Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
IRL-2012 - Propozycje poprawek/zmian/zapisów
Opublikował Wiadomość
system 
1


Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 26
Skąd: SP
Wysłany: Nie 31 Mar, 2013   IRL-2012 - Propozycje poprawek/zmian/zapisów

Witam

Po analizie projektu IRL-2012 chciałbym zwrócić uwagę na pewne rzeczy:
1. Łączność telefoniczna:
Organ TWR powinien być wyposażony w łączność telefoniczną w relacjach:
a) właściwy terytorialnie FIS;
b) właściwy terytorialnie sektor OAT ACC;
c) właściwy terytorialnie organ OP RP;
d) organ kontroli zbliżania;
e) organ kontroli lotniska lotnisk sąsiadujących;
f) BOZ;
g) FMP;
h) ośrodek koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego (OKPiRL);
i) służby ratownictwa i bezpieczeństwa (włącznie z karetką pogotowia,
strażą pożarną);
j) właściwe biuro meteorologiczne;
k) służby odpowiedzialne za operacyjną eksploatację lotniska;
l) organ zapewniający służbę zarządzania na płycie;
m) innymi wg potrzeb.
---------------------------------------------------------------------
Rozumiem, że jest to łączność nagrywana (sztywna lub telefon stacjonarny).

Jaka jest procedura w przypadku awarii telefonicznej? Wstrzymuje się starty i lądowania?
Można skorzystać w takiej sytuacji z łączności komórkowej, nie nagrywanej?
Przydałoby się to w jakiś sposób sprecyzować.

2. Minimalne wymagane wyposażenie techniczne stanowisk operacyjnych organów ATS:
Wyposażenie TWR - Zegar
-------------------------------------------
Jaki to ma być zegar dokładnie?
Co ma pokazywać (godziny, minuty, sekundy)?
Czy ma mieć widoczną aktualną datę?
Gdzie powinien znajdować się ten zegar?
Jakiej ma być wielkości?
Kto odpowiada za jego regulację i wg czego jest ustawiany?
Czy ma to być jeden zegar z czasem UTC, czy dwa zegary UTC/LMT?
Najlepiej żeby sam się regulował przez GPS.

[ Dodano: Nie 31 Mar, 2013 ]
Nie rozumiem też do końca tych wariantów pracy kontrolerów ruchu lotniczego, załącznik 4.

Wariant I A:
1. Jeden kontroler pracujący 24h
2. Maksymalny czas pracy na dobę 12h
3. Praca na stanowisku operacyjnym - nie podano czasu
4. Uwagi: 12h w gotowości do pracy
------------------------------------------------------
Ad.1 Zrozumiały
Ad.2 Co to za czas pracy? albo pracuje się 24h, albo 12h - Niezrozumiały
Ad.3 Dlaczego nie ma tu podanego max czasu pracy na stanowisku?
Ad.4 Co to jest za czas? Co kontroler ma robić 12h w gotowości do pracy?

Będę wdzięczny za rozszyfrowanie.

[ Dodano: Wto 02 Kwi, 2013 ]
Jeśli chodzi o awarię łączności telefonicznej to jest rozdział w INOP TWR, przypomniało mi się :)

ZASADY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH NIEBEZPIECZNYCH

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU AWARII ŁĄCZNOŚCI TELEFONICZNEJ LUB RADIOTELEFONICZNEJ

Wg tych zapisów dopuszczalne jest korzystanie z alternatywnych środków łączności jak np. nie nagrywany telefon komórkowy.
Jeśli to jest niedozwolone to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu.

Warto byłoby uszczegółowić trochę te zapisy, żeby nie było wątpliwości.
 
 
Walles 
4
Walles


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 155
Wysłany: Wto 02 Kwi, 2013   

Może trochę sarkastycznie - ale poprawki jak zwykle w porę....
 
 
system 
1


Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 26
Skąd: SP
Wysłany: Wto 02 Kwi, 2013   

Myślę, że poprawki będą zawsze, bo pojawi się wiele pomysłów i zastrzeżeń już po publikacji ostatecznej wersji. Szkoda, że nikt nie stworzył takiego wątku wcześniej, wtedy swoje propozycje przedstawiliby wszyscy kontrolerzy, a nie tylko grupa wybranych.
 
 
baxior1 
5



Dołączył: 16 Mar 2005
Posty: 544
Skąd: MIL ATC
Wysłany: Wto 02 Kwi, 2013   

Fakt, był czas na zgłaszanie wątpliwości, co nie znaczy, że po zatwierdzeniu i wydaniu dokument będzie "sztywny", bez możliwości wprowadzania takowych.

PZDR :cool:
_________________
Czyż każdy zacny i poważny człowiek nie wyzna, że wiele nie wie i że ciągle powinien się uczyć?
 
 
fiodor.mk 
5


Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 355
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 02 Kwi, 2013   

system napisał/a:
Szkoda, że nikt nie stworzył takiego wątku wcześniej, wtedy swoje propozycje przedstawiliby wszyscy kontrolerzy, a nie tylko grupa wybranych.


Nie mogłem się powstrzymać tutaj

A propos zegara to na stronie 32 projektu (gwoli ścisłości IRL-2013) opisano jak powinny wskazywać czas zegary w organach służb ruchu lotniczego. Czytać z uwagą :cool:

pozdrawiam!
 
 
Jamboree 
3


Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 111
Skąd: ....
Wysłany: Sro 03 Kwi, 2013   

system napisał/a:
propozycje przedstawiliby wszyscy kontrolerzy, a nie tylko grupa wybranych.


Kolego a ta "grupa wybranych" to kto?
Są to Twoi koledzy z pracy, którzy powinni twoje sugestie przedstawić na zebraniach roboczych :gent:
_________________
Krzyknęli:Hop, hop !!! Po chwili ciszy jeszcze raz: Hoop, hoop !!!.... a echo miało ich w :pupa:
 
 
Tower Power 
2


Dołączył: 12 Wrz 2009
Posty: 67
Skąd: z wieży...
Wysłany: Sro 03 Kwi, 2013   Re: IRL-2012 - Propozycje poprawek/zmian/zapisów

system napisał/a:
...
Jaka jest procedura w przypadku awarii telefonicznej? Wstrzymuje się starty i lądowania?
Można skorzystać w takiej sytuacji z łączności komórkowej, nie nagrywanej?
Przydałoby się to w jakiś sposób sprecyzować.

....
Jeśli chodzi o awarię łączności telefonicznej to jest rozdział w INOP TWR, przypomniało mi się :)

ZASADY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH NIEBEZPIECZNYCH

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU AWARII ŁĄCZNOŚCI TELEFONICZNEJ LUB RADIOTELEFONICZNEJ

Wg tych zapisów dopuszczalne jest korzystanie z alternatywnych środków łączności jak np. nie nagrywany telefon komórkowy.
Jeśli to jest niedozwolone to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu.

Warto byłoby uszczegółowić trochę te zapisy, żeby nie było wątpliwości.


Proponuje Koledze wnikliwą analizę zapisów:
- obowiązującej Instrukcji organizacji lotniczej łączności radiowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
- Przepisów dotyczących bezpośredniej łączności telefonicznej służby ruchu lotniczego zawarte w rozdziale 6 Załącznika 11;
- Załącznika 10 ICAO, tom II

W przypadku prowadzenia np koordynacji z innymi organami SRL poprzez "nienagrywany telefon komórkowy" proponuję:

- niezwłocznie zaniechać takiej praktyki, chyba że w LOSRL są osoby, które mają nieodparte pragnienie robić z siebie idiotów przed członkami KBWLLP a następnie prokuratorem w przypadku zaistnienia zdarzenia lotniczego związanego np. z błędną koordynacją pomiędzy organami SRL.

Żeby było jasne...w EPKS doświadczaliśmy okazjonalnie w przeszłości i sporadycznie zdarza się, ze tracimy łączność telefoniczną np z APP Poznań lub nie działa rejestracja korespondencji łącza dedykowanego. Wówczas działanie TWR jest proste i jedyne właściwe - zawieszenie wykonywania operacji do czasu przywrócenia właściwego stanu przez służby łączności. Nie jesteśmy w stanie zapewniać w sposób właściwy i zgodny z przepisami służb ruchu lotniczego. Tyle w temacie.

Zegary ? Doświadczony Kolega z EPLK wskazał dobry produkt, który z powodzeniem jest używany na TWR zarządzanych przez PAŻP:
http://www.amart.com.pl/produkty?navi=003,002,002
I to jest słuszna koncepcja.

Pozdrawiam.
_________________
Safe, orderly and expeditious flow of air traffic.
 
 
system 
1


Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 26
Skąd: SP
Wysłany: Pią 05 Kwi, 2013   

Tower Power, dzięki, konkretna odpowiedź, wszystko już wiadomo.

Może ktoś coś powie na temat czasu pracy? Z tego co widzę przy 6tys operacji na rok, większość LOSRL przejdzie na 12h czas pracy lub będzie trzeba wyznaczyć 2 kontrolerów z uprawnieniami w jednym dniu. Znacząco zwiększy to liczbę dyżurów, dla osób dojeżdżających to delikatnie mówiąc "masakra".

Nie znam przypadku gdzie doszło do jakiegoś zdarzenia lotniczego w lotnictwie wojskowym z powodu przemęczenia kontrolera, więc niezrozumiałym jest dla mnie dążenie do 12h czasu pracy.

Szef LOSRL powinien ten czas regulować w zależności od sytuacji ruchowej. Narzucenie wariantów wg natężenia rocznego jest błędem. Teraz na weekend przy natężeniu średnim, trzeba będzie wyznaczyć 2 osoby na jednym stanowisku, chociaż jak każdy wie natężenie jest w te dni znikome.

IRL będzie również kłócił się z definicją "dyżurów etatowych":
Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 czerwca 2008 r. w sprawie czasu służby żołnierzy zawodowych

§ 10. 1.Dowódca jednostki wojskowej ustala rozkład czasu służby dla żołnierzy pełniących etatowe dyżury, opracowując plany dyżurów na kolejne dwudziestoośmiodniowe okresy, tak aby na każdego z nich przypadało łącznie po sto sześćdziesiąt godzin służby, w tym:
1) sześć etatowych dyżurów;
2) sześć godzin szkolenia doskonalącego;
3) dziesięć godzin do dyspozycji dowódcy jednostki wojskowej.
2.Żołnierzowi pełniącemu więcej niż sześć etatowych dyżurów w dwudziestoośmiodniowym okresie za każdy dodatkowy dyżur przysługuje zwolnienie z jednego dyżuru w kolejnym dwudziestoośmiodniowym okresie albo w najbliższym czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym.
3.W razie braku możliwości zwolnienia z dyżuru, o którym mowa w ust. 2, dowódca jednostki wojskowej może udzielić żołnierzowi, za jego zgodą, czasu wolnego w wymiarze jednego dnia.

Rozporządzenie nie przewiduje tu 12h czasu pracy tylko 24h.

Jeśli już wprowadza się takie zapisy powinny one być związane ze zmianą przytoczonego rozporządzenia.

Rozumiem, że wprowadzający te zmiany liczą się z odejściem kontrolerów dojeżdżających ze względu na zwiększone koszty dojazdu i znaczne ograniczenie czasu wolnego. Dla wielu osób czas pracy 24h jest jedną z największych zalet etatu kontrolerskiego.

Zapis, że dowódca bazy reguluje czas pracy kontrolerów w zależności od natężenia jest ok, ale z tych wariantów bym zrezygnował, ew zwiększył limit dla wariantu natężenia małego do 10tys operacji na rok, żeby więcej LOSRL miało możliwość z niego skorzystać.

Oczywiście nikt nie pomyślał o zapisach blokujących nadgodziny i określających ich odbiór, bo powyższe rozporządzenie o czasie pracy też tak na prawdę tej kwestii nie reguluje do końca.

Na lotniskach gdzie jest duża obsada etatowa zaproponowane założenia się sprawdzą, ale tam gdzie jest 5 czy 6 krl TWR/APS z uprawnieniami w tym dojeżdżający to nie ma szans na powodzenie.
 
 
Walles 
4
Walles


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 155
Wysłany: Sob 06 Kwi, 2013   

System, zwróć uwagę na fakt, że zapis w IRL-2013 przewiduje "zalecany" a nie obowiązkowy system pracy - co wcale nie oznacza, że takowy D-ca JW ma wprowadzić. Kwestia dojeżdżających to już inny problem, którego nie chcę rozwijać.
W naszym środowisku wszystko idzie od skrajności w skrajność. Jak rozmawiam z ludźmi to mówią, że 24h to za dużo, bo nie mają czasu skorzystać z WC, czy też odpocząć itd... Wnioskować można, że dla większości system 24h przeciąża ich pracą. Gdy nagle pojawia się możliwość zmiany na 12 h - to z kolei okazuje się, że tak źle nie jest...
Akurat dobrze pamiętam rozmowę w ramach zespołu roboczego odnośnie czasu pracy - i muszę cię zmartwić, gdyż podczas jej - praktycznie całe zgromadzenie stwierdziło, że należy sukcesywnie odstępować od pracy w 24h...Co wcale nie oznacza, że stanie się to od razu po wejściu IRL w życie
Pozdro
 
 
system 
1


Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 26
Skąd: SP
Wysłany: Sob 06 Kwi, 2013   

Walles, jeśli chodzi o zespół o jakim wspomniałeś to z tego co wiem odbyło się tylko jedno spotkanie w którym uczestniczyło 29 osób z czego tylko 21 osób pracuje tak na prawdę na stanowiskach których dotyczy IRL. Najwięcej przedstawicieli powołano z 32 i 31 BLT czyli baz gdzie jest największa znana mi obsada etatowa. Cześć osób reprezentowała swoje prywatne poglądy, a nie poglądy LOSRL z którego się wywodzą, więc decyzje tego zespołu wg. mnie nie koniecznie muszą odzwierciedlać poglądy środowiska wojskowych kontrolerów ruchu lotniczego.

Osobiście znam co najmniej 30 kontrolerów którzy są kategorycznie przeciwni pracy na 12h, myślę że taka grupa jest wystarczająca, aby uwzględnić nasze potrzeby.

Tak jak napisałem wcześniej, niech d-ca Bazy lub wyznaczona przez niego osoba (Szef LOSRL) decydują o czasie pracy kontrolerów danego organu w zależności od obciążenia (24h, 12h, 8h). Obecny system funkcjonuje z powodzeniem wiele lat i wg. mnie nie wymaga zmiany i wcale nie trzeba od niego odchodzić.

Należy jedynie uszczegółowić odbieranie dni wolnych lub dodatkowe wynagrodzenie za nadgodziny.

Szefowie LOSRL już dawno dostosowali czas pracy poszczególnych organów i żadna instrukcja czy rozporządzenie nie zrobi tego lepiej.

Jeśli ktoś czuje się obciążony dyżurami 24h powinno mu się umożliwić wysłanie stosownego zgłoszenia do SSRL w celu oceny sytuacji. Wystarczy jeden punkt w IRL na ten temat.
 
 
fiodor.mk 
5


Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 355
Skąd: Polska
Wysłany: Nie 07 Kwi, 2013   

system napisał/a:
Cześć osób reprezentowała swoje prywatne poglądy, a nie poglądy LOSRL z którego się wywodzą, więc decyzje tego zespołu wg. mnie nie koniecznie muszą odzwierciedlać poglądy środowiska wojskowych kontrolerów ruchu lotniczego.



Może Ci się jeszcze referendum marzy? :x

Przypominam, Instrukcję tworzył Zespół powołany przez Szefa SSRL SZRP na co był stosowny rozkaz DSP.

pozdrawiam!
 
 
Tower Power 
2


Dołączył: 12 Wrz 2009
Posty: 67
Skąd: z wieży...
Wysłany: Nie 07 Kwi, 2013   

system napisał/a:
...Osobiście znam co najmniej 30 kontrolerów którzy są kategorycznie przeciwni pracy na 12h, myślę że taka grupa jest wystarczająca, aby uwzględnić nasze potrzeby...


Kolego, czy w tej liczbie 30 kontrolerów są Szefowie LOSRL, który ODPOWIADAJĄ za jakość poziomu wyszkolenia i pracy tych kontrolerów? Obawiam się, że nie. Ponieważ zdobyłem już pewien poziom doświadczenia i interesuję sie problematyką Human Factor w ATC, powiem Ci, że dyżury 24 nie idą w parze z wieloma aspektami naszej pracy operacyjnej. Nie oszukasz natury funkcjonowania ludzkiego organizmu i każda rozmowa o tym, że na 24 h dyżurze potrafisz zachowywać ciągle sprawność umysłu na właściwym poziomie, jest fikcją - niezależnie od ilości ruchu, jaką masz do obsłużenia. Od lat balansujemy w SZ na krawędzi w tym temacie, w związku z wrzuceniem naszej służby do jednego worka opisanego etykietą rozporządzenia Ministra ON o „etatowych dyżurach”.
Te 24 h dyżury w ATC są tez miną dla dowódców jednostek. Załóżmy sytuację, kiedy kontroler w 17 h trwania dyżuru popełnia błąd i dochodzi do katastrofy. Kontroler, to człowiek i jak każdy, komu prokurator przedstawia zarzut nieumyślnego doprowadzenia do katastrofy -w tym przypadku w ruchu powietrznym, będzie bronił się. Każdy biegły sądowy z zakresu psychologii, medycyny pracy, przyzna mu racje, jeśli oprze strategie obrony, ze był przemęczony, bo przebywał w pracy już 17 godzinę.
Zastanów sie, dlaczego lotnicy mają jasno określony czas wykonywania czynności lotniczych. Dlaczego w cywilnym świecie ATC nie funkcjonują dyżury 24 h a najdłużej 12 h i to z przerwami na odpoczynek?
Ja jestem za dyżurami trwającymi max 12 h i na spotkaniu prezentowałem taki pogląd. Wiem, ze to niepopularne (bo fajnie jest mieć tak dużo czasu wolnego w miesiącu), ale nie przekonują mnie żadne argumenty zwolenników dyżurów 24 h. Zadaj sobie pytanie, po co zostałeś kontrolerem ruchu lotniczego? Po to aby pracować w 24 h dyżurach 6 razy w miesiącu? Zawsze znajdą się kontrolerzy, którzy nie będą mnieli problemów z zachowaniem poziomu kompetencji będąc 6 razy w miesiącu na stanowisku operacyjnym. Mozę maja swoje wypracowane metody, może poświęcają dużo wolnego czasu na samokształcenie się, może są arcyzdolnymi ludźmi. Ale błędy, popełniane przez niektórych kontrolerów, które obserwuję lub analizuję w związku ze zdarzeniami, doprowadziły mnie do wniosku, że ich źródłem jest właśnie owe tylko 6 dni w miesiącu, kiedy maja kontakt z lotniskiem i praca operacyjną. Ba...chciałbym zakładać, że nie trafią sie w tych 6...sobota albo niedziela:)
Jestem przekonany, że narzędzie jakim jest OTP, przeprowadzane w sposób właściwy, bezstronny, pokaże korelację systemu dyżurowego 24 h z jakością pracy operacyjnej.
Jak wspomniał Walles, opisany w IRL 2013 zalecany system jest pierwszym krokiem do zmian. Na tej podstawie wszystkie bazy o tych niedorzecznie małych etatach (właściwie wszystkie oprócz 31. BLT, bo w 32. BLT też nie wygląda to jak powinno), które z potrzeby interesu służby maja być czynne 24 h , dostają do ręki argument aby Szef LOSRL w porozumieniu z S-1 dokonał analizy i przygotowany został wniosek organizacyjno-etatowy dla LOSRL o zwiększenie ilości etatów kontrolerskich. Wiesz ilu ppor. wyszkolonych już wg nowego programu (symulator, praktyki) pojawi sie w SZ w nadchodzących 2 latach? Jest szansa ich pozyskać do LOSRL. Jeśli powiedzie się eksperyment z szkoleniem szer. zawodowych/podoficerów młodszych jako ATCo (w połączeniu z nowymi uregulowaniami ustawowymi - tzw "widełki etatowe", które są sytuacja sprzyjającą do dokonywania zmian) to nie będziemy już czekać 5 lat na ludzi do pracy :) TRZEBA WIĘCEJ KONTROLERÓW W LOSRL a nie 24 h dyżurów.
Sprawa dojazdów do pracy po 300 km. Jeśli żołnierz nie chce skorzystać z tego co oferuje mu system zakwaterowania w SZ, to sprawa dojazdów do pracy jest jego sprawą i nie może mieć wpływu na interes służby. Powiem więcej...nazdolność do podjęcia czynności lotniczych. Jakiś priorytet musi być.
Zdaję sobie sprawę, że mogę być w mniejszości, która ma taki pogląd na sprawę, ale głos mniejszości w sprawach bezpieczeństwa to głos ważny.
_________________
Safe, orderly and expeditious flow of air traffic.
 
 
system 
1


Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 26
Skąd: SP
Wysłany: Pon 08 Kwi, 2013   

W ciągu ostatnich 15lat nie spotkałem się z przypadkiem, że kontroler popełnił błąd z powodu przemęczenia. Więc to nie jest dla mnie żaden argument.
Ja traktuję dyżury 24h jako nasz obecnie jedyny przywilej, a nie zagrożenie bezpieczeństwa.
Nie musimy wszystkiego kopiować z cywila, skoro pewne rzeczy sprawdzają się w obecnej formie.

Tower Power jeśli obsada się zwiększy i ujednolici we wszystkich LOSRL to nie będzie tematu.
 
 
28ATC 
5
I like dealing with traffic


Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 320
Skąd: ATC
Wysłany: Pon 08 Kwi, 2013   

System bez obrazy, ale jak przeczytałem to co piszesz to nie uwierzyłem, że są wśród nas tacy ignoranci w aspekcie możliwości ludzkiego organizmu. Jeżeli piszesz, że nie spotkałeś się z przypadkiem, że kontroler popełnił błąd z powodu przemęczenia to dla mnie kompletnie nic nie znaczy. A wiesz dlaczego, bo po pierwsze każdy z nas błędy popełnia tylko w większości przypadków się nimi nie „chwali”, no chyba że sprawa ujrzała światło dzienne. Po drugie zakładam (może błędnie) że te 15 lat przepracowałeś na jednym lub max. na 2 lotniskach wojskowych co nie daje ci tytułu do tworzenia tego typu tez. Po trzecie podejrzewam, że sam dojeżdżasz do pracy i to jest największy problem dla ciebie i innych dojeżdżających, że dowódca będzie mógł regulować wasz czas pracy. Po czwarte proponuje trochę poczytać materiałów dotyczących Human Factor In ATC a dopiero wypisywać herezje.
_________________
Pozdrawiam MIL ATC
 
 
TomyGun 
1


Dołączył: 18 Mar 2011
Posty: 23
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 08 Kwi, 2013   

(Tower Power)Jeśli powiedzie się eksperyment z szkoleniem szer. zawodowych/podoficerów młodszych jako ATCo (w połączeniu z nowymi uregulowaniami ustawowymi - tzw "widełki etatowe", które są sytuacja sprzyjającą do dokonywania zmian) to nie będziemy już czekać 5 lat na ludzi do pracy.
Wydaje mi się, że to kolejna skrajność, którą chcemy wdrożyć. Czy myślicie, że kpr. za 2800 zł będzie pracował jako TWR lub APP. Z całym szacunkiem praca przy kapitanie (a na niektórych lotniskach nawet mjr pełni dyżur) będzie dla niego motywacją do dobrej pracy. Nic tak nie motywuje jak równe wynagrodzenie za tę samą pracę. Bo nikt chyba nie opracuje ograniczonych obowiązków na stanowisku dla niego. To jak by z kaprala zrobić dowódcę kompani lub szefa służby- dając mu 2 krotnie mniej. To że korpusu chorążych już nie ma od wielu lat to jednak istniejemy, pracujemy i chcemy pracować. Bardziej logiczny system kadrowy w zastępowaniu chor. podoficerami ze szkół podoficerskich w ATC widziałbym na wzór personelu lotnego. Etaty pilotów chor. są łamane na kpt/por. Zmiana dokonuje się po odejściu tego pierwszego. Taka zmiana byłaby mniej bolesna. Straszenie przyjściem wykształconych i znających języki obce szer.kpr. przez SSRL jest nie na miejscu. Chyba, że komuś marzy się etat komendanta, szefa w stopniu ppłk kosztem innych etatów w organach. Odnośnie dyżurów to popieram propozycje dyżurów 12h ale tylko pod warunkiem zwiększenia obsady na LOSRL.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group