Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Podejście z okrążeniem(circling)
Opublikował Wiadomość
TomyTom 
1


Dołączył: 29 Mar 2019
Posty: 6
Skąd: Pl
Wysłany: Pią 29 Mar, 2019   Podejście z okrążeniem(circling)

Witam, czy ktoś może mi wytłumaczyć jakich właściwych zwrotów frazeologicznych powinien używać pilot oraz kontroler podczas podejścia z okrążeniem. Interesuje mnie również kwestia koordynacji z APP podczas takiego podejścia.Przeczytałem wiele pozycji ale nigdzie nie znalazłem tego zagadnienia.
Dziękuję
 
 
painkiller 
4


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 190
Skąd: milatc
Wysłany: Pią 29 Mar, 2019   

Przepraszam, że być może zabrzmi to nieprzyjemnie, ale naprawdę nie ma w organie (ew. w GDLu lub też w szkole lotniczej) instruktora, który by to wytłumaczył i pokazał gdzie poczytać?
Na kursie teoretycznym (ew. symulator) tego nie było?

Chyba, że jesteś pasjonatą chcącym poznać meandry lotnictwa... :-)

pzdr
 
 
TomyTom 
1


Dołączył: 29 Mar 2019
Posty: 6
Skąd: Pl
Wysłany: Sob 30 Mar, 2019   

Nie chciałbym odpowiadać niegrzecznie ale potrzebuję wyjaśnienia w tej kwestii. Jeśli znasz jaką publikację odnośnie tego zagadnienia to proszę podaj. Nie ma frazeologii itp. Są opisane procedury dla C-130, SFO, Spirall down itp ale nie ma procedury z krążeniem.
 
 
Walles 
4
Walles


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 155
Wysłany: Wto 02 Kwi, 2019   

A więc tak...Załóżmy, że załoga podchodzi na ILS RWY 30 i circling do RWY 12.

A/C - ILS ESTABLISHED RWY 30, CIRCLING TO RWY 12
ATC - CONTINUE APPROACH, REPORT RWY IN SIGHT
A/C - RWY IN SIGHT
ATC - CIRCLE TO THE NORTH/SOUTH, REPORT FINAL RWY 12
A/C - CIRCLING TO THE NORTH, WILCO
A/C - FINAL RWY 12
ATC - WIND XX/XX, RWY 12, CLEARED TO LAND
A/C - CLEARED TO LAND

Mam nadzieję, że o to chodziło...
Pozdrawiam
 
 
marchwica_tkanek 
1


Dołączył: 02 Kwi 2019
Posty: 3
Skąd: EPIR
Wysłany: Wto 02 Kwi, 2019   

Przecież to było tłuczone na symulatorze do porzygu...
 
 
TomyTom 
1


Dołączył: 29 Mar 2019
Posty: 6
Skąd: Pl
Wysłany: Sro 03 Kwi, 2019   

marchwica_tkanek skoro porzygałeś się tymi ćwiczeniami i je opanowałeś to mogłeś się podzielić wiedzą. Błysnąłeś intelektem i pomogłeś mniej doświadczonemu. Dzięki

Walles dziękuję bardzo, o to mi chodziło.
 
 
marchwica_tkanek 
1


Dołączył: 02 Kwi 2019
Posty: 3
Skąd: EPIR
Wysłany: Sro 03 Kwi, 2019   

[quote="TomyTom"]marchwica_tkanek skoro porzygałeś się tymi ćwiczeniami i je opanowałeś to mogłeś się podzielić wiedzą. Błysnąłeś intelektem i pomogłeś mniej doświadczonemu. Dzięki

Do usług!
 
 
painkiller 
4


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 190
Skąd: milatc
  Wysłany: Sro 03 Kwi, 2019   

No dobra,
Od początku.
Kiedy wykorzystywane jest podejście z okrążeniem, jest chyba wiadome… Nadmienię, że nie chodzi tutaj jedynie o „drugi” kierunek tego samego RWY, ale chodzi o wszystkie RWY na lotnisku (możliwe krążenie do dowolnego (wybranego/dogodnego) „kierunku” RWY na lotnisku). A mamy lotniska wojskowe w Polsce z dwiema drogami startowymi (EPOK oraz EPPW). EPPW jest też o tyle ciekawe, że są dwa równoległe RWY, ale o tym później…

Ponadto, warto na wstępie odświeżyć sobie właściwą definicję (z 8168, a także z MIL ATS Handbook):
Podejście z krążeniem (Circling aproach). Przedłużenie procedury podejścia, według wskazań przyrządów, polegające na wykonaniu przez statek powietrzny krążenia z widocznością nad lotniskiem przed wylądowaniem.

Ponadto warto sobie od czasu do czasu odświeżyć cały Rozdział 7 8168 (zwłaszcza pkt. 7.1.2 – Zastosowanie dla śmigłowców)

Chciałbym też uczulić na pewne stwierdzenie (którego używania zdecydowanie odradzam nawet w charakterze „slangu” (bo nie nadaje się to nawet na „slang”), starsi koledzy skojarzą :-) , a mianowicie mówienie na podejście z krążeniem: „przeciwsystem” lub ew. „antysystem” :-).

Ponadto chciałbym tutaj przytoczyć jeszcze definicję podejścia z widocznością (nie mylić ze „slangiem”: „przeszedł na V”:-) ):
Podejście z widocznością (Visual approach). Podejście statku powietrznego w locie IFR, w którym nie wykonuje się części lub całej procedury podejścia według wskazań przyrządów, a podejście wykonuje się z widocznością terenu.
Zwracam uwagę na podkreślenia… Ale to tak na marginesie…

Powyższe było telegraficznym tytułem wstępu.

To teraz trochę praktyki (na przykładzie takiego Powidza, żeby było ciekawiej)
Załoga podczas wektorowania radarowego prosi o podejście ILS-z RWY 28L z okrążeniem do RWY 10L (REQUEST ILS-z APPROACH RWY 28L FOLLOWED BY CIRCLING TO RWY 10L ) [np. w celach szkoleniowych, ale średnio nas obchodzi po co, „nasz klient nasz pan”. Trochę, żartuję bo przecież oczywiście są pewne czynniki operacyjne, które warunkują tylko i wyłącznie podejście z okrążeniem…]. (Nadmienię, że frazeologia dostępna jest w 4444 oraz MIL ATS Handbook :-), więc zachęcam do bardziej szczegółowego studiowania dokumentacji... (funkcja CTRL+F bardzo przydatna – chociaż jest to „pójście na skróty”, niewskazane dla początkującego personelu) . Ale lecimy dalej… Po prośbie pilota o podejście z okrążeniem (lub z odpowiednim wyprzedzeniem, gdy wiadome jest od początku, że będzie to podejście z okrążeniem), należy wykonać telefon do TWR (lub uzgodnić to z nim wcześniej np. dla każdego podejścia (warto też dodać, „do odwołania”, lub też np. dla dwóch kolejnych lądowań)). [jak widać już na tym etapie, nie ma jednego standardu…]… ale wracając, należy uzgodnić z TWR strefę manewrowania (krążenia) z widocznością (oczywiście z uwzględnieniem sektorów wyłączonych (niedozwolonych) dla okrążania, jeżeli istnieją oczywiście). Najczęściej „rzuca się” hasło: „po północnej/południowej”. W międzyczasie oczywiście APP zezwala na tego typu podejście:
ZEZWALAM NA PODEJŚCIE ILS-z DO PASA 28L [NASTĘNIE] Z OKRĄŻENIEM DO PASA [NA PAS] 10L. OKRĄŻENIE [KRĄŻENIE] PO STRONIE PÓŁNOCNEJ lub SPODZIEWAJ SIĘ OKRĄŻENIA [KRĄŻENIA] PO STRONIE PÓŁNOCNEJ . [CLEARD ILS-z APPROACH RAWY 28L FOLLOWED BY CIRCLING TO RWY 10L. [EXPECT] CIRCLING TO THE NORTH]. Pilot potwierdza i lecimy dalej. Pamiętajmy o tym, że droga takiego statku powietrznego będzie wydłużona, i jak mamy kolejny traffic, to musimy go trochę „przeciągnąć”, żeby mieć trochę przestrzeni na Missed Approach (zarówno tego pierwszego jak i drugiego. Oczywiście żeby sobie „ułatwić” możemy zmienić każdemu procedurę Missed Approach-oczywiście tylko do FAP/FAF). A tak na marginesie to z procedurą Missed Approach przy podejściu z okrążeniem to też może być ciekawie… Ale na czym to polega, to jest już sprawa na kolejny wątek, ale liczę, że nie będzie potrzebny bo wszystko można przeczytać w 8168…:-)) I jeszcze jedna mała dygresja. Czy można powiedzieć do pilota inaczej niż w podanym przeze mnie przykładzie frazeologii? Wynika to bezpośrednio z nazewnictwa podejścia z okrążeniem, które jest analogiczne do nazewnictwa ZAKRĘTU PROCEDURALNEGO…: prawy/lewy :-) niemniej jednak NIE ZACHĘCAM DO STOSOWANIA TEGO W PRACY OPERACYJNEJ :-) Po prostu nie wszyscy piloci mają tego świadomość (zabawiłem się tak kiedyś i wyszło ciekawie…, aczkolwiek musimy/możemy wtedy wyciągną „asa z rękawa”… ale o tym później…) .
Lecimy dalej… Załoga ustabilizowana „sprzedajemy” do TWR. Pilot zgłasza się u TWR. Mówi hello, establish ILS, lub jak większa „gaduła”, powtarza to co otrzymał od APP :-). Natomiast TWR odpowiada:[ KONTYNUUJ PODEJŚCIE (wg mnie fraza niepotrzebna, wypełniacz)], GDY Z WIDOCZNOŚCIĄ PASA [28L] KRĄŻENIE PO PÓŁNOCNEJ, lub gdy chcemy pogadać więcej z pilotem, lub jesteśmy "gadułami" to można na raty: najpierw zgłoś z widocznością, a potem krążenie… ang:[ CONTINUE APPROACH], WHEN RWY IN SIGHT, [FOLLOWED BY] CIRCLING TO THE NORTH. Tak na marginesie czy pilot musi zgłosić RWY in sight...? Czy może są jakieś inne możliwości? Zachęcam do lektury właściwych dokumentów...
I tu można ew. dodać ZGŁOŚ LEWY BEJS DO PASA 10L. Wg mnie jest to ten „as z rękawa” dzięki któremu pilot teraz już na pewno będzie wiedział gdzie ma lecieć… Bo jakby ktoś chciał zastosować frazę odpowiadającą przyjętemu nazewnictwu podejścia z okrążeniem i powiedziałby do pilota: WHEN RWY IN SIGHT EXECIUTE [COMMENCE] RIGHT CIRCLING, to ciekawe gdzie „by się pilot chciał udać” :-) i który bejs by chciał zgłosić? Pozostawiam do przemyślenia. :-)
I dodatkowa sprawa do przemyślenia... Co ze światłami? PAPI, podejścia, które palimy?

I chyba tyle.

Na koniec jeszcze obiecana ciekawostka z pasami równoległymi w Powidzu. Tak się zastanawiałem kiedyś. Czy można po ILS RWY 28L zrobić krążenie do RWY 28R? I tu nie będę „filozofować”. Można. Minima jak na karcie. I tyle. Ale tak naprawdę ciekawostką jest, że np. w USA jest coś takiego jak „side step” do RWY równoległego. Oczywiście jest to ładnie opisane kiedy można to robić itd. Ciekawe, że minima są niższe jak do standardowego krążenia… Zachęcam do wygogolowania sobie przykładowych map.
Ponadto na You Tube jest filmik jak Boeing robi side step do równoległego pasa w Monachium.
Ponadto kolejna ciekawostka. W Wiedniu podobno jest coś takiego jak „swing over” :-). Polecam poniższy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=dGQdwyzCQSw


PS. Z powyższego „opowiadania” można powycinać elementy tekstu, zostawiając sobie frazeologię, czy też koordynację :-)


pzdr
 
 
TomyTom 
1


Dołączył: 29 Mar 2019
Posty: 6
Skąd: Pl
Wysłany: Czw 04 Kwi, 2019   

painkiller dziękuje bardzo, rozpisałeś to bardzo szczegółowo. W przeciwieństwie do innych pomocnych dusz wykazałeś odrobinę wyrozumiałości wobec młodszych.
Pozdrawiam
 
 
fiodor.mk 
5


Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 355
Skąd: Polska
Wysłany: Czw 04 Kwi, 2019   

painkiller napisał/a:
W Wiedniu podobno jest coś takiego jak „swing over” :-). Polecam poniższy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=dGQdwyzCQSw


Jak pogoda pozwala to można się bawić jeszcze lepiej :)

KJFK Canarsie

film

ale czasami może to się skończyć nieciekawie

film

:gent:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group