Oczywiście, że dla lotów VFR problem nie istnieje - bo split formation może być zrobiony w ramach OVERHEADa - lecz tylko w warunkach VMC.
Jeśli chodzi o radar i IMC, to raczej wątpię by piloci stosowali elementy OVERHEADa, chyba że po raz kolejny postanowili "dostosować"/"zaadoptować" coś co robią generalnie w VMC. Proponuję podsłuchać OAT, z tego co wiem to często to robią np. metodą rozluźniania formacji.
Pzdr
Dla OVERHEAD są warunki progowe pogodowe 2000 ft/5 km przynajmniej dla MIG-ów więc w IMC nie wchodzi w grę robienie OVERHEAD. Sprawa jest dla mnie też prosta jak deklaracja spilit up i podejście VIS odbędzie się z APP (na lub powyżej MRVA). Tak jak zaznaczyłem w pierwszym poście, problem mam wtedy jak ugrupowanie życzy sobie po rozpuszczeniu nad lotniskiem (po zakończonym podejściu ILS i LA parą ) podejście VIS i chce to wykonać poniżej MRVA na łączności z TWR (on wtedy może się zagotować przy słabych widzialnościach). Na szczęście zdarza się to bardzo rzadko, u pilotów NATO (nigdy ) Na Migach to niestety problem z paliwem może być katalizatorem takiego zachowania (potrzeba skrócenia podejścia).
Witam
Śledząc wątek dotyczący problematyki Formation Break-Up (Split) oraz Formation Join-Up pragnę zwrócić uwagę, na fakt, że powyższa problematyka została już wyjaśniona kilka lat temu w ramach prac związanych w prowadzeniem zasad EUROAT w Europie.
Na dzień 18.09.2013 POLSKA nie implementowała powyższych zasad jednak w "Porozumieniu o współpracy operacyjnej pomiędzy PAŻP a DSP w sprawie wymiany informacji o ruchu lotniczym oraz procedur operacyjnych dla lotów OAT" przedmiotowe zasady zostały szczegółowo opisane i wyjaśnione. Dodatkowo problematyka związana z implementacją EUROAT była poruszana w Przeglądach WLiOP już w roku 2011 przez Pana Markiewicza.
Trochę się dziwię, że pomimo tych faktów w przedmiotowym wątku pojawiają się tyle niejasności.
Uważam, że piloci Mig 29 zanim zadeklarują SPLIT FORMATION muszą wiedzieć, że to nich spoczywa odpowiedzialność za określenie jak Break-Up będzie wyglądał gdzie się zacznie, gdzie skończy i kto będzie gdzie a na ATCO spoczywa separacja -5 NM lub wysokości -do in sight -po czym MARSA.
Usually a formation break-up is pre-coordinated between the formation leader and the ATCO via radio transmission during which the flight leader will identify the position of the individual aircraft relative to his lead-aircraft and the sequence in which he intends to break
up the formation
Dodatkowo jeśli mamy wprowadzić powyższe procedury to powinno się opisać zasady lokalne ich wykonywania jeśli już chcemy implementować zasady opracowane dla EUROAT na potrzeby MATZ.
Analizując standardową RT opisaną w Doc 4444, Doc 9432, CAP 413 przywoływaną w IRL 2013 nie odnajdujemy niestety poruszanej problematyki dlatego uważam, że problem nie dotyczy MATZ i nie powinien nikt inicjować takiej procedury.
This procedure is usually executed prior to the Initial Approach Fix (IAF) for their aerodrome of destination, in particular if e.g. Air Force operating procedures require this course of action due to actual weather conditions or runway constraints at the aerodrome of
destination.
Chyba nie ma potrzeby dorabianie filozofii do zjawiska, które nie jest przypisane do środowiska pracy MIL ATCO natomiast warto wytłumaczyć pilotom Mig 29, że posługiwanie się zwrotami nie do końca zrozumiałymi wprowadza tylko zamieszanie i sprawia, że do nomenklatury fachowej włączając w to również literaturę szkoleniową wkradają się kolokwializmy jak lądowanie z BREAKA zamiast OVERHEAD PATTERN.
Polecam
EUROCONTROL Specification for ECAC Area Rules for OAT-IFR
Dodatkowo jeśli mamy wprowadzić powyższe procedury to powinno się opisać zasady lokalne ich wykonywania
Znajduje się w każdym INOP APP na lotniskach. Split w MATZ jest dużo bardziej efektywny niż w przestrzeni ACC, robimy to dużo szybciej i sprawniej i zajmuje nam dużo mniej przestrzeni. Piloci zawsze mówią co by chcieli, a czy dostaną split up tak jak chcą czy zrobią to inaczej zależy tylko od kontrolera.
Cytat:
This procedure is usually executed prior to the Initial Approach Fix (IAF) for their aerodrome of destination, in particular if e.g. Air Force operating procedures require this course of action due to actual weather conditions or runway constraints at the aerodrome of destination
Nic dodać nic ująć. To dokładnie jest rola APP a nie ACC. Przekaż mi samoloty na granicy MATZ a ja sobie je poukładam do IAF tak żeby było najlepiej i najbezpieczniej.
Cytat:
problem nie dotyczy MATZ i nie powinien nikt inicjować takiej procedury
Nie uważam tego za problem, to się dzieje każdego dnia.
Mam pytanie. Gdzie można znaleźć dokładne określenie "rejonu lotniska"?
Pytam w kontekście wstrzymywania operacji startów i lądowań na lotnisku ze względu na niebezpieczne zjawiska pogody.
Cytat:
Regulamin lotów - 2012
§ 50
Loty w strefie niebezpiecznych zjawisk pogody
(…)
4. Wykonywanie lotu w silnie wypiętrzonych chmurach kłębiastych oraz zbliżanie
się do chmur burzowych na odległość poziomą mniejszą niż 10 km jest
zabronione. Zabroniony jest także lot pod silnie wypiętrzonymi chmurami
kłębiastymi dającymi intensywny opad deszczu, gradu, śniegu lub wyładowania atmosferyczne.
17. W przypadku wystąpienia NZP w rejonie lotniska krl TWR może wstrzymać,
ograniczyć lub nie zezwolić na wykonywanie startów/lądowań lub zabronić
wlotu w daną przestrzeń powietrzną. Informacje o podejmowanych
decyzjach krl TWR zobowiązany jest przekazać dowódcy statku powietrznego
i/lub POL.
Jak wygląda procedura wstrzymywania operacji na Waszych lotniskach?
Generalnie to nie ma czegoś takiego jak rejon lotniska-brak jest takiej definicji, a twórcy RL ze zrytymi łbami w innych czasach (to jest choroba zakaźna niestety) posługują się takim określeniem bez precyzowania, czego właściwie dotyczy (jaki rejon, jaki zasięg strefy, czy to jest MATZ?)). W wielu wypadkach w INOP-ach lotniska precyzuje się, że wstrzymuje się operacje jeśli NZP występują w pobliżu lotniska (VC-"in the vicinity" w depeszy np. METAR) i lotnisko znajdzie się w obszarze oddziaływania danego zjawiska. Tutaj niestety są rozbieżne interesy lotników i ATCo i dalej możesz dopowiedzieć sobie sam.
Pomógł: 1 raz Wiek: 50 Dołączył: 02 Paź 2007 Posty: 920 Skąd: mil atc
Wysłany: Sro 30 Lip, 2014
Wg mojej wiedzy, ale mogę się mylić lub dobrze nie pamiętać, gdyż jestem już jedną nogą emerytem, pojęcie rejonu lotniska ( nie wiem czy nie "pobliże lotniska" ) w meteorologii oznacza obszar w promieniu 8 km od lotniska.
W wielu wypadkach w INOP-ach lotniska precyzuje się, że wstrzymuje się operacje jeśli NZP występują w pobliżu lotniska (VC-"in the vicinity" w depeszy np. METAR) i lotnisko znajdzie się w obszarze oddziaływania danego zjawiska. Tutaj niestety są rozbieżne interesy lotników i ATCo i dalej możesz dopowiedzieć sobie sam
w pobliżu znaczy dokładnie to co fsoul napisał 8 km. Problem polega na tym, że w myśl kwitów meteo VC oznacza od 8 do 16 km wiec jest trochę problem z interpretacja METAR.
Jak wskazałęś
Cytat:
zbliżanie
się do chmur burzowych na odległość poziomą mniejszą niż 10 km
więc 2+2= jeżeli masz chmurę burzową (najlepiej wyładownia) 10 km od lotniska to już spełnił się pozyższy warunek i koniec latania. Inaczej Twoje zezwolenie spowosuje naruszenie tego przepisu i gwarantuje, że będziesz miał zarzuty z tego tytułu.
Problem polega na to, że jeżeli w METAR masz napisane VCTS to może być od 8 do 16, więc możesz się dowiedzieć u meteorologa jak daleko, bo może się okazać, że już jesteś w czarnej d.... . Jeżeli w METAR jest TS to jest poniżej 8 km więc już po wszystkim.
Witam
Koledzy proszę o poradę w kwestii wypełniania " karty szacowania ryzyka". Załoga jest zobowiązana do wypełnienia takiej karty przed każdym lotem. Jeden punkt mówi o zaznaczeniu przestrzeni, w której będzie wykonywane zadanie.
MATZ - przestrzeń kontrolowana,niekontrolowana, niesklasyfikowana.
Według przepisów ICAO MATZ to przestrzeń niesklasyfikowana(cywil wypełniając tę kartę tak by zaznaczył). Czy dla mnie pilota wojskowego MATZ jest przestrzenią kontrolowaną gdyż są zapewniane służby ruchu lotniczego?.
MATZ EPMB tak o czym świadczą zapisy w MIL AIP.
Dla MATZ EPMB w AD.4.17 w uwagach masz wpis że służby ATS zapewniane są w oparciu o przepisy ICAO i zgodnie z zasadami właściwymi dla klasy kontrolowanej D, pozdrawiam!
Twój MATZ również ma zapisy o przestrzeni niekontrolowanej. Tylko ATS jest zgodne z ICAO oraz jak dla PP klasy D. Nadal mam dylemat czy MATZ to dla mnie pilota statku powietrznego wojskowego to PP kontrolowana czy PP niesklasyfikowana. Zapisy w pkt. 4.17 dla EPMB tego jednoznacznie nie określają(tabela, uwagi)
Pomógł: 43 razy Dołączył: 05 Sie 2005 Posty: 4649 Skąd: Z innej bajki
Wysłany: Czw 06 Lis, 2014
Troszkę z innej beczki ale mam nadzieję, że w temacie.
Mam prośbę o wyjaśnienie jako laikowi. Mój problem polega na tym, że nad moją miejscowością bardzo często przelatują śmigłowce (najprawdopodobniej próby odbioru po remoncie w pobliskiej firmie). Problem zaczął się ostatnimi czasy. Wcześniej śmigłowce latały ale zawsze wysoko, nie przeszkadzały i nie było problemu. Od kilku miesięcy coraz częściej zdarza się, że latają tak nisko, iż spokojnie można odczytać gołym okiem numery, rozróżnić sylwetki pilotów, znaki rozpoznawcze. Na moje oko (przeciwlotnicze) loty coraz częściej odbywają się na wysokościach około 50-100 m i niższych (zdarzył się lot na wysokości max 20m). Najgorsze są te w nocy. Budzą pół wsi. Po światłach widać, że wysokości są podobne jak za dnia. Sprawa dotyczy zarówno śmigłowców wojskowych jak i cywilnych (państwowych i prywatnych). W związku z tym moje pytania:
Czy takie latanie nad terenem zabudowanym jest zgodne z przepisami?
Jaki przepis to reguluje?
Czy można jakoś to ograniczyć?
Jeżeli to jest niezgodne z prawem to komu to zgłosić (z pełną dokumentacja fotograficzno filmową, czasami lotów i numerami śmigłowców)?
Nie chodzi o to by nie latali bo to zrozumiałe, ze muszą ale o to by nie latali tuz nad głową. To było fajne raz, dwa razy ale jak trwa to tydzień w każdym miesiącu to przestaje być fajne.
Pozdrawiam
_________________ Proszę nie naciskać na likwidację agentury. W każdej szanującej się rodzinie powinno być jakieś zwierzątko. Świat jest wtedy weselszy.
Zgodnie z przepisami to nie powinni latać niżej niż 300m, no chyba że startują lub lądują.
Jak się sami nie przekonają jakie to niebezpieczne, to żadne nakazy na nich nie wpłyną.
- rozwiązanie 1:
zapisz godziny i znaki rejestracyjne i zgłoś na FIS, podając: swoje dane, czas i miejsce zdarzenia,znaki rejestracyjne statku powietrznego, może Ci pomogą.
numer na FIS:
FIS Warszawa
22 574-55-85,
FIS Gdańsk
22 574-74-85
58 340 74-85
FIS Kraków
22 574-75-85
FIS Poznań
22 574-73-85
FIS Olsztyn
22 574-5588,
- rozwiązanie 2:
rozwieście wraz ze sąsiadami nad miejscem zamieszkania kilka latawców powiedzmy na różnych wysokościach, tak do 100 - 150 metrów, i zostawcie je na kilka dni, jak się przekonają że niebezpiecznie się do wioski zbliżać to sobie pójdą.
rozwiązanie 2:
rozwieście wraz ze sąsiadami nad miejscem zamieszkania kilka latawców powiedzmy na różnych wysokościach, tak do 100 - 150 metrów, i zostawcie je na kilka dni, jak się przekonają że niebezpiecznie się do wioski zbliżać to sobie pójdą.
Latawce zaporowe...
Ech, ale może najpierw im to ogłoś jakoś...
_________________ Toast wódczany o postaci dialogu.
Zasłyszane na dniach.
:
- Ruskij wojennyj korabl?
- Do dna!
Pomógł: 43 razy Dołączył: 05 Sie 2005 Posty: 4649 Skąd: Z innej bajki
Wysłany: Czw 06 Lis, 2014
Ja osobiście jestem daleki od "latawców" bo się może źle skończyć taka zabawa. I wtedy nie pilot latający nisko ale ja będę winien. O tych 300 m słyszałem ale potrzebuję lokalizacji przepisu. Myślę, że jak napisze do Prezia zakładu i poprę to fotkami to on zdyscyplinuje towarzystwo. Mnie nie chodzi o zadymę a o spokój na "moim niebie". Gdybym chciał zadymy to wysłałbym materiał do prasy. Potrzebuję konkretnej lokalizacji przepisu. Za telefony dziękuję - wykorzystam jak zawiedzie droga "polubowna".
Pozdrawiam
_________________ Proszę nie naciskać na likwidację agentury. W każdej szanującej się rodzinie powinno być jakieś zwierzątko. Świat jest wtedy weselszy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum