Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Broń pancerna na świecie
Opublikował Wiadomość
Damian 18 
6


Wiek: 33
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 1546
Skąd: Skąd inąd
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

M1 ma łącznie 6 zbiorników paliwa (dwa w komorach za przednim pancerzem po obu stronach stanowiska kierowcy, dwa w komorze silnika, oraz dwa z tyłu kadłuba w półkach nad gąsienicowych) i łącznie zabiera się około 1,900 litrów paliwa.

Leopard 2 posiada dwa zbiorniki w półkach nad gąsienicowych oraz jeden lub dwa w komorze silnika i zabiera około 1,200 litrów paliwa.

PT-91 posiada o ile dobrze pamiętam, dwa zbiorniki paliwa pod przednim pancerzem (nie odseparowane od załogi), kilka zbiorników (chyba dwa) w przedziale bojowym służące za półki amunicyjne, zbiorniki paliwa na jednej z półek nad gąsienicowych oraz ewentualnie jeszcze dwa odrzucane zbiorniki z tyłu kadłuba. Łącznie zabiera około 1,000 litrów paliwa.
 
 
urbanoid 
4



Wiek: 35
Dołączył: 08 Lis 2010
Posty: 282
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

Dodam, że turbina gazowa LV100-5 ma ponoć zużycie paliwa zmniejszone o 35-40% (50% na biegu jałowym), jest lżejsza, mniejsza, bardziej niezawodna i posiada o 43% mniej części - więc mogłoby się okazać, że diesel wcale nie jest lepszym pomysłem. Przy zbiornikach 1900 l M1 mogłyby mieć naprawdę konkretny zasięg.

@Damian

Wiesz może czy CATTB dałoby się zastosować jako modernizację istniejących pojazdów, chodzi mi tu przede wszystkim o wieżę, czy wymagałoby to może nowych wież?
_________________
"Do you enjoy getting girls wet or something?!"

Saeko Busujima, Highschool Of The Dead.
 
 
militarysta 
6



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 1610
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

M1:

praca na biegu jałowym - ~33dm3/h
jazda po dobrej twardej nawierzchni 40km/h ~162dm3/h
jazda po drogach drugorzędnych 40km/h ~177dm3/h
jazda po bezdrożach 35km/h ~250dm3/h

generalnie 100km po dobrej drodze oznacza ponad 400l paliwa zaś w ciężkim terenie ponad 700l paliwa

Leopard2A4:
drogi nieutwardzone: ~218l/100km
bezdroża: ~500l/100km

Leopard2A5DK:

praca na biegu jałowym: ~12,5l/100km
jazda po drogach nieutwardzonych: ~240l/100km
jazda po bezdrożach (ciężki teren): ~530L/100km

T-72M1 z W46:
jazda po drogach nieutwardzonych: 430L/100km
jazda po bezdrożach (ciężki teren): ~600L/100km


PT-91 z S-12 bez zmiany przeniesienia:
jazda po drogach nieutwardzonych: ~460-500l/100km
jazda po bezdrożach: ~ 800l/100km (żłopie jak smok... :/)


PT-91Ex z S-1000R + Renk ESM350:

na drodze z nawierzchnią utwardzoną: ~250l/100km
jazda po drodze gruntowej (nieutwardzone): ~420-450l/100km
teren: ?
_________________
SEMPER FIDELIS
 
 
Damian 18 
6


Wiek: 33
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 1546
Skąd: Skąd inąd
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

Cytat:
Dodam, że turbina gazowa LV100-5 ma ponoć zużycie paliwa zmniejszone o 35-40% (50% na biegu jałowym), jest lżejsza, mniejsza, bardziej niezawodna i posiada o 43% mniej części - więc mogłoby się okazać, że diesel wcale nie jest lepszym pomysłem. Przy zbiornikach 1900 l M1 mogłyby mieć naprawdę konkretny zasięg.


Zobaczymy z czym skończą Amerykanie, mają sporo własnych Diesli, nie gorszych od niemieckich (patrz AVCR-1360), także może być ciekawie.

Cytat:
@Damian

Wiesz może czy CATTB dałoby się zastosować jako modernizację istniejących pojazdów, chodzi mi tu przede wszystkim o wieżę, czy wymagałoby to może nowych wież?


CATTB został zbudowany jako nowy pojazd, całkowicie, to nie był kadłub z nową wieżą czy nawet zmodernizowana wieża.

Wszystko było nowe, tak wieża, jak i kadłub choć podobny do standardowych kadłubów, był inny.

Chyba że chodzi Ci o pomniejszoną wersję CATTB, którą nazwano "Thumper", tam już można zastosować standardowy kadłub, sama wieża jest nowa.
Ostatnio zmieniony przez Damian 18 Pon 16 Kwi, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
urbanoid 
4



Wiek: 35
Dołączył: 08 Lis 2010
Posty: 282
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

Dzięki, po prostu zastanawiałem się czy może ujrzymy coś na kształt CATTB w US Army i USMC, ale skoro to całkowicie nowy pojazd, to raczej wątpię, zresztą wątpię nawet w Thumpera, skoro trzeba by wymienić wieżę.
_________________
"Do you enjoy getting girls wet or something?!"

Saeko Busujima, Highschool Of The Dead.
 
 
Damian 18 
6


Wiek: 33
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 1546
Skąd: Skąd inąd
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

Zobaczymy, są różne opcje i kto wie co trzymają w hangarach na terenie APG, a ponoć są tam różne różności i jeśli patrząc na to przez analogię do Rosji... jeśli czegoś nie pokazują, a prawdopodobnie to mają, to ma to przyszłość jako coś co wprowadzą, lub będzie to bazą dla czegoś nowego. ;)
 
 
Art40 
5


Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 485
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

Damian 18 napisał/a:
Tu taka myśl, zastanawiam się czy nie byłoby dobrym pomysłem opracowanie wybuchowego pancerza reaktywnego dla pojazdów takich jak Rosomak, ewentualnie adaptacja naszej osłony CERAWA. Taka modułowa osłona mogłaby być zakładana na wóz w razie potrzeby i zapewniała by zwiększony poziom osłony przeciw choćby ręcznym granatnikom przeciwpancernym, szczególnie na burtach kadłuba.


To się raczej nie uda, Rosomak i tak już rzęzi z przeciążenia. Ledwo znosi RPG-net, Cerawa by go dobiła.

A tak przy okazji - ponoć CERAWA-1 chroni przed PG-7, ale jakoś nigdzie nie znalazłem informacji, czy przy uderzeniu pod kątem prostym. ERAWĘ testowano chyba tylko pod kątem 60stopni (takie wyniki widziałem), natomiast przy opisach CERAWY jakoś nigdzie nie ma kąta uderzenia. Czyżby to było takie małe niedomówienie, a CERAWA nie chroni przed PG7 pod kątem mniejszym niż 60 stopni (czyli np. W Rosomaku w większości przypadków)?
 
 
Damian 18 
6


Wiek: 33
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 1546
Skąd: Skąd inąd
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

ERAWA-1/2 była testowana pod kątem 30 stopni, mniejszym, 60 stopni i większym z tego co wiem. Także przeciwko głowicy tandemowej.

CERAWA-1 jest w tym względzie dla mnie niewiadomą.
 
 
urbanoid 
4



Wiek: 35
Dołączył: 08 Lis 2010
Posty: 282
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

Damian 18 napisał/a:
Zobaczymy, są różne opcje i kto wie co trzymają w hangarach na terenie APG, a ponoć są tam różne różności i jeśli patrząc na to przez analogię do Rosji... jeśli czegoś nie pokazują, a prawdopodobnie to mają, to ma to przyszłość jako coś co wprowadzą, lub będzie to bazą dla czegoś nowego. ;)


Obecnie, jeśli pojawi się jakaś amerykańska odpowiedź na Armatę, to stawiałbym raczej na wóz na bazie przyszłego GCV.
 
 
Damian 18 
6


Wiek: 33
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 1546
Skąd: Skąd inąd
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

@Urbanoid

Istotnie ma to sens, zresztą od dawna pojawiały się informacje tu i ówdzie iż program GCV może zostać rozszerzony o inne warianty prócz BWP. Dlatego stawiałbym tu na GDLS jako możliwego producenta który wygra.

Mają doświadczenie, opracowane rozwiązania które można by wdrożyć itd.

BAe specjalizuje się raczej w lżejszych pojazdach bojowych niż czołgi podstawowe.

Natomiast GDLS samo zapowiedziało chęć unifikacji na poziomie podzespołów między GCV a M1, wiadomo że nowa konstrukcja nie zastąpiła by od razu wszystkich M1 a te mogłyby pozostawać na stanie jeszcze przez długi czas. Więc pozwoliłoby to na uproszczenie logistyki, zmniejszenie kosztów a także na modernizacje M1 tak aby w przyszłości były bardziej atrakcyjne na rynkach eksportowych, gdyby oczywiście pojawił się ich następca.

Zresztą nie ukrywajmy, produkt BAe to jakiś żart, szczególnie umieszczenie tych włazów w przedniej płycie kadłuba.
 
 
Przezdzieblo 
5



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Paź 2004
Posty: 330
Skąd: Wawa
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

Większość - o ile nie wszystkie - klasycznych pancerzy reaktywnych, z materiałem wybuchowym jako "napędem" i dwoma płytami obudowy jako element "napędzany" wymaga możliwie ostrego kąta uderzenia, żeby zadziałać. To wynika z samej zasady działania, polegającej zaburzeniu strumienia kumulacyjnego przez wciąż napierający materiał płyt. Bez odchylenie kostki płyty te rozlatywałyby się w tym samym kierunku co strumień i mimo niego.
W przypadku pancerza CERAWA zapewne odchylenie nadal jest ważne, bo elementy reaktywne działają jak wyżej. Warstwa ceramiczna "lubi" duże kąty uderzenia (czyli zbliżone do kąta prostego; umożliwia to równomierne zużycie płytki, czasem i ciekawsze efekty - jak całkowite unicestwienie pocisku praktycznie bez uszkodzenia pancerza), ale i przy ostrych może sprzyjać rykoszetom pocisków kinetycznych.



Acha, czy aby AVCR-1360 nie był martwy od dziesięcioleci?
_________________
Gdyby nie zbroja, byłoby już po mnie!
- Kokosz
 
 
Damian 18 
6


Wiek: 33
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 1546
Skąd: Skąd inąd
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

Cytat:
Acha, czy aby AVCR-1360 nie był martwy od dziesięcioleci?


Formalnie tak jest, ale know-how istnieje. Jeśli byłaby taka potrzeba zawsze można by stworzyć linię produkcyjną i rozpocząć produkcję.

Są jeszcze różne silniki serii AVDS.

Takie coś na przykład.
 
 
militarysta 
6



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 1610
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

@Przezdzieblo

A czym wytłumaczyć takie a nie inne nachylenie ERAWY na PT-91 i PT-91MZ?
Tam kąt jest dużo mniejszy.
Na początku myślałem, że szczelne pokrycie wieży było ważniejsze od pochylenia ERA ale tak patrząc na np. ERAWA-2 to kość ERA zawiera więcej materiału niż np. Kontakty, poza tym coś można podejrzewać, że mały rozmiar kości ERAWY może być powodowany b.dużą twardością HB płyt stali (ponad 580HB) z których jest zrobiona.
Dobrze kombinuję czy bez sensu?
_________________
SEMPER FIDELIS
 
 
Art40 
5


Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 485
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

Przezdzieblo napisał/a:
Większość - o ile nie wszystkie - klasycznych pancerzy reaktywnych, z materiałem wybuchowym jako "napędem" i dwoma płytami obudowy jako element "napędzany" wymaga możliwie ostrego kąta uderzenia, żeby zadziałać. To wynika z samej zasady działania, polegającej zaburzeniu strumienia kumulacyjnego przez wciąż napierający materiał płyt. Bez odchylenie kostki płyty te rozlatywałyby się w tym samym kierunku co strumień i mimo niego.

No właśnie, i to jest też powód, dla którego CERAWA na Rosomaku nie ma sensu.
Może ewentualnie z przodu, tam kąt jest OK, ale na burtach kostki musiałby być pochylona na klinach, co jeszcze zwiększyłoby liczbę/masę kostek. Osłony reaktywne praktycznie mają sens tylko na powierzchniach silnie pochylonych.
Cytat:
W przypadku pancerza CERAWA zapewne odchylenie nadal jest ważne, bo elementy reaktywne działają jak wyżej. Warstwa ceramiczna "lubi" duże kąty uderzenia (czyli zbliżone do kąta prostego; umożliwia to równomierne zużycie płytki, czasem i ciekawsze efekty - jak całkowite unicestwienie pocisku praktycznie bez uszkodzenia pancerza), ale i przy ostrych może sprzyjać rykoszetom pocisków kinetycznych.

Tak więc praktycznie na pionowe burty i tył Rosomaka lepiej i lżej dać po prostu klasyczny nakładany pancerz ceramiczny, CERAWA tylko niepotrzebnie zwiększyłaby masę.
 
 
militarysta 
6



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 1610
Wysłany: Pon 16 Kwi, 2012   

Chyba, że popatrzysz na scenariusz gdy zagrożenia są dla +/- 30. od osi podłużnej kadłuba. Wtedy nawet pionowa CERAWA ma i tak pochylenie -z tym że w poziomie a nie w pionie.
_________________
SEMPER FIDELIS
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group