Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowa Instrukcja Ruchu Lotniczego SZ RP
Opublikował Wiadomość
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
  Wysłany: Wto 03 Cze, 2008   Nowa Instrukcja Ruchu Lotniczego SZ RP

Nie wszyscy uczestniczyli w spotkaniu z d-cą SP i przedstawicielami SSRL SZ RP. Nie wszyscy uczestnicy spotkania mieli na tyle odwagi by się wypowiedzieć. Inni zaskoczyli się zakresem problemów do rozwiązania. Każdy ma prawo i wręcz obowiązek wypowiedzi w tej kwestii. Każdy głos może okazać się bardzo istotnym i żadnego nie można przeoczyć.

Tutaj masz szansę merytorycznej wypowiedzi oraz zaproponowania konkretnych rozwiązań w kontroli ruchu lotniczego, odstępstw od przepisów ogólnych, rozwiązań organizacyjnych MIL ATC w bazie lotniczej, struktury służby ruchu lotniczego SZ RP, porozumień z ODN, FIS...
_________________
just pure truth...
 
 
atcfun 
3


Dołączył: 23 Lut 2008
Posty: 108
Skąd: atc
Wysłany: Sro 04 Cze, 2008   

No to może ja zacznę. Oczekuję przede wszystkim, iż tak jak to było powiedziane i ustalone przez najwyższe władze służby ruchu lotniczego i zapowiedziane dowódcy SP, zajmą sie nią najlepsi kontrolerzy wojskowi z największym doświadczeniem i wiedzą wykraczającą poza obecnie stosowane przepisy. Że zajmą się nią od A do Z. Nic nie będzie im narzucone i żadne ograniczenia pracy zasugerowane.Że szumne zapowiedzi i bardzo miła i serdeczna atmosfera na spotkaniu to nie zasłona dymna przed i tak robieniem "swojego". Że nie damy się, my wszyscy, tym zagłaskać i uciszyć. Że prace wreszcie będą szły równolegle z innymi ważnymi dokumentami, które muszą zacząć obowiązywać w tym samym czasie co nowa IRL. Że ktoś wreszcie pomyśli o skoordynowaniu tych działań by nie było to na zasadzie my sobie a wy sobie bo wiadomo, iż prace trwają w różnych komórkach np. SSRL i Szefostwo Lotnictwa DSP. "Bo w życiu przecież najważniejsza jest miłość", a "Prawdziwi Polacy uczą swoje dzieci grać w piłkę". I tego się 3majmy.
 
 
painkiller 
4


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 190
Skąd: milatc
Wysłany: Pon 09 Cze, 2008   

Sądzę, że m.in. należałoby się zastanowić nad problemem służby kontroli ruchu lotniczego, szczególnie pełnionej w stosunku do zagranicznych wojskowych statków powietrznych.

W obecnej IRL jest zapis, że służbę tą pełnimy tylko w stosunku do polskich wojskowych statków powietrznych (a poza tym jest tak namieszane, że głowa boli):

3.2.20. Na wojskowych lotniskach niekontrolowanych, na których służbę ruchu
lotniczego zapewnia WPL w oparciu o stanowiska funkcyjne właściwe dla
wojskowego lotniska kontrolowanego, zapewnia się służbę kontroli ruchu
lotniczego wyłącznie w stosunku do polskich, wojskowych statków powietrznych. Służba kontroli zapewniana jest w oparciu o procedury wojskowe, odmienne od przepisów ICAO. - (to ostatnie zdanie też jest ciekawe).

3.2.21. Na lotniskach, o których mowa w pkt 3.2.20 nie zapewnia się służby kontroli
ruchu lotniczego w stosunku do polskich cywilnych statków powietrznych,
statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego oraz obcych, państwowych i cywilnych statków powietrznych.

Może jest to dobra okazja, aby nareszcie zmienić te zapisy. Co ciekawe, możemy pełnić służbę kontroli ruchu lotniczego tylko dla wojskowych statków powietrznych (a nie np. państwowych). Zrobili z nas kontrolerów "na pół gwizdka", nie wspominając już o tym, że wspomniana służba powinna obejmować obce wojskowe statki powietrzne (AWACS, gościnne przyloty eskadr państw obcych, czy inne ćwiczenia międzynarodowe.)

No i żeby była jasność:
3.2.22. Na wojskowych lotniskach niekontrolowanych zapewnia się lotniskową
służbę informacji powietrznej oraz alarmową w stosunku do wszystkich
polskich, państwowych i cywilnych statków powietrznych oraz obcych,
państwowych i cywilnych statków powietrznych.

hejka

A poza tym sądzę, iż pierwszymi podjętymi zagadnieniami powinny być: dodatki (bo niestety bez nich w tym całym bałaganie trudno znaleźć motywację do pracy w tak wspaniałym zawodzie) oraz zmiana procesu przeszkalania oraz nadawania uprawnień (propozycja jest i jak tylko będzie sposobność to zostanie przedstawiona podczas drugiego dnia spotkania w Kiekrzu).
 
 
Walles 
4
Walles


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 155
Wysłany: Pon 09 Cze, 2008   

Według mnie, a wiem również, że wielu podziela moją opinię, najprostszym a zarazem najlepszym rozwiązaniem w nowej (jeśli powstanie) IRL jest pełna implementacja przepisów ICAO, szczegółowo ujętych w PL-4444. I tak kolejno, może znaleźć się tam taki przykładowy zapis:

1. Kontrola Lotniska.
1.1 Obowiązki.
1.2 Minima separacji.
Stosować separacje zgodne z PL-4444 rozdz.??? par. ???.
1.3 Odstępstwa od stosowanych przepisów.
Dopuszcza się stosowanie separacji mniejszych, niż ujęte w PL-4444 a wynikających z:
- programu szkolenia lotniczego;
- charakteru wykonywanych lotów;
- specyfiki SP;
- porozumień z innymi organami SRL, ODN, FIS.
Zaniżone minima separacji powinny być ujęte w Instrukcji Operacyjnej Organu Kontroli Lotniska ZZZZ.

To chyba wydaje się proste...Ja w każdym bądź razie zdaję sobie sprawę, iż nie da się w pełni zaimplementować przepisów ICAO (dopóki nie będzie tam rozdziału dotyczącego lotnictwa wojskowego - prace chyba już w toku), ale jest to chyba najprostszy sposób by ujednolicić przepisy...

To samo jeśli chodzi o czas pracy, czy też nawet licencjonowanie personelu SRL - Rozporządzenie Min. Infrastruktury i PL-1.

Tak właśnie robią to cywile, wszystkie odstępstwa mają zawarte w INOP...
Co wy na to???
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Pon 09 Cze, 2008   

Bardzo dobry i naturalny pomysł z tym walles, że jakość INOP zależy od jakości Komendanta WPL na danym lotnisku. A z tym nie ma problemu chyba tylko w EPKS. Zatem także stworzenie odpowiedniej rangi Komendanta WPL jako najwyższej władzy ATS w bazie lotniczej oraz umieszczenie tej funkcji w strukturze MIL ATS i jednocześnie wykreowanie odpowiednich wymogów i być może nawet konieczności konsultacji d-cy danej bazy z SSRL do powołania żołnierza na takie stanowisko, powinny być rozpatrzone do opisania w IRL. Więc z jednej strony podniesienie rangi Komendanta WPL a z drugiej uniemożliwienie ingerencji w ATS z różnych stron na poziomie bazy lotniczej, moim zdaniem powinny nam także przyświecać przy pracy.
_________________
just pure truth...
 
 
Walles 
4
Walles


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 155
Wysłany: Pon 09 Cze, 2008   

A dla tych do których może nie dotarło - to jest propozycja chłopaków z EPKS układu instrukcji:

PROPONOWANY UKŁAD „INSTRUKCJI RUCHU LOTNICZEGO W SIŁACH ZBROJNYCH RP”


SPIS TREŚCI:

Administrowanie instrukcją.
Rejestr zmian.
Liczba kontrolna stron.
Wykaz skrótów.


ROZDZIAŁ I – ORGANIZACJA SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO W SIŁACH ZBROJNYCH RP.

1.1 Organy Służby Ruchu Lotniczego SZ RP.
1.2 Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego SZ RP.
1.3 Sekcja Ruchu Lotniczego BLT.
1.4 Wydział Ruchu Lotniczego Wojsk Lądowych.
1.5 Ośrodek Ruchu Lotniczego Marynarki Wojennej.
1.6 Wydział Służby Ruchu Lotniczego WSOSP.
1.7 Ośrodek Szkolenia Lotniczego – Dęblin.
1.8 Wojskowy Lotniskowy Organ Służby Ruchu Lotniczego – WPL.

ROZDZIAŁ II – ZARZADZANIE RUCHEM LOTNICZYM W POLSKIEJ PRZESTRZENI POWIETRZNEJ.

2.1 Zarządzanie ruchem lotniczym.
2.2 Zasady zapewniania służb ruchu lotniczego.
2.3 Zarządzanie przestrzenią powietrzną.
2.3.1 Zarządzanie elastycznymi elementami przestrzeni powietrznej.
2.3.2 Procedury operacyjne.
2.3.3 Misja Air Policing.
2.3.4 Zasady współpracy z AMC, FIS, OAT, ARCC oraz cywilnymi organami służby ruchu lotniczego.
2.4 Zarządzanie przepływem ruchu lotniczego.

ROZDZIAŁ III – SZKOLENIE, KWALIFIKOWANIE I NADAWANIE UPRAWNEŃ DLA PERSONELU WOJSKOWEJ SRL.

3.1 Wymagania dla kandydatów na członków personelu służby ruchu lotniczego.
3.1.1 Kontroler ruchu lotniczego.
3.1.2 Informator FIS.
3.1.3 Planista / Informator ruchu lotniczego.


3.2 Szkolenie członków personelu służby ruchu lotniczego.
3.2.1 Ośrodek Szkolenia Lotniczego.
3.2.2 Szkolenie teoretyczne.
3.2.3 Szkolenie symulatorowe.
3.2.4 Szkolenie praktyczne na stanowisku operacyjnym.
3.2.5 Szkolenie metodyczne.

3.3 Zasady kwalifikowania i nadawania uprawnień.
3.3.1 Uprawnienia kontrolera ruchu lotniczego.
3.3.2 Kontroler Lotniska.
3.3.3 Kontroler Zbliżania.
3.3.4 Kontroler Precyzyjnego Podejścia.
3.3.5 Instruktor.
3.3.6 Pozostały personel SRL.

3.4 Zasady podtrzymywania nawyków w ramach posiadanych uprawnień.
3.4.1 Praca operacyjna.
3.4.2 Szkolenie metodyczne.

3.5 Wstrzymywanie i wznawianie uprawnień.


ROZDZIAŁ IV – SŁUŻBA KONTROLI RUCHU LOTNICZEGO.


4.1 Zasady sprawowania SKRL na lotnisku wojskowym.
4.1.1 Wojskowe lotniska kontrolowane.
4.1.2 Wojskowe lotniska niekontrolowane.

4.2 Organizacja pracy WPL.
4.2.1 Czas pracy kontrolerów lotniczego.
4.2.2 Organizacja pracy na stanowisku operacyjnym.
4.2.3 Stosowanie frazeologii lotniczej.
4.2.4 Obowiązki osób funkcyjnych na stanowiskach operacyjnych WPL.
4.2.4.1 Kontroler Lotniska.
4.2.4.2 Asystent Kontrolera Lotniska.
4.2.4.3 Kontroler Zbliżania.
4.2.4.4 Asystent Kontrolera Zbliżania.
4.2.4.5 Kontroler Precyzyjnego Podejścia.
4.2.4.6 Asystent Kontrolera Precyzyjnego Podejścia.
4.2.4.7 Instruktor.

4.3. Kontrola Lotniska.
4.3.1 Przepisy ogólne.
4.3.2 Minima i metody separacji.
4.3.3 Loty VFR - Krąg nadlotniskowy VFR.
4.3.4 Loty IFR.
4.3.5 Wykorzystanie dostępnych systemów teleinformatycznych i meteo.
4.3.6Odstępstwa od przepisów.
4.3.6.1 Procedura SFO.
4.3.6.2 Zmniejszone minima na drodze startowej w użyciu.
4.3.6.3 Procedury rozbrajania.
4.3.6.4. Inne.


4.4. Służba radarowa.
4.3.1 Przepisy ogólne.
4.3.2 Zasady użycia radaru.
4.3.2 Minima i metody separacji.
4.3.4 Użycie radaru PAR.
4.3.5 Wykorzystanie dostępnych systemów teleinformatycznych i meteo.
4.3.6 Odstępstwa od przepisów.
4.3.6.4. Inne.


ROZDZIAŁ V – WZORY PUBLIKACJI WOJSKOWEJ SRL.

5.1 Instrukcja Operacyjna Lotniska.
5.2 Instrukcja Operacyjna Organu Kontroli Ruchu Lotniczego.
5.3 Porozumienie (LOA).
5.4 Incydent o nieprawidłowościach w ruchu lotniczym.
5.5 Karta praktykanta – instruktora.
5.6 Pasek postępu lotu.
5.7 Depesza RQA.
5.8 Depesza AUP.
5.9 Depesza UUP.
5.10


ROZDZIAŁ VI – WYMAGANIA TECHNICZNE.

6.1 Systemy radarowe.
6.2 Systemy teleinformatyczne.
6.3 Obiektywna Kontrola Lotów.
6.4 Systemy wspomagania lądowania – PAR, ILS, PRMG, TACAN, VOR.
6.5 Podsystem AFTN.


I do tego mały opis:

Rozdział I: ORGANIZACJA SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO W SIŁACH ZBROJNYCH RP.
Rozdział II: ZARZADZANIE RUCHEM LOTNICZYM W POLSKIEJ
PRZESTRZENI POWIETRZNEJ.

Oparty na zaktualizowanym rozdziale I i II obowiązującej IRL.
Konieczność naniesienia zmian w związku z:
- zmianą struktury
- aktualnym nazewnictwem
- jednoznacznym określeniem zadań poszczególnych szczebli.

Rozdział III: SZKOLENIE, KWALIFIKOWANIE I NADAWANIE UPRAWNEŃ
DLA PERSONELU WOJSKOWEJ SRL.

1. Delegowanie szkolenia personelu do certyfikowanego OSL w Dęblinie/ PAŻP.
2. Wprowadzenie wymagań formalnych (wykształcenie, stopień znajomości j. angielskiego wg STANAG 6001 i wg EUROCONTROL – ELPAC, poprzednie stanowisko, badania lekarskie)
3. Nadawanie uprawnień zgodnie z Aneksem 1 – bez znaczenia czy jest to kontroler licencjonowany czy też nie – progi powinny bycie takie same, albo zbliżone. Ustanowić kryteria dla kontrolerów posiadających obecnie uprawnienia TWR/PAR/APP lub Instruktor – (najlepiej ich zachowanie).
4. Zasady przeprowadzania metodyczek – zmiana systemu, również co 2 lata ale skupić się bardziej na symulatorze.
5. Stworzenie wzoru licencji wojskowego KRL (???)

Rozdział IV: SŁUŻBA KONTROLI RUCHU LOTNICZEGO.

1. Zasady sprawowania służby w MCTR (wg przepisów cywilnych) i w MATZ (wg niniejszej instrukcji) nie spowoduje jakiś wielkich różnic.
2. Czas pracy – określenie zasad pełnienia dyżuru 8/12/24 h wg czynnika określającego średnią miesięczną przeprowadzonych operacji z wyjątkiem lotnisk SAR, QRA.
3. Organizacja pracy na stanowisku operacyjnym – zgodnie z ROZPORZĄDZENIE MINISTRA Infrastruktury dnia 13 grudnia 2002 r.w sprawie czasu pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego.
4. Jasne i klarowne obowiązki osób funkcyjnych (może być na przykładzie KOS-ów z EPKS).
5. Określenie minimów separacji – wg PL 4444.
6. Określenie odstępstw od przepisów ICAO– zmniejszenie separacji na podstawie LOA, INOP, wynikających ze specyfikacji szkolenia lotniczego, procedur dla określonych SP.
7. Zasady archiwizowania – paski postępu lotu, systemy OKL.

ROZDZIAŁ VI: WYMAGANIA TECHNICZNE.

1. Określenie wymagań technicznych dla systemów wspomagających i będących na wyposażeniu stanowisk operacyjnych i systemów lotniskowych – radarowych, pomocy radionawigacyjnych.
2. Określanie minimów lotniska – wprowadzenie pojęcia kontynuowania lotu wg uznania poniżej określonych minimów.
 
 
trocin 
5



Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 26 Lut 2007
Posty: 372
Skąd: wild east mil atc ;)
Wysłany: Pon 09 Cze, 2008   

Walles napisał/a:

3.3 Zasady kwalifikowania i nadawania uprawnień.

3.3.4 Kontroler Precyzyjnego Podejścia.


No właśnie to ciekawe, jak będzie wyglądało nadawanie uprawnień PAR, kto niby i jak miałby certyfikować/licencjonować PAR? Czy zostajemy przy wojskowych uprawnieniach dla PARa?

Walles napisał/a:
4.3.3 Loty VFR - Krąg nadlotniskowy VFR.


Powinno być raczej "kręgi" (patterns)... Przecież wykonywane są/będą różne typy podejść VFR... np.

Overhead (przeważnie 500ft wyżej niż Rectang., Initial 3-5Nm, Break 2 x 180 over the numbers/threshold, midfield, departure end, itd...)
Rectangular (upwind,crosswind,downwind,base,final)
Straight-In (report 6 & 3 mile)
Ew. closed traffic (aby pozostać w Rectang.)
_________________
Let the good times roll...

Turn left three sixty for controller amusement, maintain radio silence, cleared to crash and burn...
 
 
28ATC 
5
I like dealing with traffic


Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 320
Skąd: ATC
Wysłany: Wto 10 Cze, 2008   

Trocin!
Standartowy krag VFR dla róznych typów Sp powinien byc opisany w INOP lub Instrukcji organu kontroli lotniska.W IRL powinno sie np znaleźc jak określac wysokości kręgu VFR dla różnych typow SP i ogólne zasady lotów VFR! Mysle że to co zaznaczyłeś powinno się znaleś w LOP lub inym tego tego typu dokumencie (np. LoA z bazujaca eskadra na danym lotnisku).Ta instrukcja ma byc instrukcja ogólną dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych i wszystkich lotnisk w kraju, tak wiec wszelkie odstepstwa w normalnych procedurach powinny byc zawierane w w dokumentach które wymieniłem wcześniej.Dotyczy to w szczególności procedur SFO (Straight in,overhead czy random entry), INITIAL (break, close) i innych!
:viktoria:
_________________
Pozdrawiam MIL ATC
 
 
katon 
1


Dołączył: 02 Lut 2008
Posty: 33
Skąd: atc
Wysłany: Wto 10 Cze, 2008   

A czy będą zawarte zasady postępowania w przypadku sytuacji awaryjnych?
_________________
Be safe...
 
 
franz28 
2



Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 55
Skąd: Z wielu miejsc....
Wysłany: Wto 10 Cze, 2008   

katon napisał/a:
A czy będą zawarte zasady postępowania w przypadku sytuacji awaryjnych?


Wskazówki odnośnie tych sytuacji opisane są w PL 4444, szczegółowe odniesienie co maja robić i z kim współdziałają ATCo powinny znaleźć sie w INOP TWR, co maja robić inne służby - INOP lotniska.
_________________
True Controllers Never Die... They Just Fade Away
 
 
rafism 
2
rafism


Dołączył: 18 Wrz 2007
Posty: 82
Skąd: Pomorze
Wysłany: Sro 11 Cze, 2008   

franz28 napisał/a:

Wskazówki odnośnie tych sytuacji opisane są w PL 4444, szczegółowe odniesienie co maja robić i z kim współdziałają ATCo powinny znaleźć sie w INOP TWR, co maja robić inne służby - INOP lotniska.


Panowie!
Pamiętajcie o jednym:
Jeżeli w instrukcjach nie ma konkretnych zapisów to zaczyna się kombinowanie i różnorodna interpretacja (szczególnie naszych przełożonych).

Mam nadzieję, że zespół tworząc instrukcję ma to na uwadze. W IRL powinny znaleźć się konkretne odnośniki do obowiązujących przepisów i zapisy typu:
"zgodnie z PL-4444 &X, pktY, ppktZ"
"patrz RL-2006 &X, pktY" itd...

Takie zapisy utną możliwość jakichkolwiek spekulacji i dopasowywania przepisów do swoich potrzeb.
 
 
atcfun 
3


Dołączył: 23 Lut 2008
Posty: 108
Skąd: atc
Wysłany: Sob 14 Cze, 2008   

Co tam po Kiekrzu słychać ?
 
 
fiodor.mk 
5


Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 355
Skąd: Polska
Wysłany: Sob 14 Cze, 2008   

Cześć!

Prace w toku.
Odbyło się dopiero pierwsze spotkanie zespołu roboczego, które skupione było głównie na określeniu nowych zasad kwalifikowania, szkolenia i nadawania uprawnień personelowi wojskowych organów służby ruchu lotniczego.
Proponowane zmiany są zbliżone do określonych w dokumentach cywilnych a klimat do tych zmian wciąż dobry.
Sukces zmian uzależniony jest jednak od powstania certyfikowanego wojskowego ośrodka szkolenia kontrolerów w Dęblinie. Jeżeli taki nie powstanie to czekają nas kolejne lata marazmu, bo samym PAŻP-em nie jesteśmy w stanie rozszerzyć nowej, ICAO-wskiej jakości pracy ATC na inne lotniska niż EPKS, EPLK i EPPW.
Miałem okazję zobaczyć pracę operacyjną w EPKS i myślę, że mamy bardzo dobry wzór do którego powinniśmy dążyć.

Pozdrawiam, szczególnie kontrolerów EPKS!


True control never dies!!!
 
 
piter2204 
5


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 456
Skąd: poland
Wysłany: Pią 27 Cze, 2008   

Małe pytanie. Czy odpowiedzialne osoby wzięły się do tworzenia nowych instrukcji, które w nazwie mają słowa NEZL lub UL, bo wszyscy wiemy, że obecne nie maja racji bytu. Mogę zaryzykować stwierdzanie, że jeśli nawet nowa Instrukcja Ruchu zacznie obowiązywać, to bez zmiany wspomnianych wcześniej sukces będzie połowiczny, a nasza praca w dalszym ciągu będzie skrępowana zasadami sprzed 20-30 lat.
 
 
swistak 
2
swistak


Dołączył: 29 Kwi 2006
Posty: 66
Wysłany: Pią 27 Cze, 2008   

Moim skromnym zdaniem pisanie osobno instrukcji jest do pewnej części ciała, jeśli nie skoreluje się jednocześnie prac nad nowopowstającymi instrukcjami to powstaną sobie takie małe "paszkwilki" dla każdej profesji. Mój przedmówca zresztą już napisał co jest na rzeczy. Jeśli już coś tworzyć to w sposób kompleksowy, tak aby wszystkie instrukcje się ze sobą zazębiały.
Według mnie spójne muszą być RL(regulamin lotów), IOL(instukcja operacyjna lotów), ISRL (instrukcja służb ruchu lotniczego), IPNN(Instrukcja pacy nawigatorów naprowadzania),INEZL(instrukcja naziemnego zabezpieczenia lotów). To jest moim zdaniem minimum, które powinno wyznaczać swoisty dekalog, nie musze chyba dodawać, że wszystkie powinny być precyzyjne w swoich zapisach tak aby nie zostawiały miejsca na dowolne interpretacje.
Inaczej bedzie jak w tej chwili. Kto mi napisze jakie separacje mają mieć między sobą MiG-29 i TS-11 latające w tej samej strefie TSA, oparte o RL (patrz przepisy cywilne) czy oparte o instrukcje użytkowania typu samolotu lub strach pomyśleć o jakiś jeszcze rozkaz jakiegoś Dowódcy który nie trafił jescze do jednostek a został wydany kilka miesięcy temu?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group