Pomógł: 1 raz Wiek: 50 Dołączył: 02 Paź 2007 Posty: 920 Skąd: mil atc
Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013 ELPAC
Zapoczątkuję nowy temat, gdyż egzamin ELPAC stanie się w niedługiej przyszłości takim, który będzie zdawany przez coraz to większą rzeszę wojskowych kontrolerów ruchu lotniczego. Możemy tutaj podzielić się swoją wiedzą na ten temat, wymienić materiałami do przygotowania się do egzaminu, a także podzielić się doświadczeniami po zdawanym egzaminie.
Dla porządku rzeczy dodam, iż mamy trzy ośrodki, gdzie taki egzamin może być zdawany, tj. ULC, PAŻP i WSOSP. Dodatkowo informację o egzaminie można znaleźć w tym miejscu
Tiaaaaa. Jakby wprowadzić dzisiaj obowiązek znajomości angielskiego na poziomie Level 4 dla MIL ATC'o, to bylibyśmy niezłą elitą-ze stu kilku, którzy przeszli weryfikację ilu by zostało do pracy operacyjnej? W jakim stopniu kurs w Dęblinie przygotowuje do egzaminu? Sądzę, że przygotowuje tylko tych, którzy w stopniu zaawansowanym znają angielski, natomiast dla pozostałych i tak egzamin nie do przebrnięcia. Generalnie, brakuje nam praktyki w obcym środowisku, czyli pracy poza krajem (patrzcie na specjalistów meteo gdzie szlifują swój angielski i wiedzę specjalistyczną).
Poniżej cytat z nowego Rozporządzenia MT i Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie licencji i świadectw kwalifikacji personelu służb ruchu lotniczego z dnia 12 kwietnia 2013 r. Czcionka pogrubiona dotyczy ELPAC!!!
Cytat:
§ 22. 1. Sprawdzenie wiedzy i umiejętności w celu przedłużenia ważności:
1) uprawnienia uzupełniającego w jednostce,
2) OJTI,
3) OSTI,
4) uprawnienia uzupełniającego w zakresie języka
– przeprowadza się w okresie ważności uprawnienia, jednak nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu wygaśnięcia jego ważności.
2. W razie niezachowania terminu, o którym mowa w ust. 1, wznowienie ważności uprawnień wymienionych w ust. 1 pkt 1–3 może nastąpić po sprawdzeniu wiedzy i umiejętności lotniczych, jeżeli zostanie ono przeprowadzone nie później niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wygaśnięcia ich ważności.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, okresy przedłużonej albo wznowionej ważności uprawnienia uzupełniającego w jednostce są liczone od dnia upływu poprzedniego okresu jego ważności.
4. W razie niezachowania terminu, o którym mowa w ust. 1, ważność uprawnienia uzupełniającego w zakresie języka przywraca się. Ważność przywróconego uprawnienia liczy się od dnia sprawdzenia biegłości językowej, podczas którego członek personelu ATS wykazał się osiągnięciem co najmniej poziomu 4 operacyjnego.
5. W razie negatywnego wyniku sprawdzenia wiedzy lub umiejętności, o którym mowa w ust. 1:
1) członek personelu ATS:
a) informuje o tym fakcie bezpośredniego przełożonego,
b) do czasu wznowienia lub przywrócenia uprawnienia powstrzymuje się od pracy na stanowisku operacyjnym, którego to uprawnienie dotyczy,
c) niezwłocznie przekazuje licencję albo świadectwo kwalifikacji Prezesowi Urzędu w celu wpisania ograniczenia wynikającego z dokonanego sprawdzenia;
2) Prezes Urzędu zawiesza ważność uprawnienia przez dokonanie odpowiedniego wpisu do licencji albo świadectwa kwalifikacji;
3) w protokole sprawdzenia wiedzy lub umiejętności wskazuje się zakres dodatkowego szkolenia niezbędnego do przywrócenia uprawnienia. 6. Sposób postępowania opisany w ust. 5 pkt 1 i 2 stosuje się również, gdy członek personelu ATS nie przystąpi do sprawdzenia wiedzy i umiejętności w celu:
1) przedłużenia ważności uprawnienia uzupełniającego w zakresie języka w terminie jego ważności;
2) wznowienia ważności uprawnień, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3.
Pomógł: 1 raz Wiek: 50 Dołączył: 02 Paź 2007 Posty: 920 Skąd: mil atc
Wysłany: Pon 13 Maj, 2013
Garść wrażeń i informacji z drugiego już egzaminu ELPAC. Otóż, pierwsza sprawa to - ELPAC jest trudniejszy od ELPAC st, myślę że o ok. 30 %. ELPAC st zdaje się do licencji SATCL. Ponadto PAPER 1 czyli listening trwa ok 1 h czasu i jest wymagający sporego skupienia, co w konsekwencji pod koniec tej części może dawać odczucie "przegrzania". Wynika z tego, że podczas przygotowania do egzaminu warto jest skupić się na testach słuchowych trwających przez podobny czas lub dłuższych. Do części PAPER 2, warte przygotowania jest słownictwo i zagadnienia do PICTURE, które otrzymujesz do omówienia. I tak za pierwszym razem było to Security Check at The Airport, a za drugim działania dwóch wozów FIRE BRIGADE ustawionych na apron lotniska i ludzi związanych z tymi służbami. Dodatkowe pytania dotyczyły współpracy ATS i służb lotniskowych oraz jak można ulepszyć działanie i współpracę pomiędzy tymi agencjami.
Przy okazji , egzamin kosztuje 312 PLN plus 208 PLN wpis do licencji.
Przy okazji , egzamin kosztuje 312 PLN plus 208 PLN wpis do licencji.
...i to też jest jakiś argument. Dlatego warto dobrze sie przygotować Właśnie to czynię, choć z angielskim nie miałem nigdy problemu. Wiadomo...jest znajomość języka angielskiego i jest znajomość języka angielskiego na poziomie 4 operacyjnym ))
Życzę powodzenia na egzaminie wszystkim Koleżankom i Kolegom po fachu.
_________________ Safe, orderly and expeditious flow of air traffic.
tutaj można potrenować słuchanie a przy okazji zobaczyć jak zawiódł amerykański system obrony powietrznej (jak widać kompletnie nieprzygotowany na atak od środka). Ten film dotyczy lotu AA77 ale są jeszcze trzy odrębne dla AA11, UA175 i 93. Warto śledzić chronologię w postaci napisów.
Pogratulować. Jak terminy? Zdawałeś na WSOSP ? Trzeba się specjalnie umawiać itp.?
Druga i czwarta środa każdego miesiąca - od września 2010 r.? (0-81) 551 77 85 ? Aktualne?
A i jeszcze jedno, uprawnienia student mam do 9.2014 mogę podejść nie wcześniej niż 6 miesięcy przed ich upływem ale przedłużenie będzie od daty egzaminu czy daty upływu uprawnień + 4 lata?
_________________ Krzyknęli:Hop, hop !!! Po chwili ciszy jeszcze raz: Hoop, hoop !!!.... a echo miało ich w
Pomógł: 1 raz Wiek: 50 Dołączył: 02 Paź 2007 Posty: 920 Skąd: mil atc
Wysłany: Sro 15 Sty, 2014
trocin nie ma czegoś takiego jak MIL ELPAC. Nie wiedziałeś co zdawałeś ale ważne, że zdałeś
I teraz sprawa, która się z tym wiąże. Po tym jak zdałem po raz drugi w mojej "karierze" ELPAC, napisałem we wrzesniu, kiedy funkcjonowała jeszcze IRL-2010, i niedawno, już po wejściu w życie IRL-2013, prośbę o zwrot poniesionych kosztów. Otrzymałem w odpowiedzi tzw. figę. Mam nadzieję, że to tylko w mojej jednostce nie zależy nikomu na podnoszeniu kwalifikacji przez kontrolerów ruchu lotniczego, bo po tym jak w KOSS zapisano nam wymóg znajomości j.ang na poziomie 1111, jest to już tego kolejny przykład. Smutne ale prawdziwe. Wam nie życzę takiego traktowania. Powodzenia.
Inną sprawą jest to iż wydaje się, iż ośrodek we WSOSP nie powinien pobierać od nas opłaty za egzamin ELPAC do MATCL.
A i jeszcze jedno, uprawnienia student mam do 9.2014 mogę podejść nie wcześniej niż 6 miesięcy przed ich upływem ale przedłużenie będzie od daty egzaminu czy daty upływu uprawnień + 4 lata?
Pytasz o ELPAC??? czy o ważność SATCL?o jakie 4 lata ci chodzi?
ELPAC ważny jest dla
LEVEL 4 3 lata
LEVEL 5 6 lat
LEVEL 6 9 lat
Fsoul to nie ośrodek pobiera opłatę tylko ULC. I WSOSP nie ma nic do gadania. 300 pln idzie na 3 egzaminatorów bo tylu jest zaangażowanych w jeden egzamin.A w dzisiejszych czasach za darmo mało kto będzie robił...wolny rynek i kapitalizm...
opłata za wpis w licencje --> cóż trudno dyskutować z Panem ULC-em. Moim zdaniem zdecydowanie za wysoka...Wojskowi ATCO bedą zdawać "cywilnego" ELPACa bo wojskowy "content" nie został opracowany. Na chwile obecna będzie to faza wdrożenia, czyli sprawdzenia jaki poziom j.angielskiego reprezentują MIL ATCO, a potem się okaże po analizie czy na stałe wejdzie ten egzamin.
ps: U nas w jednostce było pod koniec roku hasło że zwracają wszystkim za Elpac.
Podstawy są solidne bo IRL podpisany przez MON wiec nie wiem czemu ci nie zwrócili,może po prostu się nie znają albo są złośliwi...
do system 312pln wg mojej wiedzy za jeden egzamin,jesli nie zdasz płacisz kolejna kasę. Podchodzić możesz kilka razy. Jeśli w trakcie ważności uprawnienia językowego to możesz nawet co tydzień. Jesli jest to pierwszy raz to chyba minimum 1mc przerwa, ale najlepiej zapytać w Studium Języków WSOSP odpowiednia osobę.
_________________ Pozdrawiam MIL ATC
Ostatnio zmieniony przez 28ATC Sro 15 Sty, 2014, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 2 razy Wiek: 43 Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 372 Skąd: wild east mil atc ;)
Wysłany: Sro 15 Sty, 2014
fsoul napisał/a:
trocin nie ma czegoś takiego jak MIL ELPAC. Nie wiedziałeś co zdawałeś ale ważne, że zdałeś
Heheh, właśnie - ważne że zdałem wiem, że nie ma MIL ELPAC - napisałem tak bo można zdawać ELPAC "po wojskowemu" czyli zaświadczenie o zdaniu wystawia WSOSP. To jest podstawa do wpisu do (S)MATCL. Wtedy chyba też się nie płaci.
Kasę oczywiście bierze ULC, na podstawie Obwieszczenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 14 lutego 2013 r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2013 r. stawek opłat lotniczych:
a) 312,00 PLN - koszt egzaminu - TABELA 2, CZĘŚĆ I, PKT 1.1.1;
b) 208,00 PLN - wpis uprawnienia - TABELA 1, CZĘŚĆ II, PKT 2.2.3.
Ale jak ktoś ma (S)ATCL to chyba bezpieczniej jest zapłacić i po zdaniu egzaminu WSOSP wysyła kwit do ULC i tam odbiera się nową licencję (po zdaniu starej) z wpisem o znajomości języka. Czy zwrócą kasę zobaczymy, wniosek napisałem i spokojnie czekam
system - Łączny koszt to 520zł. 312zł to koszt egzaminu (jednego). Czyli jak nie zdasz a chcesz spróbować kolejny raz to znów płacisz kolejne 312zł. 208zł za wpis do licencji płacisz raz, jak zdasz to dopiero ci wpiszą.
Limit podejść z tego co słyszałem to 3 kolejne. Jak za 3 razem nie zdasz nie możesz więcej podchodzić. Ale to trzeba by zweryfikować, pewien nie jestem.
_________________ Let the good times roll...
Turn left three sixty for controller amusement, maintain radio silence, cleared to crash and burn...
Ostatnio zmieniony przez trocin Sro 15 Sty, 2014, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum