Strona Główna


<b><font color=blue>REGULAMIN</font></b> i FAQREGULAMIN i FAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  <b>Galeria</b>Galeria  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Szmaja z finką w plecach
Opublikował Wiadomość
Stevie 
Admin Site
Polak



Pomógł: 23 razy
Wiek: 56
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 14796
Wysłany: Wto 01 Mar, 2005   Szmaja z finką w plecach

Szmaja z finką w plecach


Z czego, durnie, się cieszycie? – zdają się pytać fińscy dziennikarze polskich ministrów obrony.

Finowie usiłowali sprzedać swój Kołowy Transporter Opancerzony Czechom, ale ci ich pognali. Próbowali Portugalczykom – to samo. Tylko w Polsce się udało. Za 690 wozów różnych od tych, które chcieliśmy, zapłacimy blisko 5 mld zł.

Jak to możliwe? Odpowiedzi na to pytanie szukali autorzy filmu „Jazdy z przygodami kołowego transportera opancerzonego Patria w Polsce i Portugalii”. Choć bezpośrednia odpowiedź nie padła, to służyły za nią zdjęcia z Polski. Patria rozbija ścianę z 5-centymetrowego styropianu, przejeżdża przez głęboki na 80 cm zbiornik z wodą, dziennikarze usiłują wcisnąć model KTO do modelu samolotu transportowego. I po każdej takiej serii kompromitujących fotek – szczęśliwe twarze polskich dygnitarzy z wiceministrem obrony Januszem Zemke na czele.

Witamy w krainie czarów wojskowych zamówień – rozpoczęli swój film fińscy dziennikarze. Z konieczności ograniczymy się do kilku wybranych fragmentów.

Kontrakty

Telewizja: Patria przedłożyła swoją ofertę z 30-minutowym opóźnieniem. A po drodze do portugalskiego ministerstwa obrony zdarzyło się jeszcze coś takiego: dokumenty ofertowe nie były przepisowo zapakowane, innymi słowy, znajdowały się w nie opieczętowanej kopercie.

Jorma Wiitakorpi, prezes Patrii: W czasie drogi zdarzył się nam przykry wypadek, podczas którego oferta z kopertą rozerwała się. Cała dokumentacja składała się z 4 segregatorów.

Telewizja: Po tym pechu Patria prosiła portugalskie ministerstwo obrony o wyrozumiałość i aby tylnymi drzwiami przyjęto ją do dalszej rozgrywki przetargowej. (...) Z Portugalii doszły nas wkrótce słuchy, że Patria celowo nie dotrzymała terminów. Tym trikiem chciała Patria zapobiec, aby w dodatkowych testach nie wykazano jej wad.

Telewizja: Ogromny kontrakt Patrii z Polską (...) był tam ostatniego lata świętowany z wielką pompą. (...) I akurat w Polsce, pod ogień krytyki dostała się zdolność do pływania Patrii. Do tego jeszcze, w prasie ukazały się niezwykle krytyczne artykuły (nie zabrakło przebitek z publikacjami „NIE” – przyp. D.C.), a były minister obrony Bronisław Komorowski dał upust swojej wściekłości mówiąc m.in., że KTO nie potrafi pływać. Prezes Patrii jest zdania odmiennego twierdząc, że słowa powyższe włożono w usta krytykantom.

Pojazd

Aby pojazd bezpiecznie płynął, powinien być wyposażony w falochron. Mają go wszystkie pływające transportery, w tym i Patria. Ale w fińskim wozie montuje się go ręcznie przed wjazdem do wody, co przy ostrzale może być mało przyjemne.

Telewizja: Na polu walki trudno będzie znaleźć ochotnika, który opuści wnętrze
pojazdu, aby rozkładać falochron.

Jorma Wiitakorpi: Sytuacje na polu walki mają różnorodny charakter, dlatego też w zależności od potrzeb zawsze jest możliwe zaplanowanie montażu falochronu.

Telewizja: Prasa międzynarodowa twierdzi w swoich doniesieniach, że jest on za ciężki, aby mógł być ładowany i transportowany samolotem transportowym Hercules C-130. Hercules jest w NATO i wielu innych krajach najczęściej używanym środkiem transportu lotniczego (...) Według informacji pochodzących z nagrań wideo z Portugalii stwierdzono zarówno te braki, jak i przeciążenie pojazdu. Pojazdu nie dopuszczono nawet do wejścia do Herculesa. Także wojska fińskie, które zamówiły ponad 100 sztuk tego typu pojazdów, mają z tym problemy.

Jorma Wiitakorpi: Transportowaliśmy KTO samolotem Hercules z Helsinek do Warszawy i z Pragi do Londynu. Konieczne były do tego specjalne przedsięwzięcia, aby rozwiązać sprawy transportu lotniczego. (...) Należy podregulować odpowiednio ciśnienie w oponach, aby uzyskać odpowiednią wysokość pojazdu, tak aby pasował on do samolotu.

Dodajmy, że oprócz spuszczenia powietrza z opon, trzeba jeszcze transporterowi zdjąć wieżę, a nie da się jej założyć w warunkach polowych.

Dwie osoby w Polsce – minister obrony Jerzy Szmajdziński i jego zastępca Janusz Zemke – dziesiątki razy powtarzali, że Patria nie musi wcale włazić do Herculesa, bo nikogo na świecie nie stać na tak drogi transport maszyn. Zdaje się, że są oni jedynymi na świecie, którzy prezentują takie stanowisko. Nie wspierają ich w tym nawet Finowie.

Telewizja: W swoim rocznym raporcie firma Patria pisze, że w dzisiejszych transporterach opancerzonych należy większą uwagę zwracać na lotniczy załadunek. Nowoczesne transportery muszą być lekkie, dające się szybko przetransportować w rejony kryzysowe.

Telewizja: KTO Patria jest też krytykowany ze względu na jego wysokość. Jest on znacznie wyższy niż wiele innych transporterów. Wyższe, ruchome cele są znacznie łatwiejsze do trafienia.

Jorma Wiitakorpi: Niestety, w dzisiejszych czasach wielkość wyposażenia na jednego żołnierza znacznie wzrosła. (...) W tym właśnie widzimy naszą przewagę nad konkurencją. Nasz pojazd zapewnia żołnierzom więcej miejsca i wiele krajów to bardzo docenia.

Zadowolenie

Telewizja: Obok przedstawionych tu problemów, w czasie testów w Polsce wykryto dalsze wady tych pojazdów wymagające kolejnych poprawek. Mimo wszystko zamawiający kołowe transportery opancerzone – polski rząd – wyraził swoje zadowolenie z zakupu tych pojazdów.

Autorzy

Autorami omawianego filmu są dwaj dziennikarze: Juha Ristamaki i Boris Salomon. Film został nadany 3 grudnia 2004 r., w czasie najlepszej oglądalności, przez I program państwowej (jak koncern Patria) telewizji fińskiej.
Autor : Dariusz Cychol - Nie nr 7/2005
_________________
Administratorzy i Moderatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za opinie wyrażane przez użytkowników NFoW.

Jest broń straszniejsza niż oszczerstwo: to prawda
 
 
Toyo 
6


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Cze 2004
Posty: 1038
Skąd: czy to ważne?
Wysłany: Wto 01 Mar, 2005   

Kabarety zazwyczaj puszcza się w porze największych oglądalności, a jak przeczytałem było z kogo się pośmiać.
Politycy bardzo często są obiektem kpin, ale zawsze pośrednio, a w tym przypadku proszę bardzo dwóch błaznów bezpośrednio pokazuje swoje uśmiechnięte michy w telewizji.
Niech broń Boże nie porównują się (Zemke i Szma..jdziński) do Stańczyka, bo on także był błaznem, ale w odróżnieniu od tych dwóch wiedział, że nim jest.

I tak jeszcze off topic, czy pan Zemke zamierza odszczekać swoje łagarstwa, które publicznie wygłaszał na łamach PZ odnośnie podwyżek w wojsku??
 
 
KOMANDOS
[Usunięty]

Wysłany: Wto 01 Mar, 2005   

A wracając do tematu PATRII .
Może wart byłoby wysłuchać opinii uzytkownikow. Prasa w zasadzie epatuje samymi negatywami !! Wiadomo - sensacje się dobrze sprzedaje,

a jaka jest prawda ? :-o

W końcu jakoś trudno uwierzyć że pojazd ten całokowicie nie udane i bezużyteczny .....
 
 
FFOX 
3



Dołączył: 17 Lis 2004
Posty: 112
Skąd: NJ, NY, ND
Wysłany: Wto 01 Mar, 2005   

Lob bing ze strony konkurencji. Prosta sprawa i nad czym się tu rozczulać.
 
 
 
KOMANDOS
[Usunięty]

Wysłany: Wto 01 Mar, 2005   

Trochę to tchnie spiskową teorią dziejów ....... Konskurencja się mści na biednym, dobrym Szmaji ?
 
 
Prawie emeryt
[Usunięty]

Wysłany: Wto 01 Mar, 2005   

KOMANDOS napisał/a:
Trochę to tchnie spiskową teorią dziejów ....... Konskurencja się mści na biednym, dobrym Szmaji ?


No i mamy obrońcę ministra. Mądrego, rozważnego, podejmującego same jedynie słuszne decyzje :cry: .

_______________________________
Prawdziwa cnota krytyk się nie boi i obroni się sama
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group