Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowe typy rosyjskich okrętów podwodnych
Opublikował Wiadomość
zomol
[Usunięty]

Wysłany: Pią 12 Sie, 2005   Nowe typy rosyjskich okrętów podwodnych

YASEN (Typ 885) SSN/SSGN -czy wiadomo cos bliższeo na temat nowwych rosyjskich łodzi podwodnych typ SEVERODVINSK oraz BOREY ,data wejscia do służby itd.
 
 
Prawie emeryt
[Usunięty]

Wysłany: Pią 12 Sie, 2005   Re: Nowe typy rosyjskich łodzi podwodnych

Bałagaaaaaam, nie łodzi. OKRĘTÓW :!: :!: :!: :!:

Nie ma takiego pojęcia. To rusucyzm, kalka z rosyjskiego: podwodnaja łodka
 
 
zomol
[Usunięty]

Wysłany: Pią 12 Sie, 2005   rusofobia

Witaj Prawie Emeryt ! tak na marginesie miałeś na myśli bałagan czy błagam , a Kolega to może cierpi na rusofobię :( ??? , a pnadto nie jest to rusycyzm w jezyku niemieckim występuje również określenie U-Boot czyli Unterwasserboot - pol. łódż podwodna , a ponadto jak się niema nic ciekawego do powiedzenia to można zawsze ponarzekać na styl innych uczestników forum :mrgreen:
 
 
hobbysta
[Usunięty]

Wysłany: Pią 12 Sie, 2005   Re: rusofobia

Istnieje tez coś takiego jak polska terminologia w której pojecie "łódź podwodna" nie funkcjonuje.
pozdrawiam
 
 
Prawie emeryt
[Usunięty]

Wysłany: Pią 12 Sie, 2005   Re: rusofobia

zomol napisał/a:
... Kolega to może cierpi na rusofobię ..


Nie cierpię, nie cierpię. Należę do jak to niektórzy określają pokolenia brązowych butów, choć takich NIGDY na nogach nie miałem. Pokolenia w czasach tzw. komuny wychowanego. Czy przez to jestem gorszy :?:

zomol napisał/a:
...jak się niema nic ciekawego do powiedzenia to można zawsze ponarzekać na styl innych uczestników forum ...

Nie narzekam, zwracam po prostu uwagę. W żadnym podręczniku nie spotkałem jeszcze pojęcia podwodna łódka.
Bezmyślne kalkowanie pewnych określeń doprowadzić może do różnych, ciekawych określeń. Okręt w języku angielskim jest rodzaju żeńskiego.
Pozostańmy może przy nazewnictwie polskim. Poza tym, po postach niektórych widzę, że niestety, na MW nie za bardzo się znam :(
 
 
Linkor
5



Dołączył: 07 Maj 2005
Posty: 360
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Pią 12 Sie, 2005   

Przynajmniej obecnie. Termin łódź podwodna można traktowac jako rusycyzm ewentualnie językowy anachronizm, gdyż taki termin do połowy lat 30-tych funkcjonował oficjalnie.

Od tego czasu zarówno terminologicznie jak i językowo jest niepoprawny.

Co do samych OOP Projektu 955 BORIEJ o wyporności 14720/24000tm to ukończenia jednostki prototypowej JURIJ DOŁGORUKIJ jeszcze dwa lata temu (za "Okrety Wojenne Nr 58 2/2003 str. 6. ) oczekiwano dopiero na początek drugiej dekady XXI wieku a kiedy to nastąpi (o ile nastąpi) to chyba nawet Rosjanie nie wiedzą :-o

Pozdrawiam Andrzej K.
_________________
"Odwagi, odwagi i jeszcze raz odwagi" - Danton
 
 
zomol
[Usunięty]

Wysłany: Pią 12 Sie, 2005   jednostka pływająca

dla jednych okręt dla innych łódż w sumie jednostka pływająca zdolna do działania pod wodą , a w sumie jeżeli chodzi o konkretne informacje to nic ciekawego nie dowiedzieliśmy się :viktoria: czyli pospieramy się o to z której strony zapałka ma łebek i tyle ,tak po polsku :(
http://www.marine.de/01DB...L528INFODE#par2
------------
http://www.submarine.id.ru/

//Stosuj funkcję zmień-nie pisz postów jeden pod drugim !
Posty połączono!
GRYZLI-mod
 
 
Dezerter028
3


Dołączył: 01 Cze 2005
Posty: 123
Wysłany: Nie 14 Sie, 2005   

no fajnie a moze pana Miodka wam tu zaciągnąc !!! Dowiedziałem sie jak trzeba pisac i co z tego jak nikt nie napisał na ten ciekawy temat !!! Albo wykłady z polskieggo albo o łodziookretach podwodnych piszcie !!
 
 
 
Linkor
5



Dołączył: 07 Maj 2005
Posty: 360
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Nie 14 Sie, 2005   

Witam !!!

Aby nie było, że tylko poprawiamy pisownie czy terminologię (co jest wbrew temu co twierdzą niektórzy ważne bo świadczy o szacunku piszącego wobec czytających te słowa)

Za Morza Statki i Okręty Nr 4/98 , s. 11-12

: "...Obecnie w budowie znajduje sie jeden strategiczny okręt podwodny JURIJ DOŁGORUKIJ typu 955 (kod BORIEJ) . Stępka zostałe położona w Siewierodwińsku 2 listopada 1996 roku. Wodowanie planowane jest na rok 2000 a podniesienie bandery ma nastąpić w 2002 roku o ile nie zabraknie funduszy na kontynuacje budowy. Okręt zaprojektowany został przez CKB-18 Rubin (gł konstruktor W.N. Zdornow. Kadłub podzielony jest na 11 przedziałów wodoszczelnych , zaś dla załogi przewidziano kapsułę ratunkową wkomponowaną w konstrukcję kiosku. Na jednostce zastosowano tradycyjny dla rosyjskich atomowych strategicznych OOP dwuśrubowy układ napędowy. Kiosk jest bardzo niski i praktycznie zlewa sie z nadbudową chroniącą pokrywy wyrzutni rakiet. Uzbrojenie torpedowe umieszczono tradycyjnie na dziobie nad oknem sonarowym. Start rakiet balistycznych jest możliwy z głębokości 55 m przy stanie morza6-7 i prędkości okrętu do 6 w. Wszystkie 12 rakiet może być odpalonych w jednej salwie. Okręt jest klasyfikowany jako atomowy krążownik I rangi (Atomnyj podwodnyj kriejsier I rangi)

Charakterystyka techn.: D - 14720/24000 ts.
Lc- 170,0 m
B- 13,5 m,
T- 9,0 m,
Napęd dwuśrubowy (nowe małoszumne śruby ) dwoma zespołami turbin parowych typu OK-9 o łacznej mocy 72 080kW (98 000 KM) z przekładniami redukcyjnymi, zasilanymi poprzez wymienniki ciepła z dwóch reaktorów atomowych OK-650B o mocy cieplnej po 190 MW, prędkość 15/29 w., dwie turboprądnice o mocy po 3200 KM , dwa spalinowe zespoły prądotwórcze DG-500 o mocy po 500kW i dwa układy napędy pomocniczego.
Autonomiczność wynosi 100 dni, zanurzenie maksymalne 450 m, operacyjne 380 metra, załoga liczy 55 oficerów i 52 marynarzy i podoficerów. Uzbrojenie obejmuje 12 wyrzutni rakiet balistycznych wchodzących w skład kompleksu rakietowego D-9RMU cztery dziobowe wt. kal. 533 mm (12 torped UGST, SAET-60M, rakietotorpedy WODOPAD) oraz 8 rakiet typu Igła-1. Wyposażenie elektroniczne obejmuje system dowodzenia Omnibus, system łączności satelitarnej Mołnia-M, system nawigacji Miedwiedica-M, sonar MGK-540 Skat 3M, oraz sonar holowany.

Dla rosyjskiej marynarki wojennej budowany jest także szturmowy atomowy okręt podwodny SIEWIERODWIŃSK typu 885 (kod JASIEŃ) należący do czwartej generacji takich jednostek. Stępka została połozona jeszcze 21 grudnia 1993 roku w Siewierodwińsku 21 grudnia, wodowanie planowane było na 1998 rok, a podniesienie bandery oczekiwane na 2000 rok . Dotrzymanie tych terminów wydaje sie bardzo mało prawdopodobne z powodu braków funduszy na budowę i trudności z zamawianiem nowoczesnego wyposażenia w upadających firmach rosyjskich. Nowy okręt został zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne SPMBM Malachit (gł konstruktor W.N. Pjałow) Faktycznie budowa okrętu rozpoczęła sie 22 stycznia 1993 roku. Okręt jest kalsyfikowany jako atomowy krazownik podwodny I rangi. W skład wyposażenia wchodzi kapsuła ratunkowa mieszcząca całą załogę. Podobna kapsuła znajdująca sie na wyposażeniu pechowego KOMSOMOLCA typu 685 (kod PŁAWNIK) nie na wiele się przydała załodze tego okrętu.

Dane:
D- 8600/13800ts
L-119,0 m,
B-13,5 (15,5m ze sterami rufowymi)
T-9,4 m
Napęd jednym pędnikiem strugowodnym (tzw. "pump jet") ze specjalną potórjną śrubą znajdującą się w długiej dyszy zapewniającą wysoką sprawność napędową i małoszumność , jeden zespół turbin parowych o mocy 36 775 kW (50000KM) zasilanych w parę z reaktora atomowego OK-650KPM o mocy cieplnej 200 MW, prędkość 16/31 w., turboprądnice , jeden spalinowy zespoł prądotwórczy DG-700 i drugi DG-300, autonomia 100 dni, znaurzenie maksymalne 600 metrów operacyjne 550 m., załoga 32 oficerów oraz 68 podoficerów i marynarzy. Uzbrojenie okrętu obejmuje 4 wt. kal. 533 (zapas torped rakietotorped i rakiet typu Granat) oraz 8 pionowych wyrzutni przeciwokrętowych rakiet P-1100 Oniks(Jachont) umieszczonych za kioskiem... W skład wyposażenia okrętu wchodzi system nawigacji Miedwiedica-M, stacja hydrolokacyjna Skat 3M, oraz sonar holowany..."

Jaki widać z tekstu czasy wejścia do służby były zupełnie nierealistyczne i fantastyczne (także dziś nie wiadomo kiedy to ostatecznie nastąpi)

W Okrętach Wojennych Nr 61 5/2003 s. 4 pisano o przyśpieszeniu budowy okrętów typu BORIEJ. Minister obrony Sergiej Iwanow twierdził ze w 2010 roku w służbie powinny się znajdować już 3 takie jednostki. Pierwszy JURIJ DOLGORUKIJ już w 2006 roku. W międzyczasie zmianie uległo główne uzbrojenie okrętu. Zamiast planowanych rakiet nowego typu ("BARK") które okazały się nieudane na uzbrojenie mają wejść nowe rakiety "Buława 30"

Tyle konkretów - na ile są prawdziwe i wiarygodne czy aktualne nie jestem w stanie określić :(

Z Poważaniem Andrzej K.
_________________
"Odwagi, odwagi i jeszcze raz odwagi" - Danton
 
 
Dezerter028
3


Dołączył: 01 Cze 2005
Posty: 123
Wysłany: Nie 14 Sie, 2005   

No stary i chyba o to chodziło o kąkretne informacje a nie o jakies tam utarczki słowne nasz kapiten tez mówił ręcami a był swoj chłop!!!
 
 
 
poison
2


Dołączył: 07 Sie 2005
Posty: 78
Wysłany: Pią 02 Wrz, 2005   

Statek - jednostka handlowa
Okręt - tylko wojenny
Prom - pasażerski, kolejowy itp.
Żaglowiec - chyba wiadomo :D
Łódz - miasto :D , lub cos z wiosłami lol
 
 
 
Black^Widow
[Usunięty]

Wysłany: Pią 02 Wrz, 2005   

Cytat:
Napęd jednym pędnikiem strugowodnym (tzw. "pump jet") ze specjalną potórjną śrubą znajdującą się w długiej dyszy zapewniającą wysoką sprawność napędową i małoszumność , jeden zespół turbin parowych o mocy 36 775 kW (50000KM) zasilanych w parę z reaktora atomowego OK-650KPM o mocy cieplnej 200 MW, prędkość 16/31 w., turboprądnice ,


:Coo|: Przypomina sie znana ksiazka Toma Clancy'ego "Polowanie na Czerwony Pazdziernik" Czyzby rzeczywiscie "naped strumieniowy" realnie byl az tak cichy i skuteczny ? Interesuje mnie szczegolnie problem kawitacji. Z fizyki (studiowalem pare lat ) pamietam ze kawitacja powstaje na powierzchni splywu sruby o ile ta porusza sie w wodzie wystarczajaco szybko tak by powstawaly pechezyki podcisnienia. To wlasnie przy "niszczeniu" tych pechezykow przez naciskajaca wode (wibracje) powstaje ow odglos.. Dlatego zaczeto stosowac sruby o coraz wiekszych srednicach tak by mogly sie obracac coraz wolniej przy tej samej predkosci okretu [T.Clancy].
Wiec teraz moje pytanie - skoro ow naped "tunelowy" ma 3 sruby (i one poruszaja sie wewn kanalu ktorym przeplywa woda) to nie moa byc przeciez zbyt duze - ergo musza poruszac sie dosc szybko W takim razie jak uniknac w.w. kawitacji ? Czy ktos moze mnie wyprowadzic z tej pulapki sprzecznosci (a moze pozornych ) ?

Pozdrawiam
 
 
Linkor
5



Dołączył: 07 Maj 2005
Posty: 360
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Pią 02 Wrz, 2005   

Jak rozumiem potrójna śruba oznacza po prostu sróbę trójłopatową o bardzo zakrzywionych (szablastych) łopatach w celu zminimalizowania kawitacji.

Napęd strugowodny a strumieniowy (w wydaniu a'la Clancy) to dwie rózne rzeczy.

Strugowodny jest dośc powszechnie obecnie stosowany zaróno na okrętach podwodnych (tzw. Pump jet) jak i jednostkach nawodnych.

W przypadku okrętów podwodnych jest to po prostu śruba poruszająca sie w stosunkowo krótkim tunelu (opasce) nie wbudowana w kadłub a więc niekoniecznie o mniejszej średnicy.

Np tu rysunek schematyczny OOP typu SEAWOLF własnie z takim pędnikiem :


Jak widać srednica tunelu nie jest znowu taka niewielka.

Pozdrawiam Andrzej K.
_________________
"Odwagi, odwagi i jeszcze raz odwagi" - Danton
 
 
Black^Widow
[Usunięty]

Wysłany: Pią 02 Wrz, 2005   

Dziekuje za wyjasnienia ! :cool:

Mialem nadzieje ze to cos innego bo tamto ...nie bardzo chcialo sie trzymac tzw. kupy :)
Zapytam sie jeszcze - chodzilo Ci oczywiscie o tylna "obudowe" sruby, a nie boczne zaznaczone na bialo miejsca?

Pozdrawiam
 
 
Linkor
5



Dołączył: 07 Maj 2005
Posty: 360
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Pią 02 Wrz, 2005   

Te białe miejsca to anteny sonarów itp.

Pozdrawiam Andrzej K.
_________________
"Odwagi, odwagi i jeszcze raz odwagi" - Danton
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group