Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Wszystko o pracy Biura Odpraw Załóg
Opublikował Wiadomość
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Pon 05 Sie, 2013   

Zwrócę przy tym uwagę na właściwą organizację pracy LOSRL. Niestety bywa też tak, iż ATCo pracuje bez asystenta ( bo zakłąda się np. małe natężenie ruchu lotniczego), a rzeczywistość okazuje się odmienna i nie ma czasu na załatwienie się w spokoju ;) lub przygotowanie i spożycie posiłku, którego jak wiecie, dowódcy jednostek wojskowych nie mogą lub nie chcą zapewniać personelowi ATS, lub nie ma też czasu na wiszenie na telefonie. Rozumiem, iż tylko w takim przypadku ATCo prosi personel BOZ o pomoc i uzyskanie zezwolenia na lot, co jest jednak niezgodne z przepisami, lecz może być próbą wybrnięcia z sytuacji. Bowiem jak wiecie, przekazanie zezwolenie osobie nieuprawnionej także jest niezgodne z przepisami, a za taką uważa się także organ TWR lub APP i personel tych organów w rozumieniu przepisów ICAO. Zatem każde wydanie zezwolenia i przyjęcie zezwolenia pomiędzy ACC lub APP a organem wojskowym APP lub TWR jest niezgodne z przepisami.
_________________
just pure truth...
 
 
bocian 
3



Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 111
Skąd: bocianie gniazdo
Wysłany: Wto 06 Sie, 2013   

Problem pojawia się wtedy, gdy zapracowany kontroler przerzuca załatwienie zezwolenia w OAT na osobę z BOZ, następnie ona tam dzwoni i dostaje strzała pytaniem, czy odlatujący może nabierać nad punktem do FL090 lub do FL120, albo czy da rade do danej pomocy nawigacyjnej w określonym czasie. BOZ-owiec nie mając zielonego pojęcia jaka jest sytuacja ruchowa nie będzie ingerował w kompetencję kontrolera, odkłada słuchawkę i wykonuje najpierw dodatkowy tel do TWR a następnie dodatkowy tel do OAT. Po otrzymaniu zezwolenia znów dzwoni do TWR a czas się wydłuża i to co mogło być aktualne 5 min temu może już nie być takie aktualne w powietrzu teraz ... Znacznie prościej jak to TWR sam załatwi sobie takową sprawę, szybciej i bez zbędnych komplikacji.

Przepracowałem kilka lat na BOZ to praktyki były różne, w FIR Mirosławiec było identycznie jak w FIR Świdwin ;)
_________________
Jeżeli nie wiesz co czynisz, rób to w sposób elegancki - Murphy
 
 
Kaska 
1
kaSka


Wiek: 50
Dołączyła: 22 Kwi 2012
Posty: 23
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 06 Sie, 2013   

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Nie chciałam nikogo urazić, na pewno nie kontrolerów, których pracę cenię i podziwiam. Chodziło mi po prostu o zdanie osób w moim fachu, ponieważ jeden krl TWR wie, że nie zlecił by tego na BOZ, a drugi może stosować takie praktyki. I to dlatego pytałam koleżanek i kolegów z BOZ.

Pozdrawiam
 
 
28ATC 
5
I like dealing with traffic


Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 320
Skąd: ATC
Wysłany: Wto 06 Sie, 2013   

Jak widać zdecydowana większość na tym forum to kontrolerzy, nad czym osobiście ubolewam bo dobrze by było żeby personel BOZ też się wypowiadał w różnych wątkach. Poczekamy zobaczymy może ktoś z BOZ Nam odpisze :-)
_________________
Pozdrawiam MIL ATC
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Wto 06 Sie, 2013   

Zatem, oczywiście proponuję trzymanie się przepisów bo sa one napisane z jakiegoś powodu. Tam gdzie źle zorganizowana jest praca w LOSRL - proponuję zacząć myśleć innymi kategoriami niż : "jesteśmy żołnierzami i jesteśmy w wojsku". Kontrolerom sugeruję też nie używanie np. takich zwrotów
Cytat:
czy odlatujący może nabierać
Cytat:
nad punktem
do FL090 lub do FL120, albo czy da rade do danej pomocy nawigacyjnej w określonym czasie
chyba że czuje się wciąż DKLem lub nawigatorem strefy bliższej. Bez obrazy.
_________________
just pure truth...
 
 
bocian 
3



Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 111
Skąd: bocianie gniazdo
  Wysłany: Sro 07 Sie, 2013   

Tak zdecydowanie polecam rozdział 12 DOC 4444 i przepraszam za słowo nabierać, uwzględnię to w samobiczowaniu na drugiej części szkolenia do S-ATCL.

DKL-em i nawigatorem czegoś tam bliskiego się nie czuję, nie byłem i nie będę.

Urazy nie żywię ;) ;)
_________________
Jeżeli nie wiesz co czynisz, rób to w sposób elegancki - Murphy
 
 
fsoul 
5



Pomógł: 1 raz
Wiek: 50
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 920
Skąd: mil atc
Wysłany: Czw 08 Sie, 2013   

A za słowo
Cytat:
nad punktem
to już nie? :cool:
_________________
just pure truth...
 
 
Zwitt 
8



Wiek: 46
Dołączył: 28 Mar 2007
Posty: 3290
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: Pon 12 Sie, 2013   

A jak teraz wygląda etatyzacja w BOZ? Jakie są szarże? i czy BOZ ma jakiegoś szefa/dowódcę czy tak jak IRL przewiduje wswzystkie stanowiska BOZ podlegają d-cy LOSRL?
_________________
ARMA PACIS FULCRA - Broń dźwignią pokoju
 
 
bocian 
3



Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 111
Skąd: bocianie gniazdo
Wysłany: Pon 12 Sie, 2013   

Jakby tak zebrać wszystkie LOSRL w Polsce, to się okaże, że każdy ma inną strukturę, generalnie etaty od 2-7 ale i niekoniecznie.

Należy by pamiętać iż owe struktury układane były jeszcze przed skomponowaniem IRL.

U nas niektóre osoby z BOZ posiadają uprawnienia ATC, tak samo jak niektórzy ATC posiadają uprawnienia w BOZ, bywają przypadki że w miesiącu trzyma się dyżury w obu służbach. Są także lotniska, na których BOZ nie pracują 24h/7.
_________________
Jeżeli nie wiesz co czynisz, rób to w sposób elegancki - Murphy
 
 
Tower Power 
2


Dołączył: 12 Wrz 2009
Posty: 67
Skąd: z wieży...
Wysłany: Pon 12 Sie, 2013   

bocian napisał/a:
Są także lotniska, na których BOZ nie pracują 24h/7.


Prawda...FIR Krzesiny tak ma jak nie stoi QRA :) ))

A etaty w BOZ od 2-7, ale już poszła propozycja zmiany na 1-8 kosztem nieobsadzonych akrl na TWR.
_________________
Safe, orderly and expeditious flow of air traffic.
 
 
Zwitt 
8



Wiek: 46
Dołączył: 28 Mar 2007
Posty: 3290
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: Wto 13 Sie, 2013   

Dzięki :gent:
A jakie najwyższe stopnie mają BOZ-owcy w waszych LOSRL?
_________________
ARMA PACIS FULCRA - Broń dźwignią pokoju
 
 
Fidelis 
3


Dołączył: 02 Mar 2013
Posty: 121
Skąd: Los Angeles
Wysłany: Czw 29 Cze, 2017   

Witam
dwa szybkie pytania

Czy słyszeliście coś o metodyczkach dla BOZ-ców w 2018? Jeśli tak to prosiłbym om informacje na ten temat

Czy są szkolenia w PAŻP-ie ARO dla wojskowych ?
:viktoria:
 
 
ph5,5 
3


Wiek: 51
Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 100
Skąd: gorzów wielkopolski
Wysłany: Pią 08 Gru, 2017   

W ostatnim czasie sporo się zmieniło, PAŹP i Porty Lotnicze redukują ilość personelu ARO na lokalnych lotniskach, spowodowane jest to po części przepisami dla GA i lotów w przestrzeni klasy G - brak konieczności składania FPL dla lotów VFR w wymienionej przestrzeni. Dodatkowo dostępne aplikacje pozwalają na przygotowanie i złożenie planu lotu bezpośrednio przez pilota. Co więcej większość firm obsługujących rynek przewozów dyspozycyjnych zorganizowało sobie biura AO które przygotowują dokumentację przedlotową dla własnych lotów.
Wracając do tematu. O metodyczkach dla BOZ w Dęblinie słyszałem i na dzień dzisiejszy jestem nastawiony sceptycznie z kilku powodów. W Dęblinie brakuje kadry która mogłaby prowadzić zajęcia metodyczne z personelem mającym praktykę w pracy na BOZ-ie. Mają to być zajęcia w formie wykładów zakończonych egzaminem teoretycznym i praktycznym (!sic). Osobiście uważam że najlepszą formą realizacji byłaby forma warsztatów lub seminariów gdzie uczestnicy mogliby przedyskutować problemy z jakimi się spotykają w codziennej służbie.
Co do szkoleń dla BOZ(ARO) dobywających się w PAŹP-ie to oczywiście odbywają się i są owocne, z tego co wiem to mają być skracane z 5 do 3 dni ( z powodów okrojenia ilości uczestników i kosztów). W PAŻP-ie jest jedna osoba odpowiadająca za szkolenia, badania itp personelu wszystkich briefingów, i każdy z pracowników lokalnych Biur Odpraw Załóg bierze udział raz na dwa lata w szkoleniu odświeżającym w PAŻP.
 
 
Fidelis 
3


Dołączył: 02 Mar 2013
Posty: 121
Skąd: Los Angeles
Wysłany: Sob 09 Gru, 2017   

Tak jak napisałeś jest wiele niewiadomych, zaczynając od tego czy ten kurs jest dla początkujących czy metodyczką dla BOZ-u, ilu żołnierzy może jechać, jak będzie się nazywał itd , opinii jest wiele co nie zmienia faktu, że SSRL raczej nie wyraziłoby zgody na kurs w PAŻP-ie, a szkoda ponieważ byłoby to coś nowego. ;)
 
 
ph5,5 
3


Wiek: 51
Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 100
Skąd: gorzów wielkopolski
Wysłany: Sob 09 Gru, 2017   

Jednym z problemów jest że tak określę..... brak kompetentnej osoby w SSRL, niestety ale chyba żaden z oficerów tam urzędujących nie miał w swojej karierze okazji popracować na Biurze Opraw Załóg przez okres dający mu pogląd na charakter służby w tym organie.
zapis w IZRL-2017 (10.5. Szkolenie personelu biura odpraw załóg) pkt.2 mówi:
"Szkolenie teoretyczne i odświeżające realizowane jest w WSOSP w Dęblinie, SPSP lub
innych krajowych lub zagranicznych ośrodkach szkolenia."
Kurs metodyczny w Dęblinie jest już pewnie wpisany do rocznego planu przedsięwzięć i się pewnie odbędzie, w budżecie są już zapewne fundusze na ten cel. Co do kursów w innych ośrodkach krajowych i zagranicznych... jeśli nie są ujęte w planie rocznym ciężko będzie pozyskać fundusze na udział kogokolwiek w takim kursie, zależeć to będzie od zasobności skarbca w poszczególnych jednostkach i dobrych chęci pracodawcy.
Kurs w Dęblinie ma mieć charakter metodyczki i skierowany ma być do personelu już pracującego na BOZ-ach. Z doświadczenia mogę wywnioskować że będzie miał on mało wspólnego z realiami pracy (chciałbym się mylić). Jedyną słuszną drogą byłoby zaproszenie na te kilka dni wykładowców z PAŻP.

[ Dodano: Czw 14 Gru, 2017 ]
przepraszam z post pod postem, pragnę podzielić się wieściami ze strony PAŻP i uaktualnić powyższy post:
https://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/iwb-integrated-web-briefing-nowy-system-pazp-do-planowania-i-skladania-planow-l
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group