas są tacy co mają wszystko w d......., ale są i tacy, którzy czują potrzebę poszerzania wiedzy jednakże z różnych przyczyn nie "łapią" się na kursy. Sądzę, że nasze MILATC potrzebuje szybkich zmian, nie mamy czasu na powolne dochodzenie do "normalności". Zanim powstanie ośrodek w Dembrich większość z nas mogła by przygotować się teoretycznie :czytanie: Zdaję sobie sprawę z tego, że czasem zdobywanie wiedzy bez "opieki' instruktora może przynieść więcej bałaganu niż korzyści, ale ja nie widzę innego sposobu. Mamy tu na forum wielu naprawdę już EKSPERTÓW (dla WAS :efendi2: ) i wszystkie niejasności zawszę można sobie wyjaśnić. Jeśli macie jakieś inne pomysły albo uważacie, że to co napisałem to herezja, to piszcie.
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Sro 28 Maj, 2008   

Posłuchaj. Moim zdaniem kolejny skrypt mija się z celem. Wszystko już jest zapisane. Polecam w związku z tym lektury Rozporzązdeń Ministra Infrastruktury, inaczej mówiąc wszystkie PL-ki, a najważniejsze z nich są wymienione w RL-2006. Niedługo wszystkie one będą obowiązywały jako jedyne w kontroli ruchu lotniczego w wojsku i żadne inne książeczki i zmyślne podręczniki oraz vademecum nie będą przeszkadzały w jednoznaczności. Dojdzie do tego nowa IRL oraz zmienione w tej chwili obowiązujące wiele dokumentów lub ich całkowite wecofanie. Tworzenie skryptów i innych tym podobnych mija się zatem z celem.
_________________
just pure truth...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group