Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
PTL - Planowa tabela lotów i loty na rozkaz
Opublikował Wiadomość
system 
1


Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 26
Skąd: SP
Wysłany: Sob 09 Lut, 2013   PTL - Planowa tabela lotów i loty na rozkaz

Kolejny temat jaki nie daje mi spokoju, PTL i loty na rozkaz.

Problemy:
1. Tragicznie opisane zasady planowania i zabezpieczania operacji lotniczych w IRL-2010 i kopiuj wklej do IRL-2012. Patrz pkt. 3.8 w dziale ZARZĄDZANIE RUCHEM LOTNICZYM W SZ RP. Nie ma też mowy o lotach na rozkaz.

2. Brak w jakiejkolwiek instrukcji informacji o zasadach dystrybucji PTL i informacji o lotach na rozkaz. Tak na prawdę ta tabela i informacje są wg dokumentacji wyłącznie dla pilotów, nie docierają na wieżę, żaden dokument tego nie wymusza.

Moje propozycje:
1. Zmienić całkowicie ten rozdział. Powinien być czytelny, jednoznaczny i zrozumiały.
Np.:
- 1. Operacje lotnicze w MATZ i przestrzeni delegowanej organom SRL (TU WYMIENIĆ) wykonuje się na podstawie złożonego planu lotu lub planowej tabeli lotów;
- 2. Składanie planu lotu jest obowiązkowe przy lotach na rozkaz;
- 3. Składanie planu lotu jest obowiązkowe na lot w ruchu operacyjnym, który w całości lub częściowo będzie wykonywany poza elementami wymienionymi w pkt. 1

Czy to nie jest czytelniejsze?

2. Należy dopisać punkt najlepiej do obowiązków POLa w IOL-2012 typu:
- Dostarczać min. 20min przed planowanym startem SP planową tabelę lotów na stanowisko kontrolera lotniska. Dopuszcza się dystrybucję planowej tabeli lotów w formie elektronicznej poprzez sieć MIL-WAN.

lub zapis w IRL-2012:
- Planowa tabela lotów powinna zostać dostarczona na stanowisko kontrolera lotniska min. 20min przed planowanym startem SP. Dopuszcza się dystrybucję planowej tabeli lotów w formie elektronicznej poprzez sieć MIL-WAN.

Kontroler musi mieć z wyprzedzeniem informację o planowanych działaniach lotniczych, trzeba wypełnić paski, zaplanować sytuację ruchową. Obecnie nic nie wymusza na pilotach dostarczania na wieżę tych informacji.

Pozdrawiam
System
 
 
Ptica 
6
SNFoW



Pomógł: 6 razy
Wiek: 58
Dołączył: 23 Gru 2006
Posty: 1203
Skąd: Kujawskie plemie
Wysłany: Sob 09 Lut, 2013   

system napisał/a:

Kontroler musi mieć z wyprzedzeniem informację o planowanych działaniach lotniczych, trzeba wypełnić paski, zaplanować sytuację ruchową. Obecnie nic nie wymusza na pilotach dostarczania na wieżę tych informacji.

Wnioskuję że macie w SP z tym problem? :cool: U nas (tak myślę) kontrolerzy w lotach na rozkaz są zadowoleni ze współpracy z załogami- choć oczywiście jest wiele innych problemów. Choćby np. te nieszczęsne paski...Przy lotach od 6 do 12 śmigłowców (3typy-W3PL, MI-24, MI-2) serdecznie im współczuję.( a często wykonujemy obowiązki(POL) obok siebie :gent:
_________________
Lepsze jutro było wczoraj...i nigdy nie wróci :(
 
 
fiodor.mk 
5


Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 355
Skąd: Polska
Wysłany: Sob 09 Lut, 2013   

Ptica napisał/a:

Choćby np. te nieszczęsne paski...Przy lotach od 6 do 12 śmigłowców (3typy-W3PL, MI-24, MI-2) serdecznie im współczuję.( a często wykonujemy obowiązki(POL) obok siebie :gent:

Każdy kontroler ruchu lotniczego ma zapewniać ATS, aby to robić właściwie musi monitorować przebieg każdego lotu SP jaki znajduje się w jego przestrzeni. Mając jeden samolot to faktycznie może wszystkie przekazane dane, instrukcje i znaczące czasy uda mi się zapamiętać ale dla 12 samolotów???!!! - Nie ma innej opcji jak paski.
Jeżeli jest jeszcze jakiś wojskowy kontroler który tego nie rozumie i nie chce zrozumieć to myślę, że czas szukać nowego etatu. To tak jakby pilot latając przestał obserwować "zegarki".
Co do latania w EPIR (wychodzi mi PTICA, że to Twoja lokalizacja), to słyszałem, że kontrolerzy mają tam ogromne problemy ze stosowaniem się do 4444 (przepraszam jak kogoś urażę ale budowlanka ma się tam dobrze :( )
 
 
Ptica 
6
SNFoW



Pomógł: 6 razy
Wiek: 58
Dołączył: 23 Gru 2006
Posty: 1203
Skąd: Kujawskie plemie
Wysłany: Sob 09 Lut, 2013   

Miałem przyjemność w latach 90ych pełnić funkcję KL-ów (dla młodzieży -kierownika lotów) Na początku na "kracie", później na wieży. Inna jest (była) specyfika kierowania lotami śmigłowców gdzie rozłożonych jest powiedzmy 12 bramek, dwa pasy ( w szkoleniu było to konieczne) i jeszcze kwadrat. Kontrolerzy mają zaj...y młyn. Inaczej to wygląda przy lotach samolotów, gdzie na pasie jest zazwyczaj jeden sp. Dermatograf, pleksi, PTL oraz obok dzielny nawigator lotów i wszystko się kręciło ;) Wszyscy na śmiglakach mamy wrażenie że większość przepisów po prostu nie pasuje do tego rodzaju lotnictwa i specyfiki wykonywanych zadań :(
_________________
Lepsze jutro było wczoraj...i nigdy nie wróci :(
 
 
Tower Power 
2


Dołączył: 12 Wrz 2009
Posty: 67
Skąd: z wieży...
Wysłany: Sob 09 Lut, 2013   

Kontrola śmigłowców wykonujących lot wg przepisów dla lotów z widocznością (VFR) to dla wyszkolonego kontrolera żadna trudność....informacja o ruchu, sekwencja...ile by tego nie było. Mix VFR z IFR...IFR vs IFR i tasowanie...tu można trochę pokazać umiejętności. A co do PL 4444, FPS...te rzeczy i wszystko inne właśnie odróżnia kontrolerów od owych osławionych Kierowników Lotów. Jestem z tego pokolenia które było zmuszone współpracować z KL...i szczerze tego nienawidziłem. Kierownicy Lotów nigdy nie byli kontrolerami, bo oni kierowali lotami a ja dostarczam usługi w postaci służby kontroli, informacji powietrznej i służby alarmowej. Jest zasadnicza różnica między kierowaniem a kontrolowaniem. Dziś PILOT ma stworzone warunki aby czuć się DOWÓDCĄ statku powietrznego a nie modelem na uwięzi. To wiąże sie z ponoszeniem odpowiedzialności za swoje dzianie...ale to właśnie znaczy być Dowódcą Statku Powietrznego. Kto nie widzi różnicy...bez urazy - mentalnie tkwi w lotniczej komunie.
Obecna MIL ATC to jeszcze nie to, co chcielibyśmy widzieć...ale zmiany które zachodzą, krok po kroku przybliżają nas do celu. Byłoby szybciej i łatwiej, gdyby kilka spraw zmieniło sie w sposób diametralny...między innymi podległość SSRL SZ RP bezpośrednio pod MON a nie pod SP...Kto ma podobne przemyślenia ?
_________________
Safe, orderly and expeditious flow of air traffic.
 
 
28ATC 
5
I like dealing with traffic


Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 320
Skąd: ATC
Wysłany: Nie 10 Lut, 2013   

Ptica napisał/a:
Inna jest (była) specyfika kierowania lotami śmigłowców gdzie rozłożonych jest powiedzmy 12 bramek, dwa pasy ( w szkoleniu było to konieczne) i jeszcze kwadrat. Kontrolerzy mają zaj...y młyn. Inaczej to wygląda przy lotach samolotów, gdzie na pasie jest zazwyczaj jeden sp.


Na samym wstępie chciałbym wyrazić szacunek dla Ciebie oraz innych KL, należy wam się szacunek ponieważ my młodzi niejako kontynuujemy prace w nowym systemie i mam tu na myśli NATO Allied Forces. Wy pracowaliście i szkoliliście się w innych realiach całkiem różnych od obecnych.Jednak nie mogę się do końca zgodzić z tym co napisałeś. Po pierwsze miałem przyjemność pracować ze śmigłowcami i znam wielu "młodych" pilotów i muszę powiedzieć że nie wszyscy maja takie zdanie jak ty odnośnie FPS i zmian w ATC. Wręcz przeciwnie zadowoleni są z przemian jakie w MIL ATC zachodzą i z faktu że coraz bardziej zbliżamy się do procedur i jakości reprezentowanej w krajach członkowskich NATO.
Fakt operacje śmigłowców w bramkach różnią sie od standardowych operacji na RWY, jednak widać że nie do końca masz rozeznanie np w operacjach F-16, bo tu tez mamy odczynienia z więcej niż jednym a/c na RWY a co więcej prędkości w kręgu nadlotniskowym są o wiele, wiele większe wiec decyzje tez trzeba podejmować o wiele szybciej...
Mnie osobiście boli fakt, że niektórzy ludzie wychowani i wyszkoleni w poprzednim systemie nie potrafią dostrzec naszego wysiłku oraz potrzeby zmian....brak zrozumienia może świadczyć o trochę zaściankowym podejściu do życia...przykre to ale tak to odbieram.
_________________
Pozdrawiam MIL ATC
 
 
fiodor.mk 
5


Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 355
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 15 Lut, 2013   

Tower Power napisał/a:
Obecna MIL ATC to jeszcze nie to, co chcielibyśmy widzieć...ale zmiany które zachodzą, krok po kroku przybliżają nas do celu. Byłoby szybciej i łatwiej, gdyby kilka spraw zmieniło sie w sposób diametralny...między innymi podległość SSRL SZ RP bezpośrednio pod MON a nie pod SP...Kto ma podobne przemyślenia ?


Jest ku temu doskonała okazja, bo przecież od 01.01.2014 r. (patrz projekty ustaw) czeka nas naprawdę rewolucja w funkcjonowaniu polskiej armii. Przestaną istnieć Dowództwa RSZ. Będziemy mieli dwóch naprawdę ważnych Dowódców - Generalnego i Operacyjnego i teraz pytanie?
Gdzie miejsce dla Wojskowej Służby Ruchu Lotniczego (mam na myśli SSRL jako organ władczy nad nami kontrolerami). Jak dla mnie powinno być poza zasięgiem obydwu, czyli z boku, tam gdzie będzie niezależne od ich wpływu mogącego być przyczyną obniżania poziomu BL. Czyli bezpośrednio pod MON? Druga nie mniej ważna sprawa to zarządzanie lotniskami (obecnie leży i kwiczy), w które niesłusznie "ubiera się" jeszcze kontrolerów TWR. Chyba tylko z powodu niefortunnego tłumaczenia (TOWER controller - kontroler lotniska). Też najwyższy czas zająć się tym, chociażby zaczynając od profesjonalnego szkolenia DLL-i.

Pozdrawiam!
 
 
drill 
6


Pomógł: 4 razy
Wiek: 59
Dołączył: 26 Lut 2005
Posty: 1096
Skąd: lotnictwo MW
Wysłany: Pią 15 Lut, 2013   

I tu masz rację tyle tylko że taki DLL nie może być z łapanki, to powinien być etat tak jak kontroler. W innym wypadku całe to profesjonalne szkolenie nie ma najmniejszego sensu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group