To ja mam oficjalny APEL do inspektoratu uzbrojenia (bo zdaje się, że to ich odpowiedzialność)
Panowie, weźcie zróbcie zespół z kilku kontrolerów APP z doświadczeniem i niech powiedzą co jest potrzebne, żeby ten radar był funkcjonalny w Polskiej rzeczywistości. Na etapie tworzenia jest to możliwe, później będzie już za późno!!!!
Może panowie ze służb, które przeglądają te fora coś zrobią tym razem dobrego i przekażą tą informację.
GCA 2000
Produkt ITT GCA 2000 został zakupiony dla SZ RP w 2003. Kilka lat wcześniej podjęto decyzję o zakupie takiego systemu w celu zastąpienia RSP10MN (i jego odmian).
W momencie zakupu systemu przestrzeń powietrzna nad lotniskami wojskowymi (MATZ-y) wyglądała dokładnie tak jaj dzisiaj. Dlatego GCA 2000 z powodzeniem zastąpił system RSP 10MN i patrząc na przestrzeń powietrzną dzisiaj to wiele się nie zmieniło (doszło segmentów!!!).
Nie uważam, że decydenci kupujący sprzęt popełniają bład. Jest produkt, jest potrzeba to kupują, a to że się nie pytają to fakt trochę kiepsko ale od czego są wyspecjalizowane komórki w byłych SP, które reprezentują potrzeby wojskowych kontrolerów na odpowiednich szczeblach (może dzięki forum też się czegoś dowiedzą).
Należy dodać, że kupując GCA 2000 nie tylko Polska popełniła „błąd” okazuje się, że (Besides Poland, the GCA-2000 in various configurations is operational in seven countries including: Brazil, Bulgaria, Canada, Romania, Turkey, the United Kingdom and the United State)
Uważam, że sprzęt jest OK tylko sposób jego wykorzystania pozostawie wiele do życzenia tj. szkolenie, znajomość możliwości sprzętu, sektoryzacja przestrzeni powietrznej dla potrzeb APP.
Jęsli chcemy mieć dalekosiężne zbliżania dla lotnisk wojkowych to są przecież AVIE.
Odnośnie VCS.
Na wyposażeniu GCA jest "VCS" który pozwala spiąć w jednym miejscu, telefony i radiostację (słucham, słucham, nadaję). Może i ten „VSC” nie wygląda imponująco ale spełnia identyczną rolę jak VCS z ekranem dotykowym.
Dodatkowo GCA 2000 ma fantastyczną rzecz jakim jest sposób wpinania się z długim kablem od osobistych słuchawek z fajnym przyciskiem PTT. Taki sposób pozwala na jednoczesną pracę instruktora ze studentem co w przypadku gniazdka w Rohde & Schwarz jest niemożliwe.
Nie znam podobnym produktów do GCA 2000 oferowanych przez innych producentów ale to jest pytanie do tych co kupują. Myślę, że „wyboru” nie mieli.
Przestrzeń powietrzna nad lotniskami wojkowymi nigdy nie będzie przypominała przestrzeni powietrznej nad lotniskami cywilnymi, TMA Poznań, TMA Gdańsk, czy Kraków o Warszawie nie wspomnę.
To wojsko będzie miało mniej przestrzeni do dyspozycji i będzie raczej zamknięte w aktualnie skrojonych MATZ.
Uważam, że narzekanie na GCA 2000 jest nieuzasadnione, można mieć pretensję tylko, że w latach 2003 – 2018 wdrożono do ekslaplotacji tylko 3 z planowanych 12 zestawów).
Odnośnie wkładu do specyfikacji to w przypadku gotowego produktu jakim jest GCA 2000 niewiele by to dało no może amerykanie wywiercili by dziurę w stole żeby wyciągnąć mufę do siatki ATU –taki żarcik.
Pozdrawiam
LS D DST
Sgt Elias, od razu dziękuję za konstruktywną odpowiedź.
Cytat:
przestrzeń powietrzną dzisiaj to wiele się nie zmieniło (doszło segmentów!!!)
niestety przestrzeń się zmienia i będzie zmieniała się dalej część lotnisk wojskowych straci, ale część będzie wymagała jej więcej i niestety tu będzie problem. AVIA?! Przepraszam, pracuję z tą AVIĄ i jakoś zachwycony nie jestem. O ile informacja pierwotna daje radę to niestety wtórny jest nie do wykorzystania (chyba, że mam pecha).
Cytat:
Nie uważam, że decydenci kupujący sprzęt popełniają bład. Jest produkt, jest potrzeba to kupują, a to że się nie pytają to fakt trochę kiepsko ale od czego są wyspecjalizowane komórki w byłych SP, które reprezentują potrzeby wojskowych kontrolerów na odpowiednich szczeblach (może dzięki forum też się czegoś dowiedzą).
To, że kupują to chwałą im za to, tylko dlaczego w ten sposób. I nie chodzi tu o wycięcie więcej dziur. Chodzi o oprogramowanie (interfejs użytkownika i możliwości jego wykorzystania). Założę się, że problemy i uwagi wyjdą od razu po zainstalowaniu GCA na lotniskach. Dlaczego nie wyeliminować tych możliwych problemów od razu na etapie produkcji?
Cytat:
Może i ten „VSC” nie wygląda imponująco ale spełnia identyczną rolę jak VCS z ekranem dotykowym.
VCS to już postęp. Amerykanie sami wykorzystują VCS z ekranami dotykowymi przy większości własnego sprzętu. Powód jest prozaiczny - można z nimi zrobić co się chce, można je dowolnie konfigurować w zależności od potrzeb użytkownika, a nie od wyobrażenia producenta i to tego znajdującego się za oceanem.
Cytat:
Dodatkowo GCA 2000 ma fantastyczną rzecz jakim jest sposób wpinania się z długim kablem od osobistych słuchawek z fajnym przyciskiem PTT. Taki sposób pozwala na jednoczesną pracę instruktora ze studentem co w przypadku gniazdka w Rohde & Schwarz jest niemożliwe.
Niestety nie jest to taki cud jak by się wydawało. Rozwiązanie stosowane już w znacznie starszych modelach Rohde & Schwarz (były w Kabulu na radiostacjach montowanych tam w 2004 roku). W naszych nie ma ponieważ nikt nie pytał użytkowników jakie są ich potrzeby.
Cytat:
Myślę, że „wyboru” nie mieli
Nie mieli wyboru nie dlatego, że nikt inny na świecie nie produkuje podobnego sprzętu, tylko dla tego że tak były podpisane umowy offsetowe.
Cytat:
Odnośnie wkładu do specyfikacji to w przypadku gotowego produktu jakim jest GCA 2000 niewiele by to dało no może amerykanie wywiercili by dziurę w stole żeby wyciągnąć mufę do siatki ATU –taki żarcik.
Każdy produkt można zmienić na etapie produkcji, wystarczy tylko wiedzieć jaki są potrzeby użytkowników.
Żarcik dobry ale chociażby o to chodzi.
Mój problem polega na tym, że za 231 mln zł z pieniędzy podatników można wymagać czegoś lepszego niż sprzętu "lepszego", z którym będą się boksować użytkownicy.
Zapomniałem, że SSRL nikt nie pyta o potrzeby, to wszystko jest załatwiane przez inspektorat uzbrojenia.
...
Jęsli chcemy mieć dalekosiężne zbliżania dla lotnisk wojkowych to są przecież AVIE.
Radar AVIA-W w swojej pierwotnej wersji nie był i nie jest radarem dla zbliżana. Sprawa rozbija się o prędkość odświeżania informacji pierwotnej a więc ilość obrotów anteny/min.
AVIA-W w EPKS przeszła modyfikacje aby spełnić wymogi techniczne i stać się źródłem informacji pierwotnej na potrzeby APP Poznań. Niestety, po 6 latach od modyfikacji, jakość sygnału jest coraz gorsza i ten radar jest już u schyłku swojego życia. PAŻP zainstalował w Poznaniu radar PSR/SSR od hiszpańskiego producenta Indra i AVIA-W jest już tylko źródłem zapasowym.
Cytat:
Odnośnie VCS.
Na wyposażeniu GCA jest "VCS" który pozwala spiąć w jednym miejscu, telefony i radiostację (słucham, słucham, nadaję). Może i ten „VSC” nie wygląda imponująco ale spełnia identyczną rolę jak VCS z ekranem dotykowym.
Dobrze, ze napisałeś VCS w cudzysłowie :-) To co opisałeś to panel sterowania a my potrzebujemy nowoczesnej centrali VCS. Zintegrowanego systemu a nie tylko zintegrowanego pulpitu sterowania.
Ponadto, nie do końca jestem pewny czy zakup w 2003 był zakupem...czy podarunkiem.
Te trzy radary mają opracowane specyfikacje software na rynek amerykański. Jeśli jednak był to zakup, to ten kto opracowywał wymagania, był totalnym laikiem. Wspomnę tylko na dwie sprawy:
1. Korekta ciśnienia możliwa do wpisania tylko w [inHg].
2. System (soft) ma na stałe ustawioną i niezmienną wartość poziomu przejściowego na TL 180. W naszych warunkach, gdy TL to 080 (czasami 090) powoduje, że nawet po wpisaniu do systemu wartości aktualnego QNH, wyświetlane w etykiecie wartości wysokości z mod C, na poziomach lotu są nieprawidłowe. System przelicza i wprowadza korektę aż do poziomu 180.
Jeśli teraz przy nowych zakupach będzie to samo, to Inspektorat Uzbrojenia powinien beknąć za brak konsultacji z użytkownikami i lekceważące podejście do zakupu sprzętu uzbrojenia.
_________________ Safe, orderly and expeditious flow of air traffic.
konsultacje z użytkownikami są, negocjacje ze stroną amerykańską również aby w najbliższym czasie kupic zmodernizowaną wersję GCA (wg nomenklatury Exelisa - GCA-2020)
Dziwię się tylko dlaczego piszecie tylko o 3 sztukach gca w Polsce
konsultacje z użytkownikami są, negocjacje ze stroną amerykańską również aby w najbliższym czasie kupic zmodernizowaną wersję GCA (wg nomenklatury Exelisa - GCA-2020)
Dziwię się tylko dlaczego piszecie tylko o 3 sztukach gca w Polsce
Dlaczego..dlaczego....bo SZ RP wszystko jest robione na 3...np: "Do 3 razy sztuka...a dalej to już nie było tematu" lub "Macie to zrobić 123..."
A tak bez żartu, to szczerze napiszę, że kiedy słyszę GCA 2000 to jakoś kojarzę je z EPMM, EPKS i EPPW, kompletnie zapominając o EPTM i ....EPLY Popracuję nad tym, aby w przyszłości nie strzelać gafy.
BTW...w MIL AIP w części:
EPMM AD 4.19 RADIOWE POMOCE NAWIGACYJNE I LĄDOWANIA w pierwszej kolumnie "Rodzaj pomocy, kat. ILS/MLS (deklinacja dla VOR/ILS/MLS)" jest taki zapis:
GCA 200 CAT II
...Cóż można powiedzieć...Zarządzający lotniskiem pojechał trochę po bandzie
_________________ Safe, orderly and expeditious flow of air traffic.
BTW...w MIL AIP w części:
EPMM AD 4.19 RADIOWE POMOCE NAWIGACYJNE I LĄDOWANIA w pierwszej kolumnie "Rodzaj pomocy, kat. ILS/MLS (deklinacja dla VOR/ILS/MLS)" jest taki zapis:
GCA 200 CACóż można powiedzieć...Zarządzający lotniskiem pojechał trochę po bandzie
Może ktoś z EPMM podpowie i sprostuje te bzdury, no chyba, że hołduje zasadzie"a co mnie to obchodzi". I tak w świat wędruje błędny przekaz.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum